Vriendschappen

18-08-2018 19:25 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door dingen die ik meegemaakt heb in mijn leven, vind ik het best lastig om een vriendschap kwijt te raken.
Dit gebeurt nog wel eens. En dan kan ik daar best wel verdrietig om zijn. Vooral als het met ruzie gaat.
Ik ben zelf een loyaal persoon wat betreft vriendschappen, en als ik iemand in mijn hart sluit vind ik het heel lastig om dat los te laten (als de vriendschap niet staande houdt, wat natuurlijk onderdeel is van het leven maar ja..)

Raken jullie wel eens vrienden kwijt? Ook door ruzie?
En vinden jullie dit lastig? Hoe gaan jullie hiermee om?
Ruzie maken doe je nooit alleen. Wat is jouw aandeel in een ruzie?
Alle reacties Link kopieren
Alles is tijdelijk, vriendschappen dus ook.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
18-08-2018 19:36
Alles is tijdelijk, vriendschappen dus ook.
Het eeuwig tijdelijke.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel** schreef:
18-08-2018 19:29
Ruzie maken doe je nooit alleen. Wat is jouw aandeel in een ruzie?
Ik probeer altijd zo goed mogelijk naar mijn eigen aandeel in een ruzie te kijken.
Ik vind het namelijk heel belangrijk om naar mijzelf te kijken zodat ik het een volgende keer hopelijk anders kan aanpakken.

En wat je inderdaad zegt is, ruzie maken doe je nooit alleen. Is ook zeker waar.

Er is alleen nu een vriendin boos op mij omdat ik 1 op 1 afgesproken heb met iemand anders. En wij haar niet uitgenodigd hebben hiervoor.
Zij wil hierdoor geen vriendinnen meer met mij zijn. En zegt dat er wel meer dingen zijn waardoor dit komt. Ze zegt alleen niet wat voor dingen. En ik heb geen idee wat ik ermee moet. We hebben ook een beetje dezelfde vriendengroep dat maakt dat ik het lastig vind.
Want er gebeuren wel vaker dingen die niet helemaal kloppen waardoor ik het op zich niet erg vind om geen dikke vriendinnen met haar te zijn. Alleen ik ga haar dus nog wel vaker zien en dat vind ik dan lastig.

Ik sta namelijk echt wel open om dingen anders te doen
Jouw vriendin komt een beetje kinderachtig op mij over. Zij is boos omdat ze niet is uitgenodigd en reageert hier oa passief agressief op door de vriendschap te verbreken en aan te geven dat er voor haar "nog meer dingen mee spelen", maar niet aan wil geven wat die redenen zijn.

Jij hoeft hier helemaal niks mee. Zij heeft een probleem en wil er niet over praten.
Als je haar tegenkomt, blijf je gewoon beleefd en verder niks. Zulke mensen kosten alleen maar energie en het geeft nooit voldoening.
Als ik je OP lees, vraag ik me af welke 'eisen' je aan vriendschap stelt. Kortom: stel je je 'eisen' niet te laag, om maar vrienden te hebben in plaats van te kijken of deze wel echt voldoen aan jouw verwachtingen van een vriendschap? Waardoor je dus eigenlijk de niet bij jou passende mensen aantrekt?
Voor mij is het niet herkenbaar. Al mijn vrienden zijn al lang in mijn leven en ben er nog nooit een kwijt geraakt. Noem ook niet snel iemand een vriend.
Alle reacties Link kopieren
Ik verlies gelukkig niet vaak vriendschappen. Over het algemeen blijven vriendschappen langer in stand dan relaties. Ik ken de meeste van mijn vrienden al een hele tijd, en de zijn heel belangrijk voor me. Net zo belangrijk als mijn relatie. Ik zou dus ook verdrietig zijn als ik het kwijt zou raken.
Alle reacties Link kopieren
Jouw vriendin klinkt kinderachtig en jong. Blij dat je daar vanaf bent toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook ooit zo'n vriendin die steeds boos op me werd, vooral omdat ze dingen die ik deed of zei verkeerd inschatte. Ze heeft uiteindelijk ook de vriendschap verbroken. Dat vond ik heel naar, maar na een tijdje besefte ik dat het belachelijk was dat zij zomaar boos op me werd en me bv.niet het voordeel van de twijfel gaf, of me eerst vroeg waarom ik iets zei/deed.
Sindsdien wil IK geen vrienden meer zijn met mensen die zonder reden boos op me worden.

Het is mooi dat je loyaal bent en veel voor vrienden over hebt. Maar verspil die mooie eigenschap niet aan mensen die dat niet waard zijn. Zoek goede vrienden uit die niet zomaar boos op je worden. Niet iedereen is jouw vriendschap waard.
Alle reacties Link kopieren
Vrienden komen en gaan! Soms heb ik daar moeite mee. Mijn partner en ik zijn bijvoorbeeld al jaren samen, maar met vrienden ben ik blijkbaar ingewikkeld ofzo. Er zijn er genoeg die ik nu niet meer zie. Door de jaren heen wordt het voor mij wel steeds makkelijker om dat te accepteren. Ik krijg er vaak ook weer een fijne nieuwe vriendschap voor terug. Met iemand die op dat moment in je leven, beter bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de fijne reacties. Over die vriendin is ook waar. Ik denk dat ik gewoon even tijd nodig heb om dit te verwerken. Uiteindelijk zal het me waarschijnlijk goed doen. Kan ik mijn energie in andere dingen stoppen!
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
18-08-2018 21:33
Als ik je OP lees, vraag ik me af welke 'eisen' je aan vriendschap stelt. Kortom: stel je je 'eisen' niet te laag, om maar vrienden te hebben in plaats van te kijken of deze wel echt voldoen aan jouw verwachtingen van een vriendschap? Waardoor je dus eigenlijk de niet bij jou passende mensen aantrekt?
Voor mij is het niet herkenbaar. Al mijn vrienden zijn al lang in mijn leven en ben er nog nooit een kwijt geraakt. Noem ook niet snel iemand een vriend.

Dankjewel, misschien is dat ergens ook wel zo. Opzich noem ik iemand niet snel een vriend. Alleen ik sluit mensen wel snel (misschien dus te snel) in mijn hart.
Ik vind wat je schrijft mooi en ik ga hier meer bij stil staan!
Rooom schreef:
19-08-2018 19:55
Dankjewel, misschien is dat ergens ook wel zo. Opzich noem ik iemand niet snel een vriend. Alleen ik sluit mensen wel snel (misschien dus te snel) in mijn hart.
Ik vind wat je schrijft mooi en ik ga hier meer bij stil staan!
Graag gedaan hoor. Fijn dat je er wat aan hebt.
Hoop dat je goede vrienden zal maken die in je leven zullen blijven. Klinkt alsof je daar wel behoefte aan hebt en het een verrijking voor je zal zijn. Kortom: het is je van harte gegund!
Als vriendschappen niet meer goed/passend voor je zijn mag je deze ook zelf verbreken. Ook in vriendschappen mag je grenzen stellen. En ja, ook al doe je het zelf zal je daar best verdrietig over zijn.

De vriendin waarover je schrijft klinkt als een manipulatief persoon, ik denk dat je uiteindelijk beter af bent zonder haar in je leven die wil bepalen met wie jij afspreekt.

Vergeet niet om vooral de beste vriendin van jezelf te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat je heel loyaal bent vind ik niet perse positief. Misschien kom je hiermee ook afhankelijk over? Dat benauwd sommige ook( mij onder andere).
Ik vind het eigenlijk wel normaal om zo nu en dan vriendschappen te verliezen. Ik heb nu een handje vol hele goede vriendinnen uit verschillende periodes in m'n leven. Tussendoor hele goede vriendinnen gehad, maar die ook weer zijn gegaan. Niets mis mee.
Soms heb je elkaar in bepaalde periode hard nodig en soms verander je weer waardoor je niet meer goed bij elkaar past.
Ik had ook een vriendin die heel loyaal was. Had dan ook allerlei vriendinnen die totaal niet hij haar pasten. Maar ze bleef het in stand houden. Ik snap dat niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
PotjePindakaas schreef:
20-08-2018 01:38
Als vriendschappen niet meer goed/passend voor je zijn mag je deze ook zelf verbreken. Ook in vriendschappen mag je grenzen stellen. En ja, ook al doe je het zelf zal je daar best verdrietig over zijn.

De vriendin waarover je schrijft klinkt als een manipulatief persoon, ik denk dat je uiteindelijk beter af bent zonder haar in je leven die wil bepalen met wie jij afspreekt.

Vergeet niet om vooral de beste vriendin van jezelf te zijn.
Dat is ook zo. Dit is ook zeker een leerpunt voor mij, eerder mijn grenzen aangeven op een manier welke adequaat is.

Als ik er rationeel over nadenk, denk ik inderdaad ook dat het beter is dat de vriendschap verbroken is.
Alle reacties Link kopieren
juliadenders schreef:
20-08-2018 02:07
Dat je heel loyaal bent vind ik niet perse positief. Misschien kom je hiermee ook afhankelijk over? Dat benauwd sommige ook( mij onder andere).
Ik vind het eigenlijk wel normaal om zo nu en dan vriendschappen te verliezen. Ik heb nu een handje vol hele goede vriendinnen uit verschillende periodes in m'n leven. Tussendoor hele goede vriendinnen gehad, maar die ook weer zijn gegaan. Niets mis mee.
Soms heb je elkaar in bepaalde periode hard nodig en soms verander je weer waardoor je niet meer goed bij elkaar past.
Ik had ook een vriendin die heel loyaal was. Had dan ook allerlei vriendinnen die totaal niet hij haar pasten. Maar ze bleef het in stand houden. Ik snap dat niet zo goed.
Ik kan mij voorstellen dat als iemand zich afhankelijk opstelt in een vriendschap dit niet prettig is.
Alleen ik vind loyaal zijn in een vriendschap wel totaal iets anders dan je afhankelijk opstellen.
Hoe bedoel je dit?

En ik ben het ook met je eens, dat het niet meer dan normaal is om vriendschappen te verliezen. Alleen soms vind ik dit wel lastig.
Vandaar de vraag of meerdere mensen dit overkomt en hoe zij hiermee om gaan.
Kijken naar je eigen aandeel.

Ik heb misschien 2x echt mot gehad.

Toen ik jonger was en niet zo goed voor mijzelf kon/wilde opkomen. Dan komt alles erin eens uit. Dan loopt de emmer wel eens over aan een van de kanten. En soms gaan vriendschappen over in minder hecht en worden dan kennissen.


En misschien ook echt betere vrienden 'kiezen'. Niet iedereen die aardig is is ook een vriend.

Soms zijn het kennissen en niet veel meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de meeste vriendschappen kwijtgeraakt door uit elkaar te groeien. Eentje eindigde in ruzie via de mail. Vriendin werd kwaad omdat ik die keer zonder haar was gaan zwemmen. Terwijl ze zelf niet naar dat zwembad wilde. Dan mocht ik blijkbaar ook niet alleen gaan. Ze vond ook dat ik een bepaald iemand niet mocht omgaan. Toen ik daar niet in mee ging werd ze woedend en stuurde ze steeds lelijkere mails. Ik kreeg haar niet gestopt, ze ging maar door. Ze betrok ook collega's erin en verzon dat ik niet goed functioneerde op het werk. Dit was een privéruzie. Kom op zeg! Ik heb het allemaal aan mijn baas verteld met de mails erbij. Naar hem luisterde ze wel. Ze viel me niet meer lastig. Ik mis haar vriendschap niet. Hoe leuke dingen we ook deden. We gaan nu als collega's met elkaar om. Ik zoek haar niet bewust op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven