Stiefmoeder meeschrijftopic

09-01-2018 21:04 534 berichten
Hier een stiefmoedertopic.

Dit topic is bedoeld voor stiefmoeders om ervaringen uit te wisselen omtrent het stiefmoederen. Graag zonder oordeel en met respect.
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 21:13
25.97% gewijzigd
Merlot, om even op je vraag terug te komen in dat andere topic. Ik heb zowel zelf een kind als een stiefkind.
Ik wil ook graag meeschrijven. Al is de OP wel een beetje zuur (0; We negeren gewoon als mensen die zelf geen stiefmoeder zijn vervelend zuigen!
Ik heb eigen kinderen EN stiefkinderen.
SjakS schreef:
09-01-2018 21:11
Ik wil ook graag meeschrijven. Al is de OP wel een beetje zuur (0; We negeren gewoon als mensen die zelf geen stiefmoeder zijn vervelend zuigen!
Ik heb eigen kinderen EN stiefkinderen.
Idd negeren, goed idee!
TVP

(geen stiefmoeder, maar alleenstaande moeder met LAT-relatie. Nu het contact tussen kinderen en mijn (kinderloze) vriend gaat toenemen, wil ik graag meelezen voor tips om dat goed te laten verlopen en te begrijpen waar de stiefmoeders en stiefvaders tegenaan lopen.)
anoniem_203514 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 21:14
2.45% gewijzigd
Merlot, heb je ook een of meer eigen kinderen?
fluttershy schreef:
09-01-2018 21:13
TVP

(geen stiefmoeder, maar alleenstaande moeder met LAT-relatie. Nu het contact tussen kinderen en mijn vriend gaat toenemen, wil ik graag meelezen voor tips om dat goed te laten verlopen en te begrijpen waar de stiefmoeders en stiefvaders tegenaan lopen.)
Wees welkom!
Waar je tegenaan loopt... dat het bijv soms lastig is als stiefkind bij de andere ouder dingen mag waar je zelf echt niet achter kan staan en dat dit dan de weerslag heeft op je eigen gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf graag mee :bye:
Ik ben al vaker onnodig beoordeeld als stiefmoeder/bonusmoeder hier door de Vivabrigade vanwege mijn situatie;

Heb nu 2 jaar een relatie met mijn vriend. Hij heeft een dochtertje van 6 die hier de helft van de tijd woont. We wonen een jaar en 3 maanden samen nu. Onlangs ben ik bevallen van ons (mijn eerste) kindje.

Mijn band met zijn dochtertje is heel goed, ze vindt mij heel erg leuk en ik haar meestal ook. Ik herken mezelf wel heel erg in de OP van Roffamina in het andere topic, maar heb daar niet op gereageerd verder.
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 09-01-2018 21:21
Reden: Toevoeging co ouderschap
3.33% gewijzigd
aankleefsjaan schreef:
09-01-2018 21:20
Ik schrijf graag mee :bye:
Ik ben al vaker onnodig beoordeeld als stiefmoeder/bonusmoeder hier door de Vivabrigade vanwege mijn situatie;

Heb nu 2 jaar een relatie met mijn vriend. Hij heeft een dochtertje van 6. We wonen een jaar en 3 maanden samen nu. Onlangs ben ik bevallen van ons (mijn eerste) kindje.

Mijn band met zijn dochtertje is heel goed, ze vindt mij heel erg leuk en ik haar meestal ook. Ik herken mezelf wel heel erg in de OP van Roffamina in het andere topic, maar heb daar niet op gereageerd verder.
Heb je niet gereageerd wegens beducht voor de reacties?
HasseSimonsdochter schreef:
09-01-2018 21:18
Waar je tegenaan loopt... dat het bijv soms lastig is als stiefkind bij de andere ouder dingen mag waar je zelf echt niet achter kan staan en dat dit dan de weerslag heeft op je eigen gezin.
Ja dit..
HasseSimonsdochter schreef:
09-01-2018 21:18
Waar je tegenaan loopt... dat het bijv soms lastig is als stiefkind bij de andere ouder dingen mag waar je zelf echt niet achter kan staan en dat dit dan de weerslag heeft op je eigen gezin.
Dank je wel.

Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Ik ben vrij strict en mijn kinderen weten feilloos wie ze voor zich hebben. Bij hun vader zijn het af en toe varkens, dus zijn toekomstige vriendin zal ook wel denken :facepalm:

Tot dusver alleen wat uitstapjes gehad waarin vriend zich opstelt als de leuke oom, ook soms dingen doet die tegen mijn opvoeding ingaan. Het voelt voor mij dan raar om dat te bespreken (voelt als corrigeren. Wat is trouwens het beste moment, achteraf een keer zonder kinderen denk ik?), maar als we een stapje verder gaan en hij daadwerkelijk over de vloer komt als de kinderen er zijn, hoop ik dat hij niet te terughoudend is om zijn grenzen te trekken. Dat wil ik ook op voorhand zeker bespreken.
Nu kruip ik weer in de meeleeshoek, want ik lees graag jullie verhalen en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ha, present.
Ik heb (nog) geen eigen kind, één stiefdochter. We willen wel graag een kind van ons samen. Stiefkind is een tiener, ken haar een aantal jaar.

Fijn dit. Ook om te lezen dat de openingspost van de andere TO wordt herkend. Het is zo jammer als iemand zich kwetsbaar opstelt en vervolgens volledig wordt afgefakkeld.
Hips, hopsakee en pierlala.
Merl0t schreef:
09-01-2018 21:32
Ha, present.
Ik heb (nog) geen eigen kind, één stiefdochter. We willen wel graag een kind van ons samen. Stiefkind is een tiener, ken haar een aantal jaar.

Fijn dit. Ook om te lezen dat de openingspost van de andere TO wordt herkend. Het is zo jammer als iemand zich kwetsbaar opstelt en vervolgens volledig wordt afgefakkeld.
Komt ze hier toch schrijven?

Als ze nog durft :)
Het is denk wel makkelijker met een kind samen dan met 2 losse gezinnen samen. Maar dat weet ik niet zeker. 2 losse gezinnen samen geeft een hoop wrijving.
Mijn vriend wou zijn kind bv best een duur kado geven. Laten we zeggen 100 euro. Dan zeg ik wel heb je voor allemaal 100 euro?? Dat vind hij dan niet leuk. Maar ja zo gaat dat toch niet?
Mijn schoonzus heeft samengesteld gezin. Werden ze beide 18. Kreeg de een een armband. De ander een scooter. Vind dat bizar!
SjakS schreef:
09-01-2018 21:37
Het is denk wel makkelijker met een kind samen dan met 2 losse gezinnen samen. Maar dat weet ik niet zeker. 2 losse gezinnen samen geeft een hoop wrijving.
Mijn vriend wou zijn kind bv best een duur kado geven. Laten we zeggen 100 euro. Dan zeg ik wel heb je voor allemaal 100 euro?? Dat vind hij dan niet leuk. Maar ja zo gaat dat toch niet?
Mijn schoonzus heeft samengesteld gezin. Werden ze beide 18. Kreeg de een een armband. De ander een scooter. Vind dat bizar!
Ik denk ook dat losse gezinnen moeilijker is. Min stiefkind is natuurlijk ook bloedverwant met mijn kind. Dus dat is al closer van nature. Dat wat jij omschrijft vind ik ook echt niet kunnen. Dat er zo’n onderscheid wordt gemaakt. Dat gaat ook echt voor wrijving zorgen denk ik.
Mijn vriend en ik bespreken vooraf van alles. Maar als het niet “goed” is gegaan achteraf zonder kinderen ook vaak. Hij is heel makkelijk met geld en snoep. Ik niet. Zoveel geld hebben we niet (voor zijn gulle hand) en snoep met mate. Dan zeg ik s avonds wel eens wil je dat niet meer doen. Niet waar ze bij zijn. Hij vraagt ook wel vaak waarom ik iets deed. Dan bespreken we het. Als hij het eens is laten we het zo. Anders kijken we naar een middenweg. Soms ook best lastig. Want ik heb best wel uitgesproken ideeën en hou niet van dat laat maar waaien opvoeden. Niet omdat het perse slecht is. Maar het past mij niet. Je moet daar een type voor zijn.
SjakS schreef:
09-01-2018 21:43
Mijn vriend en ik bespreken vooraf van alles. Maar als het niet “goed” is gegaan achteraf zonder kinderen ook vaak. Hij is heel makkelijk met geld en snoep. Ik niet. Zoveel geld hebben we niet (voor zijn gulle hand) en snoep met mate. Dan zeg ik s avonds wel eens wil je dat niet meer doen. Niet waar ze bij zijn. Hij vraagt ook wel vaak waarom ik iets deed. Dan bespreken we het. Als hij het eens is laten we het zo. Anders kijken we naar een middenweg. Soms ook best lastig. Want ik heb best wel uitgesproken ideeën en hou niet van dat laat maar waaien opvoeden. Niet omdat het perse slecht is. Maar het past mij niet. Je moet daar een type voor zijn.
Ja hier ook middenweg vaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meeschrijven.
Mijn man en ik zijn nu 17 jaar samen en hij had toen al 3 kinderen, ze waren nog erg klein. Een flink aantal jaren mocht ik ze niet zien van zijn ex, ze dreigde zo met dat hij anders de kinderen niet meer mocht zien, dat hij daar ook aan heeft toegegeven. Op dat moment was ik nog vrij jong en hij had de kinderen elke week een bepaalde dag en nog een weekend in de 2 weken. Ik vond het wel jammer dat ik ze niet zag, maar vond het ook niet heel erg. Pas toen we zelf een kindje kregen, kwamen zijn kinderen in mijn leven.

Ik moet zeggen: ik heb het met hen getroffen. Het zijn leuke, lieve, vrij rustige kinderen en ze respecteren mij heel erg. Zelfs in de puberteit heb ik nooit een grote mond of zo gekregen. Ik bemoei me niet met de opvoeding, maar dat doen hun ouders ook prima. Alleen was mijn man altijd wel erg makkelijk met bedtijden en ongezond eten, wat ik lastig vond met onze eigen kinderen.

De kinderen (samen hebben we er twee) zijn allemaal hartstikke gek op elkaar, alleen toen wij de eerste kregen was dat even wennen.

Met een van zijn kinderen heb ik wel wat moeite, ze doet alles om bij hem op de eerste plaats te komen en dat is soms erg irritant, maar ik begrijp het ook wel weer. Voor haar is het moeilijker dan de rest om bepaalde redenen die ik niet noem vanwege herkenbaarheid. Maar over het algemeen gaat het prima zo met elkaar.
Ik denk dat de vaders soms uit schuldgevoel te toegeeflijk zijn
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
09-01-2018 21:56
Ik denk dat de vaders soms uit schuldgevoel te toegeeflijk zijn
Dat denk ik ook. Mijn man in ieder geval wel. En ook wel andersom: hij vindt het moeilijk om met onze kinderen dingen te doen die hij met zijn andere kinderen niet gedaan heeft. Ik doe daarom bepaalde dingen vaak alleen. Maar goed, ik ben niet zo moeilijk en vind dat meestal ook niet erg.
Alle reacties Link kopieren
Ha, leuk!

Hier ook een stiefmoeder, inmiddels al een kleine zes jaar van een inmiddels 6 jarige jongen. Binnen alle gradaties hebben wij het relatief makkelijk: sz was een baby toen ik in beeld kwam waardoor we heel hecht zijn, voel hetzelfde voor hem als onze gezamenlijke babyzoon. Zijn moeder is bij vlagen heftig, maar er is doorgaams goed en intensief contact, regelmatig borrel/koffie/bellen. We hebben co ouderschap en hij is van nature een enorm makkelijk en lief kind.

Maar ook hier regelmatig worstelingen, simpelweg omdat we samen met haar moeten opvoeden en overleggen, dat kost energie. Daarnaast voel ik me niet compleet zonder hem dus voelt het elke week weer rot als hij bij haar is. En de buitenwereld blijft een ding, zoveel meningen en aannames.

Genoeg te schrijven dus!

Hoe gaat het binnen jouw gezin TO?
hamertje schreef:
09-01-2018 22:21
Ha, leuk!

Hier ook een stiefmoeder, inmiddels al een kleine zes jaar van een inmiddels 6 jarige jongen. Binnen alle gradaties hebben wij het relatief makkelijk: sz was een baby toen ik in beeld kwam waardoor we heel hecht zijn, voel hetzelfde voor hem als onze gezamenlijke babyzoon. Zijn moeder is bij vlagen heftig, maar er is doorgaams goed en intensief contact, regelmatig borrel/koffie/bellen. We hebben co ouderschap en hij is van nature een enorm makkelijk en lief kind.

Maar ook hier regelmatig worstelingen, simpelweg omdat we samen met haar moeten opvoeden en overleggen, dat kost energie. Daarnaast voel ik me niet compleet zonder hem dus voelt het elke week weer rot als hij bij haar is. En de buitenwereld blijft een ding, zoveel meningen en aannames.

Genoeg te schrijven dus!

Hoe gaat het binnen jouw gezin TO?
Welkom, leuk!

Bij ons gelukkig prima. Tienerstiefkind (ben al jaren getrouwd met zijn pa) en sinds paarjaar eigen peuterzoon. Kids zijn heel erg gek op elkaar.
Dat van die buitenwereld herken ik ook, met die meningen. Zoveel vooroordelen waar je tegenop moet boxen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel meeschrijven!
Het woord 'stiefmoeder' voegt me niet echt, maar ik voldoe aan de definitie dus... Ik ben getrouwd met een man en ik kreeg daar twee fantastische kinderen bij cadeau, die ook bij ons wonen. Ik vind het erg gezellig! Ze zijn al groot en gaan binnenkort allebei op zichzelf, dat wordt even wennen zonder die twee gangmakers in huis.
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven