Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Een tuitbeker kun je ook overslaan. Hier drinkt Skippy soms uit een beker. Die kan hij nl zelf al vasthouden en hij vindt het zo leuk om mee te doen. Ik heb er laatst een bodempje water in gedaan en dat ging eigenlijk heel goed. Skip is nu bijna 6 maanden
Fussie: Thanx voor de tip! Ik las het al in een van de boeken maar vond het een beetje ongeloofwaardig, een kind van een half jaar uit een beker of kopje laten drinken maar het kan dus wel?
Er zijn best veel kinderen die met een jaar sowieso zelf uit een beker drinken.

Hier is het na twee jaar dan eindelijk gelukt. Weg met de tuit.

Ze dronk wel met onze hulp uit een bekertje vanaf een maand of 6.
Er is nog een tussenvorm die voor kleine kinderen volgens mij ook handig is: de domoor beker. Grappig bedoelde design beker van plastic met 2 grote oren. Makkelijk vastpakken en kan niet stuk! Mijn schoonmoeder heeft 2 spalken aam haar handen en die vindt hem superfijn.

Zal even kijken of ik een plaatje kan vinden en uploaden met iphone, of anders een link...
http://www.bijzondermooi. ... M77gK3XtqYCFYUXzQod5zokHg

Geen idee of die het doet, maar het is een link!
@slurp dat zweten had ik ook dat ging ongeveer na 5 maanden weg.

ben nu voor het eerst ongesteld ( k is 13 maanden) en ook mijn productie is aardig terug gelopen dus ik lees even mee...
Zo, dat was weer een heel stuk teruglezen!

Phoehee, dat iedere keer verlengen van de tijd dt je bv geeft, is erg herkenbaar! Van 'ik zie wel of het bevalt/gaat lukken' naar 4 weken, 3 maanden, 4 maanden en 6 maanden. En nu zit ik eraan te denken om vanaf dan nog bijv. 2 keer per dag te kolven, zodat ze dan ook nog moedermelk krijgt. En bij consequent borstweigeren zou ik ook stoppen denk ik.

Wat schttig dat je kindje zijn armpjes naar je uitstrekt!

Reglisse, wat lijkt het me zwaar om borstvoeding te combineren met zo'n heftig dieet. Je weet natuurlijk waar je het voor doet, maar ik vind het super knap van je!

Fladder, zolang er niks mis kan gaan als die bal op haar ligt als ze in slaap valt, is het niet erg, toch? Anders kun je haar misschien aan zo'n labeldoekje laten wennen? Of een knuffeltje of iets dergelijks.

Fussie en zuster, er bestaat ook nog een oefenbeker die wel handig schijnt te zijn. Hopelijk lukt het me de link hier te plaatsen: http://www.babyplein.nl/w ... 25/difrax-oefenbeker.html
Gister met ons meisje weer bij de arts geweest voor een derde serie prikjes. Heb haar gelijk maar even gewogen en schrok daar wel een beetje van....

Ze is nu 5mnd (of eigenlijk zaterdag) en weegt 5700gr. Ze is de afgelopen weken 50gr per week gegroeid....niet echt veel volgens mij?? Kan het te maken hebben met mijn zware griep? Of zou het aan de kwaliteit van de melk liggen??

Ik weet dat het een fijn grietje is, maar vind dit niet zo'n prettig idee. Ze doet het verder goed, is vrolijk en alert. Maar toch....ik weet dat het maar getalletjes zijn....

En dan hoor ik om me heen dat iedereen al aan het bijvoeden is. En dat als ze haar zien ze vragen waarom ik toch wacht tot 6mnd.....

Weet niet wat ik hiermee precies wil... wou het alleen even kwijt....
Hou je de curve op borstvoeding.com bij Zuster?

Het weinige aankomen rond de 4 maanden is berucht, de zgn 4 maanden dip is ook in de borstvoedingscurve te zien. Even daar checken?
Thanx voor de tip Wen ga ik ff checken! Ze heeft idd wel een flinke dip gehad rond 4mnd. Rond de kerst was die dip over, en kreeg ik een week lang flinke griep....wie weet een combi?
Oh, als je die curve nog niet kent, kon het wel eens een ander beeld geven dan die van het CB
Snap je twijfel, zuster. Onze muppet is ook licht, was nu met 4 mnd 1 week 5800 gram, iets zwaarder dus maar het is ook niet veel. Die borstvoedingscurve scheelde bij mij tot nu toe niet veel, daar zit ze ook iets onder het gemiddelde. Op het cb vonden ze overigens dat ze heel goed groeide, wel in haar eigen lijn maar die blijft stijgen en dat vonden ze goed; rond 4 mnd was afvlakken namelijk normaal. Dus...

Groeide ze hiervoor veel sneller of valt het verschil wel mee?

Oh ja, en het kan natuurlijk ( net als bij volwassenen, haha) ook gewoon een momentopname zijn... Volle luier scheelt zo een paar ons!

Anders ga je toch volgende week ofzo even naar het weeguurtje? Of koop je een goeie keukenweegschaal
Voor de discussie over bijvoeden: in het British medical journal staat een (wetenschappelijk) artikel waarin de auteurs stellen dat in ontwikkelde landen het beter zou zijn eerder met bijvoeding te starten dan zes maanden. Op de website van de BBC staat er meer over, met ook een link naar het oorspronkelijke artikel:

http://www.bbc.co.uk/news/health-12180052
Een vraag: vanmorgen bij de HA geweest en het dringende advies gehad om af te vallen. Zit wel iets in hoor, ze gaf geen verkeerd advies. Maar ja, BV en afvallen is toch niet zo verstandig?

Hoe combineer ik het eea? Heb van de HA het dieet van drFrank meegekregen. Het is vooral dat je dan je koolhydraten laat staan.

Ik heb er vanmorgen bij de HA gewoon niet over nagedacht dat ik nog BV geef dus ben het helemaal vergeten te melden.
Fussie, volgens mij mag je niet te streng gaan lijnen. Maar gewoon gezonder gaan eten kan natuurlijk nooit kwaad.

Dat dieet van dr Frank geloof ik niet zo in, vind het eigenlijk raar dat de huisarts dat aanbeveelt. Het is best een eenzijdig dieet en met BV lijkt het mij beter gevarieerd te eten.

Verder ken ik veel mensen die,zonder te lijnen, heel veel afvielen tijdens hun BV periode, dus zo slecht zal het wel niet zijn!

@Ananas, dank voor het meedenken. Ik geef haar nu een knuffeldoekje, daar zitten ook een soort bolletjes aan die erg op tepels lijken!

Durf het alleen 's nachts niet in haar wiegje te leggen, ben toch bang dat ze dan kan stikken, of is dat heel overdreven?
Ik ben nu 35 weken zwanger en twijfel eigenlijk nog steeds over borstvoeding. Ik wil het op zich proberen omdat ik weet dat het goed is voor de kleine en het een mooie band oplevert.

Maar echt flink overtuigd ben ik niet. Hebben andere dat ook (gehad)? Ik zie flesvoeding als iets gemakkelijks en praktischer. Vooral ook omdat mijn man er dan meer in kan betekenen. Kolven lijkt me namelijk zo'n raar gedoe.

(natuurlijk moet ik dat ook eerst maar een keer proberen)

Ik wil graag, als ik weer ga werken, over zijn op flesvoeding.

Misschien gedeeltelijk borstvoeding maar dat hangt er maar net van af.

Is deze twijfel normaal en wordt dit herkent door andere?
Jennifer, ik heb ervaring met fles en borst. Mijn oudste heeft vooral fles gehad (door omstandigheden) en mijn jongste krijgt nu de borst. En wat vind ik het een verademing. Nooit gedoe met flesjes meenemen enzo, opwarmen en noem maar op. Mijn bed hoef ik niet uit 's nachts want hij ligt naast me en kan zo gevoed worden als hij honger heeft en als we weggaan hoeft er geen hele tas extra mee. Luier en doekjes en weg En mocht hij eens onverwacht honger hebben dan kan ik altijd zo even voeden. Voor zijn papa zijn er genoeg andere momenten om samen te zijn, daar is de fles niet noodzakelijk voor.

Natuurlijk zijn er ook nadelen: je bent zelf vaak noodzakelijk voor het eten van je kind maar dat is met kolven ook op te lossen. Kolven is niet zo lastig vind ik persoonlijk.

Kortom, ik ben wel voor BV

Is het misschien iets om alsnog een cursus BV te volgen? Dat heb ik ook gedaan en het heeft mij veel geleerd

Fladder, dat afvallen tijdens de BV had ik ook al bedacht hoor Dat zou hier eigenlijk ook wel gebeurd zijn als ik niet stress van lichamelijke problemen weg probeerde te eten

Ik weet ook nog niet of ik drFrank wil proberen, ik heb te weinig informatie gehad. Maar niet snoepen gaat al heel veel schelen....
Jennifer, tuurlijk is twijfel normaal.

Ik geef bv en dat doe ik mede omdat flessen me zo'n gedoe lijken. Ben redelijk lui van aard.

Voor de bevalling dacht ik dat al, maar dacht ook dat als het niet zou lukken ik dan net zo lief flesvoeding wilde geven ....

Totdat mijn dochter een uur na de geboorte werd aangelegd en zich gretig aan me vastplugde. Ik ben nu ontzettend blij dat ik bv geef. Naast het praktische ( niet midden in de nacht naar de keuken, geen gesjouw met flessen) vind ik het ook gewoon heel gezellig.
Zuster, vervelend dat je een beetje een naar gevoel hebt overgehouden aan je bezoek aan het cb. Heeft de curve geholpen? Hier zeggen ze op het cb dat het prima is als een kindje 50 gram per week aankomt, dus volgens mij doet je meisje het hartstikke prima. Zeker met jouw griep en die 4 maandendip is er vast geen reden tot zorgen. En anders volgende week nog even wegen om het in de gaten te houden. Mijn veelvraatje komt de ene keer ook twee keer zoveel aan dan een andere keer, maar volgens mij hoort dat er ook gewoon bij.

Fladder, je kindje is 11 weken toch? Poeh, ik weet niet of ik toen al een doekje erbij durfde te leggen. Ik ken wel een baby die altijd met zo'n doekje op haar hoofd slaapt, dus volgens mij kan het niet echt kwaad. Misschien eerst eens overdag in de box proberen o.i.d.? Of eentje kopen die heel dun/ademend is?

Jennifer, ook ik had twijfel en ging erin met de instelling: 'als het goed gaat en bevalt, is het prima, anders kan ik altijd nog overstappen op flesvoeding'. Ik wilde sowieso niet kolven en als ik weer aan het werk ging, moest ze aan de fles, omdat het me anders zo'n gedoe leek.

In het begin had ik echter wat opstartproblemen (spruw, auw!), maar heb ik dankzij de aanmoediging van de kraamverzorgster en een lactatiekundige toch doorgezet. Om wat minder pijn te hebben was ik na een week al (fulltime) aan het kolven. Ik heb toen mezelf iedere keer een doel gesteld en toen de spruw weg was, zag ik hoe fijn en makkelijk het eigenlijk is en inmiddels is ze 4,5 maand en geef ik nog volledig bv.

Het kolven vind ik ook een uitkomst, want nu kan manlief het een keer overnemen en kan ik eens meer dan een paar uurtjes weg. Daarnaast vind ik die paar keer kolven op het werk ook heerlijke pauzemomentjes

Ik ben benieuwd wat je gaat doen en veel succes met de laatste weken van je zwangerschap!
Ik kom even juichen.

P was gisteren precies 6 maanden en aangezien hij pas de dag na zijn geboorte echt ging drinken, geef ik dus vandaag 6 maanden bv. En ik heb vandaag mijn kolfrecord gebroken ( ben normaal niet zo'n goede kolver, heb altijd net iets tekort). En P heeft afgelopen nacht voor het eerst doorgeslapen!

Ik ben gewoon even blij.

@jennifer Ik kan iedereen aanraden om bv te gaan geven. Probeer het in elk geval, lees je in ( dit topic en borstvoeding.com), ga eventueel nog naar een cursusavond van VBN of LLL. Stoppen kan altijd nog, later spijt hebben dat je het niet geprobeerd hebt is lastiger.
Zuster shit hè, die onzekerheid. Heel makkelijk gezegd, kijk naar haar. Is ze tevreden, kleur mooi gezond en ontwikkelt ze zich goed?

Maar ik ken de onzekerheid, hier ook de 4 mnd dip waar hij nu weer uit lijkt te zijn. (5,5 mnd)
Van harte Snowy!

Jennifer, ik kan me aansluiten bij de anderen. Ik vond het zeker in het begin, dat ik van voren niet meer wist dat/of ik van achteren nog leefde, heerlijk dat ik in ieder geval niet hoefde na te denken over de voeding. Ik heb zelf nooit getwijfeld, ik wist zeker dat ik borstvoeding wilde geven, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen zo is. Goed dat je je vraag erover hier stelt!

Een linkje:101 redenen om borstvoeding te geven

Er zitten er een paar redenen bij waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek, maar er staan ook een hoop zinnige dingen tussen die wel hout snijden.

Wat ik nog wel wil zeggen: in het begin is borstvoeding lang niet altijd leuk en makkelijk. Dat leuke en makkelijke komt voor veel vrouwen pas na een tijdje. Soms doet het gewoon pijn (maar dat hoort niet, tijd om een deskundige in te schakelen), is het moeilijk niet te weten hoeveel je kind drinkt, of is het verrot dat jij 's nachts de voeding moet doen omdat jij de borsten hebt. Maar het is ook een enorme kick om te zien hoe je kind groeit op jouw melk, makkelijk om 's nachts zo aan te kunnen leggen als je kind honger heeft, niet met een huilend kind een fles op te hoeven warmen, geen gedoe met schepjes, zoeken naar de juiste flesvoeding enz. enz.

Succes met het maken van een keuze, en vooral: kies datgene waar je zelf helemaal achter kunt staan!
gisteren weer wezen wegen en ze weegt nu 6550 bij 4,5 maanden. Ze was de afgelopen 3 weken 370 gram gegroeid. Meer dan voldoende volgens het CB.

Zuster: als je dochter blij en tevreden is en het CB aangeeft dat 50 gr pw voldoende is zou ik me geen zorgen maken.

Jennifer: ik ben aan BV begonnen met de isntelling het moet op een prettige manier kunnen en het is geen moeten. Proberen kan altijd en stoppen ook. Het gaat echter super. Ik ben tot nu toe nog geen problemen tegen gekomen en heb echt respect voor hoe lang sommige het volhouden terwijl ze wel tegen het eea aanlopen.Voordeel is dat je geen flessen hoeft klaar te maken nadeel is dat je altijd beschikbaar moet zijn of er voor moet zorgen dat er een flesje klaar staat. Het is ook maar net hoe je naar kv bent. In de tas voor het KDV zitten bij mij ook porties kv voor noodgevallen. Ik geef naast de twee porties nog een reserveportie BV mee ( wil KDV graag) en mocht er met de melk iets fout gaan mogen ze van mij gewoon kv geven, andere worden er immers groot van. Vraag is alleen of ze het wel drinkt want ze heeft het nog nooit op. De eerste maanden met je kindje zijn pittig als je BV geeft maar ik denk dat dat ook zo is als je kv geeft ook al kun je het voeden dan wel makklijker aan je partner overdoen. Ik merk wel dat de BV lichamelijk momenteel veel van mijn vraagt en dat ik moet zorgen dat ik aan mijn rust toekom maar ik vindt dit geen bezwaar. Ik zou zeggen gewoon proberen en er geen heilig moeten van maken.
Snowy, gefeliciteerd! Daar mag je zeker voor juichen.

JGH1, je meisje komt duidelijk niks te kort bij je

Nog een vraagje: dochter is nu bijna 5 maanden en wordt soms 's nachts weer wakker voor een voeding. Dat is natuurlijk geen probleem, maar kan het komen doordat ze nu meer voeding nodig heeft en overdag misschien niet voldoende binnenkrijgt?
ananas, dat kan (geen idee hoe vaak je voedt etc.), maar het kan ook een gewoonte zijn geworden. Wat hier helpt (maar mijn zoontje is bijna 2 maanden oud) is overdag om de 3 uur voeden en 's avonds om de 2 uur, volpompen dus.

Mijn dochter sliep als baby vrij snel van 7 tot 7 op 5 voedingen per dag, maar elk kind is anders.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven