Lijf & Lijn alle pijlers

'' Jij mag ook wel eens in de zon''.

20-04-2018 14:40 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wit. Niet spierwit, maar ook niet bruin. Niet eens getint of een kleurtje. Ik zit niet graag in de zon en ik heb er ook niet de hele dag tijd voor.

En elk jaar, zijn er weer mensen die zeiken dat ik niet bruin ben en trots laten zien hoe bruin ze zelf wel niet zijn.
Ehm, ik werk gewoon, heb een druk leven, ik heb geen tijd om de hele dag in de zon te liggen.
Zo vermoeiend. Nou weet ik het wel!

Herkenbaar? En vanwaar die obsessie om bruin te worden?
Heel herkenbaar.
Ik krijg het ook vaak te horen waarna mensen hun arm tegen die van mij aan leggen om te vergelijken.

Ik heb een lichte huid, verbrand snel en zorg dat ik niet teveel in de zon zit.

Het voordeel is wel dat ik eigenlijk geen rimpels heb en er (daardoor) erg jong uit zie. Ik denk dat het er wel mee te maken heeft dat ik eigenlijk nooit expres in de zon zit en me goed insmeer. Zon veroudert je huid.
Alle reacties Link kopieren
Precies andersom hier, ben wel een zonhater dus zit nooit in de zon. Wel ben ik zo iemand die door de 5 minuten wandeling van de bus naar mijn werk er meteen uitziet of ik in spanje aan het strand gelegen heb.
Nu vind ik het opzich nog wel leuk als mensen vragen waar ik op vakantie geweest ben (nergens dus). Maar word ik doodziek van al die mensen die een preek over huidkanker, zonnebrandcreme en mijn 'zongedrag' beginnen te houden omdat ze aannemen dat ik vast de hele dag in de zon zit (wat dus niet zo is).
Alle reacties Link kopieren
Heel irritant inderdaad! Ik ben wel gewoon echt wit. Hooguit mijn schouders worden bruin. Ieder jaar hetzelfde liedje met dat ‘gezeur’. Ja mensen, ik kom echt buiten, zit ook weleens in de tuin, maar die kleur wil gewoon niet komen!
Ik snap het ook niet, het is ook helemaal niet goed voor je.

Mijn (Nederlandse) opa en oma zijn nog van de generatie 'bakken in de zon' en die moeten nu regelmatig in het ziekenhuis vlekjes in hun gezicht laten weghalen.

Zelf ben ik een halfbloed en licht getint. Maar ik vermijd de zon eigenlijk, ik hou ook niet van zomer en warmte dus dat speelt ook mee en als ik al in de zon zit word ik snel slap en misselijk.

Maar herken het wel, mensen die helemaal trots laten zien hoe bruin ze wel niet zijn. Mijn volbloed Nederlandse vrienden zijn in de zomer bruiner dan ik ondanks mijn zeer lichte kleurtje.

Kan me nog herinneren dat ik een paar jaar geleden in de zomer bij mijn ouders was en mijn vader, broertje en ik toonden elkaars buik aan elkaar en mijn vader schrok dat ik zo 'wit' was ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde! Ik heb echt een licht huidtype, verbrand dus super snel en hou ook niet van zonnen. Dus heb ik het hele jaar door, ook in de zomer, melkflessen. Nou en? Ik heb er zelf geen problemen mee, maar krijg er altijd commentaar op. Blijkbaar is het een prestatie om bruin te worden en wordt dit o.a. bepaald door wedstrijdjes 'wie is er het bruinst' :bonk:
Alle reacties Link kopieren
eh.... misschien gunnen ze je een leuker leven dan je drukke leven?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Lekker laten zeiken. Bruin zijn is uit. Mensen die echt zo poeppiebruin zijn, komen op mij tokkie over. Het is slecht, je krijgt er rimpels van en huidkanker.
ik geef mn bek ook maar een douw
florence13 schreef:
20-04-2018 14:45
Precies andersom hier, ben wel een zonhater dus zit nooit in de zon.
:cheers:

Door mijn afkomst en tintje kleur ik overigens wel heel snel bij, als kind was ik echt snel bruin toen ik veel buiten speelde. Maar verbranden doe ik ook gewoon. Mensen denken vaak dat ik doordat ik getint ben en een Zuiderse afkomst heb dat ik nooit verbrand en wel een echte zonaanbidder moet zijn. Ze hebben het helemaal mis ;-D
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-04-2018 14:49
Lekker laten zeiken. Bruin zijn is uit. Mensen die echt zo poeppiebruin zijn, komen op mij tokkie over. Het is slecht, je krijgt er rimpels van en huidkanker.
En bedankt, precies wat in mijn post bedoelde
florence13 wijzigde dit bericht op 20-04-2018 14:50
6.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben rossig en heb dus ook een lichte huid, zal niet snel bruin worden. Mij maakt het niks uit als iemand iets zegt van mijn melkflessen of ‘Campina’ roept.
Ik herken dit echt helemaal niet. In mijn omgeving is bruin worden juist not-done vanwege huidkanker en rimpels enzo.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Heb heel donker haar, maar een zeer lichte huid. Ik Vind zonnig weer heerlijk maar ik kan, mede door mijn ziekte, slecht tegen de zon en warmte. Dat wordt soms vreemd gevonden, want ‘het zonnetje is toch heerlijk?’ Zelfs mijn vader maakt vaak de opmerking ‘nou je mag wel eens wat bijkleuren’. Belachelijk...maar zij zijn inderdaad blijkbaar nog van een generatie die zich geen zorgen maak(te) over de gevaren van de zon. Verder zit ik niet te wachten op huidkanker of extra rimpels door de zon, dus mocht ik toch een keertje in de zon zitten, dan smeer ik mij goed in.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
20-04-2018 14:48
eh.... misschien gunnen ze je een leuker leven dan je drukke leven?
Want bij een leuker leven hoort buiten in de zon liggen?
Niet herkenbaar, ja na een vakantie in zonnige land krijg ik de opmerking dat ik niet erg bruin ben geworden.
tja, ik ben graag bleek, smeer factor 50 of hoger, heb een aantal tatoeages die ik mooi wil houden en zit liever in de schaduw eigenlijk.
En is veel gezonder.
Alle reacties Link kopieren
ik heb een lichte huid met sproeten, net als mijn kinderen. In het voorjaar zie ik zo bleek, dezelfde kleur als een gemiddeld mens heeft als ze zich erg ziek voelt. even in de zon is niet alleen goed voor mijn humeur, maar ook om dat ziekelijke wit weg te halen. Bruin zal ik nooit worden, maar in de lente doe ik wel moeite voor wat zon (met factor 50, en beperkt aantal minuten per dag uiteraard).
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik lach mee en roep soms 'wedstrijdje wie het witste is?'.

Hier ook: blond haar met rode invloed, lichte huid. Ik word niet snel bruin, verbrand wel snel. Dus ik blijf uit de zon en als ik wel de zon in ga, smeer ik me in met factor 50.

Ik word ook niet per se vrolijk van de hitte. De zon op zich wel, maar een paar graden minder mag best ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik kleur niet echt, alleen mijn haar wordt blonder in de zomer. Tja. Het zij zo. Dat commentaar van anderen daar kan ik niks mee, ik vind eerlijk gezegd buiten in de zon gaan liggen om maar bruin te worden een beetje oppervlakkig. Als dàt zo belangrijk is... maar goed, iedere gek zijn gebrek, ik heb vast weer iets anders.
Stormvloedkering schreef:
20-04-2018 14:56
tja, ik ben graag bleek, smeer factor 50 of hoger
:D

Ik gebruikte ook altijd sunblock, nu kom ik gewoon nooit meer in de zon.
En vind bleek ook mooier eigenlijk, als tiener smeerde ik talkpoeder op mijn gezicht om witter te lijken. Maar ja, ik was toen ook gothic ;-D
Nu gebruik ik gewoon de lichtste kleur foundation.

Maar mijn getinte huid heeft ook een voordeel. Als ik oud word wil ik absoluut geen kort en grijs haar. Dus dan ga ik het gewoon pikzwart verven. Deed mijn oma aan vaderskant ook nog tot ver na haar tachtigste en door haar getinte huid zag dat er nog heel natuurlijk uit.
-Red- schreef:
20-04-2018 15:00
Ik kleur niet echt, alleen mijn haar wordt blonder in de zomer. Tja. Het zij zo. Dat commentaar van anderen daar kan ik niks mee, ik vind eerlijk gezegd buiten in de zon gaan liggen om maar bruin te worden een beetje oppervlakkig. Als dàt zo belangrijk is... maar goed, iedere gek zijn gebrek, ik heb vast weer iets anders.
Dat doet me denken aan mijn enige zonvakantie. Op mijn zestiende in Spanje. Had donker haar met donkerblonde gloed en door de zon en het chloor van het zwembad en het zeewater was mijn hele haar onderhand blond gekleurd. En huid snel bijgekleurd door de zon. Heb er nog foto's van, leek Beyoncé wel ;-D
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, maar alleen als puber. Mijn huidige vrienden hebben wel betere dingen om zich druk over te maken. Ik ben van het type 'doorzichtig' aldus mijn Surinaamse bff op de middelbare school. Armen en gezicht kleuren wel wat, maar voordat mijn benen het signaal hebben begrepen is het winter ;-) Ik omarm het ook gewoon, mooi wit is niet lelijk. Dus trek dat zomerjurkje aan en lach om stomme opmerkingen.
Herkenbaar. Ik hou ook niet van bakken en snap de obsessie met bruin zijn ool niet. Als ik op vakantie ben geweest (waar wel de zon schijnt maar wat geen zonvakantie is, maar een roadtrip oid) zegt iedereen als eerste "maar je bent helemaal niet echt bruin!". eh.. nee misschien wil ik wat van het land zien?

Ook als het mooi weer is je bent vroeg klaar met werken "lekker in de zon zitten!". Ja en dan? Ik hou zeker van terrasjes en warme landen maar alléén maar bakken? nope.

Ik smeer factor 50 op m'n gezicht en word meestal 5/6 jaar jonger geschat dus ik vind het prima :-D
Alle reacties Link kopieren
Tja. Ik ben dol op de zon, dol op buiten zijn, dol op mijn tuin en ik pak zo´n beetje elk zonnestraaltje dat ik te pakken kan krijgen. Goed, er gaat wel factor 30 over mijn vel en als de zon straks nog sterker wordt factor 50, maar zelfs met olijfolie word ik niet bruiner dan ik nu ben.

Omdat ik daarnaast niet de allermooiste benen heb en een bruine tint ze wel mooier maakt (spataderen zijn minder zichtbaar), en het bij ons op het werk momenteel een sauna is op de bovenverdieping (dus liever geen panty), smeer ik ´s avonds wel bruin-zonder-zon op mijn benen. Maar ik moet daarmee dus al die van dove nemen, speciaal voor de lichte huid. Van de anderen worden mijn benen zo bruin dat ik mijn armen en gezicht ook zou moeten doen en zo lekker ruikt dat spul nou ook weer niet.

Maar ach, als iemand al een opmerking maakt zeg ik gewoon dat dit mijn zomervel is, in de winter geef ik licht. Dan is het doorgaans wel klaar.

En ik besef ook heel goed; ik zou vier maanden non-stop zon nodig hebben om een tikje bruiner te worden dan nu, maar als het eenmaal weer oktober is, is die kleur binnen twee weken ook weer weg. Dus ik kan factor 50 wel in de kliko mikken, maar dat levert waarschijnlijk later alleen maar meer gedoe op. Ik mag toch al hopen dat de schade meevalt, aangezien ik als kind een paar keer behoorlijk verbrand ben. En evengoed niet bruin werd :'(
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Zulke zeikerds zijn gewoon mispunten, niets van aantrekken.
Ik: *doet oordopjes in* iedereen: 'hey, laten we een onnodig gesprek beginnen.'
Alle reacties Link kopieren
Ja heel herkenbaar en superirritant. Hoe vaak mensen (familie, maar ook voormalige collegae) me wel niet gezegd hebben dat ik zo wit ben en wat meer in de zon moet gaan liggen of onder de zonnebank (als onzekere tiener/begin 20-er nog wel eens gedaan met overigens weinig resultaat, maar nu al jaren niet meer). Bij directe familie komt het elk jaar terug; altijd dat vergelijken 'hoe bruin ben jij?' en dan moet ik mijn arm/been/buik naast die van hen houden om vervolgens uitgelachen te worden omdat ik zo wit ben.

Ik smeer me eigenlijk altijd in als ik de zon in ga vanwege verbranden, huidkanker en rimpels. Sowieso word ik niet snel bruin en wat bij mij bruin is, valt bij een ander nog steeds in de categorie wit. Ik kan me herinneren dat ik toen ik in groep 7/8 zat na een vakantie in het buitenland voor mijn doen best wel bruin was geworden, maar een collega/vriend van mijn vader lollig zei dat ik zeker de hele tijd in de schaduw had gezeten.

Prima dat mensen denken een mening te moeten hebben over mijn bleke huid, maar ik blijf het bijzonder vinden dat mensen het zo'n belangrijk onderwerp vinden dat ze het er steeds over moeten hebben. Ik ben helemaal niet bezig met hoe wit of bruin ik ben, vind het een non-onderwerp en vooral heel erg irritant.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven