Bieden van een veilige omgeving

18-04-2019 22:07 28 berichten
Ha allemaal,

Nooit heb ik echt een veilig thuis gekend, helaas. Absoluut niet tot heftige situaties aan toe, maar zo heb je allerlei gradaties. Toch vind ik het heel belangrijk om mezelf en anderen om mij heen een veilig thuis te kunnen bieden. Een veilige omgeving. Veilig bij en met mij.

Nu heb ik in de afgelopen jaren wel het een en ander geleerd, maar voornamelijk wat er NIET voor zorgt dat ik mijzelf en anderen zich veilig voelen. Uiteraard kan ik mijn gezond boeren verstand gebruiken, maar ik weet het niet?

Wat zorgt er bij jou voor een gevoel van veiligheid? Wat heb jij nodig? Ik weet namelijk (nog) niet wat ik echt nodig heb om uiteindelijk mezelf veilig te voelen en de ander ook een gevoel van veiligheid te geven.

Liefs!
ik snap er niks van. leven is nooit veilig
Alle reacties Link kopieren
Vertrouwen?
Whatsinaname1988 schreef:
18-04-2019 22:16
Vertrouwen?
Moet jij vertrouwen hebben, moet de ander jou vertrouwen geven? En hoe dan?
Voorspelbaarheid. Het voelt veilig als de ander voorspelbaar is, gelijkmoedig. Dus niet ineens scherp uit de hoek komen of onbetrouwbaar zijn.

Oh ja en dat iemand zichzelf kan zijn zonder oordeel of verwachtingen.
Geef eens voorbeelden van wat je niet veilig doet voelen of waardoor anderen zich niet veilig bij jou kunnen voelen.

Wat bedoel je met veiligheid? Fysiek, mentaal, financieel?
Alle reacties Link kopieren
Een alarm systeem plaatsen? Daar wordt het altijd veiliger van
Alle reacties Link kopieren
Voor mij voelt een mijn thuis als veilig omdat ik weet wat ik thuis kan verwachten. Ik kan mezelf zijn, ik kan zeggen wat ik wil, aantrekken wat ik wil en zijn wie ik wil zijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wittelamp schreef:
18-04-2019 22:19
Voorspelbaarheid. Het voelt veilig als de ander voorspelbaar is, gelijkmoedig. Dus niet ineens scherp uit de hoek komen of onbetrouwbaar zijn.

Oh ja en dat iemand zichzelf kan zijn zonder oordeel of verwachtingen.
Mooi antwoord. Duidelijke begrippen! Gelijkmoedig is mij onbekend, kan je hier wat meer over vertellen? Inhoudelijk, iets dieper op ingaan.
paloma schreef:
18-04-2019 22:19
Geef eens voorbeelden van wat je niet veilig doet voelen of waardoor anderen zich niet veilig bij jou kunnen voelen.

Wat bedoel je met veiligheid? Fysiek, mentaal, financieel?
Mentale veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Voorspelbaarheid is inderdaad heel fijn hierin. Ik heb een tijd op kamers gewoond, waar huisgenoten nogal stampend naar boven kwamen en dat het leek als ze boos waren. Ik werd daar echt heel onrustig van, dat triggerde echt iets in me.

Dus een fijne woonomgeving is daarin ook wel belangrijk, geen gekkigheid van buren.

Spullen om me heen die van mij zijn en die ik heb uitgezocht. Niet omdat ik nu zo materialistisch ben, maar omdat ik zo zelf mijn eigen plek kan creëren en trots zijn op wat ik voor elkaar heb.

Een plek waar ik voor mezelf kan zorgen, kaarsjes aan, thee drinken enz.
Alle reacties Link kopieren
oprechte aandacht
Openlijke genegenheid
Elkaars grenzen respecteren
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen en een huis.

Dat is voor mij de ultieme veiligheid.
Geaccepteerd worden zoals ik ben en fouten mogen maken zonder daarop afgerekend te worden.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, dat ik mezelf mag zijn. Niet uitgelachen wordt, mijn mening gehoord wordt. Gelijkwaardigheid. Gezien worden. Maar ook ruimte krijgen om mezelf te ontwikkelen.
Mooie antwoorden, schrijf het allemaal op.

Heb zelf geen veilige hechting gehad in mijn kinderjaren; opvoeding was kil, zakelijk en had veel onvoorspelbare situaties. Nu merk ik dat ik moeite heb om de personen naast mij een veilige thuisbasis te geven.

Tijd voor wat actie en verdieping dus. Nooit te oud om te leren....

Samenvatting van wat definities;
Voorspelbaar gedrag, betrouwbaar, jezelf mogen zijn, zeggen wat je wilt, beschikbaar zijn, stabiel, terug kunnen trekken zonder gestoord te worden, gezonde aanraking, geborgenheid, respect, bevestiging, troost in moeilijke situaties, grenzen respecteren, niet afrekenen op fouten, ruimte voor eigen ontwikkeling, niet uit lachen.....

Nu nog toepassen. Iemand nog aanvullingen?
Beaucoupdefemme schreef:
18-04-2019 22:27
Mooi antwoord. Duidelijke begrippen! Gelijkmoedig is mij onbekend, kan je hier wat meer over vertellen? Inhoudelijk, iets dieper op ingaan.

Dat betekent dat je emotioneel evenwichtig bent. Dus niet heel heftig reageert op een gebeurtenis of als iemand je iets vertelt. Niet plotseling in huilen uitbarst als het even tegenzit maar emoties goed kunnen reguleren en doseren in plaats van er door overspoeld te worden. Gelijkmoedige mensen zijn niet onvoorspelbaar.
Ze hebben rust en bedachtzaamheid in hun reacties.

Je kan het oefenen door meditatie. Ik ben van nature niet bepaald gelijkmoedig ;) maar mediteren helpt me er wel bij.
Alle reacties Link kopieren
Rust, openheid, geborgenheid... Er passen een heleboel begrippen bij veiligheid.

Als je het hebt over gedrag, onder andere:
- anderen de ruimte geven om zich te uiten door te luisteren, vragen te stellen, empathie te tonen
- begrijpen dat iedereen anders is en mensen niet veroordelen omdat ze anders doen of zijn dan jij
- open zijn over wat je wilt, denkt en voelt.
- zeggen wat je bedoelt en doen wat je zegt (maakt je betrouwbaar)
- op een kalme, zekere manier grenzen aangeven, niet boos of passief-agressief
- niet extreem emotioneel reageren, maar in verhouding. In foeutushouding op de bank omdat je net je baan kwijt bent? Normaal. Schreeuwen omdat het verkeerde merk ketchup is gekocht of omdat hij zegt dat die ene broek je niet staat? Overdreven en contraproductief.
- rust en stilte kunnen hebben terwijl je samen bent, niet krampachtig de hele tijd willen entertainen of praten.

Wie zijn de mensen die jij een veilig gevoel wil geven? Zijn er redenen om te denken dat dat nu niet lukt?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Mezelf goed kennen.
De enige die me echt een veilig gevoel kan geven, ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Wittelamp schreef:
18-04-2019 22:19
Voorspelbaarheid. Het voelt veilig als de ander voorspelbaar is, gelijkmoedig. Dus niet ineens scherp uit de hoek komen of onbetrouwbaar zijn.

Oh ja en dat iemand zichzelf kan zijn zonder oordeel of verwachtingen.
Hiermee sla je de spijker op zijn kop.
(Slaan is ook onveilig ;-)
Alle reacties Link kopieren
Je eigen huis als veilige basis. Jij beslist welke emoties daar (mogen) zijn. Wie er wel en niet binnen komt. Wanneer je de deur open doet of telefoon opneemt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom begin je niet bij jezelf: veilig zijn bij jezelf.

Anderen kun je er beter later bij betrekken. Zo houd je je doel smart. Heb je therapie hierbij?

Wat voor mij veilig is, hoeft voor jou niet veilig te zijn. Kortom waar je veilig bij voelt en wat jij belangrijk vindt dat kan een ander niet voor jou formuleren. Je besteedt nu je therapie werk uit aan random mensen op het internet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
19-04-2019 06:35
Waarom begin je niet bij jezelf: veilig zijn bij jezelf.

Anderen kun je er beter later bij betrekken. Zo houd je je doel smart. Heb je therapie hierbij?

Wat voor mij veilig is, hoeft voor jou niet veilig te zijn. Kortom waar je veilig bij voelt en wat jij belangrijk vindt dat kan een ander niet voor jou formuleren. Je besteedt nu je therapie werk uit aan random mensen op het internet.
Mooie vraag! Dat is wat ik ook eerst wil gaan ontwikkelingen, binnenkort heb ik een intake bij de psycholoog. Veel van bovenstaande punten herken ik als zijnde het tegenovergestelde. Ben absoluut geen lelijk mens, maar mis wel een aantal (in mijn ogen cruciale) punten. De punten die ik nooit heb meegekregen vanuit huis.

Wat kunnen wij onszelf geven om veilig te voelen?
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
18-04-2019 23:38
Mezelf goed kennen.
De enige die me echt een veilig gevoel kan geven, ben ik.
Ik was al over de vraag aan het nadenken en toen las ik dit. En eens. Ik ken mezelf inmiddels heel goed, ik weet wat ik nodig heb en wat ik te geven heb en ik kan voor mijzelf opkomen. Dat maakt dat je sterk en stabiel (veilig dus) in het leven staat.
Ik vind het bijvoorbeeld in een relatie belangrijk om mezelf te kunnen zijn en gerespecteerd en geliefd te zijn. Als ik dat er niet uit zou kunnen halen, houdt het op. Ik bied dat zelf ook. Ook voorspelbaarheid vind ik een goede, dat bied ik vooral in de relatie met mijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Wat mooi dat je anderen en jezelf graag een veilig gevoel wil geven.
Ik geloof dat veiligheid de fundering is en heel belangrijk in ieders leven.
Helaas heb jij het niet mogen kennen in je jongere jaren maar het kan absoluut komen in je oudere jaren.

Ik vind het altijd prettig aandoen als een huis er een ‘beetje geleefd’ uitziet.
Dus tijdschriften /boeken/ipad op tafel, als er kinderen zijn wat speelgoed her en der. Ik vind persoonlijk een heel schoon opgeruimd huis niet zo prettig en het voelt als dat er niet volledig geleefd wordt ofzo.
Maar een heel rotzooierig huis vind ik ook weer niet prettig.
Het ligt er een beetje tussenin. Tuin beetje opgeruimd, niet overal troep. Binnen wat gezellige rotzooi maar wel schoon en ordelijk.

Verder vind ik het fijn als ik word voorgesteld aan andere familieleden en dat mensen me bij mijn naam noemen.
In gesprekken is het fijn als mensen me soms even aankijken en dat ze luisteren naar wat ik te zeggen heb.
Het voelt ook heel prettig als mensen dingen herinneren in de toekomst die je eerder hebt verteld in gesprekken.
En dat ze familie, vrienden van je kunnen herinneren en erover vragen.
Het zijn soms maar kleine dingetjes maar het zijn juist die kleine dingetjes die de persoonlijke ‘touch’ en betrokkenheid en warmte geven..

Verder is het fijn als mensen zich bekommeren om hoe je bijv naar huis gaat. Als het regent, even met je meedenken. Ga je met openbaar vervoer, hoe laat moet je op het station zijn.
Aldat soort dingetjes vind ik prettig en geven me een gevoel van binnen dat ze om me geven
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt jou onveilig voor jezelf?

Wat doe jij waarmee je je eigen ik in gevaar brengt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven