Hoe gaan jullie om met een gebroken hart?

23-05-2019 09:22 22 berichten
Korte vraag maar oh zo lastig. Het is sinds een week ongeveer uit tussen mij en mijn vriend (ik heb het uitgemaakt, mede omdat er een ander meisje in het spel was). Morgen ga ik mijn spullen bij hem ophalen en ik zie er enorm tegenop omdat het dan echt definitief is. Het was echt een toxic relationship en ik ben aan de ene kant heel blij dat ik van hem af ben. Ik weet dat het op ten duur beter voor mij is dat het uit is en dat het goed is zo. Toch heb ik de typische ''Ik mis hem, ik had het zo goed met hem''-gedachtes. Deze slaan nergens op, want zo goed had ik het niet met hem.

Maar elk klein dingetje wat wél positief was, zit ik enorm te romantiseren in mijn hoofd, waardoor ik enorm veel spijt heb en hem enorm mis. Zeker omdat ik nu in een enorm rotte persoonlijke situatie zit en daarnaast was het afgelopen maandag (20 mei) ook nog eens precies een jaar geleden dat mijn moeder kwam te overlijden. Een enorm zware periode dus. En ik merk gewoon dat juist nu ik enorm de behoefte heb aan contact met anderen en simpel weg gewoon liefde. Helaas is er geen sprake meer van contact met de familie door een familieconflict, waardoor zij wegvallen. Vriendinnen heb ik al tijden niet gesproken en houden zich afzijdig omdat zij allen druk zijn. Ik heb letterlijk niemand om ook maar op terug te vallen nu en ik voel mij ontzettend alleen.

Ik heb zoveel behoefte aan menselijk contact. Ook fysiek, niet in de zin van seks maar meer het type fysiek contact van een relatie. De kusjes, de knuffels, handen vasthouden, samen op bed films kijken, leuke dingen doen samen.... Ik mis het zo enorm erg en alleen daarom zou ik al mijn ex terugnemen bij wijze van, zo erg dat ik er naar verlang. Ik weet dat het zo'n grote bullshit is en ik kook echt van woede als ik aan hem denk, maar het is zo dubbel allemaal omdat het gevoel er nog wel zit natuurlijk..

Ik voel me gewoon zo zwaar kut en klote en hoe erg ik ook afleiding et cetera probeer te zoeken, ik blijf er aan denken. Ik ben me er echt goed bewust van dat dit uiteindelijk beter is, maar godver wat is dit kut.... Het is vooral de manier waarop het is uitgegaan wat ik maar niet kan loslaten en ik zit nog met zoveel vragen waar ik nooit (eerlijke) antwoorden op ga krijgen....

Lang verhaal kort: hoe gaan jullie om met een gebroken hart? Hebben jullie zelf ervaring hiermee en hebben jullie tips? Ik voel me echt ontzettend radeloos....
Kan iemand anders die spullen niet ophalen? Of kan hij even gewoon er niet zijn?

Verder alle contact afkappen en veel met lieve mensen en familie optrekken.

Elke dag ebt het verdriet en gemis een beetje meer weg. Valt niet zo veel aan te doen behalve te zorgen dat je echt geen contact meer hebt waardoor je elke keer opnieuw moet beginnen met verdriet verwerken.
Alle reacties Link kopieren
Als eerste en belangrijkste: geen enkel contact meer opnemen met je ex! Helemaal niets. Niet op spullen op te halen, niet om nog iets uit te praten, gewoon helemaal niets. Hoe meer contact, hoe langer het duurt en hoe moeilijker deze tijd wordt. Blokkeer hem overal, wis zijn nummer en zoek hem nooit meer op.

Ten tweede: ga dingen doen die je leuk vindt. Vooral waar je om kan lachen. Lachen werkt, daar ga je je beter door voelen. Dus kijk een grappige film of ga naar je favoriete komiek of zo. En zoek steun bij vriendinnen.

Ten derde: geef het tijd. Het gaat over en het wordt beter. Over een paar maanden wordt je 's ochtends wakker en besef je dat je je weer gelukkig en blij voelt, lacht het leven je tegemoet en is het ellendige gevoel dat je nu hebt helemaal weg.
Spreuken 18:2
Wat ik een aantal keer met succes gedaan heb: alleen op reis. Vakantiedagen opnemen en dan een hele nieuwe omgeving verkennen. Met vreemde mensen praten en in een avondje leren kennen, genieten van hoe groot de wereld is, iets nieuws doen...

Het uithuilen op de bank met vrienden of familie heeft mij nooit geholpen. Ik moet echt iets zelf ondernemen, en herontdekken hoe fijn het is dat ik altijd mezelf zal hebben.

Sterkte, TO. Het doet altijd pijn. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Heey TO..

Mag ik vragen hoelang je had met hem?
Ik kom zelf ook net uit een toxic relatie.
Ik herken veel in jouw verhaal en probeer jezelf eens af te vragen wat jouw aandeel is. Waarom blijf je in een toxic relatie zitten? wat bracht het jou waar je blijkbaar verslaafd aan was? .. Dat zijn punten om nu juist aan te werken met wellicht profesionele hulp
Allereerst, allemaal ontzettend bedankt voor de lieve reacties!

@Vuurvliegje1985 Ik heb bijna 3 jaar een relatie met hem gehad. Ik weet wel ongeveer waar het ligt, zoals al beschreven in mijn post verlang ik enorm erg naar liefde, zeker omdat de afgelopen paar jaar enorm rot voor me waren. Een rotte gebeurtenis of situatie zorgt er toch altijd wel voor dat je verlangt naar een beetje extra liefde of (speciale) aandacht. Ik denk dat dat het geval bij mij was. Dat ik me door alle omstandigheden zo rot voelde, dat elke kus en knuffel etc die hij me gaf dat verzachte, Of de kus of knuffel nou gemeend was of niet, ik romantiseerde het in mijn hoofd en ik voelde alsof ik het weer aankon als ik even met hem was geweest.... Ik denk dat dat het is vooral...
Alle reacties Link kopieren
Tips van een lotgenoot (ook mijn relatie is net wat langer dan een week uit)
1. Ik probeer veel afleiding te zoeken. Lezen, series, veel vriendinnen om mij heen. Ik merk dat dit erg afleidend werkt waardoor ik ook middagen/avonden heb dat ik er heus wel aan denk maar ondertussen ook veel aan het lachen ben.
2. Laat je verdriet vooral toe, ik heb de eerste week alleen maar zitten huilen. Lucht lekker op en het mag ook gewoon.
3. Probeer dingen niet te romantiseren. Ik schrijf elke dag mijn gevoelens op (en ben zo wisselend als wat want de ene dag is het ‘’ik mis hem’’ en de volgende dag is het ‘’opgeruimd staat netjes’’) en heb daarnaast een lijstje gemaakt met redenen waarom het GOED is dat het uit is en deze op de spiegel geplakt. Klinkt ontzettend knullig maar door er elke dag even naar te kijken hou ik mijzelf wel met beide beentjes op de grond.
4. Verwijder alle spullen/herinneringen van hem, blokkeer zijn gegevens (indien hij die heeft) op social en neem vooral géén contact op. Is de eerste dagen ontzettend moeilijk, maar na een week of 2 ben je hier ook weer aan gewend.

Doe verder lekker waar je zin in hebt en waar jij je goed bij voelt. Een verbroken relatie, hoe toxic ook, is ook een rouwproces waarbij je bepaalde fasen moet doorlopen. Gun jezelf hiervoor de tijd! En als je ooit behoefte hebt om te kletsen of je beklag te doen mag je mij altijd een pb’tje sturen.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
dat lijstje maken met wat er allemaal niet leuk was aan hem is een goed idee, het alleen op reis gaan ook... al is het maar een stedentripje.

verder; word je eigen beste vriendin, doe leuke dingen met en voor jezelf
ga sporten, een fijn boek lezen, draai muziek naar je bui en je bui naar je muziek
bak een taartje, versier die leuk en geniet ervan
lak je nagels in een vrolijke kleur
begin een (talen) cursus, ga wandelen en aai elke hond die je tegenkomt
haal lekker eten in huis en chocola en fruit
check boredpanda voor grappige plaatjes

succes!!
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaande tips helpen echt.Heb hetzelfde meegemaakt en ben alle stadia's doorlopen.
Ga dingen ondernemen waarvan je dacht dit nooit te doen . Binnenkort ga ik voor de tweede x alleen op reis. Het is even een drempel maar heb het echt enorm naar mijn zin gehad. Veel nieuwe mensen ontmoet en tot het besef gekomen dat ik het alleen heel goed redt.
Ik voelde mij in de relatie eenzamer dan nu ,nu ik single ben.

Oh ja ,en verbreek al het contact.Verwijder / blokkeer alles zodat je niet in een zwak moment hem kan gaan 'opzoeken '

Sterkte :hug:
Leer van gisteren , droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Toevallig bij mij ook nog geen week geleden de relatie verbroken (gezamelijk). Heb de eerste 2 dagen de ogen uit m'n kop gejankt en daarna heb ik mezelf wat doelen gesteld. Deze week ga ik alleen naar het theater, puur om mezelf uit te dagen en zodat ik iets heb om naar uit te kijken (ook een hoop tentamens enzo). Ik voel me een stuk beter nu ik mezelf met school en kleine doelen bezighoud. Ik zou je wel adviseren om wat steun te zoeken bij vrienden/kennissen/studiegenoten, ik vond dit zelf heel moeilijk maar het helpt wel. Ik heb een (oude) vriend geappt om weer eens af te spreken, dat geeft een fijn vooruitzicht. Een studiegenoot bood aan om na college koffie te drinken (was super gezellig!). Mijn punt is denk ik: pakken wat je pakken kan qua afleiding. Je mist iemand om gezellig samen mee te zijn, maar niet specifiek je ex.

Wat betreft het verbreken van contact: dat ligt er denk ik helemaal aan hoe jullie er nu instaan. Als ik lees dat er een ander meisje in het spel was, denk ik niet dat het lukt om normaal contact te hebben. Sowieso denk ik dat contact houden alleen kan als je beide zeker weet dat het klaar is en genoeg respect hebt voor elkaar.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
De situatie zal voor velen heel herkenbaar zijn.
Het gemis wat je zoekt projecteer je op iets omdat je op dat moment niets beters hebt.

Zo ben ik ooit een relatie aangegaan met een heel lelijk meisje, niet rottig bedoeld want ik dacht dat haar persoonlijkheid wel leuk was. Achteraf was niks leuk aan haar en heb ik 2 jaar te lang een relatie gehad. (Haar familie was ook zo dom.) niks zat gewoon mee.

Dat gevoel wil je niet meemaken, het enige waarom ik alles over zou doen was omdat ik anders nooit een relatie zou hebben met mijn huidige vriendin.

Zolang je niet weet of je toekomst negatief of positief beoordeeld word door te blijven, is de enige uitweg vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
23-05-2019 09:29
Als eerste en belangrijkste: geen enkel contact meer opnemen met je ex! Helemaal niets. Niet op spullen op te halen, niet om nog iets uit te praten, gewoon helemaal niets. Hoe meer contact, hoe langer het duurt en hoe moeilijker deze tijd wordt. Blokkeer hem overal, wis zijn nummer en zoek hem nooit meer op.

Ten tweede: ga dingen doen die je leuk vindt. Vooral waar je om kan lachen. Lachen werkt, daar ga je je beter door voelen. Dus kijk een grappige film of ga naar je favoriete komiek of zo. En zoek steun bij vriendinnen.

Ten derde: geef het tijd. Het gaat over en het wordt beter. Over een paar maanden wordt je 's ochtends wakker en besef je dat je je weer gelukkig en blij voelt, lacht het leven je tegemoet en is het ellendige gevoel dat je nu hebt helemaal weg.

Eens. Wat bij mij vroeger ook hielp, was muziek beluisteren en een brief voor hem schrijven die ik nooit effectief zou afgeven - puur om gevoelens te kunnen uiten en alles op een rijtje te zetten. Veel sterkte, TO! Rot voor je, maar je hebt inderdaad de juiste beslissing genomen - zelfs als dit soms niet zo aanvoelt.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
Alle reacties Link kopieren
Genoeg ervaring met een gebroken hart hier. Zo te lezen ben je je wel goed bewust van het feit dat het beter is dat deze relatie over is. Dat is een goede eerste stap. Mijn tips lijken misschien cliché, maar ze werken wel.

- Zoek afleiding in werk/ school of andere dagelijkse bezigheden. Doelen stellen is een prima manier om van deze tijd iets productiefs te maken.
- Herken het als je verdrietig bent en maak bewust tijd om verdriet te hebben. Huil, luister naar troostende muziek, of juist naar tranentrekkers die je helpen huilen. Laat het verdriet gewoon 'zijn'. Dat ruimt je op van binnen.
- Maak het jezelf prettig. Doe leuke dingen, desnoods alleen. Ga naar de sauna, wandelen, een museum, een salsacursus, tekenles, de markt voor een bloemetje, lekker uit eten... wat je ook fijn vindt. Wees lief voor jezelf.
- Als je je moeder mist, maak tijd om aan haar te denken. Foto's van haar kijken, haar parfum ruiken, dingen lezen die ze voor je geschreven hebt.. Diep in je hart ben je het dichtst bij haar.

Sterkte
:hug:
pluk de nacht
Alle reacties Link kopieren
Oh, en niet te vergeten: als je je ex mist, sta dan eens stil bij waarom de relatie zo toxic was en hoe jouw volgende relatie er wat dat betreft beter uit zou kunnen zien. Maak een nieuw plaatje voor jezelf van hoe een partner zou moeten zijn en hoe je met hem samen een relatie zou invullen. Dat helpt je om weer een toekomst te zien aan de horizon en je legt de lat voor de volgende relatie meteen een stuk hoger. Succes!
pluk de nacht
Mijn tips:

Zoek nieuwe vrienden, bijv via eetclub.nl of vriendinnen online of een sportclub of hobby.

Chat even via sensoor als je je rot voelt

Blokkeer je ex

Boek een single reis.
Alle reacties Link kopieren
Geen contact meer en elke keer als je aan hem denkt je gedachtes en gevoelens opschrijven. Dan aan het einde van de dag geef je jezelf 30 min om over die gedachtes na te denken.. gedachtes waar je niet over na wilt denken streep je door.. schrijf ook voor en nadelen van die gedachtes op.. verkort elke week de tijd dat je erover nadenkt met 5 minuten.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte.

Ik ben inmiddels al een maand vrijgezel, en het gaat gelukkig alweer stukken beter dan toen ik net een week vrijgezel was.

Tijd is je beste vriend.

Zorg er als eerste voor dat iemand anders je spullen ophaalt!
Verbreek het contact, dat gaat je echt helpen, helemaal als het zo'n giftige relatie was.

Daarnaast is het voor jou vooral van belang dat je weer een leven opbouwt. Gezien je zo weinig steun van vrienden en familie hebt zou ik me als eerste inschrijven voor een leuke cursus of iets dergelijks. Wie weet leer je zo wat mensen kennen. Alleen een stedentripje is ook een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
JvD94 schreef:
23-05-2019 14:26
De situatie zal voor velen heel herkenbaar zijn.
Het gemis wat je zoekt projecteer je op iets omdat je op dat moment niets beters hebt.

Zo ben ik ooit een relatie aangegaan met een heel lelijk meisje, niet rottig bedoeld want ik dacht dat haar persoonlijkheid wel leuk was. Achteraf was niks leuk aan haar en heb ik 2 jaar te lang een relatie gehad. (Haar familie was ook zo dom.) niks zat gewoon mee.

Dat gevoel wil je niet meemaken, het enige waarom ik alles over zou doen was omdat ik anders nooit een relatie zou hebben met mijn huidige vriendin.

Zolang je niet weet of je toekomst negatief of positief beoordeeld word door te blijven, is de enige uitweg vertrekken.
Wat een vreemde reactie....

Je ex was enorm lelijk, niks was leuk aan haar en haar ouders waren dom?

Heel zielig voor je hoor, werd je gedwongen om bij iemand te blijven waar je zoveel minachting voor had?
Verwijder zijn nummer.

Verwijder hem van social media.

Schrijf berichtjes aan hem (zonder te versturen natuurlijk). Ik gebruikte daarvoor mijn notes op mijn telefoon. In t begin hele lappen tekst, daarna steeds minder totdat er geen behoefte meer was.

Het is niet erg om je verdrietig en boos te voelen. Geloof mij, het wordt beter.

Gebruik deze tijd ook echt om aan jezelf te werken. Wellicht therapie. Wat heeft er voor gezorgd dat je deze toxic relatie bent aangegaan?

Heel veel sterkte. Ik weet hoe het is.
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw verhaal herkenbaar. Bij mij is het nu bijna 6 weken uit. Waarbij ook ik degene ben geweest die het heeft uitgemaakt. Het verhaal rond de toxic relatie lijkt op die van mij en er was ook een andere vrouw in het spel.

Contact volledig verbreken is echt de beste manier. Natuurlijk is het lastig in het begin, maar het is echt de beste/snelste manier om over hem heen te komen. Ik ben nu in week 6, en het wordt steeds beter. De eerste paar weken zijn het zwaarst. Maar je gaat langzaam wennen aan het idee dat hij niet meer terugkomt en dat het leven juist beter wordt zonder hem.

Misschien is het nu nog te vroeg, maar over een tijdje heb je zin om wat nieuwe dingen uit te proberen of juist oude hobby’s op te pakken. Vergeet niet dat dit een periode wordt waar je jezelf opnieuw kan ontdekken. Ik heb nu ook een aantal hobby’s weer herpakt en het voelt heerlijk! Nieuwe contacten en sport heeft bij mij ook veel goeds gedaan. Afleiding zoeken. Ik denk ook dat het goed is om te lezen en nieuwe inzichten te krijgen. Het boek Hotel Hartzeer heeft mij ieder geval erg geholpen.

Ik ben er ook nog niet helemaal. Maar nu in week 6 mis ik hem niet en huil ik ook niet meer. Ik denk nog wel aan hem, maar de emoties zijn niet meer zo heftig. Het gaat echt over! Al voelt het nu misschien niet zo. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
winkje87 schreef:
24-05-2019 11:19
Wat een vreemde reactie....

Je ex was enorm lelijk, niks was leuk aan haar en haar ouders waren dom?

Heel zielig voor je hoor, werd je gedwongen om bij iemand te blijven waar je zoveel minachting voor had?
Mijn ex daarvoor ging vreemd, kreeg daardoor een issue met mijzelf, en daardoor had ik de relatie voortgezet omdat ik niet alleen wilde zijn. Gelukkig is dat nu allemaal achter mij, het enige hoop ik dat andere niet hetzelfde zullen meemaken. :-D

Ik geloof oprecht dat TO ook de ware zal vinden, of althans ik geloof dat de ware vanzelf zal komen ;-)
Hier mijn lijstje.

-GEEN CONTACT! Niks nada noppes.
-Huilen indien nodig
-Mijn moeder skypen (ik woon in het buitenland)
-Boeken lezen
-Films kijken (GEEN romantiek. Eerder drama's, spannende films, komedie's)
-Shoppen
-Ontzettend hard mijn best doen op het werk.
-Een uitgebreid bezoek aan het schoonheidssalon
-Fitnessen (Ik zie er beter uit dan ooit!)
-Een vrolijke playlist maken in Spotify en die beluisteren wanneer nodig.
-Ik sliep slecht dus: rustgevende muziek voor het slapen gaan.
-Een boek kopen met optimistische verhalen ("Chickensoup for the soul" is een goede!)
-Een lijst maken van alles wat "slecht" was aan mijn ex en die bewaren op je telefoon.
-Een lijst maken met voordelen van het vrijgezellenleven.
-Ingaan op elke uitnodiging om wat leuks te doen. Om het even van wie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven