Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Alle reacties Link kopieren
Gelijk een kleine vraag: vanaf wanneer zijn jullie over gegaan op altijd uit een beker drinken? Mijn peuter kan prima uit open beker, maar loopt nog dagelijks met zijn rietjesbeker. Een beker gaat nog makkelijk om. Gewoon door onoplettendheid en niet omdat hij het niet kan.
Ik twijfel een beetje, voelt wat gemakszuchtig om die rietjesfles nog te blijven geven, maar doordat hij dat ding steeds mee kan sjouwen drinkt hij wel goed..
Zijn jullie al 'om'?
Alle reacties Link kopieren
Vanaf net geen 1 jaar laten we onze (nu 1.5 jarige) uit een open beker drinken.
Nooit een rietjesbeker gebruikt.
Tuurlijk ging er in het begin een beker om maar het is zo opgruimd.
Nu gaat er heel af en toe nog een beker om, tsja. Jammer dan.
Met een theedoek is de vloer zo drooggemaakt en droge kleren aandoen is ook niet de moeite.
Gewoon doen, leert het vanzelf.
Onze zoon (2 jaar 1 maand) drinkt nog uit z’n tuitbeker. Gebruiken zo’n open oefenbeker in bad. Dat vond ie altijd leuk, totdat hij zich een keer verslikte. Nu slaat ie boos de beker weg als ik m wil laten oefenen. :whip:
Tvp, nog vier maanden en ik schrijf hier mee!
Alle reacties Link kopieren
Die van mij is nu 2,5 en dronk met 6 maanden slokjes uit een beker, maar we zijn hem pas later 'echt' gaan gebruiken. Iets na zijn eerste verjaardag. De rietjesbeker en inmiddels de bidon zijn voor een dagje ergens heen en onderweg. Hij drinkt ook gewoon uit het water flesje, maar op het plankje van de wagen of in de auto is dat niet zo handig.
Alle reacties Link kopieren
:hello: Zoontje wordt volgende maand 2 en is al een heuse peuter aan het worden!

Hij drinkt nu af en toe uit een open beker. Kan hij al best goed! Ik moet alleen zelf zo alert zijn dan, dus wanneer we met z'n allen ontbijten, geef ik hem toch nog een tuitbeker of rietjesbeker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een exemplaar van 3 jaar en een paar maanden hier.

Drinken uit een open beker doen we echt al heel lang. Een tip is om de beker maar voor de helft te vullen. Als ie dan omvalt hoef je niet heel veel op te ruimen.
Ook kun je de beker op een vaste plek zetten waar hij niet speelt/per ongeluk om stoot misschien.
Oké schat
Dochter van drie drinkt uit gewone beker. Alleen voor onderweg een rietjes beker. Als zijn mondmoteriek goed is en hij kan het wel dan zou ik gewoon rietjes beker doen. Rond 3 jaar ging het hier beter en ging alles niet meer de hele tijd over de grond.

Wat doen jullie als peuter de hele tijd door je heen aan het praten is? Op de gang vind ik een beetje overdreven. Maar uitleggen dat het niet mag is soort beloning want gesprek stopt en zij heeft alsnog de aandacht.
Alle reacties Link kopieren
Hier een gezellige peuterpuber van net 2.
Ze heeft bedacht dat ze niet meer bij haar echte naam genoemd wil worden, maar ze noemt zichzelf Nena. Waar je het vandaan heeft, geen idee! Ze corrigeert ons ook echt als je haar echte naam noemt. Ik vind het hilarisch. Het is zo'n vreselijk eigenwijs ding haha!

Rietjesbeker wordt hier gebruikt. Bij een open beker zet ze de beker vaak tegen haar kin ipv op haar lip.
Alle reacties Link kopieren
Hier een eigenwijze peuter van 3 jaar en 3 maand. Heeft heel lang uit een tuitbeker gedronken want snapte een rietje lange tijd niet. Denk dat ze rond 2 jaar uit een gewone beker dronk. Nou ja, werd al snel een glas want man heeft een hekel aan plastic bekers /bakjes in de vaatwasser en P. wilde ook graag een groot bord en glas net als papa en mama 😊 En dat is eigenlijk ook nooit fout gegaan.

De laatste tijd lijkt ze wel in een goede ontwikkelingsfase te zitten: van begim januari overdag zindelijk naar 2 weken later ook 's nachts zindelijk en sinds afgelopen weekend ook (na slechts 2 x 200 meter oefenen of zo, maar wel daarvoor al lange tijd een loopfiets) fietsen zonder zijwieltjes! Trotse mama hier dus.

1 van de weinige "issues" die wij hebben is dat ze' s ochtends standaard tussen 6 en half 7 wakker wordt. Ongeacht hoe vroeg of hoe laat ze 's avonds naar bed gaat. Iemand hier misschien een tip voor? Zijn nu aan het proberen of een slaaptrainer effect gaat hebben...
Alle reacties Link kopieren
Ja! Een peutertopic! leuk! Heb een peuter van precies 2.

Hier altijd vanuit een gewone beker. Niet uit een briljante opvoedkundige visie, maar omdat hij een moeder heeft die er nooit bij nagedacht heeft dat er ook rietjes- en tuitbekers zijn... :bonk:
Dus toen ik er eindelijk eentje gekocht had, keek hij me meewarig aan en pakte gewoon zijn beker. Er gaat hier zelden iets om gelukkig, en inderdaad de beker zit vaak maximaal half vol. Daarnaast drinkt hij veel water, dus valt het ook mee met vieze plakrommel.
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
Leona1981 schreef:
06-02-2018 20:01

1 van de weinige "issues" die wij hebben is dat ze' s ochtends standaard tussen 6 en half 7 wakker wordt. Ongeacht hoe vroeg of hoe laat ze 's avonds naar bed gaat. Iemand hier misschien een tip voor? Zijn nu aan het proberen of een slaaptrainer effect gaat hebben...
Ooh echt om half zeven wakker dan gaat hier de vlag uit :lol: onze peuter van 2 jaar en 4 maanden is iedere ochtend om 5:30 wakker. Kan niet wachten tot de zomertijd weer ingaat haha.. zul je zien dat hij nog eerder komt.

Mijn zoontje is heel eigenwijs en kan al goed praten, maar op het potje gaan heeft ie vaak geen zin in. Terwijl ik wel het idee heb dat hij snapt wat hij moet doen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Alle reacties Link kopieren
Over 4 maanden mag ik hier mee schrijven haha. Alhoewel ze regelmatig al 2=nee gedrag vertoont..

Dochter drinkt vanaf het begin al uit open beker. Met een maand of 8 zijn we dat gaan oefenen. Daarvoor enkel bv. Nu heeft ze de rietjesbeker voor onderweg en thuis gewone beker.

Oh en 6 uur/half 7 klinkt echt als uitslapen..
Alle reacties Link kopieren
@ sneeuwwitje80
Hier valt dat door je heen praten heel erg mee dus die enkele keer maak ik er niet zo'n punt van. Bij andere kinderen heb ik wel eens gehad dat de moeder dan heel even het gesprek onderbrak en zei dat 'ik heb even een regenboog met x' en met de handen dan een gebaar van een regenboog. Dat maakte het visueel en werkte beter dan zeggen 'ik praat nu even met x'. Ze stoppen er natuurlijk niet gelijk mee, maar het helpt op zo'n moment wel.
Alle reacties Link kopieren
Boertje037 schreef:
06-02-2018 20:09
Ooh echt om half zeven wakker dan gaat hier de vlag uit :lol: onze peuter van 2 jaar en 4 maanden is iedere ochtend om 5:30 wakker. Kan niet wachten tot de zomertijd weer ingaat haha.. zul je zien dat hij nog eerder komt.

Mijn zoontje is heel eigenwijs en kan al goed praten, maar op het potje gaan heeft ie vaak geen zin in. Terwijl ik wel het idee heb dat hij snapt wat hij moet doen. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Nog even wachten? In de zomer gaat het vaak makkelijker en kan je ze in hun blootje laten lopen. Dan voelen ze het beter en hoef je ze niet iedere keer helemaal om te kleden. Al een beetje bekend maken met het potje en de wc en over een paar maanden met warm weer echt beginnen is wat ik zou doen.

Hier iets ouder en hij weet wat het potje en de wc is, is er ook wel eens op geweest maar vind het niet leuk. Hij geeft nu zelf aan dat hij een vieze luier heeft en dan vraag ik altijd of hij even naar de wc of op het potje wil. En als hij met mij mee naar de wc wil ook. Verser zet ik er nog geen druk achter, van de zomer gewaande zonder broek en luier laten spelen en dan komt het vaak vanzelf wel. En als ze echt nog niet er aan toe zijn of willen dan valt er weinig aan te dwingen volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, hier 2,5 jaar oud.
Qua drinken uit een gewone beker vanaf 1,5 jaar, wou hij zelf niet eerder.
Ik ben verder niet zo van de oeh en aah pas op etc, doekje pakken en klaar.
Maar kan niet zeggen dat er vaak. Iets om gaat, hij is zelf voorzichtig
Alle reacties Link kopieren
Dochter sinds een maandje twee. Zit nu echt in de 'ik luister niet' fase.
Hier drinkt ze nog steeds uit een rietjesbeker, alhoewel ze ook goed uit een gewone beker drinkt. Ze vind het echter leuk om er een zooitje van te maken....
Alle reacties Link kopieren
Hier is het meestal half 7/7 uur. Slopend vind ik het, maar dat komt omdat we ook een baby hebben die nog 2 of 3 keer wil drinken en de oudste soms ook wakker wordt en sinds de verhuizing en zijn nieuwe kamer moeten we er dan gewoon heen ipv dat hij weer zelf in slaap valt.

Vermoeiend.. ik kan niet wachten tot ze beide doorslapen.
Alle reacties Link kopieren
Jaa. Wilde hem ook al aanmaken. Hier peuter van net 2 die en nee zegt. En dingen niet wil. En alles zelf wil doen. Een behoorlijk dwars pittig ding dus. Maar wel 1 om wie ik me geregeld kapot lach omdat ze zo grappig en wijs is voor zon klein hummeltje.

Wij zijn van fles naar normale beker gegaan. Wilde ze zelf. Was in t begin wel geknoei maar gaat nu echt heel goed.

Zindelijk 'maken' ga ik ook vd zomer mee beginnen om bovengenoemde reden.

Een vraagje van mij. Wat doen jullie met zeuren? Dus drammen om koekjes of brandweerman sam kijken?
Alle reacties Link kopieren
@Zahraha Hier ook een jongetje dat flink kan drammen. Ik zeg een keer of 2 'nee, we eten nu geen koekje' of 'nee, we kijken nu geen tv'. Vaak herhaalt hij het dan en gaat iets anders doen. Als het aanhoudt, zeg ik het nog wat duidelijker (met lichte stemverheffing) en zeg ik er achteraan: 'Kom, we gaan met de .... spelen' of iets als 'Waar is je auto?' Afleiden dus ;) Werkt vrijwel altijd!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vraag. Wat doen jullie buiten met je peuter? Zoon vindt simpelweg wandelen (bijv. door het bos) heerlijk, maar hier op het plein voor het huis - waar vaak veel kindjes spelen - vindt hij het maar lastig om lekker te spelen. Loopauto vindt 'ie niks.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan ik al beter hier mee schrijven haha.

Dochter zeurt zo ongeveer de hele dag om koekjes.. Smiddags krijgt ze er eentje. Fruit bied ik aan maar dat wilt ze niet.

Zitten in de buggy doet ze ook niet meer, alleen maar zelluf lopen..

Bepaalde kleding wilt ze niet/perse aan. Owee als ze haar koeien sokken niet aan mag.

Bepaalde boekjes moeten gelezen worden voor het slapen anders is het drama.

Eten doet ze amper (alleen lekkere dingen) drinken doet ze gelukkig wel goed.

Het is de hele dag Mij Mij Mij wat ze roept. Krijsen als iemand aan dr speelgoed komt, afpakken/duwen. En nee roepen uiteraard :-D.

Wat een heerlijk kind :applause:

Maar ze is zoo grappig, 'zingt' liedjes, danst graag en is een knuffelkont.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
06-02-2018 20:36
Ik heb ook een vraag. Wat doen jullie buiten met je peuter? Zoon vindt simpelweg wandelen (bijv. door het bos) heerlijk, maar hier op het plein voor het huis - waar vaak veel kindjes spelen - vindt hij het maar lastig om lekker te spelen. Loopauto vindt 'ie niks.
En een loopfietsje? Of een driewieler? En eventueel juist met een bal ofzo op het plein spelen?
Wij gaan eigenlijk altijd met de loopfiets naar buiten, hij maakt dan behoorlijke snelheid en vindt dat geweldig. Ik ga dan met hem naar het park bij ons in de buurt en laat hem dan de route bepalen. Bij iedere kruising mag hij kiezen welke kant het wordt. Dat vindt ie echt geweldig!
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
@zeuren: kind zeurt hier nooit om koek/snoep omdat we daar bizar consequent mee zijn. Dus dat is gewoon zinloos, weet ie al ;-D Maar met andere dingen zoals ipad kijken zijn we minder consequent en daar zeurt hij wel om. Wat dan helpt is heel concreet vertellen wanneer het wél mag. Dat is bij ons om 5uur 's middags. Hij kan herkennen of de kleine wijzer op de 5 staat en dus vraag ik hem dan ook vaak 'Staat de kleine wijzer al op de 5? nee? Ahhh jammer, dan is het nog geen tijd voor de ipad!’ En bij andere dingen verwijs ik meer naar na welke activiteit iets mag. Bijv na de lunch.


@Vroeg wakker: hier is Sam het schaap (slaaptrainer) al bijna een jaar in gebruik en dat is echt geweldig! We zijn wel begonnen met haalbare tijden voor hem en hebben ook echt een paar weken moeten investeren met terugbrengen als hij er te vroeg uit kwam. Maar op een gegeven moment viel het kwartje en sindsdien is dat ding heilig!

@potje: iemand had het over 2jr4mnd. Dat vind ik best vroeg, heel normaal als er dan nog geen interesse is. Wij zijn het een gewoonte gaan maken om er wel 1x per dag even op te zetten vanaf 2,5 jr. en sinds 2jr9mnd vangen we soms wat op en hebben we er een beloningskaart opgezet. Maar hard gaat het nog niet. We gaan in de zomer pas wat meer doen en peuter geeft zelf ook bij hoog en laag aan dat hij toch echt pas zindelijk wil worden vanaf zn derde jaar :mrgreen:

@door je heen praten: ik heb eens gelezen dat je hand op je kind leggen effectief is. Dus ik vertel hem nu 'even wachten, mama is in gesprek’ en leg dan mijn hand op zijn schouder ofzo. Ik probeer het gesprekje dan snel af te ronden, zodat ik niet al teveel geduld van hem vraag. En daarna prijs ik hem voor het wachten. Moet nog blijken of dat effectief gaat zijn hoor..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven