Borstvoeding na borstverkleining

19-08-2018 15:17 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik zwanger en ben ik op zoek naar ervaringsverhalen van vrouwen die na een borstverkleining voor borst of flesvoeding zijn gegaan.

Ruim 10 jaar geleden heb ik een borstverkleining gehad waarbij het volledige weefsel los is geweest van de tepel.

Op de website van het LUMC lees ik het volgende:
“Wanneer de tepel volledig los is geweest van het onderliggende weefsel is borstvoeding zelden mogelijk”

Nu gaf de verloskundige aan dat ik het beter toch maar kan proberen om te zien of het toch gaat, maar ik twijfel hierover. Ik verwacht veel pijn in de borst, gedoe met voeding geven, druk maken of er te weinig melk uitkomt etc. Ergens lijkt het me veel minder stressvol om al van tevoren te besluiten dat borst geen optie is (je kunt dan ook pilletje nemen tegen stuwing begreep ik?) en het daarbij te laten.

Zijn er vrouwen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten? Waar heb je toe besloten?
Alle reacties Link kopieren
Je zou contact kunnen opnemen met een lactatiekundige.
Mijn zus.
Kon niet en ze heeft tabletjes geslikt om de melkproductie te laten stoppen want haar borsten knapten bijna.
Alle reacties Link kopieren
geen Tips wat betreft de borstverkleining ik heb nu een zoontje van 5 maanden en voed hem nog steeds, alleen heb ik achteraf bijna spijt dat ik zo ver ben gegaan om het vol te houden. Ik heb er een pnd aan overgehouden omdat het voor geen meter ging en ik ernstig over m’n eigen grenzen ben gegaan om het vol te blijven houden.

Wat ik wil aanraden is om na te denken wat de grens is waarop je besluit je kindje met de fles te gaan voeden. Want het is een kwetsbare tijd na je bevalling en je kan dan heel anders naar dingen kijken terwijl dat niet in je eigen voordeel is zeg maar.

Verder heb ik zo’n pilletje ook genomen bij mijn eerste, alleen bleken de bijwerkingen niet mals te zijn, ik weet niet alles meer maar iig een verhoogd risico op borstkanker dacht ik @( dus onderzoek even of je dat pilletje wel echt wil nemen... saliethee heeft namelijk ook een remmende werking en geen bijwerkingen. Succes met je beslissing, en nog een goede zwangerschap en bevalling gewenst
Alle reacties Link kopieren
Kun je met deze vraag nog bij je (plastisch) chirurg terecht? Want als alle melkkanaaltjes zijn doorgesneden, en dat zou ik verwachten als je tepel helemaal is los geweest, herstelt zich dat (volgens mij, maar dat zou ik dus checken) niet meer. Dan kun je proberen tot je een ons weegt maar zal het je nooit lukken omdat de verbinding naar je tepel er niet meer is.
En wat hierboven al geschreven is: zonder een soortgelijke ingreep is borstvoeding geven vaak al heel intensief, voor mij is het echt het meest onderschatte deel van mn zwangerschap/bevalling/periode daarna geweest, dus ‘het gewoon maar even proberen’ vind ik niet opgaan als je al vrijwel zeker weet dat het niet/nooit gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ook één ervaringsverhaal: mijn buurvrouw heeft borstkanker gehad, borstbesparende operatie, tepel en borstweefsel daar vlak achter zijn ze niet bij geweest. In theorie zou ze dus borstvoeding hebben moeten kunnen geven met die borst, heeft ze ook geprobeerd, maar meer dan een paar druppeltjes zijn er nooit gekomen. Bij haar kon de andere borst het opvangen en ging dat wel goed, maar dat zal bij jou sowieso niet het geval zijn. Dus wat ik al zei, laat je niet teveel sturen door het ‘probeer het maar gewoon’ van de verloskundige, als het fysiologisch gezien (vrijwel) niet meer kan zou ik eieren voor mijn geld kiezen en ook al zodra het kan met die pillen starten om de stuwing te onderdrukken.
Alle reacties Link kopieren
Als het los is geweest zijn die kleine kanaaltjes doorgesneden. Geen borstvoeding dus.
Alle reacties Link kopieren
Uit je openingspost lees ik meer dat jij het wel oké vindt om meteen met een fles te starten, maar dat je twijfelt door de verloskundige. Klopt dat?

Als je het zelf wilt proberen, ga ervoor. Je hebt gauw genoeg door of de klieren zichzelf hersteld hebben.
Vind je het een rustigere gedachte dat je vanaf begin meteen met de fles start, dan is die keuze net zo oké hoor.
Volg je eigen gevoel!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eerder gezegd een beetje vreemd van de verloskundige om dit te zeggen. Ik zie al een moeder die dagen helemaal in de stress zit omdat het niet lukt en maar denkt dat ze faalt als ze opgeeft. Wat niet kan dat kan niet he..
Bij oudste kreeg ik een paar druppels melk, maar de spanning op mijn borsten deed ontzettend pijn. Na 3 dagen een pil gehad en toen was het snel voorbij. Ging ook richting ontsteking.

Bij jongste gelijk een paar uur na de bevalling al een pilletje gehad (was duidelijk besproken tijdens de zwangerschap met de gyn) en nergens last van gehad.
Wel vond de verpleegkundige het nodig om er wat van te zeggen, maar ik heb haar toen een dodelijke blik toegeworpen en dat was dat :$
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfde verhaal, 9 jaar geleden. Ik was van plan meteen voor flesvoeding te gaan, maar door alle druk toch geprobeerd. Lukte voor geen meter, ik kreeg van iedereen wisselende adviezen (ook van de lactatiekundigen) en om zuigreflex te behouden moesten we na de borst baby de melk uit een spuitje laten zuigen. Ging voor geen meter. Elke voeding duurde zo ruim anderhalf uur (borst, spuitje, alsnog fles). De vierde nacht zat ik er echt bij te janken en toen heeft man ingegrepen en gezegd dat het genoeg was. En een rust dat dat gaf....
Bij tweede dus niet eens aan begonnen.
Ik had trouwens nauwelijks last van stuwing, dus daar niks tegen in genomen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 10 jaar geleden geopereerd en afgelopen jaar moeder geworden. De tepel is bij mij niet los geweest en borstvoeding moest mogelijk zijn, dus ik wilde het wel graag proberen. Maar altijd met het idee: als het niks wordt of het kost teveel moeite, dan stop ik er mee. Het is nooit echt op gang gekomen. Baby was op dag 3 al teveel afgevallen, dus moest toen sowieso kunstvoeding krijgen. Vanwege tepelkloven moest ik even stoppen met voeden en ben ik gaan kolven, maar dat heb ik maar een weekje serieus vol gehouden. Ik was zo moe en baby dronk al zoveel kunstvoeding, ik had het gevoel dat ik dat nooit meer kon inhalen. Hoewel ik er tijdens mijn zwangerschap zo luchtig over dacht, vond ik de beslissing om te stoppen met kolven toch lastig. Toch een soort schuldgevoel wat komt opzetten, terwijl echt niemand me dat aanpraatte. Het was juist mijn verloskundige die tijdens een huisbezoek, net toen ik aan het kolven was, zei dat er ook niks mis is met flesvoeding.

Al met al kijk ik er niet echt negatief op terug hoor. Ik ben toch wel blij dat ik het geprobeerd heb, want ik denk dat ik anders altijd met de vraag had gezeten; wat als? Maar vooral nacht 2 vond ik vreselijk, want baby huilde de hele nacht van de honger. Bij een tweede komt er dus meteen kunstvoeding in huis.

In jouw geval is de kans nog kleiner dat het gaat lukken, als dat zo op de website van je ziekenhuis staat. En ook wel logisch als je tepels helemaal los zijn geweest. Als ik jou was, zou ik denk ik meteen voor flesvoeding gaan. Oh en de stuwing vond ik wel meevallen, ik zou daar persoonlijk geen pilletje voor slikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap heel goed dat je het wil proberen. Ik heb een aantal jaar ook een verkleining gehad en nu een kindje van 2 en zwanger van de tweede.

Ook ik heb het geprobeerd, maar er kwam nauwelijks melk. Eerste dagen zowel aangelegd als kolven. Ook ik was hier veel tijd aan kwijt ook hier viel baby te veel af, dus alsnog na 3 dagen overgestapt op flesvoeding.
Ik vond vooral die onzekerheid van of kindje wel wat binnenkreeg stressvol.

Besloten het bij de tweede het niet meer te proberen.
Blijf ik het jammer vinden....ja, maar de stressvolle situatie van vorige keer wil ik niet meer.

Succes met keuze hierin maken.
Hier hetzelfde gehad. Heb borstvoeding daardoor nooit als optie gezien en meteen met flesvoeding begonnen. Stuwing was met een dag of wat al over en mijn kinderen deden het prima op flesvoeding. Ze hadden wel vanaf dag 1 een speentje erbij voor de zuigbehoefte. Succes met je beslissing!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in je OP dat je zelf voor fles kiest, maar dat je je nu verplicht voelt om borstvoeding te proberen na het gesprek met de vk.
Ben jij nu mal dat je je zo laat beïnvloeden.
En is zij nu mal dat ze een zwangere vrouw, vol hormonen, die heel emotioneel is en al huilt om een filmpje van een puppy, die dus een enorm schuldgevoel krijgt van zo’n pusherig verhaal, zoiets gaat vertellen?

Ja, ze moet vast vertellen dat borstvoeding de beste voeding voor het kind is, maar vergeet daarbij volledig wat de beste manier van voeden voor de moeder is.

Flesvoeding is prima voeding. En als borstvoeding waarschijnlijk onmogelijk is, waarom zou je je dan in bochten wringen in een periode die al kwetsbaar genoeg is?

Laat je dat schuldgevoel niet aanpraten!
Eens met hertjehertje.. Mij is destijds verteld dat borstvoeding niet meer zou lukken. Toen was ik een jaar of 19 en boeide mij dat niets. Jaren later bij mijn eerste kindje vond ik het toch wel jammer ivm de anti-stoffen die in bv zouden zitten, maar wat niet gaat, dat gaat niet.
Was bij mijn oudste bang dat mijn kindje dan vaker ziek zou zijn omdat ik geen bv kon geven. Maar heb inmiddels ervaren dat de kindjes van borst-voedende moeders uit mijn omgeving eigenlijk met dezelfde verkoudheden en kwaaltjes te maken kregen als mijn kindje.

Ik ben door geen enkele vk of verpleegster onder druk gezet. Ze vroegen gewoon of ik borst of fles ging geven. En mijn antwoord was fles ivm borstverkleining. Dat was prima.

Laat je niet gek maken hoor. Als jij het toch zou willen proberen moet je het zeker doen, maar wil je het niet, laat je dan niet aanpraten dat het zou moeten.
Jouw verloskundige ratelt haar standaard-riedel ‘borstvoeding is het beste’ maar jouw situatie is niet standaard, niet te vergelijken met aanstaande moeders die geen borstverkleining hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring. Ik wilde bij de eerste beginnen met flesvoeding tot een aantal weken voor de bevalling mijn borsten begonnen te lekken. Toen toch besloten om het te proberen. Kindje hapte echter niet goed aan, werd geel en met kolven bleek er weinig voeding te komen. Na een week volledig over op flesvoeding. De tweede had meer feeling voor borstvoeding, die hapte uitstekend en dronk gretig maar kreeg binnen 24 uur honger. In de kraamweek heb ik steeds eerst borstvoeding gegeven en daarna flesvoeding. Maar de flessen gingen onveranderd leeg en toen ik een aantal keer kolfde omdat ik nieuwsgierig was hoeveel voeding ik nu gaf bleek het op 30 cc te blijven hangen. Dat zette al snel weinig zoden meer aan de dijk en ook hier na de kraamweek gestopt. Maar ik heb zeker geen spijt dat ik het geprobeerd heb. Er waren vanaf het begin flessen en flesvoeding in huis, ik heb er geen stress van gehad. Wel het gevoel hoe het is om borstvoeding te geven en mooie momenten en dierbare foto's met mijn twee minimannen!
Mijn advies zou dus zijn: leg je kindje aan na de geboorte, kijk wat er gebeurd. Maar zorg dat je alles in huis hebt om flesvoeding te geven en maak er geen drama van als het toch niet lukt. Zoals anderen al zeiden, het moet voor de moeder ook goed zijn. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
O, stuwing heb ik trouwens nauwelijks last van gehad. Geen medicatie voor hoeven gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na een borstverkleining waarin de gehele tepel is verplaatst, ook dezelfde tekst gehoord van de verloskundige.
Ook al gaf ik aan dat de melkklieren doorgesneden waren en dat het sinds de operatie heel gevoelig was bij mijn tepels.
Maar op aandringen van de verloskundige heb ik het toch geprobeerd gelijk na de bevalling.
Ik heb heel erg veel pijn ervaren.
Er kwam sowieso niks uit.
Ik heb echt gehuild van de pijn waarop de verloskundige zei dat we dit maar beter niet konden doen en dat ik maar beter op kon gaan op flesvoeding.

Dus vertrouw op jezelf en je gevoel, ik wou dat ik dat ook had gedaan.
Omdat de melk nergens heen kon, krijg ik ook een onsteking in mijn borst.
Dit had met pillen voorkomen kunnen worden hoorde ik later.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven