Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen zonder weegschaal

25-08-2018 22:09 125 berichten
Zijn er hier meer mensen die willen afvallen zonder zich blind te staren op calorieën en cijfertjes? Ik wil gewoon af van dat gesnoep en gesnaai. Niet steeds 's avonds dat glaasje wijn met een kaasje. En mijn lol uit andere dingen halen dan een reep chocola.

Het gaat mij dus met name om het doorbreken van ongezonde patronen. De psychologische kant van eten en het begrijpen van mijn gedrag. Ik merk het vanzelf wel aan mijn broeken als ik afval.
anoniem_336277 wijzigde dit bericht op 02-09-2018 08:31
3.92% gewijzigd
Als je inzicht wilt krijgen in je eetgedrag (en grip erop) kan ik je de boeken van Mieke Kosters aanraden:

Het geheim van slanke mensen

Ik ken mezelf en ben slank
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de weegschaal een aantal jaar geleden verbannen. Zorgde alleen maar voor obsessief gedrag. Als ik nu merk dat al m'n kleren te strak beginnen te zitten dan probeer ik hier en daar eens een maaltijd over te slaan. Alcohol laten staan scheelt ook enorm.

Calorieën tellen probeer ik ook niet teveel te doen. Het is belangrijker dat voeding je een prettig verzadigd gevoel geeft. Maar van de meeste dingen ben ik me er wel van bewust hoeveel kcal, zout, vitamines etc er ongeveer inzit. Ik denk dat het wel belangrijk is dat je enig idee hebt welke dingen gezond of ongezond zijn.

Veel mensen denken bijvoorbeeld dat in een glas whiskey nauwelijks kcal zitten omdat het glaasje maar zo klein is. Terwijl er bijna net zoveel kcal inzit als in een pilsje. Mensen die denken dat een biefstuk en kipfilet veel vet bevatten. Dat bladerdeeg toch best wel mager is, het is immers zo dun. Mensen die zeggen dat ze nog helemaal niets gegeten hebben die dag, maar wel een literpak yoghurtdrank naar binnen hebben gewerkt. etc etc.

Op veel voedingsmiddelen staat ook groot op de voorkant hoeveel kcal erin zit. Dat probeer ik dan weer zoveel mogelijk te negeren en gewoon te genieten van het eten. Om op een ander moment te genieten van de leegte in m'n maag.

Jezelf nieuwe gewoontes aanleren kost over t algemeen een aantal weken. Het werkt ook niet met alles. Als je (net als ik) een uitgesproken avondmens bent is het niet zo reëel om je voor te nemen elke dag van 6 tot 7 smorgens te gaan hardlopen. Maar de chips vervangen voor rauwe worteltjes ging best makkelijk. Na een tijdje kreeg ik echt craving naar geschrapte peentjes haha
@elske1975, dank voor de tip. Ik heb het boek zelf niet gelezen, wel redelijk wat over het boek. Het is geloof ik niet helemaal wat ik zoek. Mij gaat het meer om de psychologie achter onverstandige keuzes maken: waarom eet je zo'n reep chocola op, terwijl je weet dat je daar na de laatste hap al spijt van hebt?

@Possa, dank voor je uitgebreide reactie! Ja, ik weet prima wat gezond eten is. Heb ook lang genoeg in mijn leven calorieën geteld en mijn eten afgewogen om te weten wat waar in zit. Ik kan het ook heel goed, gezond eten. Maar na die maaltijd van zilvervliesrijst, linzen en groenten grijp ik naar de chocola.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat wil ik ook wel. Morgen is de zomervakantie voorbij en de wijntjes dus ook. Ja alleen in het weekend. Ook cornetto's komen het huis niet meer in.

Ik kan overdag zo gezond doen maar 's avonds heb ik echt geen ruggegraat.

Ik heb gisteren ' hoe word ik een supervetverbrander' besteld. Misschien helpt het...
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Jest schreef:
26-08-2018 08:09
@elske1975, dank voor de tip. Ik heb het boek zelf niet gelezen, wel redelijk wat over het boek. Het is geloof ik niet helemaal wat ik zoek. Mij gaat het meer om de psychologie achter onverstandige keuzes maken: waarom eet je zo'n reep chocola op, terwijl je weet dat je daar na de laatste hap al spijt van hebt?
Daar gaan de boeken van Mieke Kosters ook over. Zij geeft ook tips om grip op dat gedrag te krijgen. Want als je de oorzaak weet betekent dat niet dat je ermee stopt :)
@felice71, gezellig! Dat boek ken ik nog niet trouwens. Benieuwd wat je ervan vindt.

@elske1975, ik denk juist wel dat je in de oorzaak verdiepen kan helpen om ermee te stoppen. Want dan kun je dus wat aan de oorzaak gaan doen. Het voelt nu steeds alsof ik aan het symptoom bestrijden ben. Discipline en wilskracht nemen altijd een keer af.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag snaai ik nog wel hoor :p:
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
felice71 schreef:
26-08-2018 08:31
Vandaag snaai ik nog wel hoor :p:
Haha, zo'n dag had ik gisteren: nu mag het nog. Geniet ervan! :P
felice71 schreef:
26-08-2018 08:19
Ik heb gisteren ' hoe word ik een supervetverbrander' besteld. Misschien helpt het...
Ik vond dat een heel goed boek!
Jest schreef:
26-08-2018 08:09
Maar na die maaltijd van zilvervliesrijst, linzen en groenten grijp ik naar de chocola.
Dit heeft niets met psychologie te maken, maar als ik lees 'maaltijd van zilvervliesrijst, linzen en groenten' denk ik: waar zijn de vetten en eiwitten? Vetten en eiwitten verzadigen. Als je die toevoegt, heb je waarschijnlijk helemaal geen behoefte meer aan die chocolade.
anoniem_287123 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 08:51
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snaai aanvallen kunnen ook onstaan als je te weinig eet. Het is dus zaak dat je genoeg eiwit, vet en koolhydraten via 'normale' voedingsmiddelen binnen krijgt om in je dagelijkse behoefte te voorzien.

Zorg ook dat je voldoende drinkt.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
26-08-2018 08:41
Dit heeft niets met psychologie te maken, maar als ik lees 'maaltijd van zilvervliesrijst, linzen en groenten' denk ik: waar zijn ze vetten en eiwitten? Vetten en eiwitten verzadigen. Als je die toevoegt, heb je waarschijnlijk helemaal geen behoefte meer aan die chocolade.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik merkte trouwens laatst wel dat ik na 2 sneetjes Oberlanderbrood echt een hele poos geen snaaitrek had...
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
elske1975 schreef:
26-08-2018 08:41
Dit heeft niets met psychologie te maken, maar als ik lees 'maaltijd van zilvervliesrijst, linzen en groenten' denk ik: waar zijn de vetten en eiwitten?
Jongens alsjeblieft, ik weet meer dan voldoende over gezonde voeding. Als je het echt wilt weten, er gaat ook tofoe en kokosmelk doorheen, even los van de eiwitten in de linzen. Ik eet zeker niet te weinig en ik voel me na een maaltijd fysiek volledig verzadigd. In gezond eten zit echt het probleem niet...
Jest schreef:
26-08-2018 09:11
Jongens alsjeblieft, ik weet meer dan voldoende over gezonde voeding. Als je het echt wilt weten, er gaat ook tofoe en kokosmelk doorheen, even los van de eiwitten in de linzen. Ik eet zeker niet te weinig en ik voel me na een maaltijd fysiek volledig verzadigd. In gezond eten zit echt het probleem niet...
Veel succes dan met het afvallen!
Dankjewel!

Ik heb net een ommetje gemaakt van anderhalf uur en zit nu aan een kop thee en een appeltje met kaneel. Maar ik weet dat ik het 's avonds altijd pas lastig krijg.
Helpt vroeg naar bed gaan? Stel dat je rond 19 uur je avondeten op hebt en rond 22 uur naar bed gaat dan is er weinig tijd om ongewenst te snoepen.
Ja, dat helpt zeker! Lekker met een boek.
Jest schreef:
26-08-2018 13:31
Ja, dat helpt zeker! Lekker met een boek.
Dat klinkt als win-win-win: minder eten, meer rust en meer lezen :-D :sheep:
Zeker! En als ik vroeg opsta (een automatisch gevolg van vroeg naar bed gaan) ga ik niet opeens 's ochtends meer ontbijten of zo.

Maar eh, als dit het Jest-valt-af topic gaat worden, dan sluit ik me wel bij een ander afvaltopic aan. Ik was eigenlijk op zoek naar een lotgenotenkletsclubje zonder dat het de hele tijd gaat over eetlijstjes, calorieën en wat de weegschaal zegt.
Ik heb even wat andere actuele afvaltopics doorgespit, maar die gaan allemaal over weegschalen, calorieën en eetlijstjes. Toch nog maar even hier verder dus. Wellicht haken er nog mensen in!

Dit is dag drie van 'het moet anders' en tot nu toe gaat het goed. Ik bedoel dat ik tot nu toe netjes eet. Gewoon drie maaltijden per dag en tussendoor hooguit een stuk fruit of een handje noten.

Maar ik vind het best lastig. Moet de gewoonte nog afleren om (bijna automatisch) naar de voorraadkast te lopen... Ik probeer mijn aandacht nu meer te richten op andere dingen dan eten, maar dat is best een omslag. Ik associeer snaaien en snacken teveel met ontspanning en beloning.

Qua drinken is het water en thee. Het doet me beseffen dat er een gewoonte was ingeslopen van bijna elke avond een of twee glazen wijn. Met natuurlijk een blokje kaas erbij. Of chips.

Tja, Rome is ook niet in één dag gebouwd. Niet gek dat het me moeite kost en dat ik nogal moet wennen.
De eerste week zit erop. Op een paar extra pure blokjes chocolade na, heb ik nog steeds niet 'gezondigd'. Gisteren voor het eerst op het terras gezeten met een vriendin, maar me braaf beperkt tot cola light. En eerlijk is eerlijk, daar vind ik dan wel gewoon minder aan.

Ik merk de positieve dingen ook. Ik word fitter wakker en heb minder slaap nodig. En ik zou zweren dat mijn broeken al wat losser zitten. Bovendien voelt het onafhankelijker. Ik hoef niet meer te overwegen of ik naar de supermarkt zal gaan, alleen omdat de chocola op is.

's Ochtends voor het ontbijt heb ik echt honger. Grappig om dat te ervaren. Ondanks dat ik drie flinke maaltijden per dag eet, ben ik me regelmatig bewust van mijn lege maag. Maar ik vind dat geen onprettig gevoel. Trek hebben is bij mij zelden de reden waarom ik ga snaaien. Ik heb een aantal jaren geleden een tijdje het 5:2 dieet gedaan: 2 dagen per week at ik 500 kcal per dag in één maaltijd. Ik weet dus dat er niks gebeurt als je honger negeert.

Maar ik vind ook dat het allemaal wat minder sjeu heeft zonder zwoele avonden met een glas wijn en een blokje kaas. Voorlopig moet ik het gewoon niet doen, want een van mijn grootste problemen met eten is dat ik totaal geen maat kan houden.
knap dat het je lukt! Zonder de houvast van de weegschaal die bevestigd dat wat je doet 'effect' heeft.

Hier ook na de zomervakantie begonnen. Vooral omdat ik er echt klaar mee was die continue drang te voelen richting eten. De hele dag voelen dat je moet snoepen en dan in de avond dus toch opgeven en doen.

Met het terugkomen gelijk gestopt, zodat het een natuurlijk moment was. De eerste week was super moeilijk. Maar nu 3 weken bezig en ik heb echt geen behoefte meer.

ik check wel de weegschaal, maar mijn bmi zit ook (nou sinds vanmorgen dus niet meer) boven de 35. Dus dat het effect heeft op mijn gewicht is wel een heel prettig effect.
Jij bent al 3 weken op weg dus, well done! Goed om te horen dat die behoefte verdwijnt. Ik merk dat nu ook al, maar het is - heel gek - net alsof het leven iets minder glans heeft. Er is iets weg. Een kwestie van stug doorgaan. Ik had dit ook toen ik stopte met roken.

En sinds vanochtend dus onder de 35, je eerste mijlpaal!

Voor de duidelijkheid: ik wil dus ook afvallen. Ik word er niet blij van als ik mezelf in de spiegel zie. Het is overduidelijk dat ik de afgelopen maanden ben aangekomen. Mijn BMI zal nu ergens tussen de 27 en 28 liggen.

Waarom ik het zonder weegschaal doe, is omdat ik anders teveel met de cijfertjes bezig ben. Ik ga het resultaat op de weegschaal als beloning zien en het met name nog daarvoor doen. Maar ik wil blijvend anders met eten omgaan. Ook als er geen beloning meer is van een lager gewicht, omdat ik na verloop van tijd een stabiel gewicht heb bereikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven