Lijf & Lijn alle pijlers

Power wandelen - op zoek naar een schema

10-12-2018 18:52 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ruim 20kg te zwaar. Ik wil proberen die 20kg af te vallen door de combinatie bewegen en op mijn calorie intake letten. Ik zou het liefst hardlopen maar ik krijg al snel last van blessures. Ook als ik heel erg rustig opbouw. Ik heb een hekel aan fietsen en aan de sportschool maar wandel wel graag. Dus nu dacht ik als alternatief voor hardlopen aan power walking/wandelen.

Maar waar begin ik en hoe zorg ik dat ik geen blessure oploop? Ik ben dus wel al behoorlijk gewend aan wandelen. Kan met gemak anderhalf uur wandelen in een goed tempo (rond de 5-5,5km per uur) maar wil die hartslag wat omhoog gooien en tussen de 6 en 7km per uur gaan lopen.

Wie heeft er een goed schema?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Heb geen schema voor powerwalking voor je, maar misschien is een hardloopschema ook wat om te gebruiken? Dan vervang je het hardlopen door powerwalking, om zo het tempo en je belastbaarheid op te bouwen. Lijkt mij dat dat ook werkt :-). Succes!
Alle reacties Link kopieren
noctua schreef:
10-12-2018 19:18
Heb geen schema voor powerwalking voor je, maar misschien is een hardloopschema ook wat om te gebruiken? Dan vervang je het hardlopen door powerwalking, om zo het tempo en je belastbaarheid op te bouwen. Lijkt mij dat dat ook werkt :-). Succes!
Dat lijkt me dan weer erg langzaam. Bij Evi begin je met 15 of 20 minuten. Vandaag bijvoorbeeld heb ik 6km gelopen waarbij ik de eerste 3km in een snel tempo (boven de 6km/u) - toen 1km rustig (5km/u) en toen weer 2km boven de 6km/u. Totaal bijna 1u. Maar mijn valkuil is dat ik altijd veel te snel wil dus vandaar dat ik me afvroeg of er schema's specifiek voor power walking/sportief wandelen zijn.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn 3 manieren om je tempo te verhogen:

1 je pas frequentie verhogen
2 grotere passen maken
3 een combinatie van beide

als je nu anderhalf uur loopt, zou ik beginnen met in je huidige tempo 4 minuten te wandelen en dan 1 minuut uit bovenstaande te proberen, herhaal dit elke 5minuten
na 1 a 2 weken ga je 3 minuten in je huidige tempo en 2 minuten van bovenstaande
weer 2 a 3 weken later 2 minuten eigen tempo en 3 minuten bovenstaande

etc etc

begin en eindig de eerste 10 minuten in je huidige tempo
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lucy Wyndham-Read heeft leuke outdoor èn indoor walks

https://www.lwrfitness.com/product/walk ... o-workout/

https://www.youtube.com/results?search_ ... ad+walking
Vraag ff aan de mods of ze je topic onder de pijler Sport zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven