Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Belle73, vanaf dat ze 10 weken is, heeft ze genoeg aan 4 voedingen per dag met af en toe clusteren 's avond (zeker na een dag kdv) en slaapt ze ook van 7 tot 7. Ze groeit prima en is een tevreden kindje. Ik hoop dan maar dat het geen gewoonte wordt, want ik houd van slapen Misschien weer een tandje in aantocht, dat kan natuurlijk ook nog.
Baby's veranderen ook gewoon regelmatig van ritme. Zeker rond die leeftijd.
Nog even spuit elf:

Jennifer, ik zou zeker beginnen met proberen, stoppen kan altijd! Of het lukt en of je het prettig vindt hangt af van veel factoren en is niet te voorspellen wanr hangt ook van je bevalling en baby af.

Wel zie ik om mij heen dat mensen die vrij preuts zijn en echte controlfreaks het niet lang volhouden of niet prettig vinden. En een beetje doorzettingsvermogen helpt ook, want er zijn altijd wel hindernisjes. Met flesvoeding waarschijnlijk ook maar daarbij kun je niet denken/ krijg je niet te horen dat je ook kunt stoppen !

Ik verleg mijn doel ook steeds, ze is nu 4,5 mnd en wil nog tot 6 mnd alleen bv geven. Daarna in elk geval overdag afbouwen maar misschien nog s ochtends en s avonds.
ananas, ik hoop het voor je. Ik ben ook altijd zeer gesteld op mijn nachtrust, dus ik snap wat je bedoelt. Heeft ze wel een speentje? Misschien kan je man 's nachts een even een speentje geven en helpt dat ook om weer in slaap te vallen.

Jannifer, ik zou ook proberen. Ik had me voorgenomen om in ieder geval één week te proberen en ik had vantevoren een cursus gevolgd. Bij allebei de kinderen kwam het lastig op gang, voornamelijk door een zware bevalling, veel bloedverlies en als gevolg een ijzertekort, maar het is gelukt. Leen van iemand een kolf dan heb je die vast in huis als het niet op gang komt en volg een cursus, dan ben je voorbereid. Ik vind BV ideaal voor luie moeders (zoals ik), want je hoeft geen flesjes klaar te maken, niet na te denken over hoeveelheden, niet verschillende spenen en/of voeding uit te proberen, je hebt het altijd bij je, het is altijd op temperatuur en als je baby genoeg poept en plast hoef je al helemaal niet na te denken over of 'ie wel genoeg krijgt. Ik zou je man meenemen naar die cursus, dan kan hij je in ieder geval ter zijde staan als je begint met BV. Geef het ook aan bij je kraamzorg, dan krijg je hopelijk iemand die je goed kan helpen. Ik vond de eerste week even bikkelen, maar sindsdien gaat het prima en groeit mijn baby als kool (1,5 kilo aangekomen in 4 weken), dat geeft mij dan weer een kick.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Weet iemand welke neusspray je gewoon mag gebruiken als je bv geeft? Of ben ik gedoemd tot het gebruik van babyneusspray/zoutoplossing om te proberen mijn volledig dichtgesnotte holtes open te krijgen?
Vraag over bortsvoedingskleding; ik heb een nogal grote cupmaat en heb voedingsshirts gepast, maar dat lijkt me niet handig. Nu lees ik dat veel vrouwen een hemdje onder hun shirt hebben dat ze tijdens het voeden omlaag trekken. Misschien een onbenullige vraag, maar ik weet niet aan welke hemdjes ik dan moet denken. Gebruikt een van jullie die hemdjes en zo ja, wat voor hemdjes zijn dat en waar vind ik die?

Had zelf al zitten denken aan een buikband onder mijn kleding, maar ben bang dat ik die de hele dag sta op te hijsen...

Mijn zoontje is nu bijna 3 mnd en wil toch wat makkelijker wegkunnen en toch blijven voeden
Even een succesje delen

Druk weekend gehad op het werk, vrijdag en zaterdag late dienst (15u tot 23u) en daarop zondag en vandaag een vroege dienst (7u30 tot 15u30) Topdrukte op de afdeling (IC) en dus alleen pauze aan mijn melkmachine Kan nu ook tosti eten tijdens het kolven

Maar had me al voorbereid op eventueel verlies maar niks is minder waar. Vandaag had ik 300cc uit de vriezer gehaald en in totaal dus 600cc gekolfd! Ben gewoon super trots

En ik het de 5mnd zaterdag gehaald, jeej!

@ Elfje: zo voedt ik ook ik heb hemdjes van de H&M, van die elastieke met spaghetti bandjes. Wel even testen in het pashokje....Ik trek dus eerst onder mijn t-shirt/trui mijn hemdje omlaag en BH los, dan Uk in de drink-houding en als laatste mijn t-shirt/trui omhoog. Niks bloot, super discreet

Lekker drie dagen vrij en volop genieten van mijn prachtige meisje
Ah, stom van mij Ik denk nooit aan hemdjes met spaghetti-bandjes omdat ik die normaal nooit draag... Ik ga op zoek en zal zeker eerst even testen in het pashokje!
Elfje ik heb dezelfde (denk ik) als Zuster , h&m met een beetje glimmende spagettibandjes. Mooi lang hemd ook en de bandjes zijn verstelbaar. Staan op zijn langst dus

Zuster wat goed!
ikbenelfje, ik heb op advies van een vriendin simpele hemdjes bij de WE gekocht, die hebben verstelbare spaghettibandjes. Wel handig want dan hoef je niet zo veel uit te rekken
hihi phoehee, tegelijk
2 jaar borstvoeding vandaag!

Zuster, zag de curve op bv.com er beter uit?

OGG, volgens mij is het alleen zout water wat je mag gebruiken. Ik heb wel gesmokkeld het afgelopen jaar, maar die van jou is nog wel een stuk kleiner natuurlijk. Dampo, stomen, doorgesneden ui?
Wen, gefeliciteerd! 2 jaar BV, WAUW!

Ikbenelfje: hier ook grote borsten, en ook de voedingshemdjes van h&m. Ik heb daar die soort ingebouwde cup uitgeknipt, anders passen ze niet over mijn borsten. Maar zo zijn ze echt ideaal!

Helaas dus alleen zoutoplossing idd. Balen, want ben toe aan grover geschut...
Ik heb de hempjes van de hema en een borstvoedingshirt van de H&M en lange mouwen. Als ik buitenshuis ga voeden, doe ik dat wel eens aan, kan ik heel discreet alleen mijn tepel blootleggen, baby eraan, niemand die wat ziet. Ik neem ook meestal een sjaal mee om één en ander toe te dekken. Of ik kolf even 's ochtends, dan neem ik gewoon een flesje mee.

Opgoedgeluk, heb je de huisarts al gebeld? Ik weet niet of je wel eens naar de sauna gaat, maar dat helpt bij mij altijd goed tegen verkoudheid.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
@ Wen: die curve ziet er beter uit! Ze zit nog wel onderin, maar dat zal wel gewoon met haar bouw te maken hebben ook. Ze is vrij tenger...

Vandaag weer naar de kinderarts voor wegen en meten, ben benieuwd! Ze heeft in ieder geval deze week weer elke avond gevraagd om een late snack (zo rond 24u) dus wie weet!

Gefeliciteerd met 2 jaar BV, echt super knap van je! Voedt je nog steeds live? En hoe vaak dan per dag bij een 2-jarige? Ben ik wel nieuwsgierig naar
* wappert weer eens voorbij *

Misschien kun je stomen met pepermunt olie? Zou dat mogen?

Ik had laatst mega spierpijn in m'n onderrug en had lekker een warmtepleister gehaald, waar ik me al de hele dag op verheugde. Toch maar ff de instructies gelezen en mooi dat het afgeraden werd tijdens het borstvoeden! Jammer jammer.

Volgende maand is BritBaby een jaar, dan is het wat mij betreft echt tijd om te stoppen. Gister was oma aan het oppassen en die had mijn vers gekolfde fles niet zien staan. Ze probeerde daarom of Baby gewone melk wilde, maar dat blieft meneer dus niet. Net zo min als pap, al dan niet aangemaakt met bv.

Gaat dus nog een uitdaging worden om er een eind aan te breien. Ik vind het ook een beetje zielig, want hij ligt soms gewoon lekker te sabbelen. Gooit dan demonstratief z'n tut door de kamer en gaat met z'n ogen dicht tegen mij aan liggen. Lastig hoor...
@ Zuster: top gedaan! Applaus voor je kolfopbrengst!

@Wen: wow, 2 jaar! Wanneer voed je dan nog? En is het dan echt nog een voeding, of meer een slokje voor de lekker? Ben benieuwd.

@ikbenelfje: ik gebruik de mama-hemdjes van de HM. Zijn wat langer zodat je ze lekker in je broek kan stoppen. En rekbaar genoeg om je borst eruit te slingeren.

Ik vind het zo'n leuk en handig topic. Dat wilde ik ook nog even kwijt.
Van harte gefeliciteerd Wen!

@ikbenelfje: je kunt allerlei hempjes gebruiken, als er maar rek in zit en ze niet te hoog sluiten. Ik gebruik nog vaak wat zwangerschapshempjes, zitten lekker en zijn laag uitgesneden.

@ogg: vervelend die verkoudheid. Wat misschien ook nog een oplossing is, is een minigietertje gevuld met water en zout (ik zal zo even googlen voor een plaatje). Mijn man heeft vaak last van zijn holtes en dit werkt erg goed, je zet het tuitje bij je ene neusgat, terwijl je zelf een beetje schuin hangt , en giet het dan langzaam naar binnen en dan komt het er aan de andere kant weer uit. Tja jij wilde grover geschut...
Zoiets dus:

anoniem_61406 wijzigde dit bericht op 18-01-2011 09:08
Reden: plaatjes plakken niet...
% gewijzigd
Ik baal als een stekker. In de vriezer liggen zeker 40 flesjes afgekolfde melk en die moet ik nu allemaal weggooien weahhhh.

Mijn dochertje blijkt koemelkallergie te hebben en mag deze melk dus niet meer. En ik kan het ook niet naar de voedinggsbank brengen, want ik slikte toen nog medicatie ivm hoge bloeddruk. En daar baal ik zo van, want het kan absoluut geen kwaad voor babys.

Ik had het anders ook gewoon aan mijn eigen kindje gegeven.

Ik laat het mijn man maar weggooien, want ik kan het niet over mijn hart verkrijgen. Niemand heeft iets aan deze posting, maar ik moest gewoon even mijn ei kwijt.
@ Kesa
Kesa, Hier ook nog een liter of 5 allergiemelk in de vriezer. Heb het nog niet weg kunnen gooien, ik laat het wel eerst over datum gaan of zo. Hopelijk gaat het wel beter met je kindje nu je op dieet bent?

Hier ook zwangerschapshemdjes van de H&M
Wen, gefeliciteerd! Ik ben ook heel benieuwd hoe het is, een 2-jarige voeden. Wil je er iets meer over vertellen?

OGG, ik spoel mijn holtes met zout water. Ooit van de KNO arts geleerd na een holteoperatie. Kan met Physiomer voor volwassenen, zo'n kannetje of, mijn favoriet, een spuitje en zoutwateroplossing (evt zelf maken met 1tl zout op 1 glas lauw water). Je spoelt dan met kracht alle troep weg. Voor instructies zie google "neus spoelen zout water". Succes, het voelt echt beroerd, verstopte holtes (ik ben nog iedere dag blij met mijn operatie waardoor ik er eindelijk vanaf ben).
Voor Kesa (en eventuele andere meelezers op dieet). dit is een receptensite voor koemelk, ei, soja vrije recepten. Staat heel veel op, ook allerlei bakopties.
Kesa je kan je baby ermee in bad doen, goed voor het huidje.

Wen gefeliciteerd! Hoeveel voedingen geef je per dag? (voor het beeld bij mij hoe het kan gaan)

Ik zit bijna op 6 maanden, maar ga vrolijk verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven