zeflrijzend bakmeel of bloem in ragout?

27-10-2010 17:24 12 berichten
Er staat in het recept voor de paddestoelenragout dat ik bloem moet gebruiken. Ik heb alleen zelfrijzend bakmeel in huis. Kan ik dat er ook in doen? Of is het iets anders, mislukt mijn ragout dan? Balen zou het zijn, maar anders moet ik weer helemaal terug naar de winkel.

Wie weet dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen bloem, maar ik heb geen idee wat er gebeurt als je zelfrijzend bakmeel gebruikt en of dat een bezwaar is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bloem!

Zelfrijzend bakmeel bevat bakpoeder, zodat het (je raadt het al) gaat rijzen. En dat hoeft dus niet met je ragout.
Ik denk echt niet dat je zelfrijzend bakmeel kunt gebruiken hoor, om te binden heb je echt alleen bloem nodig. Heb je geen maizena?
Bloem of maizena lijkt me beter, maar als je daarvoor naar de winkel moet zou ik het wel aandurven met zelfrijzend bakmeel. Hoe lang blijf je de ragout nog verwarmen na het toevoegen van het bakmeel? Ik kan me niet voorstellen dat dat enorm gaat rijzen, zeker niet als je maar een klein beetje toevoegt.
Nou, het moet toch gaar worden, dus je moet het toch wel even verwarmen? Ik vraag me af of je het dan nog mooi glad krijgt en of het nog smaakt. Ik zou gewoon ff naar de buren lopen voor een kopje bloem.
Ik zeg; niet doen. Bloem is alleen om te binden en van zelfrijzend bakmeel gaat het, jaja, rijzen.
Zelfrijzend bakmeel is ook gewoon bloem maar dan met bakpoeder. Het bakpoeder zorgt voor gasvorming in het "deeg" maar als je het door een saus gooit vermoed ik dat er niks gebeurd en het geen effect heeft bij doorkoken. Ik zou het best aandurven.
Ik heb eigenlijk ook alleen maar zelfrijzend bakmeel in huis en maak daar gerust een roux mee, dus ik zie niet waarom je het nu niet zou kunnen gebruiken. Het gaat bovendien toch niet om een grote hoeveelheid?
Je zult inmiddels de ragout wel hebben gemaakt, maar mocht je nog twijfelen: je kunt het best doen met zelfrijzend bakmeel. Een topkok zal het wel niet doen, omdat er in principe een zoutrest achterblijft die in theorie nog te proeven is. Maar in een paddestoelenragout merk je daar niks van.
Gewoon proberen en dan merk je vanzelf wat er gebeurd.
Als je een plofgevoel in je maag wilt hebben moet je gewoon zelfrijzend bakmeel gebruiken . Voor een salpicon of een ragoutje zou ik toch echt bloem gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven