50 jaar getrouwd zijn is tegenwoordig een illusie

18-12-2018 14:14 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Leuk en gezellig het hebben van een partner, maar het is niet altijd leuk. We hebben ruzie’s, zijn het niet altijd eens met elkaar, maar we houden wel van elkaar.


Als ik om mij heen kijk dan zie ik stelletjes die snel uit elkaar gaan kind(eren) of kinderloos. De oude generatie bleef heel lang bijelkaar en dat lijkt onze (30+) generatie niet te lukken. Hoe komt dat nou eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Oke, hoe komt dat dan volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
Het merendeel van de getrouwde stellen die ik ken zijn nog bij elkaar, dus ik herken niet wat je zegt. De stellen die wel gescheiden zijn, zullen daar wel een goede reden voor hebben gehad. Net als de gescheiden ouders van de kinderen in mijn klas vroeger, en volgens mij waren dat er niet minder dan nu bij mijn dochter in de klas.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn persoonlijke ervaring is dat verreweg de meeste stellen bij elkaar blijven tot de dood hen scheidt. Helaas is dat vaak ver voor hun 50jarig huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen niet aan scheiden, dus als we blijven leven halen we de 50 jaar wel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Het hoeft niet meer he. Als het heel lang niet meer leuk is, en je krijgt het niet meer op de rit, mag je uit elkaar. Vroeger waren vrouwen dan vaak aangewezen op bijstand, maar nu kunnen de meesten voor zichzelf zorgen.
Ik ken overigens nog best veel mensen die in een relatie zitten waar ik allang uit zou zijn gestapt. Die mensen laten zich dan toch beïnvloeden door zogenaamd niet oordelende vragen zoals dit topic. Want eigenlijk is die langdurige relatie toch nog wel de norm.
Alle reacties Link kopieren
Ken genoeg stellen die nog bij elkaar zijn. Maar inderdaad, zijn er ook genoeg die wel uit elkaar zijn. Mijn ouders wilden best 50jr getrouwd zijn, helaas heeft mijn vader dit niet gered. Dat speelt ook nog mee he, niet iedereen wordt 70 of ouder, dus wordt 50jr getrouwd zijn ook lastig.
Ik heb zeker de intentie 50jr getrouwd te willen zijn met mijn man. Zijn nu 10jr op weg. Nog steeds heel gek op elkaar dus als er niks geks gebeurt..
Vroeger was er meer commitment tussen jonge twintigers. Nu zijn mensen vaak al over de 30 voor ze settelen. Dan is 50 jaar bij elkaar blijven sowieso nauwelijks meer te doen omdat ze tegen die tijd wel dood zijn (of in elk geval 1 van de 2)
Mijn ouders waren 55 jaar bij elkaar waarvan 53 getrouwd voor mijn vader stierf. Ik had ze de 60 gegund!
De visie van mijn opa en oma toen die 50 jaar getrouwd waren was van;
Ook met weinig kan je gelukkig zijn.
Accepteer elkaar en praat met elkaar. Zonder ruzie of schreeuwen naar elkaar.
Vroeger kreeg je jong kinderen en redde je het financieel niet als alleenstaande moeder.
Nemaìn’ schreef:
18-12-2018 14:30
Vroeger kreeg je jong kinderen en redde je het financieel niet als alleenstaande moeder.
Vroeger mocht je amper scheiden, of je vent moest je mishandelen. Of je vent moest vreemdgaan.
https://www.anderetijden.nl/aflevering/ ... ote-leugen

Kijk hier eens naar
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 14:32
18.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TanteBedelia schreef:
18-12-2018 14:31
Vroeger mocht je amper scheiden, of je vent moest je mishandelen.
Of bij bewezen overspel volgens mij!
TanteBedelia schreef:
18-12-2018 14:31
Vroeger mocht je amper scheiden, of je vent moest je mishandelen.
En zelfs dan deed je het noet, omdat dat financieel niet kon.
Link verwijderd verkeerd info.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 14:43
82.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was alles beter, de jeugd van tegenwoordig, enzo. En dat mag.

Los daarvan, wij gaan de 50 niet halen denk ik, wegens dood.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het overigens wel te halen, maar ik denk dat hij al overleden is tegen die tijd.
Alle reacties Link kopieren
kortweg;
oudjes leerden vroeger dat je moest waarderen wat je had, en dat je het daar maar mee moest doen, ook al is het niet leuk. has was je keuze, en neem de consequenties.

jonkies leren dat het leven heel maakbaar is en dat je vooral voor je eigen geluk moet gaan. is het niet leuk genoeg, dan ga je opzoek naar iets anders.

het zou mooi zijn wanneer je een mooie middenweg hebt. alles wat je aandacht geeft dat groeit en bloeit. Merk je dat je relatie minder lekker loopt, ga dan energie steken in je relatie om het weer leuk te maken. Lukt dat niet, dan neem je afscheid van elkaar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het wel te halen, zou dan 75 jaar zijn. In mijn vriendenkring zijn er nauwelijks mensen gescheiden, de meeste zijn ongeveer 20 jaar samen. Maar wat niet is kan nog komen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn leraar familierecht zei altijd dat een gemiddeld huwelijk 14 jaar duurt.

Ik zie vooral dat jongere stellen of later gaan trouwen of helemaal niet.

Mijn grootouders zijn al 55 jaar getrouwd en mijn ouders 30 jaar getrouwd. Maar die zijn ook jong getrouwd.
You know what, take off your cranky pants and go take a nap, all right?
Alle reacties Link kopieren
Raspberrysmoothie schreef:
18-12-2018 14:49
Mijn leraar familierecht zei altijd dat een gemiddeld huwelijk 14 jaar duurt.

Ik zie vooral dat jongere stellen of later gaan trouwen of helemaal niet.

Mijn grootouders zijn al 55 jaar getrouwd en mijn ouders 30 jaar getrouwd. Maar die zijn ook jong getrouwd.
Wauw, dan zijn wij al echt ver over de datum. Ik dacht al, dat gaat niet goed
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nu wordt je zo ingeruild als het even niet lekker loopt. Veel egoïsme, oppervlakkigheid, buurmans gras is groener etc.

Ook inderdaad veel mensen in relaties dat ik denk: als je daar niet vroegtijdig door overlijdt...
Maar dat zijn mensen die niet de moeite meer nemen voor elkaar en meestal bij elkaar blijven vanwege geld en andere materiële zaken of gewoon uit lafheid.
Dit jaar hebben man en ik de 44 jaar gehaald en we zijn nog langer samen.
Het is gewoon een hele andere tijd. Banen, huizen, woonplaatsten, je geslacht. Alles kan en mag je veranderen. Vrouwen kunnen nu ook voor zichzelf zorgen en het taboe is eraf. Veel mensen geloven niet meer, trouwen later of niet.
Als je geen kinderen hebt en het is niet leuk meer vind ik scheiden geen probleem. Ik vond het persoonlijk wel heel lastig (met kinderen). Ik had ze graag een gezin in 1 huis gegeven. Maar je moet beide willen.
Dat mensen zomaar scheiden geloof ik niet. De meeste hebben er jaren over gedaan om de knoop door te hakken. Zelfs als ze slecht behandeld werden of mishandeld. Het is nog steeds niet simpel.
Huisvesting, financiën, je sociale leven gaan er vaak op achteruit en je kinderen de helft van de tijd niet zien houd ook wel wat mensen tegen.

Fijn dat het jou wel lukt! Hopelijk tot het einde. En zo niet, dan heb je wel je best gedaan!
Ik ken behoorlijk wat oudjes die met grote vreudge gescheiden zouden zijn als ze in onze tijd jong waren geweest. De generatie van mijn grootouders en ook nog mijn ouders waren met bal en ketting tot elkaar veroordeeld. Je kón niet scheiden toen, althans niet zonder je als vrouw in gegarandeerde armoede en sociale uitsluiting te storten.

Maar om nou te zeggen dat ze allemaal gelukkig waren of er zulke goede relatievaardigheden op na hielden... nou nee. Ik ben blij dat we in een tijd leven waarin we de keus hebben en dat we zelfbewust genoeg zijn om geen 50 jaar bij iemand te blijven waar we niet gelukkig mee worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was vanmorgen bij mijn grootouders op de koffie van 85. We hadden het over relaties. Je kunt tegenwoordig ook niet een leven opbouwen met elkaar en er vanuit gaan dat je voor altijd bijelkaar blijft, vertelde mijn oma. Ik gaf haar daar wel gelijk in. Je moet ten alle tijden zorgen dat je je eigen zaakjes voor elkaar hebt en op je hoede moet zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven