Moeilijk gedrag dochter 6

12-08-2018 11:52 15 berichten
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn situatie aan jullie voorleggen, in de hoop op tips, adviezen, miss. mensen met soortgelijke ervaringen.

Dochter 6 is erg gevoelig en is daarnaast erg bepalend/bazig. Wil vaak dat dingen op haar manier gaan, en als dat niet gebeurd wordt ze chagerijnig/boos/gaat huilen.

Ze trekt het zich enorm aan als kinderen eens boos of kattig tegen haar doen terwijl ze er zelf ook wat van kan. Speelpartijtjes bij ons thuis monden vaak uit in ruzie. Tegenwoordig wel minder vaak dan vroeger, maar nog wel vaak zat vind ik.
Als klein meisje vond ze het al enorm moeilijk om te delen. En eigenlijk is dat nog steeds zo.

Groep 3 gaat bijna starten en ik zie er eigenlijk enorm tegenop. Ik ben er een beetje bang voor dat ze zichzelf niet geliefd maakt met haar bazige gedrag, maar icm haar (over)gevoeligheid maakt ze het wel erg moeilijk voor zichzelf (en voor mij want ik maak me zorgen.) Ik ben bang dat ze de vriendinnen die ze heeft van zich afstoot, en daarbij vindt ze het moeilijk om nieuwe vriendinnen te maken.

Iemand ervaring of adviezen....?
Spreek haar aan op het moment dat ze een ruzie wilt gaan starten. Gewoon zoiets van : Niet doen.

Voor de rest een beetje laten gaan. Komt wel weer goed.
wacht gewoon af
Inderdaad, eerst even aankijken. Veel kleuters zijn draken, en onderling corrigeert zich dat vaak op den duur.
Alle reacties Link kopieren
Op haar leeftijd is het nog niet zo verkeerd wanneer vriendinnetjes zich van haar afkeren. Dat geeft haar de kans om haar gedrag aan te passen en te leren om het goed te maken met hen. Wees niet te bang, laat haar dit zelf leren. Het hoort erbij.
Alle reacties Link kopieren
Soms hebben kinderen op die leeftijd ook nog best wel moeite om woorden te geven aan emoties. Dan helpt het om die te benoemen en haar te helpen om dit op een acceptabele manier te uiten.
Bijv: ik zie dat je boos/teleurgesteld bent dat we dit en dat nu niet doen. Dat mag, en dat mag je vertellen, maar we gaan niet lelijk doen tegen andere kinderen daarom.
Je zou haar ook films kunnen laten zien of boeken kunnen voorlezen met gewenst gedrag of het belang van delen en samenwerken. Bijvoorbeeld Dora, dat sluit aan bij haar leeftijd. Dora neemt wel de leidersrol, maar is niet bazig.

En veel meta-discussies met haar hebben over haar gedrag. Zo van: je bent nu aan het huilen, maar wat bereik je daar nu mee? Zou je niet veel beter een goede oplossing kunnen verzinnen?
Alle reacties Link kopieren
Jij bent bang dat ze zich niet geliefd maakt.

1. Wiens probleem is dat, die zorgen? Van jou of van haar?
2. Is geliefd zijn heel belangrijk voor jou? Is dat het objectief ook voor een kleuter?
3. Een kleuter is lerende, ontwikkelt zich aan alle kanten, ook sociaal. Welke verwachting heb jij? Dat ze het ‘ineens’ snapt? Denk je niet dat ze volledig normaal gedrag vertoont dat zichzelf wel oplost als ze merkt dat kindjes haar corrigeren door haar af te wijzen? Ik denk het wel namelijk.

Kijk eens: het geheime leven van 4 jarigen. Of lees eens een boek over ontwikkelingspsychologie.
Dank allemaal voor jullie reacties. Heel fijn. Ik vind het moeilijk om te bepalen of de situatie nog ‘normaal’ of ‘richting problematisch’ wordt. Ze vertelt bv gisteren tijdens een huilbui dat ze ‘eigenlijk maar twee kinderen uit haar klas leuk vindt en dat zij de laatste tijd vaker stom tegen haar doen en dat ze dus eigenlijk helemaal geen vriendinnen heeft’. Dat vond ik dan wel kut om te horen en kan ik me dan druk om maken. Tijdens de vakantie heeft ze het ook niet over kinderen uit haar klas of heeft behoefte om met ze te spelen. Ik laat haar dan ook, want ik probeer niet mijn zorgen op haar over te brengen. Maar goed. Anyweg.... bah. Kan me er zo druk om maken.
Xanthan schreef:
12-08-2018 14:39
Jij bent bang dat ze zich niet geliefd maakt.

1. Wiens probleem is dat, die zorgen? Van jou of van haar?
2. Is geliefd zijn heel belangrijk voor jou? Is dat het objectief ook voor een kleuter?
3. Een kleuter is lerende, ontwikkelt zich aan alle kanten, ook sociaal. Welke verwachting heb jij? Dat ze het ‘ineens’ snapt? Denk je niet dat ze volledig normaal gedrag vertoont dat zichzelf wel oplost als ze merkt dat kindjes haar corrigeren door haar af te wijzen? Ik denk het wel namelijk.

Kijk eens: het geheime leven van 4 jarigen. Of lees eens een boek over ontwikkelingspsychologie.
1. Goede vraag. Ik maak me miss. bovenmatig zorgen. Maar zij ook, bv reactie gisteravond ‘ik heb geen vrienden’
2. Goede opmerking :-)
Ik vind geliefd zijn idd heel belangrijk. Misschien vind ik het te belangrijk. Maar vind haar geluk natuurlijk belangrijker. Ben er gewoon bang voor dat mensen haar stom gaan vinden en gaan pesten omdat zij ook vaak ‘stom doet’. Ze zoekt altijd de confrontatie op maar voelt zich dan vervolgens buitengesloten.
3. Ik hoop het....
Heb het geheime leven van 4 jarigen idd gekeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, mijn tweede heeft dit ook. Wil alles op zijn manier waardoor samen spelen vaak mis gaat. Ik snap je zorgen heel goed to. Ik lees hier dat het dan maar een les is als andere kinderen niet meer willen spelen, maar ik denk dat het niet zo werkt. Zoon wordt hier alleen maar verdrietig/bozig om waardoor hij nog minder contact legt met anderen en uiteindelijk buitengesloten wordt. Hij snapt nog niet dat zijn gedrag reden is voor kindjes om niet meer net hem te spelen, ook al praten we daar heel vaak over met hem...gelukkig heeft hij wel veel vriendjes in de buurt, als het dan niet werkt met samen spelen gaat iedereen weer makkelijk naar zijn eigen huis en zoeken ze elkaar na een uurtje weer op. Maar langere speelafapraakjes uit school zijn lastiger.
MinkeDeWit schreef:
12-08-2018 12:02
Inderdaad, eerst even aankijken. Veel kleuters zijn draken, en onderling corrigeert zich dat vaak op den duur.
dit... mijn zoon is ook bazig.. sommige kinderen accepteren dat sommige niet. ze zal dat zelf gaan ervaren

in de volwassen wereld zijn er ook bazen em volgers ;)
Alle reacties Link kopieren
Greenlotus schreef:
12-08-2018 12:09
Op haar leeftijd is het nog niet zo verkeerd wanneer vriendinnetjes zich van haar afkeren. Dat geeft haar de kans om haar gedrag aan te passen en te leren om het goed te maken met hen. Wees niet te bang, laat haar dit zelf leren. Het hoort erbij.
Dit. Toch een beetje laten gaan. Op deze leeftijd beginnen ze langzaam met wat zelfreflectie en zal ze er ook veel van leren. Maar herkenbaar hoor dat je het lastig vindt.
Ja, retevermoeiend.. Zowel het zorgen maken als het zien dat het vaak niet zo makkelijk gaat in het contact. Vandaag eerste schooldag, ze kon vannacht bijna de hele nacht niet slapen. Druk maken icm een mug. Ik hoop dat we/ze we een modus in vindt waardoor het geen vriendschappen in de weg gaat staan. Ze is ook zo onzeker icm bazig. Lastig, lastig...
Alle reacties Link kopieren
Kan ook een beetje in het karakter zitten. Ik was vroeger ook zo.
Nu uit het zich anders. Ik ben ook heel erg gevoelig voor kritiek. Maar tegelijkertijd zoek ik ook vaak zelf de confrontatie op.
Vervelende combinatie haha! Maar je leert jezelf wel kennen en ermee om te gaan.
Misschien kun je haar eens spiegelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven