Daten buiten je "race" (ras)

23-05-2019 22:25 418 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben iemand die van kleins al val op jongens met een lichtere tint. Ook kreeg/krijg ik van donkerkleurige jongens nooit echt aandacht of men zei dat ik te wit ben opgevoed. Zelf ben ik gewoon een donkerkleurige met krullend haar die voor een deel in het Caribisch gebied is opgevoed, maar al een aantal jaar geadopteerd is en in europa woont.
Ik merk alleen dat ik enorm wordt aangekeken als ik met blanken jongens date(I'm not crazy even though I thought I was, maar het valt mijn date ook op). Het aan kijken is dan van donkere zowel blanken mensen. Na een tijdje let je als mens daar automatisch niet op (dat je wordt aangekeken), maar soms is het wel extreem. Ik vraag mij dan af als het nog zo "niet normaal" is in ons gemeenschap dat er mensen van een andere ras met elkaar daten.

Zijn er hier ook mensen die dit ook hebben of dat ook merken?
Alle reacties Link kopieren
Bij mensen spreek je niet van rassen.
Het bestaat namelijk helemaal niet, er is maar een ras: het mensenras.
Alleen Amerikanen spreken van 'race', de rest van de wereld is verstandig geworden. Geen idee waar jij woont, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Alle reacties Link kopieren
"Poep" aan hebben, je eigen gangetje gaan, je over zulke dingen niet druk maken.
Alle reacties Link kopieren
Kan het eraan liggen waar je woont?
Ik woon in omgeving Rotterdam en als ik met mijn beste vriendin over straat loop zie ik nooit mensen kijken, zij is van Kaapverdische afkomst en redelijk donker.
Nou hebben wij geen relatie, maar dat weten mensen op straat niet, natuurlijk.
Die zien een blanke man met een donkere vrouw en een donker kind samen lopen en we zouden prima een gezin kunnen zijn. Zeker als we met z’n drieeën op vakantie zijn.

De enige keren dat ik me kan herinneren dat er ongegeneerd naar ons werd gestaard was op vakantie in Italië, 16 jaar terug.

Ik weet wel dat ze 25 jaar terug wel commentaar kreeg, ook van Kaapverdische kant, toen ze een relatie had met een witte Hollander.

Maar in Rotterdam zijn gemengde stellen redelijk normaal.
When in doubt, the auditor is always right!
Precies, ligt er maar aan waar je bent.
Maar dan nog: ik was laatst met mijn man op een seminar over een 'zwart' onderwerp.
En daar kreeg ik dan weer van donkere mensen minder gezellige opmerkingen over mijn partnerkeuze.
Ben ik met mijn man in zijn geboorteplaats, dan ben en blijf ik daar die zwarte vrouw. Mijn man heeft daar dan weer hele ongepaste vragen gekregen over ons en mij.
Bij ons in de buurt wonen dan weer heel veel gemengde stellen en ook kinderen in allerlei kleurcombi's. Heel leuk.
Phineas schreef:
23-05-2019 22:31
Alleen Amerikanen spreken van 'race', de rest van de wereld is verstandig geworden. Geen idee waar jij woont, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Dan zeg je cultuur of etniciteit en daar wordt dan hetzelfde mee bedoeld
Dat mensen kijken wil natuurlijk niet meteen zeggen dat ze jullie afkeuren. Voor hetzelfde geld vinden ze jullie een leuk stel!
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
23-05-2019 22:28
Bij mensen spreek je niet van rassen.
Het bestaat namelijk helemaal niet, er is maar een ras: het mensenras.
Amen
Alle reacties Link kopieren
Waar ik woon (Antwerpen) is het doodnormaal. Ik denk dat het in de grote steden heel gewoon is, maar dat men in kleine dorpjes nog eens omkijkt als ze zo een koppel samen zien (alth hier in België). Toen ik nog in Nederland woonde heb ik dat nooit vreemd of opvallend gevonden: in mijn ogen gewoon een koppel zoals elk ander koppel
Alle reacties Link kopieren
Denk niet dat het uitmaakt. Ik heb mijn hele leven al donkere vrouwen gezien (meestal Surinaams) met een autochtoon westers type. En westerse vrouwen die een donkere man op de kop hadden getikt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
.
anoniem_362802 wijzigde dit bericht op 24-05-2019 01:31
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ligt misschien ook aan waar je woont. In t gehucht waar ik ben opgegroeid zullen ze nu nog steeds hun ogen uitkijken van een ‘gekleurde combinatie’. (Was al toen ik in mn puberteit graag met jongens van Turkse komaf omging. Dat kon toch echt niet. Terwijl dit de meest lieve, respectvolle en romantische jongens van dat tijdperk waren).
Nu hoor ik met name de oudere generatie erover.. hun denkwijze soms.. :

Liefde gaat om de persoon, niet om afkomst/uiterlijk of wat dan ook imo.
Alle reacties Link kopieren
Ik (blank) had een Indonesische vriend en als ik langs ging bij mijn oma had zij het over “die zwarte vriend van essychan”. Maar zij woont in een klein dorpje in Drenthe. En Indonesisch is niet eens zo heel donker qua huidskleur. Ergens anders werden we nooit aangekeken of aangesproken.
Wat apart dat mensen het hier normaal vinden. Want zelf valt mij in het straatbeeld ook vaak op dat ik wel heel vaak blanke vrouwen met donkere partners of donkere kinderen zie, maar dat omgekeerd donkere vrouwen met blanke mannen of blanke kinderen veel minder vaak voorkomen. En dus inderdaad ook vaker opmerkingen krijgen of bekijks trekken. Ook in de grote steden.
Alle reacties Link kopieren
Wat kortzichtig kunnen mensen zijn.
(Even offtopic: door mijn donkere uiterlijk is mij ook regelmatig gevraagd naar mijn afkomst. Ben puur hollands, maar dat werd niet altijd door iedereen geloofd.. heeft zelfs geleid tot een incident, ten nadele van mij -ga er ivm mogelijke herkenbaarheid niet op in- en als ze 1 van mn kinderen zien geloven ze niet dat het mijn kind is..(spierwit, lichte ogen, lichte haarkleur..)
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het eigenlijk niet, ik woon ook in een stad dus wellicht dat dit scheelt of ik zie het gewoon niet. In mijn omgevingen komen redelijk veel gemengde stellen voor.
Ik krijg hoogstens een opmerking van mijn oma dat hij zijn haar moet knippen, maar dat ligt aan zijn enorme afro en niet aan zijn huidskleur :P
Abundance-of-Freedom schreef:
23-05-2019 23:02
Dat mensen kijken wil natuurlijk niet meteen zeggen dat ze jullie afkeuren. Voor hetzelfde geld vinden ze jullie een leuk stel!
Ik vind het ook leuk om te zien als twee mensen van verschillende afkomsten een stel vormen...
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
23-05-2019 22:31
Alleen Amerikanen spreken van 'race', de rest van de wereld is verstandig geworden. Geen idee waar jij woont, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Dit ja.
Misschien is dit zo'n uit het Engels vertaalde, betaalde forum-vuller.
.
Alle reacties Link kopieren
SuperflySister schreef:
23-05-2019 23:26
Wat apart dat mensen het hier normaal vinden. Want zelf valt mij in het straatbeeld ook vaak op dat ik wel heel vaak blanke vrouwen met donkere partners of donkere kinderen zie, maar dat omgekeerd donkere vrouwen met blanke mannen of blanke kinderen veel minder vaak voorkomen. En dus inderdaad ook vaker opmerkingen krijgen of bekijks trekken. Ook in de grote steden.
Grappig, ik vind blanke man + donkere vrouw juist veel vaker voorkomen! Maar dat zijn volgens mij wel stellen op leeftijd (allebei, niet zoals die gast met zijn inkoopbruid hier). Bij jongeren is het volgens mij wel vaker zo dat een blank meisje een donkere jongen date, en blanke jongens misschien weer vaak gemixte meisjes?

Ik kan me niet voorstellen dat mensen daar raar van opkijken trouwens, hier zijn echt zó veel gemixte koppels. Krijg er ook een beetje paid troll vibes van. :clown:
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
23-05-2019 22:28
Bij mensen spreek je niet van rassen.
Het bestaat namelijk helemaal niet, er is maar een ras: het mensenras.
Zo is dat!
Love is the meaning of life
Mensen hebben het wel degelijk over rassen hoor. Rassenvermenging is een hot item, aan de roze kant maar ook binnen de diverse andere gemeenschappen.
Heel vervelend en zou niet moeten maar gebeurt helaas wel.
Phineas schreef:
23-05-2019 22:31
Alleen Amerikanen spreken van 'race', de rest van de wereld is verstandig geworden. Geen idee waar jij woont, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Nouja, mensen zijn niet kleurenblind. Of je het nu ras of afkomst of etniciteit wil noemen, het zijn vaak wel dingen waar mensen bewust dan wel onbewust op letten.
SuperflySister schreef:
23-05-2019 23:26
Wat apart dat mensen het hier normaal vinden. Want zelf valt mij in het straatbeeld ook vaak op dat ik wel heel vaak blanke vrouwen met donkere partners of donkere kinderen zie, maar dat omgekeerd donkere vrouwen met blanke mannen of blanke kinderen veel minder vaak voorkomen. En dus inderdaad ook vaker opmerkingen krijgen of bekijks trekken. Ook in de grote steden.
Grappig, dan denk ik dat je beter moet kijken. In Nederland is het aantal donkere vrouwen met blanke mannen even groot als het aantal blanke vrouwen met donkere mannen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika, waar het inderdaad vooral blanke vrouwen zijn met donkere partners.

Dat laatste wat je schrijft herken ik eerlijk gezegd niet. Totaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat het je zoveel uitmaakt dat andere mensen 'iets'' van je vinden?
Van mensen die naar je kijken kun je de gedachte niet lezen. Je weet niet of het iets met je partner te maken heeft of dat zij jou bijvoorbeeld knap vinden. Eerlijk gezegd zolang niemand iets zegt speelt dit hele probleem alleen in je eigen hoofd af.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven