Huis kopen. Wat is wel en niet belangrijk?

29-09-2010 22:17 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen binnen nu en een jaar een huis kopen. Dat zal ons eerste huis worden. We hebben dus niet super veel haast, maar ik vind het toch al best snel gaan. En ik heb echt helemaal geen verstand van huizen kopen! Vandaar dit topic, ik hoop op wat ervaringsverhalen .

We zitten een beetje in een luxe positie voor starters, we kunnen namelijk beginnen met een huis tussen de 400.000 en 450.000 schatten we. (Als ik een baan heb zal dat nog iets meer worden, maar die heb ik nog niet, want ik moet nog afstuderen, dus we gaan hier even vanuit). We zijn wel gebonden aan een bepaalde omgeving ivm het werk van mijn vriend.

Nu zitten we zo af en toe al eens rond te kijken op funda. We zijn ook al eens naar een paar huizen gaan kijken met de open huizen route. Ook zijn we wel eens langs een paar huizen gereden om de omgeving te verkennen e.d. Verder zijn we eigenlijk nog niet.

Nu hebben we bijvoorbeeld iets gezien wat een enorm stuk grond heeft, een super mooi perceel, maar er staat een heel oud houten huis op. Dat huis mag wel gesloopt worden, maar we hebben het geld niet om er meteen een nieuw huis neer te zetten. Is het dan slim om eerst een aantal jaren in zo'n huis te wonen? Ook als er bijvoorbeeld kinderen komen?

Of we hebben een prachtig huis gezien, maar dat ligt dan weer aan een hele drukke weg. Hoeveel nadelen heb je daarvan? Zou dat voor jullie een 'no deal' zijn?

Het perfecte huis kunnen we gewoon niet vinden. We zullen moeten inleveren op of de tuin, of de omgeving, of het huis zelf. Wat is nou eigenlijk het belangrijkst?

En hoe weet je of iets een leuke buurt is om in te wonen?

(erdoorheen lopen zegt me niet genoeg).

En waar moeten we nog meer aan denken?

Pff, zoveel vragen
quote:Frankz schreef op 29 september 2010 @ 22:43:

[...]

Een zelfstandige tandarts (in een maatschap bijv, dus niet in loondienst) harkt per jaar iets meer dan een ton naar binnen..dus het bedrag wat TO noemt kan heel goed kloppen..Hij heeft inderdaad een eigen praktijk.
quote:Jala5 schreef op 29 september 2010 @ 22:43:

Open dag routes zijn ook fijn.

dan hebben veel huizen 'open huis' en kan je kijken wat je wil.

maar heb je al eens een makelaar opgebeld?, ze kunnen ook huizen voor je zoeken en een selectie voor jullie maken (eigenlijk wat je ziet bij de tv programma's) en dan hoeven jullie alleen maar te kijken.

* wil ook tandarts als vriend *

Haha ja mijn vriend zei al 'zullen we meedoen aan zo'n huizenprogramma?' maar dat wil ik niet hoor, ik hoef niet op tv .

Maar hebben makelaars echt zoveel meer dan wat er op funda staat? En weten alle makelaars ook álle huizen die te koop staan, of alleen hun eigen huizen? Want dan moet je anders alsnog 20 makelaars af.
bij de weg, klakkeloos 15/20 huizen bekijken is niet altijd handig..overdaad schaadt, straks zie je door de bomen het bos niet meer..
Ik lees wel es in de YES, een stukje dat gaat dan over jezelf en je huis. Hoeveel m2 je woont, waar, je huur/hypotheek en wat je doet blablabla. Als ik dan ook lees dat men soms 1000 euro kwijt is voor 45 m2 in buitenwijk vanamsterdam of den haag oid....

dan ben ik blij dat ik een echte grunneger ben en hier nie weg wil . Hier in groningen int centrum heb je bijna de dubbele ruimte, voor de helft van het geld. Daarom zeg ik, je kan er hier hele mooie dingen van kopen, maar int zuiden zal het idd wel wat tegenvallen
quote:prulletje schreef op 29 september 2010 @ 22:46:

[...]

Haha ja mijn vriend zei al 'zullen we meedoen aan zo'n huizenprogramma?' maar dat wil ik niet hoor, ik hoef niet op tv .

Maar hebben makelaars echt zoveel meer dan wat er op funda staat? En weten alle makelaars ook álle huizen die te koop staan, of alleen hun eigen huizen? Want dan moet je anders alsnog 20 makelaars af.Op funda staan tegenwoordig ook het aanbod van VBO en overige makelaars, dus de kans dat een makelaar meer huizen heeft dan hij op funda heeft staan is klein. De desbetreffende makelaar zal je ten alle tijde iets proberen te verkopen uit zijn eigen aanbod, daarna gaat hij verder kijken voor je, tenzij dat je hem sec als aankoopmakelaar inhuurt..
makelaars weten alles,veel ook waar de buurthuizen voor verkocht zijn ed. en ook huizen voordat ze op Funda komen.

en ben het niet eens met door de bomen het bos niet zien, dit wordt waarschijnlijk de grootste aankoop in jullie leven en daar mag best wel wat tijd en bezichtingen gaan in zitten.
quote:Frankz schreef op 29 september 2010 @ 22:48:

[...]

Op funda staan tegenwoordig ook het aanbod van VBO en overige makelaars, dus de kans dat een makelaar meer huizen heeft dan hij op funda heeft staan is klein. De desbetreffende makelaar zal je ten alle tijde iets proberen te verkopen uit zijn eigen aanbod, daarna gaat hij verder kijken voor je, tenzij dat je hem sec als aankoopmakelaar inhuurt..

Dat bedoel ik, dat schiet ook niet op dan...

Ik ben veel liever van het 'ik zoek het zelf wel uit' en pas als het echt nodig is wil ik er iemand bij halen.
Bedenk wel dat al die leuke houten luikjes, dakkapelletjes en die grote tuin jaarlijks Veel Onderhoud (dus geld en/of tijd) vergen...
quote:87_slagroomsnoes schreef op 29 september 2010 @ 22:48:

Ik lees wel es in de YES, een stukje dat gaat dan over jezelf en je huis. Hoeveel m2 je woont, waar, je huur/hypotheek en wat je doet blablabla. Als ik dan ook lees dat men soms 1000 euro kwijt is voor 45 m2 in buitenwijk vanamsterdam of den haag oid....

dan ben ik blij dat ik een echte grunneger ben en hier nie weg wil . Hier in groningen int centrum heb je bijna de dubbele ruimte, voor de helft van het geld. Daarom zeg ik, je kan er hier hele mooie dingen van kopen, maar int zuiden zal het idd wel wat tegenvallenJa het is ook maar net waar je vandaan komt. Ik zou daar echt niet willen wonen omdat ik daar helemaal niks mee heb (behalve de woningprijzen dan ). Maar jij zou vast andersom ook niet in brabant willen wonen.
quote:Jala5 schreef op 29 september 2010 @ 22:49:

makelaars weten alles,veel ook waar de buurthuizen voor verkocht zijn ed. en ook huizen voordat ze op Funda komen.

en ben het niet eens met door de bomen het bos niet zien, dit wordt waarschijnlijk de grootste aankoop in jullie leven en daar mag best wel wat tijd en bezichtingen gaan in zitten.

waar buurthuizen voor verkocht zijn kun je ook zelf nagaan, daar heb je geen makelaar voor nodig. Huizen staan tegenwoordig binnen 3 dagen op Funda. Daarnaast is het op dit moment een kopersmarkt. er is veel meer aanbod dan vraag.

Tuurlijk MOET er veel tijd in bezichtigingen gaan zitten. volledig mee eens. maar mijn professionele eraring leert toch echt dat klakkeloos 20 huizen gaan bekijken ' om ideeen op te doen' in heel veel gevallen niet werkt..
quote:Java schreef op 29 september 2010 @ 22:52:

Bedenk wel dat al die leuke houten luikjes, dakkapelletjes en die grote tuin jaarlijks Veel Onderhoud (dus geld en/of tijd) vergen...Ja klopt... Maar iets anders vinden we gewoon niet mooi
quote:Frankz schreef op 29 september 2010 @ 22:52:

[...]

waar buurthuizen voor verkocht zijn kun je ook zelf nagaan, daar heb je geen makelaar voor nodig. Huizen staan tegenwoordig binnen 3 dagen op Funda. Daarnaast is het op dit moment een kopersmarkt. er is veel meer aanbod dan vraag.

Tuurlijk MOET er veel tijd in bezichtigingen gaan zitten. volledig mee eens. maar mijn professionele eraring leert toch echt dat klakkeloos 20 huizen gaan bekijken ' om ideeen op te doen' in heel veel gevallen niet werkt..

Mja, maar er zijn nog maar weinig huizen waarvan wij denken 'die willen we in het echt zien'.

Dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Ik baal er wel gruwelijk van als er geen fatsoenlijke foto's bij het huis op funda staan, of van die overduidelijk vervormde foto's om een huis groter te laten lijken. Of als er geen plaatje van het perceel bij staat met het huis erop. Snap ik echt niet, je wil je huis toch verkopen? Zet er dan wat fatsoenlijks op.
quote:prulletje schreef op 29 september 2010 @ 22:55:

[...]

Mja, maar er zijn nog maar weinig huizen waarvan wij denken 'die willen we in het echt zien'.

Dus zo'n vaart zal het niet lopen.

Ik baal er wel gruwelijk van als er geen fatsoenlijke foto's bij het huis op funda staan, of van die overduidelijk vervormde foto's om een huis groter te laten lijken. Of als er geen plaatje van het perceel bij staat met het huis erop. Snap ik echt niet, je wil je huis toch verkopen? Zet er dan wat fatsoenlijks op.Ga er maar vanuit dat de foto's die er staan het beste is wat een makelaar ervan kan maken. Als er geen foto van het hele perceel opstaat zou het zomaar kunnen dat dat lelijke flatgebouw wat er naast staan op de foto zou komen?
Ja precies, daar ga ik dan ook vanuit.
Een makelaar zal uiteraard het pand zo voordelig mogelijk op de foto zetten. hoe eerder verkocht, hoe eerder verdiend. Maar in sommige gevallen kun je als makelaar niet anders dan bepaalde foto's weglaten..hier zit altijd een reden achter. Kan voor jullie iets onbenulligs zijn, maar hoeft niet.
Maar Frankz, ben jij ook makelaar of?
laat ik het in het kader van herkenbaarheid het er maar even op houden dat ik zeer nauwe banden in de makelaarswereld/hypotheken heb..
quote:Mevrouwdekees schreef op 29 september 2010 @ 22:35:

En wat doet een tandarts op jaarbasis? Ik dacht namelijk zo 5000 bruto per maand. Dan kom je rond de 270.000 uit qua hypotheek. Leuk, heel leuk zelfs, maar niet bepaald 4,5 ton.Ik heb het even voor je nagevraagd aan mijn vriend (ik kan dat dan niet hebben als iemand zegt dat het niet klopt terwijl ik toch heel zeker ben van wel ). Hij verdient rond de 10.000 bruto per maand. (En hij is 26). Zijn vader, ook tandarts (53 jr) zit tussen de 15 en 20 duizend per maand zei hij. Dus het loopt alleen maar op. Nou komt het wel nogal opschepperig over, maar dat bedoel ik zo niet. Ik wilde alleen even de waarheid op tafel.
Joh, ik bedoel het niet lelijk, fijn voor jullie.

Ik zou zeggen: een buurt waar je je thuis voelt is veel waard. Is die 15 km een harde eis? Kan me voorstellen dat je vriend op minder dan een uur van zijn praktijk moet zitten, maar 15km is wel heel krap qua zoekcirkel. Ben je meer een stads of een dorpstype? Vind je het vervelend om altijd alles met de auto te doen? Voorzieningen die wel/ niet dichtbij moeten zijn? Vrienden & familie?

Ga er bij het soort huizen waar je op valt vanuit dat je +/- 20% van je budget per jaar kwijt bent aan onderhoud/ opknappen. Vraag je af in hoeverre je het leuk vindt om te verbouwen of dat je het ziet als een noodzakelijk kwaad.

Wil je sommige dingen zelf doen of komt er elke keer een loodgieter, elektricien, tuinman, stucadoor aan te pas?

Bedenk je dat naast budget dit soort mensen een behoorlijke aanslag op je vrije tijd en privacy zijn. (Waar klussen gewoon veel tijd, en voor sommige mensen stress, kost)

Persoonlijk zou ik de locatie+ omgeving op de eerste plaats zetten, het aantal vierkante meters en de 'feel' van het huis tweede, staat van onderhoud als derde en dan pas de grootte van de tuin. Alles meer dan 100- 150 m2 tuin is namelijk vooral onderhoud, voegt niet zo gek veel meer toe aan je woongenot in mijn beleving.
quote:Frankz schreef op 29 september 2010 @ 23:05:

laat ik het in het kader van herkenbaarheid het er maar even op houden dat ik zeer nauwe banden in de makelaarswereld/hypotheken heb.. Haha ja omdat je het straks ook al over 'je klanten' had.
Prulletje, je kan ook gewoon eens kijken naar huizen die niet te koop staan maar die je wel erg aanspreken (aan de buitenkant dan natuurlijk). Als je nou echt verliefd wordt en je hebt tijd om te wachten, zou je een makelaar kunnen inschakelen die voorzichtig gaat polsen of het huis misschien beschikbaar komt. Dan zul je wellicht wel wat meer moeten betalen maar dat heb je er dan misschien wel voor over?
Mmm, ik ga maar een carrière als tandarts beginnen denk ik

Succes Prulletje, kan je niet helpen want weet er zelf weinig vanaf.
quote:Mevrouwdekees schreef op 29 september 2010 @ 23:06:

Joh, ik bedoel het niet lelijk, fijn voor jullie.

Oh sorry, dacht ik

Ik zou zeggen: een buurt waar je je thuis voelt is veel waard. Is die 15 km een harde eis? Kan me voorstellen dat je vriend op minder dan een uur van zijn praktijk moet zitten, maar 15km is wel heel krap qua zoekcirkel. Ben je meer een stads of een dorpstype? Vind je het vervelend om altijd alles met de auto te doen? Voorzieningen die wel/ niet dichtbij moeten zijn? Vrienden & familie?

15 km lijkt inderdaad weinig, maar waar wij zoeken zul je altijd door allerlei dorpjes moeten en dan zit je toch al gauw op een half uur a 3 kwartier rijden. Ik vind met de auto gaan helemaal niet erg, maar vind het toch ook wel prettig om wat voorzieningen in de buurt te hebben, zoals een supermarkt (of klein winkelcentrum) en bijvoorbeeld een school voor de kinderen in de toekomst. Vrienden en familie wonen voor mij straks sowieso ver weg, die wonen meer in omgeving Eindhoven. Maar die 15 km is toch echt wel max ja.

Ga er bij het soort huizen waar je op valt vanuit dat je +/- 20% van je budget per jaar kwijt bent aan onderhoud/ opknappen. Vraag je af in hoeverre je het leuk vindt om te verbouwen of dat je het ziet als een noodzakelijk kwaad.

Wil je sommige dingen zelf doen of komt er elke keer een loodgieter, elektricien, tuinman, stucadoor aan te pas?

Bedenk je dat naast budget dit soort mensen een behoorlijke aanslag op je vrije tijd en privacy zijn. (Waar klussen gewoon veel tijd, en voor sommige mensen stress, kost)

Ik schreef net al ergens dat we best willen klussen, zolang het maar binnen budget is. Ja de tijd zal lastig zijn, maar mijn vriend kan vrij nemen wanneer hij wil en zolang ik nog geen vaste baan heb (die ik toch wel snel hoop te krijgen) heb ik ook nog alle tijd). Maar het moet ook geen huis zijn dat rijp is voor de sloop.

Persoonlijk zou ik de locatie+ omgeving op de eerste plaats zetten, het aantal vierkante meters en de 'feel' van het huis tweede, staat van onderhoud als derde en dan pas de grootte van de tuin. Alles meer dan 100- 150 m2 tuin is namelijk vooral onderhoud, voegt niet zo gek veel meer toe aan je woongenot in mijn beleving.Ja omgeving vind ik ook erg belangrijk, daar kun je niets aan veranderen. Van een huis valt meestal wel wat te maken vind ik.

Een grote tuin vind ik gewoon mooi, heeft inderdaad niet zoveel met woongenot te maken
net wat je zegt, hij gaat alleen maar meer verdienen dus staar je nu niet blind op de luiken (paar duizend euro en je hebt ze) een mooie keuken vind je over een paar jaar toch niet mooi (je hebt je eigen smaak) dus wat jij moet zoeken is een huis wat nog niet af is maar waar jij de komende jaren wel in kunt wonen. ( dus niet een styling huis)

dus een huis zoeken wat je als grote wenst. en wat bewoonbaar is. als je er een poos in woont krijg je zelf ideeen wat je met het huis wilt.
quote:Mirjam762 schreef op 29 september 2010 @ 23:11:

Prulletje, je kan ook gewoon eens kijken naar huizen die niet te koop staan maar die je wel erg aanspreken (aan de buitenkant dan natuurlijk). Als je nou echt verliefd wordt en je hebt tijd om te wachten, zou je een makelaar kunnen inschakelen die voorzichtig gaat polsen of het huis misschien beschikbaar komt. Dan zul je wellicht wel wat meer moeten betalen maar dat heb je er dan misschien wel voor over?

klinkt goed, maar is in de huidige tijd, zeker in die regio niet zo'n best advies. Zeker in die prijsklasse staat er daar een heule hoop te koop, met behoorlijk wat onderhandelingsruimte. 10% is eerder regel dan uitzondering in die prijsklasse.

Maar goed, mijn mening is toch dat het perfecte huis niet bestaat..daar zal je zelf voor moeten zorgen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven