Autisme - vervolg op "wat moet ik nou doen?

14-05-2018 15:03 191 berichten
[...]
Zal dit later aanpassen..

De vraag was of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een partner met autisme of Asperger. Zoals de juiste hulp om dit uit te zoeken, begeleiding voor hem en voor mij als partner.

Het loopt al een tijd niet lekker.
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 22-05-2018 14:31
80.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pas op met het bespreken! Het is heel heftig als iemand ineens zegt dat je een of andere stoornis hebt, zeker omdat je geen expert bent. Je begeeft je echt op glad ijs als je zegt dat hij iets heeft. Echt goed over nadenken hoe je dat gaat verwoorden.

Autisme is sowieso niet op te lossen. Wel kun je handvatten krijgen er beter mee om te leren gaan. Maar dat zou je man dus zelf moeten willen. Motivatie is nodig, dus brand hem niet af oid!

Pas als hij echt problemen heeft met zijn gedrag en zo kan hij onderzocht worden bij een psycholoog: mits hij dat zelf wil natuurlijk. Doorverwijzing gaat via huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me een interessantere vraag om je af te vragen waarom je meegaat in wat je man wil (geen liefde meer maar hij wil ook niet uit elkaar) ip.v. ook te denken aan wat je zelf wil, en waarom je de behoefte voelt hem als het ware te 'fixen'. Wat trekt jou zo aan die verzorgende/oplossende rol?
...
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:00
99.45% gewijzigd
...
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:00
99.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of hij nu wel of geen autisme heeft, je omschrijft je relatie als niet zo fijn. Een diagnose gaat daar niet heel erg veel verandering in brengen.
Autisme gaat niet over, ook al zijn er wel wat therapien die meer zelfinzicht kunnen geven.

Vraag jezelf eens af of je deze man wel ziet als iemand met wie je de rest van je leven door wil brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ook als autist kan je gewoon een oetlul zijn.
Alle reacties Link kopieren
Autist of niet, hij houdt niet meer van je, is niet meer lief of zorgzaam en heeft geen interesse meer in je.

Dus wat maakt het uit of hij autisme heeft of niet?
Ik vind dat je heeeeel snel totaal ongegronde en mogelijk verkeerde conclusies trekt. Je leest even wat op Google en simsalabim, je man heeft autisme en al jullie problemen liggen dus aan hem.

Autisme valt niet te verbergen of af te zwakken door het drinken van alcohol. De hoeveelheid doet niet ter zake. Het is dus derhalve onzin om te vermoeden dat zijn “autisme” opeens boven kwam drijven nadat hij gestopt was zoveel te drinken.

Mijn ex partner is gediagnostiseerd met autisme. Er is geen medicatie of behandeling voor. Je moet ermee leren leven. Hoe je ermee omgaat is dat het vooral veel geduld en aanpassings vermogen vraagt van de partner en de omgeving en als de persoon met autisme bereid is veel te lezen over wat het inhoudt en bereid is om naar het eigen gedrag te kijken om te zien wat voor aanpassingen er ingetraind kunnen worden kom je al een heel eind. (En ja, je moet de gedragsverandering trainen en bijhouden, het word nóoit eigen of vanzelfsprekend, het blijft een trucje) Het intelligentie niveau speelt daarbij natuurlijk ook een rol.
Maar ga eerst eens met een professional praten. Met een volkomen uit de lucht gegrepen beschuldiging van een ernstige aandoening jaag je je partner (terecht) in de hoogste boom.
anoniem_178452 wijzigde dit bericht op 14-05-2018 15:23
9.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
14-05-2018 15:16
Omdat ik nog wel zielsveel van hem hou! Zou dat een legitieme reden kunnen zijn? We hebben 3 kinderen samen. Ik kan hem niet fixen die illusie heb ik niet. Het zou voor mij wel een hoop verklaren. Voordat ik besluit om hiermee te stoppen wil ik eerst weten of er nog een mogelijkheid is om er iets aan te doen. Gek he?!
Er valt niet zo heel veel tegen autisme te doen, mocht hij dat hebben. De diagnose krijgen gaat van hem geen ander mens maken.
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
14-05-2018 15:16
Omdat ik nog wel zielsveel van hem hou! Zou dat een legitieme reden kunnen zijn? We hebben 3 kinderen samen. Ik kan hem niet fixen die illusie heb ik niet. Het zou voor mij wel een hoop verklaren. Voordat ik besluit om hiermee te stoppen wil ik eerst weten of er nog een mogelijkheid is om er iets aan te doen. Gek he?!
Wat is het verschil tussen hem fixen en hier iets aan doen?
...
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:00
99.17% gewijzigd
...
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:00
98.66% gewijzigd
shala91 schreef:
14-05-2018 15:17
Ook als autist kan je gewoon een oetlul zijn.
Daar had ik bij mijn ex meer last van dan van zijn autisme en de rest is geschiedenis :-D
...
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:01
99.65% gewijzigd
...
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:01
98.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
14-05-2018 15:33
Ik heb nog geen conclusie getrokken ik heb een vermoeden. Hij is geen sociale man maar heeft dit heel lang kunnen verbloemen door te drinken. Dat neemt, zoals bekend, veel remmingen weg. Ik ben trouwens hier naar gaan zoeken omdat zijn eigen vader zei dat hij soms denkt dat hij een stofje mist. Uiteraard kan ik niet bepalen of hij autisme heeft daar zal hij dan voor naar een professional moeten.
Och u is in korte tijd ineens psychiater geworden? Wat knap! :applause:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
...
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:02
99.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
14-05-2018 15:42
Bedankt voor het compliment het is alleen psychologe.
Seriously? :woa:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
14-05-2018 15:42
Bedankt voor het compliment het is alleen psychologe.

By the way, als je niks hebt toe te voegen laat het dan lekker....
Ik heb genoeg toe te voegen maar nu geen zin om een uitgebreid verhaal te tikken. :rolling:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
2018anoniem schreef:
14-05-2018 15:42
Bedankt voor het compliment het is alleen psychologe.
Sorry, maar als psychologe zou je toch écht beter moeten weten. Niet zo sociaal zijn kan vele oorzaken hebben of het is gewoon karakter. Nogmaals, je kunt autisme niet verbloemen door veel te drinken.

Als psychologe weet je dit soort dingen toch wel ? Anders terug naar school hoor. Of haal de studieboeken nog eens van zolder ipv Google.
...
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:02
99.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je dan toch echt heus waar psycholoog bent weet je toch wel hoe je dit gesprek met je man moet aangaan?

En hoezo moet je veel googlen en ga je überhaupt googlen ipv de dsm erbij pakken? En hoezo weet je niet of er behandelingen/medicatie voor is? :sarcastic:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
...
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 14-05-2018 17:02
99.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
14-05-2018 16:39
Ik ga verder niet in op wie of wat ik ben anders kan ik hier wel meteen mijn naam erbij zetten! Ik vraag om persoonlijke ervaringen. Jij hebt verder toch niks toe te voegen aan deze discussie dus hier laat ik het bij.
Kan zijn gedrag niet gewoon aan jou liggen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven