Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
quote:phoehee schreef op 28 maart 2011 @ 12:13:

Shit shit shit shit.

Ik lees net een stuk op borstvoeding.com over flessen en BPA vrij. Ik dacht altijd dat dit ging over zachte flessen, vanwege de weekmakers. In het stuk staat dat je slechte flessen kan herkennen aan "PC" aan de onderkant. mijn hema flessen hebben dat. Ik vind mijzelf zo'n trut, slechte moeder.

Vanaf dat hij 3 mnd is tot nu (bijna 8 mnd) drinkt hij 3 van die flessen in de week en 3 goede avent flessen. Vanaf nu gaan die 12 (!) flessen in de kliko en die nog ingevroren zijn zal ik overgieten en laten overgieten.

Maar ik baal me echt kapot.

oh ik heb laatst 6 chicco flessen bij de zeeman gehaald voor 2,99

het waren italiaanse verpakkingen. ik wou ze gebruiken om de melk in de doen om naar het kdv te brengen en daar over te laten gieten in een avent fles (heb ik maar 2)

ik heb ze nu nog nauwelijks gebruikt, maar ik kan ze zo te lezen beter weggooien omdat er pc aan de onderkant staat?

waar bewaren jullie de melk in om naar het kdv of oppas te brengen? ik heb namelijk flessen nodig om in af te kolven op het werk en een paar om mee te geven naar de oppas.
Mikske, ik heb flessen van medela waar ik in kolf en die mee gaan naar de go of op vaderzorgdagen. Ik heb 2 grote (250ml) en 7 kleine (150ml). Dat rouleert prima, meer niet nodig. (op werkdagen neem ik 4kleintjes mee naar m'n werk, ik kolf 2x)

Volgens mij komen de slechte stoffen toch alleen vrij als de flessen verwarmt worden? Weet ik niet zeker hoor. Maar dan zou je ze misschien kunnen gebruiken voor koude thee of water, later.

Phoehee, je kunt niet alles weten hè! Je doet alles naar beste weten. Er zullen altijd dingen later bekend worden die nu 'goed' leken. Maar k snap je gevoel wel hoor!
Ik gebruik de bekers van Avent, het VIA systeem. Heb er nu zo'n 40 in de vriezer staan. Ik bewaar de melk er in en op papa-dagen giet mijn man de melk over in de flessen van Tommee Tippee.

Ik kolf met de Medela en heb een stuk of 5 flesjes. Neem er 3 mee naar het werk want ik schenk na het kolven de melk van 2 flesjes in 1 flesje.

Ik heb trouwens die 240cc bekers van Avent. Als ik bjiv. s'morgens voor het werk kolf, kolf ik rond de 200cc dus dat past perfect!
Naski, ik neem aan dat de KV te maken heeft met overdag werken? Dan is het natuurlijk lastig om de voedingen om en om te doen.

Er is een vrij grote kans dat met drie keer voeden op een dag bij 14 weken, je productie vlot gaat teruglopen en/of dat je haar toenemende behoefte aan voeding niet bij kunt benen. Je productie is nl. nog lang niet stabiel. Je kunt weinig anders doen dan kijken hoe ver je komt en proberen af en toe een regeldag in te lassen in het weekend (bij elke kik aanleggen). Er zijn mensen die het zo wél lang volhouden qua productie, wie weet hoor jij daarbij.
Phoehee, volgens mij laat je juist zien dat je een goede moeder bent, omdat je direct handelt als reactie op opgedane kennis! Nog een tip over de Via-bekers: bij de grotere Prenatal verkopen ze ook de 240 ml-variant voor ongeveer dezelfde prijs. Handig ook voor eten in te bewaren.

Fabindia, wat goed van je!
Ananas en Zuster die ga ik kopen dan! Ik vind deze krap, had ik altijd voor kleine porties in te vriezen. Nu zit de melk ook in het schroefdraad, 240 ml is echt beter.

Mijn pc flessen zitten al in een zak, behalve die nog in de vriezer zitten.

Mikske het gevaar zit hem in het opwarmen volgens het stukje op borstvoeding.com. Het staat op pagina 1 en dan een stukje omlaag scrollen. PC op de onderkant is niet goed, PP wel.
oh alleen opwarmen? ik gebruik die "slechte" flessen alleen om melk in te bewaren, ik giet het over in een avent fles.

ik kolf met medela en heb alleen dat kleine flesje wat bij de kolf hoort. ik giet alles over in een avent fles.

die VIA bekers, is dat wat? ik las op internet dat je ze maar 4x moet gebruiken, dan zijn ze wel erg duur...
weten jullie waar ik een klein koeltasje kan kopen?
Phoehee, als ze ze bij jouw Prenatal niet hebben, kun je ze ook online vinden.

Mikske, ik vind die bekers erg fijn. Heb er inmiddels ook ongeveer 40, waarvan een groot deel in de vriezer. De bekers die niet in de vriezer staan, gebruik ik nu al 7 maanden en ook meerdere keren per week. In die periode zijn er 2 kapot gegaan, maar dat komt alleen maar omdat ik ze uit de vriezer heb laten vallen.

Koeltasjes vind je volgens mij bij alle babyzaken en anders kun je ze online ook wel vinden.
Mikske: ik vind de bekers ook fijn. Als ze straks allemaal vol zitten koop ik nieuwe. Volgens de lactactiekundige die mij heeft geholpen kon ik die bekers eindeloos gebruiken, straks ook nog om babyhapjes in in te vriezen. Zij heeft niks gezegd over maar vier keer gebruiken... Lijkt me ook stug, want het is stevig materiaal, gewoon hetzelfde als van die Curver etc bakjes.

Ik had een koeltasje bij mijn kolf zitten voor 4 medela flesjes met een koelelement. Deze:

Maar die is wel duur zie ik nu. Het koelelement en de flesjes (per drie) kun je ook los kopen: hier.

hier heb je ook koeltassen.

En hier nog een koeltas met koelelementen.
anoniem_81961 wijzigde dit bericht op 29-03-2011 09:14
Reden: kan niet tellen...
% gewijzigd
En voor poehee: 240 ml Via Avent. Deze heb ik ook. ( de site is van 'mijn' lk.)
Ik kan trouwens wel een beetje motivatie gebruiken, hopelijk vinden jullie het niet erg als ik hier een beetje spui. De verleiding om te stoppen met de borstvoeding is even heel groot, terwijl ik eigenlijk door wilde gaan tot ten minste zes maanden. En de reden is zo suf en oppervlakkig dat ik me er zelf een beetje voor schaam: ik vind mijn borsten nu zo lelijk.

Ik ben 1.60, voor de zwangerschap woog ik 58 kilo. Nu geen idee, maar begin redelijk terug te veren in model. Alleen die borsten... Ik heb ze gisterochtend opgemeten omdat ik toe moest geven dat de 70H beha's die ik tijdens mijn zwangerschap droeg echt niet pasten, zelfs niet nu de borsten tussen de voedingen goed zacht voelen. Blijk ik nu 80G nodig te hebben! Oh, ze zijn zo lelijk en zwaar. Ik heb striae aan de aanzet, en zelfs ingesnoerd in beha en topje zwabbert het nog. Rugpijn, nekpijn, stretch-gevoel in de borsten. En zo lelijk! Ik pas in geen enkel kledingstuk meer fatsoenlijk, lijk zo uit een special edition van de Playboy gelopen. Komt dit ooit nog goed? Wanneer ik stop met de bv, worden ze dan weer kleiner? Een goede 75E cup, misschien F, daar zou nog wel mee te leven zijn. Maar dit...

Ik heb met vriend afgesproken dat als het een half jaar nadat ik klaar ben met baren en voeden nog steeds niet is bijgetrokken ik naar een plastisch chirurg ga voor een borstverkleining. Dat zeg ik ook elke keer tegen mezelf als ik in de spiegel kijk. Maar dat kan nog jaren duren (een jaar tussen nr 1 en de 2e zwangerschap, als alles meezit, dan negen maanden zwanger, dan minimaal 6 maanden voeden, dan nog 6 maanden wachten, dat is nog minimaal ruim 2 1/2 jaar! En dan nog maar afwachten hoe lang de wachtlijst is.)

Is er hier iemand gestopt met voeden? Hoe zagen je borsten er toen uit? Kan het nog bijtrekken terwijl ik nog borstvoeding geef?

Goed, genoeg geklaagd: de borstvoeding loopt nu eindelijk goed, zoon groeit er goed op, kolven gaat goed, eigenlijk geen reden te klagen dus. (maar zó lelijk, omg)
Geen ervaring mee, maar hier een dikke voor jou! En een heel groot onder je riem!

Kan me goed voorstellen dat je klachten krijgt...heftig hoor! Had je voor je BV gaf ook al klachten van nek en schouders?
Zuster: ja, ik had toen ook wel rugklachten. Tijdens mijn zwangerschap zijn mijn borsten van 70E/F naar 70H gegaan. Flinke groei dus. Maar nu zijn ze echt giga-groot! Ik let heel goed op mijn houding, ook bij het voeden, maar ik ben gewoon top-zwaar nu: die tieten trekken me gewoon voorover heb ik het gevoel :(

Bedankt voor het hart onder de riem. Ik voel me eigenlijk een zeurkous dat ik hier zo me zit. Maar goed, is nou eenmaal zo, en een keer klagen lucht wel op. Kiezen op elkaar en doorzetten dan maar.
He Madieken, wat jammer dat je je er zo naar onder voelt.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, mijn borsten waren al groot dus die zijn amper gegroeid.

Van mijn vriendin weet ik dat haar borsten na verloop van tijd echt weer kleiner werden terwijl ze nog steeds voedt (nu een dikke 3 jaar ). Dus wat dat betreft kan het weer bijtrekken.

Zijn die bekers nu echt handiger dan ijsblokzakjes?

Ik zie mezelf toch geen fruitprutjes invriezen dus daar hoef ik het niet voor te doen
quote:wen schreef op 28 maart 2011 @ 21:59:

Naski, ik neem aan dat de KV te maken heeft met overdag werken? Dan is het natuurlijk lastig om de voedingen om en om te doen.

Er is een vrij grote kans dat met drie keer voeden op een dag bij 14 weken, je productie vlot gaat teruglopen en/of dat je haar toenemende behoefte aan voeding niet bij kunt benen. Je productie is nl. nog lang niet stabiel. Je kunt weinig anders doen dan kijken hoe ver je komt en proberen af en toe een regeldag in te lassen in het weekend (bij elke kik aanleggen). Er zijn mensen die het zo wél lang volhouden qua productie, wie weet hoor jij daarbij.

Die flesvoeding heeft inderdaad te maken met mijn werk, vandaar dat ik de fv niet kan spreiden met nog bv tussendoor. Het kolven is bij mij een ramp gebleken, daarom wil ik nu proberen toch bv te blijven geven maar dan op deze manier.

Mijn productie is eigenlijk gelijk vanaf het begin heel nauwkeurig afgestemd geweest op de behoefte van mijn dochtertje. Ze heeft ook heel weinig gepoept (1x in 27 dagen en daarna 1x in de 10-14 dagen) en mij is verteld dat ze de bv heel effectief opgebruikt. Dat kan ook wel kloppen, want sinds ze nu 's middags fv krijgt heeft ze ineens poepluiers. (jammer )

Ik ga in ieder geval jouw tip gebruiken om op dagen dat ik niet werk haar wat vaker aan te leggen. Als ik ten minste merk dat de productie minder wordt. En dan hoop ik er maar het beste van. Fingers crossed!
madieken, hier precies hetzelfde, enormuh tietuh. Maar ze werden na een tijdje voeden wel kleiner. En heel suf, maar je went er aan. Al zal ik wel blij zijn als ze zo weer ietsje kleiner worden.

Ik wil dochter nu toch eens leren drinken uit iets anders dan een borst of flesje, en wellicht ook eens wat anders qua drinken aanbieden. Ik heb nu nl het gevoel dat ik niet kan afbouwen, omdat mijn UKje echt voornamelijk borstvoeding als voedsel- en vochtbron gebruikt. Ik heb echt slecht een idee wat ik anders kan geven, hoe, en hoeveel. Kind vertikt het gewoon, thee is vies, karnemelk is zooi, water is speelgoed (net als eten) en een flesje kv is leuk als mama minstens 50km weg is. Ik voed nog steeds elke 4 uur als ze bij me in de buurt is, anders krijgt ze dan een fles. En de nachten zijn inmiddels loodzwaar. Soms neemt Brit het over, maar 70% van de tijd weigert ze dus de fles, en krijst ze een uur tot ze een borst ziet. Dat werkt natuurlijk niet voor het bijslapen. Accepteren is vast de sleutel, maar soms zó moeilijk...
Madieken geeft niks hoor, ik had het ook heel lang. Kon niet in de spiegel kijken en sommige foto's echt Té erg! Maar ik voed nog steeds na 17 mnd, en al een stuk minder en ik zie er ook alweer een heel stuk apetijtelijker uit. Ben terug op maatje 90D (van 95F) dus dat bevalt me wel. Ik kan mezelf ook weer in de spiegel kijken moet ik zeggen.
Madieken, ik heb geen ervaring maar het ljjkt me niet leuk als je last hebt van je lijf. Een goede BH in de goede maat zou moeten kunnen helpen tegen de pijn (zegt men). Hoeft niet per se een voedingsbeha te zijn he, je kunt ook zelf er een voedingsbeha van maken (clipjes zijn te koop) en je kunt hem ook gewoon omhoogschuiven ipv openklikken.

Hou er wel rekening mee dat je ook na dat half jaar na baren en voeden nog niet in je normale shape bent: het duurt ongeveer een jaar na het stoppen met borstvoeding voor alle plek die de melkklieren in je borsten innamen, weer opgevuld is met vet zodat ze een 'definitieve' vorm krijgen.
Bedankt voor de steun en herkenning. Heb even een minder dagje (zoon hangerig, krampjes, spruw, zelf moe na drie nachtvoedingen, en mijn lunch staat beneden in de keuken koud te zijn terwijl ik al uren boven op bed lig met een jongetje dat alleen stopt met huilen als hij op de borsten mag liggen. (daar zijn die joekels dan wel weer geschikt voor, lekker zacht!)). Ik zit dus wat minder goed in mijn vel en dan wordt zoiets stoms ineens een mega issue.

Wen: oh bah, dus ik moet er nog een half jaar bij optellen?! Maar goed, goed passende beha moet idd al helpen bij het stretch gevoel. Het blijft natuurlijk wel een heel gewicht, dus of het ook helpt tegen de rug- en nekklachten moet nog blijken. Ik vind voedingsbeha's trouwens opvallend betaalbaar. De 70F's die ik droeg vóór de zs waren een stuk duurder (ook geen gangbare maat nl.). Ik heb deze besteld:

vind ik er zelfs nog aardig uitzien ook. Misschien dat ik me met een goed passende beha ook weer wat minder lelijk ga voelen. En anders maar accepteren (en een nieuwe garderobe aanschaffen waar ze wel fatsoenlijk inpassen).
@ Fussie: Ik vind die bekers van Avent ideaal. Ze passen precies per twee in een diepvrieslade (qua hoogte) als je ze stapelt. Ik vul ze tot 150cc en de rest vul ik aan met ijsblokzakjes. Overdag drinkt dochterlief flesjes van 150cc en voor de nacht is dat 180cc. Je kunt die bekers wel degelijk vaker gebruiken want ik gebruik ze inmiddels al ruim 7 mnd en geen problemen. Kunnen ook zo in de vaatwasser. Etos verkoopt ze ook. Geloof iets van 7 euro voor 10 bekers en dan nog eens 7 euro voor 10 deksels.

@ Madieken: Deze bh is mooi! En ze zijn idd goed betaalbaar. Ik heb ze van Noppies, ook erg fijn. Maar ik heb "maar" 75D en ben 1 cupmaat gegroeid en dat is nu stabiel. En hoe minder stuwing op den duur, hoe minder striae. Nu voelen mijn borsten alleen s'morgens soms nog vol aan.
Even een inbreekvraagje, ik ben eigenlijk op zoek naar een goed boek over borstvoeding en wat ik ook belangrijk vind is dat er plaatjes instaan, waarbij je goed kunt zien wat een juiste aanleghouding is.Op de een of andere manier ben ik bang dat ze straks in het ziekenhuis niet genoeg tijd voor me hebben, en dan wil ik graag goed voorbereid zijn.

Ik heb nu al nachtmerries over mislukte borstvoeding omdat het aanleggen niet lukt.
Suikervrij ik heb gewoon het meeste aan het boek 'borstvoeding' van Kleintjes ea gehad
suikervrji, heb je al een cursus gevolgd? Ik ben toch één avond naar een cursus geweest en heb daar veel geleerd. Vaak wordt zoiets door de kraam organisatie georganiseerd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
suikervrij, vaak hebben ze op het consultatiebureau ook inloop uurtjes voor borstvoeding, of is er idd via je verloskundige een voorlichtingsavond. En mocht het ondanks dat niet lukken, aarzel dan niet en bel meteen een lactatiekundige. Die komen ook heus naar het ziekenhuis. Het kost misschien een beetje geld, maar als je denkt hoeveel pakken kunstvoeding je er mee uitspaart, valt dat ook wel weer mee. op www.borstvoeding.com kun je allerhande literatuur vinden, en ook plaatjes. Dat boek is echt goed idd.

Wen ik heb jou exemplaar nog. Hij zit nog in een verhuisdoos, maar als ik hem eenmaal heb opgediept stuur ik m naar je op. Ik ben het niet vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven