Spierpijn en sporten

16-05-2018 20:29 19 berichten
Gister ben ik voor het eerst naar de sport school geweest. Voor mijn gezondheid moeten er echt een paar kilootjes af. Ik heb twee sessies met een personal trainer en gister was dus de eerste.

Nu heb ik begrijpelijkerwijs overal spierpijn, armen, billen, benen. Mijn benen echter doen vreselijk veel zeer. Gaan zitten en weer gaan staan en traplopen is echt een drama. Ook als ik gewoon stilzit branden ze en geven ze een zeurderig gevoel. Nu wil ik morgen een groepsles gaan volgen met een vriendin. Is dit verstandig, of beter mijn benen even rust geven?
Ik zou morgen gewoon een wandeling gaan maken om je spieren op adem te laten komen.
Groepsles zou ik niet doen, vooral omdat het niet zo lekker soepel zal gaan.
Lekker fietsen of idd wandelen is wel echt aan te raden.
Nog even wachten inderdaad en eventueel iets rustigers gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Tweede dag is vaak erger, dus morgen zou ik overslaan. Is in het begin even heftig, maar komt goed!
Alle reacties Link kopieren
sporten doe je over 3 dagen.
dag 1; je sport
dag 2: beoordeel hoeveel last je hebt
dag 3: heb je veel last, dan ga je lopen, fietsen. etc je gaat in ieder geval veel minder zwaar trainen. Heb je lichte spierpijn, dan kan je gewoon doorgaan. Merk je niets, dan kan je zwaarder gaan trainen.

Wanneer je een nieuwe sport/oefening gaat doen, dan zorg je eerst dat je de oefeningen goed coordination uitvoeren. Wanneer dit lukt, dan pas met kracht en als laatste op snelheid.

In het begin moet je gewoon zorgen dat je nog kunt zingen tijdens het sporten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-05-2018 20:52

In het begin moet je gewoon zorgen dat je nog kunt zingen tijdens het sporten.

Maar dat kan ik ook niet als ik niet aan het sporten ben, en nu? :lol:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Je hoort verschillende opinies hierover en dat komt omdat het fenomeen spierpijn hooit goed begrepen is. De een zegt: het is schade die genezen moet en daarom moet je rust houden, en de ander denkt dat de pijn door bepaalde stoffen komt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Delayed onset muscle soreness - Wikipedia
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
16-05-2018 21:10
Maar dat kan ik ook niet als ik niet aan het sporten ben, en nu? :lol:

Het is jouw lijf, gelukkig komt wijsheid met de jaren. Dus er is nog hoop ;-)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Toen ik begon met sporten ben ik gewoon gelijk 3 x per week vol erin gegaan.

Kan prima, steeds een dag rust er tussen. Van spierpijn ga je niet dood en je zal merken dat je het 5 minuten de groepsles in al niet meer voelt. En na een paar weken ben je na een dag zeker hersteld. Gewoon doorgaan met wat je van plan bent zou ik zeggen.
Een ritme opbouwen in het sporten lijkt me belangrijker dan nu dagen gaan ‘herstellen’ na een eerste les.
Alle reacties Link kopieren
Zelf vermoed ik dat pijn, en in dit geval spierpijn, een manier is om jou aan te sporen jezelf te ontzien. Als je erge pijn hebt en je moeilijk kan roeren is dat zonneklaar want dan heb je echt geen plezier en wil je alleen nog gaan zitten, maar als de pijn niet zo heel erg is dan geeft je lichaam je kennelijk toestemming om nog het een en ander te doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-05-2018 21:21
Het is jouw lijf, gelukkig komt wijsheid met de jaren. Dus er is nog hoop ;-)

Dat ik ooit wel zal kunnen zingen? :flirting:
eckano wijzigde dit bericht op 16-05-2018 22:19
Reden: Tikfout
0.25% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Een steples of zumba kan prima na een dag, kun je zelf zo intensief maken als je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook rustig aan doen tijdens de groepsles en niet voluit gaan. Als je echt heel veel pijn hebt morgen, zou ik het bij wandelen of fietsen houden. Wel blijven bewegen, dat helpt.
Life is short. Eat dessert first.
morgen is het nog erger
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht van mijn PT geen groepslessen meer volgen. Wat heb je met je PT afgesproken over trainen deze week?

Je kunt best 2 paracetamol nemen tegen de spierpijn. Veranderen doet helaas best wel zeer. Pijn hoort erbij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Die pijn was te verwachten. Die zal je elke keer krijgen wanneer je jouw lichaam weer eens zwaar belast met iets dat het al lang niet gedaan heeft. Is gewoon het lichaam dat zich aanpast. Dat gevoel wordt minder wanneer je die handelingen met regelmaat wekelijks herhaalt.
Je zult ook wel merken dat wanneer je een paar weken niet sport en je pakt het daarna weer op, het lichaam meteen weer meer spierpijn heeft achteraf. Of wanneer je de handeling een keer zwaarder herhaalt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Je even lekker laten masseren door een Thaise.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven