Afstand nemen - do's & don'ts

23-09-2018 09:41 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrouw en ik zijn alweer heel wat jaartjes samen. We hebben een leuk huis en twee nog leukere kinderen. Alleen tussen ons botert het al een tijdje (jaar of twee) niet zo.

Zonder hier alle details op te schrijven - want die zijn niet relevant - heeft ze nu aangegeven even afstand te willen nemen. Dat is ook gelijk ingegaan. Het was duidelijk haar initiatief, ik vind dat ik nog niet alles had geprobeerd dat mogelijk was. Maar goed, je kunt iemand niet dwingen in een relatie te blijven. We volgen ook al een tijdje relatietherapie dus die stap is al gezet.

Waar ik nu mee worstel is de vraag: hoe nu verder? Heeft iemand ervaring met zo'n cooling down? Tips voor do's en don'ts? Succesverhalen of juist helemaal niet?

O ja, hoe zit ik er zelf in? Best moeilijk. Ik hoop dat we weer tot elkaar kunnen komen, maar dat moet dan vooral van haar kant komen. Het afgelopen jaar heb ik heel veel geïnvesteerd - ik ben een intensieve vorm van therapie gaan volgen om beter overweg te kunnen gaan met, hum, van alles en nog wat. Dingen waar mijn vrouw tegenaan liep. Maar zij heeft ook haar dingetjes. Ze is klinisch depressief, maar dat is onder controle. Ze heeft stemmingswisselingen en angststoornissen. Ze is voortdurend ontevreden met wat ze heeft. Er moeten steeds nieuwe dingen komen, op het oude is ze al snel uitgekeken. Als het om een paar schoenen gaat, is het niet zo'n probleem - dan gaan ze gewoon in de kast bij andere schoenen die nooit worden gedragen. Maar lastiger is het dat het ook bij huisdieren gebeurt. Ik vind dat ze nu, echt nu, in therapie moet. Als dat niet gebeurt - en ik vrees daarvoor - dan wordt het voor mij wel erg lastig.

Alle ervaringen, tips, ideeën zijn welkom!
Wat is er zo leuk aan haar dat jij maar doorgaat in investeren in iemand die ontevreden is.
Kies voor jezelf in plaats van alles doen voor iemand die het toch niet waardeert.
.
anoniem_326119 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 22:16
99.14% gewijzigd
Geen ervaring mee.
zo te lezen heeft je vrouw zelf psychische issues waar ze mee moet dealen. Daar kan jij niet zo veel aan doen behalve steun geven waar nodig. Mensen die met psychishe stoornissen kampen kunnen veel energie van je opvreten. Aan je OP te lezen heb je er al een hoop in gestopt en er niets voor teruggekregen of in ieder geval niet genoeg. Hoe lang hou je dit nog vol?
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet je afstand nemen van iemand waar je van houdt en waar je mee verder wilt? Ik zou het echt niet weten.

Gaat je vrouw tijdelijk ergens anders wonen?
Of alleen op vakantie?
Hoe lang wil ze die break?
Wat gaat ze doen in die tijd om erachter te komen of ze nog met jou verder wil?
Wat vertellen jullie aan de kinderen?

Ik zou aan je vrouw duidelijk maken wat jouw voorwaarden zijn om verder te gaan met deze relatie - je schrijft: in therapie gaan - en ik zou precies afspreken wanneer jullie contact hebben en op welke manier. Wat zou jij willen? Wil je haar over een week even bellen? Gaan jullie elkaar over een paar dagen weer zien? En als er een noodgeval is, bijvoorbeeld met een van de kinderen of een huisdier ofzo, hoe nemen jullie dan contact op met elkaar?

Lijkt me goed om deze time-out te gebruiken om je positie in deze relatie te bepalen en te bedenken hoe het voor jou zou kunnen werken - en hoe je alleen verder zou kunnen.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het beste bij elkaar in de buurt aan de relatie kan werken, niet door elkaar niet te zien. Wat vindt jullie relatietherapeut van dat idee?
Wat eten we vanavond?
SilverShadow schreef:
23-09-2018 09:45
Wat is er zo leuk aan haar dat jij maar doorgaat in investeren in iemand die ontevreden is.
.
Lees jij over die twee kinderen heen?

Sterkte TO. Bereid je alvast een beetje voor voor het geval het tot een definitieve scheiding komt. Zijn jullie beiden financieel zelfstandig?
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben even afstand tot elkaar.
Het woord zegt het al: afstand....
Dus laat dat ook gebeuren. Zoek een tijdje expres geen kontakt,behalve als het moet voor de kinderen natuurlijk. Maar verder, geef haar een tijd die ruimte.
Ga zelf dingen doen die je leuk vindt maar waar je normaal weinig aan toe komt. ( hobbie etc)
Geef het zeker een aantal weken tot aantal maanden. Stuur misschien 1x per week een berichtje ( gewoon even hoi zeggen en laten weten dat ik aan je denk etc)
Het ligt anders als jullie in hetzelfde huis blijven wonen want dan zien jullie elkaar veel meer.
Veel sterkte en ook succes!
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
23-09-2018 10:09
.
Lees jij over die twee kinderen heen?
Ligt er aan hoe oud die kinderen zijn. Als ze al richting zelfstandigheid gaan zou ik ook minder zin hebben om aan een dood paard te trekken..
Erizon schreef:
23-09-2018 10:09
.
Lees jij over die twee kinderen heen?
Alsof zij daar rekening mee houdt, zij is er al vandoor . En het is niet zo dat als je kinderen op de wereld schopt dat je dan zelf geen recht op een gelukkig leven hebt.
Het klinkt alsof hij al van alles gedaan heeft wat niet werkt. Tijd voor een nieuw plan.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
23-09-2018 10:09
Lees jij over die twee kinderen heen?

Ik denk dat het voor die kinderen ook belangrijk is dat vader dan tenminste wel lekker in z'n vel zit. Je wilt natuurlijk niet dat beide ouders hieronder doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Heeft zij een ander?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je in relatie therapie bent. Dat is nou bij uitstek geschikt om te bespreken of even afstand nemen kan helpen en hoe je dat aanpakt.

Jij vindt dat je vrouw in therapie moet. Heb je dat ook besproken tijdens de relatie therapie.

Het heeft namelijk geen zin om het bij de therapeut over onderwerp X te hebben als onderwerp y de echte problemen veroorzaakt.

Heb je dat van die schoenen en die huisdieren wel eens aangekaart?
Je zegt dat jij intensieve behandeling hebt, maar zij heeft ook intensieve therapie nodig.

Kan zij zich niet voor een aantal maanden op laten nemen? Dat is een manier om "afstand te nemen" en zij werkt dan aan zichzelf.
anoniem_349789 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 13:09
6.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Julia10 schreef:
23-09-2018 12:29
Je zegt dat jij intensieve behandeling hebt, maar zij is heeft ook intensieve therapie nodig.

Kan zij zich niet voor een aantal maanden op laten nemen? Dat is een manier om "afstand te nemen" en zij werkt dan aan zichzelf.
Als zijn vrouw zulke ernstige psychische problemen zou hebben dat ze moet worden opgenomen dan zou de relatie therapeut daar vast wel over begonnen zijn.

Het moet wel echt heel slecht met je gaan wil de zorgverzekering dit vergoeden.
Ik heb net zelf een relatiebreuk samen met mijn man uitgesproken. En het is niet omdat we niet van elkaar houden, maar omdat we nu beiden ervaren dat we geen goede leuke match (meer) zijn samen. Er zitten teveel dingen tussen ons in en het is niet zeker of dat ooit anders gaat worden. Karakters blijven toch voor een groot deel wie ze zijn.

Wij hebben nu ook afstand en de focus is nu vooral onszelf. Dus man gaat zijn pad volgen en wat hij nu nodig heeft en ik doe dat ook. En dan beiden los van elkaar. Maar omdat we kinderen hebben samen, blijven we nog steeds onderdeel van elkaars leven. Alleen al omdat we samen naar oudergesprekken gaan, sportwedstijden, etc. Dus ook de korte followup gesprekjes die we nu met elkaar hebben horen daarbij. Daardoor weet ik nu redelijk waar mijn man zit in zijn proces en datzelfde geldt dat hij op de hoogte is van mijn proces.

Dat is eigenlijk het enige dat ik jullie kan adviseren. Probeer jezelf (met natuurlijk jullie kinderen) even centraal te stellen en er weer achter te komen wat de behoeftes van jullie zijn voor jezelf (dus niet voor je relatie). Heb je behoefte aan meer/minder werk, ander soort werk of nieuwe richting qua studie, meer/minder sport, meer/minder slapen? ander ritme? Vaker vrienden zien, oude hobby's nieuw leven inblazen? Etc. Wie ben je nog zonder elkaar? Waar word je blij van?

Dat is tenminste waar ik nu mee bezig ben en ik ontdek weer dingen van mezelf die ik verwaarloosd heb in onze relatie en dat geldt hetzelfde voor man. Ik denk dat het vanuit die positie makkelijker is om over een half jaar tot een jaar samen te komen en te kijken of die hernieuwde inzichten maken of jullie nog bij elkaar passen. Misschien kan dit wel vanuit 1 huis (wij delen nu ons huis niet meer met elkaar, dus ik krijg ook niet mee wat man uitspookt en vice versa), maar dan moet je elkaar wel echt loslaten. Dus ook in de weekenden geen verwachtingen hebben van elkaar. Echt weer even teruggeworpen worden op jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Wow ik ben een beetje overdonderd door alle reacties. Echt, zonder overdrijven, met alles wat is gezegd kan ik wat. Als ik op alles ga reageren wordt dit wel een heel epistel. Met alle adviezen ga ik wat doen. Ik zal alle vragen proberen te beantwoorden.

Niet gemeen bedoeld maar ik houd sommige details even voor me. Ik wil anoniem blijven - je weet nooit wie er meeleest. Onze kinderen zijn nog jong, peuter/kleuterleeftijd.

En toen werd er een vraag gesteld: heeft ze een ander. Weet ik niet. Ik denk, hoop, weet bijna zeker, dat ze het zou hebben gezegd als dat zo was. Ik weet dat het bij haar wel eens is gebeurd, niet bij mij, maar bij haar ex. Ze heeft dat toen opgebiecht en de relatie verbroken. Maar. Grote maar. Ze heeft intensief contact met iemand die zelf ook wat problemen thuis heeft, en niet geheel onwelwillend tegenover het idee zou staan dat er bepaalde dingen tussen hun zouden gebeuren. En ik weet dat zij die boot niet helemaal afhoudt. Zeggen dat je jezelf in de hand houdt is wat anders dan zeggen dat je geen interesse hebt.
Wat wil je vrouw, wil ze er nog aan werken of heeft ze de stekker er eigenlijk al uitgetrokken?

Ik hoop dat ze ervoor wil vechten. Ik denk dat ze haar besluit al heeft genomen.
Hoe lang hou je dit nog vol?
Ik vond, en vind, dat ik zelf nog niet alles had geprobeerd dat in mijn macht lag. Ik had wel voor mezelf een termijn gesteld tot 1 januari. Dan moest er echt wat zijn verbeterd. Klinkt stom, maar dan heb ik het over seks. Dat hebben we al een tijd niet meer, ze kan dat niet omdat haar gevoel weg is. Oké, is goed. Dus het hebben van seks met elkaar is voor haar een graadmeter van het juiste gevoel voor mij hebben. Hopelijk snappen jullie mijn uitleg.
Gaat je vrouw tijdelijk ergens anders wonen?
Of alleen op vakantie?
Hoe lang wil ze die break?
Wat gaat ze doen in die tijd om erachter te komen of ze nog met jou verder wil?
Wat vertellen jullie aan de kinderen?
Ik ga tijdelijk ergens anders wonen omdat ik die mogelijkheid heb. Een andere mogelijkheid was geweest om om en om met de kinderen thuis te zijn - maar dat zag ik niet zitten. Juist het huishouden doen (of het ontbreken van enige poging van haar kant) is een punt van irritatie. Laatst stond ik extra vroeg op om de keuken op te ruimen, en toen kreeg ik nog het verwijt dat het één grote rommel zou zijn geweest (wat niet het geval was).

Hoe lang de break gaat duren weet ik niet. Maar ik moet daar zelf over na gaan denken, plaats ik bij de gegeven adviezen. Ik kan niet in haar hoofd kijken en wat ze gaat doen weet ik niet. Wel weet ik dat ik verwacht dat ze deze week "iets" gaat doen. Stappen zetten. In therapie gaan. Nadenken over wat ze wil. Als er deze week "niets" gebeurt, wordt het wel een lastig verhaal. Dat ga ik haar dan ook wel zeggen - oei moeilijk.
Zijn jullie beiden financieel zelfstandig?
We redden ons beide wel.
Jij vindt dat je vrouw in therapie moet. Heb je dat ook besproken tijdens de relatie therapie.
Nou, eigenlijk was dat de bijna dwingende opdracht die de relatietherapeut aan mijn vrouw gaf. Jij moet in therapie, of woorden van die strekking. Dus het komt niet eens bij mij vandaan...
Heb je dat van die schoenen en die huisdieren wel eens aangekaart?
Die schoenen interesseren me niet zoveel. Ze staan niet in de weg en ze draagt toch maar een paar paren "tegelijk". De huisdieren is een ander verhaal. Overal staan dieren en spullen die daarbij horen. De schuur puilt uit door alle dierbenodigdheden en het kinderspeelgoed voor buiten staat in de tuin, omdat de kast waar dat speelgoed eigenlijk in hoort te staan, vol staat met diervoeder, zaagsel, hooi en rommel. Ik heb dat aangekaart en toen gingen er wat dieren weg (naar een ander baasje), vervolgens kwamen er meer dieren voor in de plaatst. Ik heb aangekaart dat ze echt uit moet zoeken wat weg kan, omdat het gewoon niet meer in ons huis past. Ja, dat gaat ze dan doen - ik wacht er nog steeds op. Dat is een punt van irritatie, maar ik vind het gewoon vreselijk dat de dieren niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Sommigen hebben weinig aandacht en zorg nodig. Maar voor anderen is dat wat anders. En een muizenkooi gaat gewoon best wel een beetje stinken als die niet wordt verschoond.

Ik weet, echt dankzij de prima adviezen, even wat me te doen staat.Wordt vervolgd...
KLinkt als een goed plan. Ik denk dat als je zelf even afstand neemt van je vrouw, je op een gegeven moment weer goed gaat voelen wat je nodig hebt van een partner. Het kan zelfs heel goed zijn dat je begint te beseffen dat je vrouw niet die groei in dat tempo maakt, wat wel een voorwaarde voor je zal zijn. En daarmee wil ik je vrouw niet afkatten, want ze zal op haar manier ook haar best doen.
Maar ik heb bijvoorbeeld bij mijn man gemerkt dat ik eigenlijk lang (te lang) genoegen heb genomen met een man die psychisch niet goed in zijn vel zat en daarmee toch onbedoelt best wel bepalend is geweest voor de gang van zaken in huis. Waardoor ik me eigenlijk heel erg ben gaan schikken. Ik merk nu pas -sinds die afstand- dat ik aardig wat levensplezier ben gaan opzeggen.

Dat is overigens niet de schuld van mijn man, maar mijn eigen schuld. Ik had het niet in de gaten en hij ook niet. We liepen allebei op onze tenen voor elkaar en dat is niet goed. Ik ben nu merkbaar beter bezig en man voor zichzelf ook. En dat is misschien ook wat soms in het leven nodig is. Even een reset en kijken waar je uitkomt, zonder dat je dat op voorhand al bepaald.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle reacties gelezen maar je zegt dat ze overal snel op uitgekeken is en nu denk ik dat jij de sjaak bent.
Ze wil wat anders en dus is het trekken aan een dood paard.
Sowieso lijkt me een relatie hebben met iemand die chronisch ontevreden is vreselijk vermoeiend en totaal niet leuk. Dus ik zou er denk ik ook redelijk snel genoeg van hebben, maar ik ben niet met haar getrouwd.

En daarbij als het al 2 jaar niet botert tussen jullie, ik vind dat echt wel al een lange tijd hoor.

Mijn idee is dat dit het einde is en jij uiteindeljk een stuk gelukkiger zult worden zonder je vrouw.
Ja en?
Kan ze wel goed voor al die dieren zorgen? En hoe is de zorg voor jullie kinderen?

Iemand die (manisch) depressief is kan doorgaans niet zo goed voor zichzelf zorgen, laat staan voor andere wezens. En er echt voor partner zijn lukt ook niet goed.

Partner moet dan alles overnemen en kan dan overbelast raken. Afstand nemen kan om die reden voor jou wel goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
We liepen allebei op onze tenen voor elkaar en dat is niet goed.
Dat omschrijft wel heel goed hoe het er ook bij ons aan toegaat. Ik was op een gegeven moment alleen nog maar bezig met de vraag: "wat wil zij dat ik nu doe". Dat is niet goed. Andersom was mijn vrouw bang om kritiek op mij te hebben, omdat ik heel slecht om kan gaan met negatieve feedback. Zie daar het op de tenen lopen. Ik schreef al dat ik onder behandeling ben, dat is onder meer daarvoor. Maar dat is een lang proces. Voert helemaal terug naar mijn kleutertijd en dat moet worden behandeld met eerst EMDR en daarna cognitieve gedragstherapie. Het is het volgende stukje dat nu op de planning staat om aangepakt te worden bij therapie, en zo zijn er al zoveel geweest.
Sowieso lijkt me een relatie hebben met iemand die chronisch ontevreden is vreselijk vermoeiend en totaal niet leuk. Dus ik zou er denk ik ook redelijk snel genoeg van hebben, maar ik ben niet met haar getrouwd.
Het was ooit anders. We waren vroeger echt heel gelukkig samen. Maar misschien kon haar sluimerende ontevreden gevoel toen juist worden gestild door alle nieuwe dingen - ik kwam in haar leven, plannen voor samenwonen, samenwonen, plannen voor trouwen, trouwen, plannen voor een nieuw huis, verhuizen, kinderen.

Kan ze wel goed voor al die dieren zorgen? En hoe is de zorg voor jullie kinderen?
Heel groot punt van zorg bij mij. Ze kan wel goed voor die dieren zorgen, maar is er gewoon na verloop van tijd op uitgekeken. Eerder een kwestie van niet willen, dan niet kunnen.

Zorg voor de kinderen? Ze heeft, sinds onze jonge dochter is geboren, bijna geen moment een hele dag alleen de zorg voor de kinderen gehad. Als ze alleen de zorg draagt dan krijg ik voortdurend appjes dat het eigenlijk niet gaat en dat het zo zwaar is. Onlangs gebeurde het zelfs dat ik op een mooie zomeravond even ging fietsen (dat is mijn ontspanning) en dat ze belde dat ik naar huis moest komen omdat het niet meer ging.

Mijn vrouw is niet depressief op dit moment. Ze heeft medicijnen en heeft geleerd er mee om te gaan. Waar ze wel last van heeft zijn andersoortige klachten, die wat weghebben van Borderline. Zonder dat daar een diagnose voor is. Maar lijkt er gewoon op. Manisch depressief is ze overigens niet, dat is al eens getest.
In je openingspost geef je aan dat ze afstand wilt. Omarm dat. Je geeft aan dat je vindt dat je nog niet alles geprobeerd heb, maar tegelijkertijd vlucht je af en toe (fietsen) en zelfs die rust is je nog niet gegund.

In je verhaal lees ik een beetje dat de relatie die jullie hebben niet gelijkwaardig is. Het lijkt alsof je je meer over haar ontfermd/haar verzorgd dan dat jullie elkaar gelukkig maken (wat volgens mij basisregelnummer 1 is in een relatie).

Heeft je behandeling voor omgaan met negatieve feedback ook iets te maken met dat je je nu zoveel zorgen maakt? Want nu is de kans voor jou om na te gaan waar JIJ gelukkig van wordt. Ik lees een beetje dat je in een kooi zit, waaruit je nu kan ontsnappen (omdat zij afstand wilt) maar jij krampachtig in de kooi wil blijven zitten en hoop dat ze je alsnog komt voederen. ("alle aandacht moet nu van haar afkomen")

Wat wil je precies? Wat wil je echt?
Alle reacties Link kopieren
Zelf werd ik verliefd op een onmogelijk iemand , op feesjes ben ik diegene gaan ontlopen uit voorzorg. Dit kon niet gebeuren en als ik diegene bleef zien of spreken maakte ik het mezelf aĺleen maar moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
simon1911 schreef:
23-09-2018 21:07
Zorg voor de kinderen? Ze heeft, sinds onze jonge dochter is geboren, bijna geen moment een hele dag alleen de zorg voor de kinderen gehad. Als ze alleen de zorg draagt dan krijg ik voortdurend appjes dat het eigenlijk niet gaat en dat het zo zwaar is. Onlangs gebeurde het zelfs dat ik op een mooie zomeravond even ging fietsen (dat is mijn ontspanning) en dat ze belde dat ik naar huis moest komen omdat het niet meer ging.
Hoe gaan jullie dit doen, als jullie niet bij elkaar wonen?
Gaat zij jou bellen als ze vastloopt met de kinderen? Gaat ze dat anders oplossen?
Of wonen jullie op een ander adres maar blijf jij onder de knop en op afroep beschikbaar als de zorg voor de kinderen haar te zwaar valt?

(Ik maak me stiekem ook een beetje zorgen over de dieren waar ze niet voor zorgt. Wie zorgt daarvoor als jij weg bent?)
Wat eten we vanavond?
Ik wil je niet bang maken, maar het klinkt of ze al afgehaakt is. Ga er maar vanuit dat het veel erger is dan ze zegt.

Mijn ervaring is dat zo'n afstand het begin van het einde is. Pas goed op jezelf en bewaak je grenzen, dat is het enige advies dat ik voor je heb.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal. Even een update.

Gisteren hadden we weer een sessie bij de relatietherapeut. Ik had voor mezelf een lijstje opgesteld met voorwaarden om door te kunnen gaan, maar wist al dat ik dat lijstje niet van A tot Z op zou gaan sommen - het was gewoon veel te veel. We begonnen met een flinke ruzie over een appje dat ik had gestuurd. Waarover ze me al eerder had aangesproken en waarvoor ik al excuses had aangeboden (het bericht kon op meer manieren worden opgevat en zij koos de meest negatieve). Het kleine beetje hoop dat ik nog had viel daarmee weg - als je wilt werken aan herstel van een relatie, snap ik niet dat je een kwartier door wilt zagen over een berichtje. Tsja, en dan mag je zeggen of je herstel van de relatie nog voor je ziet - heel moeilijk, zei ik. Mijn vrouw, of misschien moet ik nu wel zeggen mijn ex (lastig hoor), had ook geen concreet plan en gebruikte mijn reactie om de stekker er helemaal uit te trekken. Prima hoor, waarschijnlijk had ik andersom hetzelfde gedaan.

Dus nu volgt een scheiding... Nooit gedacht dat het zo zou lopen. Moeilijk vind ik dat ze gisteren geen moment rustig heeft verteld wat ze nu wil. Ze was voortdurend afwisselend verdrietig en boos. Gaf mij van alles de schuld en vond dat zij er alles aan had gedaan om de relatie te redden. Dat is voor mij dan weer moeilijk te begrijpen - het afgelopen jaar heeft ze welgeteld één keer het initiatief genomen om samen (zonder kinderen) iets te doen. Voor de beeldvorming: voor haar verjaardag had ik een weekendje weg voor ons tweeën geboekt, voor mijn verjaardag kreeg ik een barbecue. Voor moederdag had ik een romantisch etentje geregeld, ik kreeg servies voor vaderdag.

@Makreel,
Ze heeft tientallen huisdieren. Ik zorgde alleen structureel voor haar kippen. De andere dieren alleen zo nu en dan. Ik verwacht dat ze een groot deel weg gaat doen - het zijn geen handtamme dieren die aan een baas gehecht zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven