Dochter zondert zich steeds af uit frustratie

17-07-2018 19:48 134 berichten
Hoi,

Mijn dochter van bijna 8 is snel beledigd. Hierdoor loopt ze vaak van tafel weg, of gaat naar boven. Praten helpt (meestal) niet, zelfs gouden bergen beloven helpt niet (want soms is dit knap lastig, bv op feestjes of (kerst)diners).

Ze is de jongste (haar oudere zus is 10) en voelt zich vaak tekort gedaan. Hoewel haar zus niet altijd het probleem is, vindt ze het oneerlijk dat haar zus meer mag want- zo zegt ze: 'ze kan er immers ook niets aan doen dat ze later geboren is'.

Mijn moeder (oma) versterkt dit alles. Juist omdat mijn jongste vaak dit gedrag vertoont heeft mijn moeder moeite met haar. Hierdoor is mijn moeder geneigd haar zus vaker te laten logeren, omdat die immers geen problemen geeft. Praten over deze voortrekkerij met mijn moeder helpt niet. Er valt met mijn moeder daarover niet te praten. (geloof me, been there, done that). Bovendien is het kwaad meestal al geschiedt en heeft mijn moeder al toezeggingen gedaan.

Zoals nu is mijn jongste weer vlak voor het eten naar boven vertrokken. Ik had nog wel haar lievelingseten gekookt. Ze ligt nu op bed, zonder Ipad of wat dan ook. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Binnenkort gaan we weer met mijn (LAT)vriend en zijn kinderen op vakantie. Hoewel dat meestal goed gaat, vertoont ze dit gedrag ook op vakantie regelmatig. Meestal ga ik dan met haar praten, om de sfeer gezellig te houden en in de hoop dat ik haar om kan praten, maar mijn vriend zeg dat ik dit juist niet moet doen omdat ik haar dan aan het pamperen ben.

Ik moet toegeven dat ik dit gedrag herken van mezelf vroeger. Ik was de middelste en mijn broer was altijd de oudste en wijste, en mijn zusje altijd de jongste. Ik kan me nog dagen herinneren dat ik hele middagen op mijn kamer zat of in de auto bleef zitten. Ik vond dat erg vervelend. Voelde me onbegrepen. Ik wil dat haar niet aandoen, maar ik weet niet wat ik wel moet doen.

Iemand raad met deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit diva gedrag niet tolereren.
Alle reacties Link kopieren
https://www.apetrotsekinderen.nl/mijn-k ... ngevallen/

Kun je hier iets mee ?
Erg goeie tips op deze site, als ik zo eens kijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog geen mama, dus zou echt niet weten hoe ik dit ga aanpakken als het zover is. Mijn instinkt zegt nu, paar x flink boos worden en haar verplicht aan tafel zetten. Dan maar een kreisend kind aan tafel, maar alleen op haar kamer was een no go geweest denk ik.

Succes!
Mijn neefje had dit ook. En ook zo erg dat de familie op eieren liep om hem maar niet te triggeren. Bij het minste of geringste was hij boos en gefrustreerd. We zijn er niet achter gekomen wat heeft gewerkt (praten, negeren, volgens mij heeft hij zelfs wat gesprekken met een psycholoog gehad), maar het lijkt alsof hij er overheen is gegroeid (hij is nu 11). Het gebeurt nu eigenlijk nooit meer, soms als hij moe is (maar dan reageren we allemaal weleens wat oververhit ;-D). En als het nu gebeurt, is hij er al snel weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Quote : “ Sluit samen voor het slapen gaan nog even de dag af. Zijn er nog dingen waar je kind mee zit, waarover het wil vertellen? Slaapklets is een handig boekje wat je hierbij kunt gebruiken. “
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Daantjuh88 schreef:
17-07-2018 19:53
Ik ben nog geen mama, dus zou echt niet weten hoe ik dit ga aanpakken als het zover is. Mijn instinkt zegt nu, paar x flink boos worden en haar verplicht aan tafel zetten. Dan maar een kreisend kind aan tafel, maar alleen op haar kamer was een no go geweest denk ik.

Succes!
Waarom is dat een no go ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het eigenlijk helemaal geen diva-gedrag. Klinkt meer alsof ze behoefte heeft aan meer quality time met jou of oma of iets waar ze niet steeds geconfronteerd wordt dat zus meer mag etc.
Heb je hierover wel eens een gesprek met haar gehad zónder dat de situatie zich voordoet?
Op een moment dat jullie met z'n tweeën zijn en de sfeer goed is gevraagd hoe ze zich voelt en haar laten praten?
Is het alleen dat ze het idee heeft dat zus meer mag of speelt er, zonder dat je het weet, meer?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voortreksituaties zoals met je moeder vermijden. Bijvoorbeeld door minder bij haar langs te gaan en logeerpartijtjes te ontmoedigen. Mijn ouders doen dit ook, bij mijn neefje en nichtje - nichtje mag mee op vakantie, neefje niet, nichtje mag mee naar leuke dingen, neefje niet - en ik vind het tenenkrommend om aan te zien. Als ze ooit zoiets in hun hoofd halen bij mijn kinderen komen we acuut niet meer langs.

Dit soort dingen heeft heel veel impact. Probeer het voortrekken uit je eigen gezinssituatie te halen en vermijd ze elders.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
17-07-2018 19:50
Ik zou dit diva gedrag niet tolereren.
Dit. Ze verdient een harde aanpak. Als ze straks 13 of 14 dendert ze helemaal dwars over je heen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Het is ook heel lastig om - eenmaal op je kamer - de stap weer te nemen om naar beneden te komen. Zeker als mensen je een verwend mormel vinden, ipv een meisje dat geen andere manier weet om zich te uiten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het stuk niet waarom oma het versterkt door het "makkelijke" kind vaker te laten logeren.
Jij bent als ouder toch degene die je kind dan mee geeft? Dan laat je de oudste toch gewoon niet meer bij oma logeren tot de jongste is geweest en het om-en-om is? Daar heeft je moeder niks over te zeggen, ze kan beloven wat ze wil, maar jíj bent de ouder die beslist voor je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
17-07-2018 19:59
Ik vind het eigenlijk helemaal geen diva-gedrag. Klinkt meer alsof ze behoefte heeft aan meer quality time met jou of oma of iets waar ze niet steeds geconfronteerd wordt dat zus meer mag etc.
Dit.

Praat eens met haar over haar gevoelens in plaats van over haar gedrag.

Je hebt het steeds maar over "ompraten" en "gouden bergen beloven", maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat ze dit misschien helemaal niet doet om er extraatjes aan te verdienen, maar om zich gehoord te voelen?
maartje2016 wijzigde dit bericht op 17-07-2018 20:06
24.19% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
17-07-2018 20:01
Dit. Ze verdient een harde aanpak. Als ze straks 13 of 14 dendert ze helemaal dwars over je heen.
Te kort door de bocht. Je weet niet of het diva-gedrag is of wat anders.
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
17-07-2018 19:48


Ze is de jongste (haar oudere zus is 10) en voelt zich vaak tekort gedaan. Hoewel haar zus niet altijd het probleem is, vindt ze het oneerlijk dat haar zus meer mag want- zo zegt ze: 'ze kan er immers ook niets aan doen dat ze later geboren is'.

Mijn moeder (oma) versterkt dit alles. Juist omdat mijn jongste vaak dit gedrag vertoont heeft mijn moeder moeite met haar. Hierdoor is mijn moeder geneigd haar zus vaker te laten logeren, omdat die immers geen problemen geeft. Praten over deze voortrekkerij met mijn moeder helpt niet. Er valt met mijn moeder daarover niet te praten. (geloof me, been there, done that). Bovendien is het kwaad meestal al geschiedt en heeft mijn moeder al toezeggingen gedaan.

Zoals nu is mijn jongste weer vlak voor het eten naar boven vertrokken. Ik had nog wel haar lievelingseten gekookt. Ze ligt nu op bed, zonder Ipad of wat dan ook. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Binnenkort gaan we weer met mijn (LAT)vriend en zijn kinderen op vakantie.
Dat ze niet eerder geboren is is natuurlijk een kul argument wat je als volwassene natuurlijk makkelijk kunt weerleggen.
Wat je moeder doet moet en mag je niet tolereren. Gelijke monniken gelijke kappen Verder heeft dat niets met leeftijd te maken.

Je lat maar gaat wel mét de kinderen op vakantie... Dus dan word de jongste weer achtergesteld? Want de kinderen van je vriend moet je natuurlijk te vriend houden.

Denk dat ik dochter wel begrijp én dat jij iets welbespraakter moet worden.
Oudste is 2 jaar alleen geweest, heeft 2 jaar alles alleen met jullie mogen doen en mag nu ook véél meer.
En staat mentaal en qua leeftijd verder.

De jongste komt in een bestaand nest, heeft helemaal geen "tijd alleen" gehad en mag veel minder dan haar zus.
En is jonger en staat mentaal dus minder ver.

Ik zou ook af en toe ontevreden zijn als 8-jarige dus.
Geef dat kind dus haar afzonder-momenten of doe dingen apart met haar.
Zodat ze zich ook es bijzonder voelt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
17-07-2018 20:01
Dit. Ze verdient een harde aanpak. Als ze straks 13 of 14 dendert ze helemaal dwars over je heen.
wat een onzin.
zo,n kind zit even in de knoop met zichzelf.
die is helemaal niet bezig met over iemand heen denderen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Die van 10 begrijpt echt wel dat het niet eerlijk is als zij wel / vaker mag logeren.
Ik zou dat ook echt afkappen, dat zij door oma voorgetrokken wordt ten nadele van haar jongere zus.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders waren overigens ook zo tegen mijn zusje en mij: mijn zusje was het leuke makkelijke kind, ik het zwaarmoedige en ongelukkige kind. Ik werd dus nooit meegevraagd als mijn moeder en mijn zusje iets gingen doen. Daar heeft onze relatie ernstig onder geleden, ik ben het huis uit gegaan met 18, ik ben honderden kilometers verderop gaan wonen en nooit langer dan een paar uur terug geweest. Als je dat prima vindt, zou ik niets doen, als je dat niet wil zou ik uitzoeken waarom ze zo ongelukkig is.
Frox schreef:
17-07-2018 20:09
Mijn ouders waren overigens ook zo tegen mijn zusje en mij: mijn zusje was het leuke makkelijke kind, ik het zwaarmoedige en ongelukkige kind. Ik werd dus nooit meegevraagd als mijn moeder en mijn zusje iets gingen doen. Daar heeft onze relatie ernstig onder geleden, ik ben het huis uit gegaan met 18, ik ben honderden kilometers verderop gaan wonen en nooit langer dan een paar uur terug geweest. Als je dat prima vindt, zou ik niets doen, als je dat niet wil zou ik uitzoeken waarom ze zo ongelukkig is.
Ik lees helemaal niet dat Pantoffel zo doet/denkt. Ze vindt het vervelend voor dochter en wil tips hoe ze hier iets aan kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met je dochter gaan praten als ze niet boos is.

En ik zou de logeerpartijtjes van zus bij oma gebruiken om extra leuke/speciale dingen te doen met jongste. Beautymiddagje (nagels lakken en haren doen, evt wat make-up), leuke (nieuwe!) film kijken (een die oudste zus nog niet kent), ijsjes maken (leuk met dit warme weer ;-) ).

Mist ze het misschien ook dat zij iets heeft om mee te pronken? Als zij kan lezen, is dat niets nieuws: haar zus kan het al.
blijfgewoonbianca schreef:
17-07-2018 20:01
Het is ook heel lastig om - eenmaal op je kamer - de stap weer te nemen om naar beneden te komen. Zeker als mensen je een verwend mormel vinden, ipv een meisje dat geen andere manier weet om zich te uiten.

Dat gevoel hadden we bij mijn neefje ook. Dat hij gewoon geen andere manier wist. We hoopten dat dat makkelijker zou zijn als hij ouder zou zijn. Het gaat nu inderdaad veel beter.

Wat wij trouwens wel hebben gedaan is benoemen als het een keer wél goed ging. Dus juist het goede gedrag belonen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
17-07-2018 20:01
Dit. Ze verdient een harde aanpak. Als ze straks 13 of 14 dendert ze helemaal dwars over je heen.
Wow...
Ze verdient het zelfs nog wel?!

TO, ik zou allereerst aan je moeder en dochter duidelijk maken dat het logeren aan jou gevraagd moet worden. Jammer van alle toezeggingen, maar houd hierin de controle, want ik kan me voorstellen dat dat steed hard binnen komt bij je jongste.

Als ik je zo lees, is het geen verwend of divagedrag, maar frustratie/onmacht. Wellicht helpt het om wat extra qualitytime met haar te plannen? Even echt positieve aandacht voor haar alleen. Misschien dat ze dan ook wat makkelijker gaat praten.

Het leven kan best ingewikkeld zijn voor een kind...
Alle reacties Link kopieren
Dat ze uit de situatie wegloopt, is haar manier van dealen met een probleem. Ze is ook nog zo jong. Even een gesprekje over wat er precies gebeurde en wat zij daarbij voelde, lijkt me meer opleveren dan gouden bergen beloven. Luister naar haar. Je hoeft zeker niet overal in mee te gaan, maar luisteren en vragen, tja, daar heeft iedereen denk ik het meeste baat bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven