Vriendschap of meer?

16-10-2018 20:21 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel in een situatie die mij al een tijd bezig houdt, maar ik weet niet goed wat ik er mee moet/wil.

Ik heb al een tijd een super goede vriendin die erg belangrijk voor mij is. We zijn super close met elkaar, veel dingen samen ondernomen, praten heel veel met elkaar en vertellen elkaar alles. Beide ouders hebben elkaar ook al verschillende keren ontmoet.

De zomer was een leuke periode, waarbij we zowat wekelijks met elkaar afspraken. Ik ben samen met haar gezin op vakantie geweest en daarnaast zijn we ook nog samen op vakantie gegaan. Er is daarbij niks bijzonders gebeurd, buiten ’s ochtends wat met elkaar in bed liggen en wat geknuffel.

Ik en zij ook krijgen vaker opmerking/vragen of we alleen gewoon vrienden zijn. Hierdoor ga ik zelf twijfelen en vraag mezelf af of er toch niet meer is.

Ik zelf weet niet echt hoe ik de situatie moet zien. Ik voel wat meer dan alleen vriendschap, maar eigenlijk ook niet echt liefde (weet niet of hier iets tussenin zit).

Het is dus best tegenstrijdig. Is het puur vriendschappelijk of zijn er toch wat gevoelens van verliefdheid.

Het gaat nu erg goed tussen ons en ik voel mij fijn bij haar. Toch zou ik het moeilijk vinden als ze een relatie krijgt. Niet omdat ik het haar niet gun, maar hoe ons contact dan gaat lopen.

Ik vind het ook moeilijk om dit bespreekbaar te maken met haar, want ik ben zelf niet overtuigd van liefde en bang voor haar reactie/vriendschap.

Iemand tips hoe om te gaan met deze situatie of eigen ervaringen?
anoniem_377623 wijzigde dit bericht op 16-10-2018 21:23
7.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voel je ook lust?
Het is zeker geen optie om het haar te vragen?
Waarom gebeurt er na al die tijd niet meer dan knuffelen? Ziet ze jou als grote knuffelbeer? Jullie hebben het er ongetwijfeld over gehad nadat je een stapje te ver bent gegaan. Zo ja, besteed je tijd dan wat productiever. Weet je hoeveel potentiële lovers je laat lopen met dit nutteloze gedoe?
Alle reacties Link kopieren
Is het omdat jullie ouders goed met elkaar overweg kunnen en mensen soms al denken dat jullie een sywgl zijn dat je ook op die manier gaat kijken.

Of zou je echt heel graag haar vriend willen zijn. Hoe erg zou je het vinden als zij een andere vriend krijgt

Laat je niet een bepaalde kant opduwen door je omgeving. Niet in de zin van het wordt van ons verwacht dus ga ik er maar voor.

Maar ook niet in de zin can ik ken haar al zo goed en de omgeving verwacht het en daarom wil ik niet.

Weet je of zij wel een relatie met je wil of ziet zij jou alleen als een goede vriend.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-10-2018 21:12
Voel je ook lust?
Nee dat niet echt.
SilverShadow schreef:
16-10-2018 21:17
Het is zeker geen optie om het haar te vragen?
Het is wel een optie, maar ik vind het heel lastig om dat bespreekbaar te maken.
Dit omdat ik mijn eigen gevoel niet duidelijk heb.
Daarnaast haar reactie, hoe de vriendschap loopt.
kadanz schreef:
16-10-2018 21:23
Waarom gebeurt er na al die tijd niet meer dan knuffelen? Ziet ze jou als grote knuffelbeer? Jullie hebben het er ongetwijfeld over gehad nadat je een stapje te ver bent gegaan. Zo ja, besteed je tijd dan wat productiever. Weet je hoeveel potentiële lovers je laat lopen met dit nutteloze gedoe?
Geen idee... hier hebben we het verder ook niet over gehad, ondanks dat het misschien wel wat te ver ging in vergelijking met een 'normale' vriendschap.
sugarmiss schreef:
16-10-2018 21:24
Is het omdat jullie ouders goed met elkaar overweg kunnen en mensen soms al denken dat jullie een sywgl zijn dat je ook op die manier gaat kijken.

Of zou je echt heel graag haar vriend willen zijn. Hoe erg zou je het vinden als zij een andere vriend krijgt

Laat je niet een bepaalde kant opduwen door je omgeving. Niet in de zin van het wordt van ons verwacht dus ga ik er maar voor.

Maar ook niet in de zin can ik ken haar al zo goed en de omgeving verwacht het en daarom wil ik niet.

Weet je of zij wel een relatie met je wil of ziet zij jou alleen als een goede vriend.
Ik denk dat dat wel een reden is.
Mensen maken opmerking of stellen vragen.
Zo ook bijvoorbeeld van, ik heb vroeger ook zoiets mee gemaakt, ik heb mijn kans niet gepakt en daar ga je later spijt van krijgen.

De omgeving speelt hierin inderdaad een grote rol, waar ik eigenlijk niks van aan moet trekken, maar dat doe ik helaas toch.
En dat kan inderdaad beide kanten opslaan..

Ik weet verder niet hoe zij in de situatie staat.
Tsja, als er geen lust is dan kun je dit topic toch gewoon sluiten?
Hoe zou zij reageren als je vanavond een one night stand hebt met een ander? Of haar vertelt dat je verliefd bent op...
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-10-2018 21:41
Tsja, als er geen lust is dan kun je dit topic toch gewoon sluiten?
Hoe zou zij reageren als je vanavond een one night stand hebt met een ander? Of haar vertelt dat je verliefd bent op...
Ik weet het zelf allemaal neit zo goed, was het maar zo makkelijk...

Geen idee wat haar reactie dan zou zijn...
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is dit simpel.......je vraagt: ‘zijn er toch gevoelens van verliefdheid?’

Tegelijkertijd zeg je: tis meer als vriendschap maar ook weer geen liefde.

Weet je, mijn ervaring is zo...... jarenlang heb ik diverse relaties gehad. Sommige was ik wel verliefd op maar de meeste begonnen zoals jij het nu omschrijft. Zeker die met mijn laatste ex.

En toen kwam ik mijn huidige vriend tegen en BAM!!!! ZO voelt het dus!!!!

Dus naar mijn mening als ik zou twijfelen of ik wel of niet verliefd ben dan is het antwoord dus Nee......
en geen lust voelen, een hele dikke NEE. Als dat er nu al niet is dan komt het nooit. Zeker in het begin zou je niet van elkaar af moeten willen blijven.

Waarom voelt het dan toch fijn? Vinden wij als mens de nabijheid van een ander niet altijd wel fijn. Het gevoel ergens deel van uit te maken? Misschien krijg je even een blik op wat zou kunnen zijn......en dat is natuurlijk best gezellig en warm....
Alle reacties Link kopieren
Er is grote kans dat jouw vriendin er net zo in staat als jij: het fijn vinden wat jullie hebben maar niet weten wat het is wat jullie hebben.
Ik denk dat je voor jezelf moet uitvinden wat je wilt.
Je zegt dat je het niet zo leuk zou vinden als je vriendin een partner zou hebben.
Ik denk dat de reden is dat je dan bang bent dat je die saamhorigheid gaat missen die jullie nu hebben.
Want je ziet haar niet direkt als relatie materiaal.

Als dat zo is kun je dat gewoon eens lukraak benoemen, in de trent van:
Ik vind het fijn wat we samen hebben. Ik vind het bijzonder en het voelt goed.
Als jij een partner zou krijgen zou ik denk ik best bang zijn dat ons ‘samengevoel’ zou veranderen.

Dan kun je kijken hoe ze hierop reageert.
Merk je jaloezie in jezelf als je het over een partner voor haar hebt dan ben je misschien toch meer geintereseerd in haar als partnerrelatie.
Volgens mij voel jij je alleen vriendschappelijk tot haar aangetrokken. Een vriendschap tussen man en vrouw kan heel goed. Zeg haar dat je bang bent dat jullie vriendschap er onder komt te lijden als zij een partner krijgt.
ecrivian schreef:
16-10-2018 23:09
Ik weet het zelf allemaal neit zo goed, was het maar zo makkelijk...

Geen idee wat haar reactie dan zou zijn...
Heb je al een vriendin gehad? Of zou zij je eerste zijn?
Alle reacties Link kopieren
als er geen lust is, is het gewoon vriendschap.
En ben jij vooral bang een goede vriendin kwijt te raken. Wat een prima, begrijpelijke emotie is. Alleen niet te verwarren met verliefdheid.
TO: bij twijfel niet inhalen.
Als jij iets voelt maar niet weet wat, nog even niks mee doen.
Laat het even los, dan krijg je vanzelf antwoord.
Ja dit klinkt zweverig, maar bij mij werkt het wel.. (vandaar dat ik het als tip geef)

Misschien moet je even afstand nemen van haar, maar dat kan ik uiteraard niet voor jou bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
16-10-2018 23:19
Voor mij is dit simpel.......je vraagt: ‘zijn er toch gevoelens van verliefdheid?’

Tegelijkertijd zeg je: tis meer als vriendschap maar ook weer geen liefde.

Weet je, mijn ervaring is zo...... jarenlang heb ik diverse relaties gehad. Sommige was ik wel verliefd op maar de meeste begonnen zoals jij het nu omschrijft. Zeker die met mijn laatste ex.

En toen kwam ik mijn huidige vriend tegen en BAM!!!! ZO voelt het dus!!!!

Dus naar mijn mening als ik zou twijfelen of ik wel of niet verliefd ben dan is het antwoord dus Nee......
en geen lust voelen, een hele dikke NEE. Als dat er nu al niet is dan komt het nooit. Zeker in het begin zou je niet van elkaar af moeten willen blijven.

Waarom voelt het dan toch fijn? Vinden wij als mens de nabijheid van een ander niet altijd wel fijn. Het gevoel ergens deel van uit te maken? Misschien krijg je even een blik op wat zou kunnen zijn......en dat is natuurlijk best gezellig en warm....
Was het maar zo simpel om dat ter sprake te brengen...
En met dat laatste beschrijf je misschien wat het is.
Verbinder schreef:
17-10-2018 04:41
Er is grote kans dat jouw vriendin er net zo in staat als jij: het fijn vinden wat jullie hebben maar niet weten wat het is wat jullie hebben.
Ik denk dat je voor jezelf moet uitvinden wat je wilt.
Je zegt dat je het niet zo leuk zou vinden als je vriendin een partner zou hebben.
Ik denk dat de reden is dat je dan bang bent dat je die saamhorigheid gaat missen die jullie nu hebben.
Want je ziet haar niet direkt als relatie materiaal.

Als dat zo is kun je dat gewoon eens lukraak benoemen, in de trent van:
Ik vind het fijn wat we samen hebben. Ik vind het bijzonder en het voelt goed.
Als jij een partner zou krijgen zou ik denk ik best bang zijn dat ons ‘samengevoel’ zou veranderen.

Dan kun je kijken hoe ze hierop reageert.
Merk je jaloezie in jezelf als je het over een partner voor haar hebt dan ben je misschien toch meer geintereseerd in haar als partnerrelatie.
Ik moet inderdaad voor mezelf uitvinden wat wat ik wil.
Ik weet zelf niet zo goed of het angst of toch misschien wel wat jaloezie is.

Dit is misschien wel een goede manier om het op deze manier aan te halen.
kadanz schreef:
17-10-2018 07:49
Heb je al een vriendin gehad? Of zou zij je eerste zijn?
Ik heb zelf nog nooit een echt serieuze relatie gehad.
lilalinda schreef:
17-10-2018 07:50
als er geen lust is, is het gewoon vriendschap.
En ben jij vooral bang een goede vriendin kwijt te raken. Wat een prima, begrijpelijke emotie is. Alleen niet te verwarren met verliefdheid.
Dat vraag ik mezelf dus af, of het angst (begrijpelijke emotie is) of toch meer.
Phoebe-returns schreef:
17-10-2018 10:37
TO: bij twijfel niet inhalen.
Als jij iets voelt maar niet weet wat, nog even niks mee doen.
Laat het even los, dan krijg je vanzelf antwoord.
Ja dit klinkt zweverig, maar bij mij werkt het wel.. (vandaar dat ik het als tip geef)

Misschien moet je even afstand nemen van haar, maar dat kan ik uiteraard niet voor jou bepalen.
Bedankt voor je advies.
Maar ik denk als ik er niks mee doe, dat het blijft doorsudderen.

Afstand nemen vind ik lastig, we zien elkaar nu weer sowieso wat minder in verband met school.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties.

Ik begrijp jullie reacties, maar ik vind het moeilijk om het te verwoorden en zit erg met mijn eigen gevoel.

Moeilijk om aan te geven of er meer is (lust).

Ik vind het heel fijn om samen te zijn of lekker te knuffelen/tegen haar aan te hangen.
Hebben het vervolgens leuk en daarna vind ik het moeilijk om weer te gaan en is er toch een gemis.

En wat betreft een eventueel relatie van haar. Ik betwijfel of dit vooral angst is om haar kwijt te raken of toch ook wat jaloezie.

Ik weet zelf niet goed wat ik met de situatie aan moet.
Het op een subtiele, geen direct manier brengen, zoals hierboven beschreven, is misschien de beste optie.
Maar dat is dus lastig, omdat ik het voor mezelf niet helemaal duidelijk heb.
anoniem_377623 wijzigde dit bericht op 18-10-2018 11:14
5.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het zo..... als ik geen lust voel.... dan is het er niet.

Nu kan dat voor jou natuurlijk heel anders zijn. Het is dan ook een moeilijke situatie waar je alleen voor jezelf kan uitmaken wat jouw waarden zijn in een relatie. Als je die goed kent dan weet je of dit genoeg zal zijn of niet.

Sterkte iig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven