Vrouw aanspreken

19-05-2019 21:10 396 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik moet eerlijk toegeven dat ik al best veel heb gelezen over het aanspreken van vrouwen enzovoorts, maar wilde ook zelf een topic aanmaken op een forum en dacht aan dit forum. Gedurende mijn 25 jaren heb ik geen relatie gehad. Ik heb heel veel obstakels moeten overwinnen en op dit moment kan ik zeggen dat ik gelukkig ben en zelfwaarde heb ontwikkeld.

Echter, door die bepaalde persoonlijke omstandigheden loop ik ver achter wat betreft daten. Eerlijk gezegd wil ik hier een eind aan maken, al een lange tijd, en ik begin me te beseffen dat het ''het komt wel als het komt'' eigenlijk onzin is. Het gaat er bij mij niet zomaar komen, ook niet met hetgeen ik tot nu toe in mijn leven heb bereikt.

Vandaag was ik in de bieb en in de ochtend had ik mezelf beloofd dat als ik iemand zou zien zitten die er aantrekkelijk uitzag, dat ik haar dan zou aanspreken. Maar nee hoor, het lukte me niet, de angst om iemand aan te spreken was torenhoog, ik bevroor. Ik dacht echt bij mezelf wauw, wist niet dat het nog zo'n angst is. Dit heeft te maken met zelfvertrouwen op dit gebied.

En nee, ik spreek vrouwen niet aan op hun uiterlijk/ongewenste complimenten, maar ja het is wel het eerste waardoor ik een vrouw aanspreek. Ik wil meer vrouwen leren kennen, maar als haar persoonlijkheid mij niet aanstaat dan leave ik for a dime. Heb geen openingszin in mijn hoofd, behalve ''Hi zag je zitten en wilde je ontmoeten/spreken, mijn naam is ..'' en dan volgt er vanzelf wel iets uit mijn mond.

Ik vraag me af of de leden hier mannen hebben die jullie aanspreken. En dan bedoel ik overdag, uitgezonderd van complimenten/gefluit. iemand die op je afkomt en die aangeeft je te willen leren kennen. Vinden vrouwen het zelf heel vreemd als een man haar op die manier aanspreekt is eigenlijk mijn kernvraag? Zou dat echt zo erg zijn? Het is direct, maar ik heb geen zin in spelletjes. Ik kan prima zonder een vrouw leven, maar daarin schuilt ook het probleem, dat ik dan nooit zin heb om erop uit te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, soms zelfs in de supermarkt. Als je gewoon beleefd bent vindt denk ik niemand het erg. Ik ben getrouwd dus zit er niet direct op te wachten maar ik vind het prima als mannen beleefd een praatje beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Ja het gebeurd weleens, een man die op mij afkomt, vraagt om een telefoonnummer. Eerlijk gezegd vind ik dat erg opdringerig en niet zo’n positieve ervaring. Maar wanneer er spontaan een leuk gesprekje ontstaat geef ik daarna wel graag mijn nummer weg. Je moet het aanvoelen, een gesprekje moet ontstaan. In de juiste situatie. Niet zomaar out of the blue op iemand aflopen die gewoon rustig in de bieb een boek zit te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de bieb nou niet een omgeving is waar je spontaan een ontspannen gesprekje aangaat. In ieder geval niet met jou bedoeling...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd wel grappig als mannen zomaar een spontaan een postifief compliment geven over je uiterlijk.

Liep een keer in de supermarkt en lachte om iets......waarop een man zei “ met zo’n gezicht zou ik ook de hele dag vrolijk zijn”. Ik vind dat leuk en aardig :)
Alle reacties Link kopieren
Is internet dating dan niet wat voor je? Dan is de eerste spanning eraf en zit je voor je gevoel veilig achter een schermpje. Op het moment dat je je zeker genoeg voelt plan je een afspraakje.

Persoonlijk vind ik aanspraak van mannen gauw opdringerig, maar dat ligt er ook helemaal aan hoe..
Joe.
Alle reacties Link kopieren
Mannen die je gewoon aardig en spontaan gedag zeggen is ook leuk. Je merkt vaak wel als vrouw of ze je leuk vinden. Gewoon de manier waarop er iets tegen je gezegd wordt.
We hadden hier laatst toch ook iemand die wildvreemde vrouwen in een bos wilde vragen of ze met hem wilden wandelen en een praatje maken. Dit topic doet me daaraan denken; ook de manier van communiceren.
De bieb is een plek waar ik het hoogst irritant vind als iemand daar een gesprek met me aan wil gaan.
Trouwens: als je met die openingszinnen bij me aankomt, ren ik al keihard weg. Komt eng/wanhopig en dwingend op me over.
Verder zou ik je eens wat minder op het uiterlijk van een vrouw richten. Zo geef je allerlei leuke, maar in jouw ogen minder knappe vrouwen geen kans (en jezelf dus ook niet) en daarnaast gezien je eigen angst. Die versterkt alleen maar als je de lat zo hoog legt qua uiterlijk. Leer eerst maar eens spontaan/ongedwongen praatje te beginnen.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 19-05-2019 21:46
3.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft is een voorwaarde dat er minstens duidelijk (en licht flirtend) oogcontact moet zijn geweest. Ik zou het zelf echt niet fijn vinden als ik ‘out of the blue’ aangesproken word of een praatje “moet houden”.

Zorg in ieder geval ook dat je niet in een te ‘hoge’ vijver gaat vissen. Je hebt het meeste kans op een leuk gesprekje als de vrouw ongeveer op dezelfde level zit qua aantrekkelijkheid voor het andere geslacht (uitstraling/ uiterlijk, maar ook verlegenheid, intelligentie, spontaniteit, humor, etc).
anoniem_363841 wijzigde dit bericht op 19-05-2019 21:54
0.09% gewijzigd
Random vrouwen aanspreken met als doel ze beter te leren kennen gaat je niets opleveren. Je komt over als ofwel een gladjakker ofwel een engerd zonder sociale vaardigheden.

Als mij dat gebeurt is het alleen ok als het een losse opmerking is over iets logisch. Dus over de vertraging van de trein als we alletwee wachten, over iets grappigs dat gebeurt in de supermarkt, zulke dingen. Maar no way dat ik dan iemand vertel hoe ik heet, of nummers ga uitwisselen. Een man die daarom vraagt gaat direct in het hokje ‘wanhopige creep’.

Vrouwen kun je beter via via leren kennen, via vrienden, een club, werk, opleiding, familie (en daar dan weer vrienden van) gemeenschappelijke interesses enz. Maar ga niet random vrouwen aanspreken. Zo’n vrouw voelt feilloos aan dat je zat te wachten tot er een acceptabel exemplaar voorbij kwam en dat het je echt niet om háár gaat maar om een willekeurige vrouw.

Dus nee, niet doen. Het is niet direct, het is eng.
En logisch dat je hier bang voor bent ook. Dat is normaal want het is sociaal nogal ongepast. Ik ben vrij makkelijk in met mensen kletsen, ik maak makkelijk contact. Maar als je me de opdracht geeft mannen aan te spreken met als doel ze te leren kennen dan vind ik dat ook doodeng. Gewoon omdat het raar is.

Kletsen met iemand in de kroeg, prima, praatje maken met degene naast je in de trein, prima, met degene in de rij voor je in de supermarkt, ook goed. Kan ik allemaal. Maar dan maakt het niet uit of het mannen of vrouwen zijn en of ze 20 of 60 zijn. Voor mij.

Gericht op enkel mannen met als doel een relatie, dat is heel awkward
Beste Forever1994,
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor door dit te zeggen:
''Hi zag je zitten en wilde je ontmoeten/spreken, mijn naam is ..''
Dat is zo formeel.

Spreek haar gewoon aan en zeg iets leuks tegen haar. Je merkt vanzelf wel of ze ervoor open staat om namen uit te wisselen (...of een telefoonnummer)
- Maak bijvoorbeeld een opmerking over het boek dat ze pakt: "Oh, een reisgids over Italië, leuk, daar ben ik ook eens geweest! Goede keus!"
- Maak bijvoorbeeld een opmerking over de situatie: "Lukt het? Zal ik het boek anders even voor je terugzetten, ik kan er wat makkelijker bij omdat ik lang ben."

Je kunt ook de kroeg in gaan. Ik kom daar vaak vrijgezelle mannen tegen die graag een praatje maken...en dames die graag een praatje maken. Bied dan niet direct een drankje aan, sommige meiden maken daar misbruik van en dat kost je handen vol geld. Wanneer een gesprek op gang is gekomen kan dat wel, als je wilt, als blijk dat je interesse hebt.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ranveig schreef:
19-05-2019 21:47
Random vrouwen aanspreken met als doel ze beter te leren kennen gaat je niets opleveren. Je komt over als ofwel een gladjakker ofwel een engerd zonder sociale vaardigheden.

Als mij dat gebeurt is het alleen ok als het een losse opmerking is over iets logisch. Dus over de vertraging van de trein als we alletwee wachten, over iets grappigs dat gebeurt in de supermarkt, zulke dingen. Maar no way dat ik dan iemand vertel hoe ik heet, of nummers ga uitwisselen. Een man die daarom vraagt gaat direct in het hokje ‘wanhopige creep’.

Vrouwen kun je beter via via leren kennen, via vrienden, een club, werk, opleiding, familie (en daar dan weer vrienden van) gemeenschappelijke interesses enz. Maar ga niet random vrouwen aanspreken. Zo’n vrouw voelt feilloos aan dat je zat te wachten tot er een acceptabel exemplaar voorbij kwam en dat het je echt niet om háár gaat maar om een willekeurige vrouw.

Dus nee, niet doen. Het is niet direct, het is eng.
Dit ook ja
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
19-05-2019 21:34
Ik denk dat de bieb nou niet een omgeving is waar je spontaan een ontspannen gesprekje aangaat. In ieder geval niet met jou bedoeling...
Hoezo niet? Genoeg die constant op hun mobiel zitten, niemand kan eindeloos leren.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik vind het niet raar als een man mij aanspreekt, het gebeurde mij vaker toen ik nog rookte en bijvoorbeeld op het perron in een "rookcirkel" moest staan of bij uitgaansgelegenheden buiten. Of de bushalte, ook zoiets maar dan moet je het er wel voor over hebben om met de bus te gaan.
Ik wil je niet aanraden om te gaan roken maar ik denk dat je het niet moet forceren en gewoon afwachten wanneer zo'n gelegenheid zich aandient dat je een vrouw/meisje aanspreekt.
.
Alle reacties Link kopieren
Ranveig schreef:
19-05-2019 21:47
Random vrouwen aanspreken met als doel ze beter te leren kennen gaat je niets opleveren. Je komt over als ofwel een gladjakker ofwel een engerd zonder sociale vaardigheden.

Als mij dat gebeurt is het alleen ok als het een losse opmerking is over iets logisch. Dus over de vertraging van de trein als we alletwee wachten, over iets grappigs dat gebeurt in de supermarkt, zulke dingen. Maar no way dat ik dan iemand vertel hoe ik heet, of nummers ga uitwisselen. Een man die daarom vraagt gaat direct in het hokje ‘wanhopige creep’.

Vrouwen kun je beter via via leren kennen, via vrienden, een club, werk, opleiding, familie (en daar dan weer vrienden van) gemeenschappelijke interesses enz. Maar ga niet random vrouwen aanspreken. Zo’n vrouw voelt feilloos aan dat je zat te wachten tot er een acceptabel exemplaar voorbij kwam en dat het je echt niet om háár gaat maar om een willekeurige vrouw.

Dus nee, niet doen. Het is niet direct, het is eng.
En als hierbij niet vrouwen tussen zitten die jij enigzins interessant vindt? En daarnaast, ook al ken je die vrouwen daar, dan alsnog moet je een gesprek aanknopen. Eveneens ben je alsnog onbekend van elkaar, je hebt elkaar slechts van gezicht gezien (bv in de klas). Maar ook een losse opmerking vind ik vreemd, hoezo dan opeens wel? Een man verbergt dan juist zijn intenties naar mijn inzien, terwijl het kan dat hij meer wil. Het is toch een wereld waarin je elkaar gewoon kan leren kennen, twee mensen die met elkaar ''interacten''. Ik ben het eens dat het wellicht rare is, maar weet niet of het creepy is? En ik zeg deze dingen, omdat ik benieuwd ben of je dit kan tegenbeargumenteren.

Vind het aan de andere kant ook onwijs vreemd dat je niemand kan aanspreken buiten bepaalde settings om, dat het echt niet is toegestaan volgens vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ranveig schreef:
19-05-2019 21:54
En logisch dat je hier bang voor bent ook. Dat is normaal want het is sociaal nogal ongepast. Ik ben vrij makkelijk in met mensen kletsen, ik maak makkelijk contact. Maar als je me de opdracht geeft mannen aan te spreken met als doel ze te leren kennen dan vind ik dat ook doodeng. Gewoon omdat het raar is.

Kletsen met iemand in de kroeg, prima, praatje maken met degene naast je in de trein, prima, met degene in de rij voor je in de supermarkt, ook goed. Kan ik allemaal. Maar dan maakt het niet uit of het mannen of vrouwen zijn en of ze 20 of 60 zijn. Voor mij.

Gericht op enkel mannen met als doel een relatie, dat is heel awkward
Hoebedoel je met als doel ''een relatie''. Het gaat om een intentie wat jij wellicht bedoeld. Als ik de intentie heb om iemand te leren kennen, ongeacht de uitkomst, dan vind ik het wel vreemd als ik overkom als een ''gladjanus''. Iemand vragen naar wie die is, wat die persoon doet, opleiding, oprechte interesse tonen. Waaruit herleid jij af dat het creepy is? En echt heel eng? Is het niet jouw ervaring met mannen, waardoor je dit creepy vindt?
Ranveig schreef:
19-05-2019 21:47
Random vrouwen aanspreken met als doel ze beter te leren kennen gaat je niets opleveren. Je komt over als ofwel een gladjakker ofwel een engerd zonder sociale vaardigheden.

Als mij dat gebeurt is het alleen ok als het een losse opmerking is over iets logisch. Dus over de vertraging van de trein als we alletwee wachten, over iets grappigs dat gebeurt in de supermarkt, zulke dingen. Maar no way dat ik dan iemand vertel hoe ik heet, of nummers ga uitwisselen. Een man die daarom vraagt gaat direct in het hokje ‘wanhopige creep’.

Vrouwen kun je beter via via leren kennen, via vrienden, een club, werk, opleiding, familie (en daar dan weer vrienden van) gemeenschappelijke interesses enz. Maar ga niet random vrouwen aanspreken. Zo’n vrouw voelt feilloos aan dat je zat te wachten tot er een acceptabel exemplaar voorbij kwam en dat het je echt niet om háár gaat maar om een willekeurige vrouw.

Dus nee, niet doen. Het is niet direct, het is eng.
Dit, dit, duizend keer dit.
Ga gewoon daten. De kroeg in, de apps op, of via via.
Alle reacties Link kopieren
eekhoorn12 schreef:
19-05-2019 22:27
Dit, dit, duizend keer dit.
Ga gewoon daten. De kroeg in, de apps op, of via via.
Alsnog vreemd, dus in een kroeg kan het wel? Terwijl je daar ook onbekend is, omdat de setting er zich voor leent? Juist in die setting zijn de meeste mensen dronken en weet je niet wat je aantreft, en wordt elke vrouw aangesproken. Een datingapp geeft onwijs weinig kans op succes, en vind het daarnaast raar om te flirten met 'foto's van mensen'. Via via kan ik me in vinden, maar dat is afhankelijk zijn dat het ooit komt. Snap dat het voor vrouwen anders is, maar de man moet intiatief nemen. Probeer dus slechts jullie punten te ontkrachten, omdat ik benieuwd ben waardoor jullie denken dat je geen vrouw zomaar mag aanspreken. Dat denk ik mijn hele leven al, en dat heeft mij op helemaal niks gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Forever1994 schreef:
19-05-2019 22:26
Hoebedoel je met als doel ''een relatie''. Het gaat om een intentie wat jij wellicht bedoeld. Als ik de intentie heb om iemand te leren kennen, ongeacht de uitkomst, dan vind ik het wel vreemd als ik overkom als een ''gladjanus''. Iemand vragen naar wie die is, wat die persoon doet, opleiding, oprechte interesse tonen. Waaruit herleid jij af dat het creepy is? En echt heel eng? Is het niet jouw ervaring met mannen, waardoor je dit creepy vindt?
Dit is de ervaringen die vrouwen wereldwijd hebben met mannen. Een man die je niet kent die je serieus uit begint te horen over je leven (want zo zal het overkomen) is opdringerig en ja; creepy. Je krijgt er een ongemakkelijk gevoel van omdat het afwijkt.

Het moet de juiste situatie zijn; waar dit soort gedrag wel normaal is. Dat is het dus niet in de bieb of supermarkt.
Wel bij uitgaansgelegenheden, vrienden van vrienden, verjaardagen, bruiloften. Eventueel misschien nog de bios.
Forever1994 schreef:
19-05-2019 22:24
En als hierbij niet vrouwen tussen zitten die jij enigzins interessant vindt? En daarnaast, ook al ken je die vrouwen daar, dan alsnog moet je een gesprek aanknopen. Eveneens ben je alsnog onbekend van elkaar, je hebt elkaar slechts van gezicht gezien (bv in de klas). Maar ook een losse opmerking vind ik vreemd, hoezo dan opeens wel? Een man verbergt dan juist zijn intenties naar mijn inzien, terwijl het kan dat hij meer wil. Het is toch een wereld waarin je elkaar gewoon kan leren kennen, twee mensen die met elkaar ''interacten''. Ik ben het eens dat het wellicht rare is, maar weet niet of het creepy is? En ik zeg deze dingen, omdat ik benieuwd ben of je dit kan tegenbeargumenteren.

Vind het aan de andere kant ook onwijs vreemd dat je niemand kan aanspreken buiten bepaalde settings om, dat het echt niet is toegestaan volgens vrouwen.
Dat laatste zie je verkeerd. Dat is niet ‘niet toegestaan volgens vrouwen’ maar gewoon een sociale ongeschreven regel die je blijkbaar niet aanvoelt.

Een losse opmerking is niet bedreigend, die zou tegen iedereen gemaakt kunnen worden. Bij direct aanspreken weet je als vrouw direct: deze man wil iets van me.
En dat is wél bedreigend.

Bedenk eens hoe het voor jou zou zijn als je elke keer als je in de bieb zit, elke keer als je gaat stappen, elke keer als je alleen naar huis fietst aangesproken wordt door homoseksuele mannen. Die zeggen ‘jij lijkt me leuk, ik wil je beter leren kennen’ en vragen of ze je nummer mogen?
Forever1994 schreef:
19-05-2019 22:24
En als hierbij niet vrouwen tussen zitten die jij enigzins interessant vindt? En daarnaast, ook al ken je die vrouwen daar, dan alsnog moet je een gesprek aanknopen. Eveneens ben je alsnog onbekend van elkaar, je hebt elkaar slechts van gezicht gezien (bv in de klas). Maar ook een losse opmerking vind ik vreemd, hoezo dan opeens wel? Een man verbergt dan juist zijn intenties naar mijn inzien, terwijl het kan dat hij meer wil. Het is toch een wereld waarin je elkaar gewoon kan leren kennen, twee mensen die met elkaar ''interacten''. Ik ben het eens dat het wellicht rare is, maar weet niet of het creepy is? En ik zeg deze dingen, omdat ik benieuwd ben of je dit kan tegenbeargumenteren.

Vind het aan de andere kant ook onwijs vreemd dat je niemand kan aanspreken buiten bepaalde settings om, dat het echt niet is toegestaan volgens vrouwen.
Dat laatste zie je verkeerd. Dat is niet ‘niet toegestaan volgens vrouwen’ maar gewoon een sociale ongeschreven regel die je blijkbaar niet aanvoelt.

Een losse opmerking is niet bedreigend, die zou tegen iedereen gemaakt kunnen worden. Bij direct aanspreken weet je als vrouw direct: deze man wil iets van me.
En dat is wél bedreigend.

Bedenk eens hoe het voor jou zou zijn als je elke keer als je in de bieb zit, elke keer als je gaat stappen, elke keer als je alleen naar huis fietst aangesproken wordt door homoseksuele mannen. Die zeggen ‘jij lijkt me leuk, ik wil je beter leren kennen’ en vragen of ze je nummer mogen?
En een man die meer wil zonder dat hij een woord met je gewisseld heeft is sowieso eng. Een man die gewoon een praatje maakt verbergt niet zijn intenties, zijn intentie is gewoon een praatje maken. En als dat praatje leuk is dan wordt zijn intentie misschien wel een keer een date, en als die date leuk is wordt zijn intentie misschien wel meer.

Als je intentie meteen al seks, een relatie of een date is, zonder een woord gewisseld te hebben dan gaat het je niet om díe vrouw, dan wil je gewoon een vrouw, maakt niet uit welke als ze maar ja zegt,


Datingsites zijn heel geschikt voor rechtstreeks aangeven dat je een relatie zoekt. De bieb niet
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
19-05-2019 21:44
We hadden hier laatst toch ook iemand die wildvreemde vrouwen in een bos wilde vragen of ze met hem wilden wandelen en een praatje maken. Dit topic doet me daaraan denken; ook de manier van communiceren.
De bieb is een plek waar ik het hoogst irritant vind als iemand daar een gesprek met me aan wil gaan.
Trouwens: als je met die openingszinnen bij me aankomt, ren ik al keihard weg. Komt eng/wanhopig en dwingend op me over.
Verder zou ik je eens wat minder op het uiterlijk van een vrouw richten. Zo geef je allerlei leuke, maar in jouw ogen minder knappe vrouwen geen kans (en jezelf dus ook niet) en daarnaast gezien je eigen angst. Die versterkt alleen maar als je de lat zo hoog legt qua uiterlijk. Leer eerst maar eens spontaan/ongedwongen praatje te beginnen.
Wat bedoel je met openingszin? Ik stel me gewoon voor, wat moet je anders doen? Als dit al onwijs vreemd is dan is er voor de rest niks wat je eigenlijk kan zeggen, alles kan creepy zijn. Of bedoel je dat je haar op iets moet aanspreken, zoals wat ze aan het leren is? Dat is toch ook raar, wat interesseert mij dat in eerste instantie, wellicht daarna, maar dat vind ik oneerlijkheid tegenover de ander, indirect zijn..

En ik heb geen angst omdat ze mooi zijn of zo, dat interesseert me vrij weinig. Elke vrouw is wel knap, het is meer iets wat ik nog nooit heb gedaan. De ene vrouw vind ik er interessanter uitzien dan andere vrouwen, genoeg vrouwen die knapper zijn dan degene die ik wil aanspreken.
Forever1994 schreef:
19-05-2019 22:29
Alsnog vreemd, dus in een kroeg kan het wel? Terwijl je daar ook onbekend is, omdat de setting er zich voor leent? Juist in die setting zijn de meeste mensen dronken en weet je niet wat je aantreft, en wordt elke vrouw aangesproken. Een datingapp geeft onwijs weinig kans op succes, en vind het daarnaast raar om te flirten met 'foto's van mensen'. Via via kan ik me in vinden, maar dat is afhankelijk zijn dat het ooit komt. Snap dat het voor vrouwen anders is, maar de man moet intiatief nemen. Probeer dus slechts jullie punten te ontkrachten, omdat ik benieuwd ben waardoor jullie denken dat je geen vrouw zomaar mag aanspreken. Dat denk ik mijn hele leven al, en dat heeft mij op helemaal niks gebracht.
Een man moet geen initiatief nemen.
Vrouwen nemen ook initiatief, als ze een man leuk vinden.
Ik ben destijds gewoon op mijn man afgestapt, in de kroeg. Hij durft dat zelf echt niet.

Als je op een datingsite geen succes hebt is dat omdat je een van de velen bent. De meeste vrouwen zullen je niet interessant vinden. Dat geldt voor de meeste mensen overigens, dat de meeste mensen hen niet interessant vinden.

Jij wilt een vriendin. Maakt niet uit wie, als je maar een vriendin hebt. Dus de eerste die ja zegt voldoet, en je hebt blijkbaar weinig feeling met sociale regels, dat helpt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven