Normaal peutergedrag?

19-08-2018 19:10 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste is vorige maand twee geworden. Ze loopt qua ontwikkeling wat voor: praat goed, kan tellen, herkent allerlei kleuren en vormen. Ook motorisch is ze handig. Daarnaast zijn er ook wat wonderlijke dingen. Ze hoort bijvoorbeeld feilloos het verschil tussen een helikopter en een vliegtuig en tussen verschillende vogelsoorten. Dan rent ze naar binnen en zegt bijvoorbeeld: mama, schrik ervan, duif, nadat ze een duif hoorde. En dan is ze ook echt een beetje van slag. Als ik ga stofzuigen doet ze haar handen over haar oren en gaat huilen en ook bij het aandoen van kleding geeft ze vaak aan dat het niet lekker zit. Ze vindt de wind buiten soms ook vervelend aanvoelen. En als er eten op de grond valt, dan moet het worden opgeraapt. Ook een snottebel moet weg. Kan het verstandig zijn om alert te zijn op autisme?

Verder is ze qua temperament volgens mij redelijk normaal. Ze is redelijk gehoorzaam en soms weleens boos, maar niet buitensporig. Op het kdv geven ze wel aan dat ze delen moeilijk vindt en andere peuters soms aanspoort tot ‘stout gedrag’. Dan gaan ze bijvoorbeeld met hun eten gooien. Dat doet ze thuis dan weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Op basis wat je hier beschrijft zou ik me geen zorgen maken om autisme. Ze is talig en maakt sociaal contact op de crèche.

Iedere peuter probeert de wereld naar haar/zijn hand te zetten, zeker de slimmere exemplaren. Ze leren hoe het hoort een zijn daarin heel zwart wit. Grijs komt nog (ooit... hoop ik... Mijn oudste is 3)
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kind met autisme. Het kunnen symptomen zijn maar verder vertel je niks bijzonders waaruit blijkt dat je alert moet zijn op autisme. Waarom zou je je zorgen maken?
saintjeisanoniem wijzigde dit bericht op 08-10-2018 17:16
29.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft dit met autisme te mk?
Misschien leert ze snel en is ze meer geïnteresseerd in andere dingen dan haar leeftijdsgenoten. Ik zou zeggen, lekker voeren. Wij vonden het destijds ook best grappig dat onze zoon van 1,5 jaar precies wist wat een combijn was, wat met 4 jaar alle voetbalplaatjes bij naam en rugnummer was, op zn 4e kon lezen etc. Leuk om hem dat te laten leren, omdat hij het zo leuk vond. Nu is hij 14 jaar en vindt hij de meisjes en hangen veel leuker en is krap overgegaan van gymnasium 2 naar 3.
Konden we hem nog maar dingen leren🤣🤣
Alle reacties Link kopieren
saintjeisanoniem schreef:
19-08-2018 19:20
Ik vind het altijd zwaar vermoeiend dat ouders niet gewoon genieten van hun kinderen en onschuldig gedrag meteen onder een vergrootglas leggen.

Ik heb een kind met autisme. Het kunnen symptomen zijn maar verder vertel je niks bijzonders waaruit blijkt dat je alert moet zijn op autisme. Waarom zou je je zorgen maken?
Tja, omdat ik gehoord heb dat het goed is om er op tijd bij te zijn. Niet meteen dat ik er wakker van lig, maar hetvalt me wel op dat ze zintuiglijk gevoeliger is dan leeftijdsgenootjes.
Alle reacties Link kopieren
Beide van mijn oudere kids hadden dit als uk ook, de ene heeft niets en de ander heeft een lichte ass vorm ja.

Dus dat is meer een karakteriets dan een vorm van autisme.
Alle reacties Link kopieren
Dan is die van mij ook autistisch. 🤔
Is ook net 2 en veel van de dingen die je beschrijft zijn herkaanbaar.
Er hoeft maar een kruimeltje onder haar voet te zitten, of d’r schoenen en sokken moeten uit. Ze hoort ook het verschil tussen een motor en een scooter.
Kent bijna alle kleuren en kan tellen. Roept ‘koolmees’ of ‘duif’ en als ik iets laat vallen zegt ze ook ‘ik geschrokken’.
Ik lees dus echt niks bijzonders.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als "normaal" peutergedrag
Misschien wat (hoog) sensitief.
clifford schreef:
19-08-2018 19:36
Tja, omdat ik gehoord heb dat het goed is om er op tijd bij te zijn. Niet meteen dat ik er wakker van lig, maar hetvalt me wel op dat ze zintuiglijk gevoeliger is dan leeftijdsgenootjes.
Het is zeker goed om er op tijd bij te zijn, maar dat is vooral om verdere problemen te voorkomen. Op dit moment lijkt ze echter nog niet vast te lopen hierdoor en er zijn ook maar heel weinig instellingen die zo vroeg al diagnosticeren aangezien een kind zich in die leeftijdsfase nog heel snel verder ontwikkelt. Ze lijkt inderdaad wat overgevoelig voor prikkels, maar autisme is meer dan dat. Goed om een beetje in de gaten te houden, maar belangrijker om gewoon van haar te genieten. Vanuit bijvoorbeeld hoogbegaafdheid zou ook het één en ander verklaard kunnen worden. Ik zeg niet dat daar wel sprake van is, maar een kenmerk is vaak niet maar onder één stoornis te plaatsen en kan soms vanuit meerdere dingen verklaard worden. En daarnaast heeft ze natuurlijk ook nog sowieso haar eigen karakter dat ervoor kan zorgen dat ze wat gevoeliger reageert op prikkels. Zou me er voorlopig niet te druk om maken en pas als ze op de basisschool ook signalen gaan afgeven of jij merkt dat ze daar ongelukkig van wordt of problemen ervaart eventueel eens naar de huisarts gaan.
ik herken alles van mijn kinderen als peuters. Labeltjes die uit kleding moesten en naden van sokken. Geluid van de stofzuiger (vind ik zelf ook irritant)
Beide geen autisme.
Alle reacties Link kopieren
Je kind kan ook hoogbegaafd of sensitief zijn, ook daar is niks mis mee als je dat in goede lijnen laat lopen. Vormen van autisme lijkt mij dit niet, je moet ook begrijpen dat kinderen van 2, juist nu alles gaan ontdekken en dat kan als een bom in slaan en dus gewoon normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn middelste is in juni 2 geworden maar praat al 7 maanden in volzinnen, weet ook het verschil tussen een helikopter en een vliegtuig en ook tussen een gans/zwaan/eend etc. Rommel ruimt hij ook op maar dat is alleen maar omdat hij mij dat ook altijd ziet doen. Geluiden en wind etc maakt hem niets uit maar om het zo maar te zeggen. Je hebt kinderen die zo jong al al die dingen weten en kinderen die het zo jong nog niet weten. Oudste kwam met 2 jaar niet eens verder met praten dan mama en miauw. Maak je niet te druk.
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
19-08-2018 19:25
Wat heeft dit met autisme te mk?
Misschien leert ze snel en is ze meer geïnteresseerd in andere dingen dan haar leeftijdsgenoten. Ik zou zeggen, lekker voeren. Wij vonden het destijds ook best grappig dat onze zoon van 1,5 jaar precies wist wat een combijn was, wat met 4 jaar alle voetbalplaatjes bij naam en rugnummer was, op zn 4e kon lezen etc. Leuk om hem dat te laten leren, omdat hij het zo leuk vond. Nu is hij 14 jaar en vindt hij de meisjes en hangen veel leuker en is krap overgegaan van gymnasium 2 naar 3.
Konden we hem nog maar dingen leren🤣🤣
Ik weet nu nog niet eens wat een combijn is 😂😂
Alle reacties Link kopieren
Ze loopt niet vast inderdaad en ik geniet ook enorm van haar hoor. Ze is echt heel leuk en lief.

En fijn dat jullie geen gekke dingen lezen. Ik zie vooral kleine kinderen om me heen die zich van alles laten aantrekken, opzetten en insnoeren en dan valt het gewoon op dat die van mij dat niet wil omdat het niet lekker zit. En oh ja: ze wil eigenlijk ook alleen roze aan ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb combijn net ook even gegoogled
Alle reacties Link kopieren
clifford schreef:
19-08-2018 20:16
Ze loopt niet vast inderdaad en ik geniet ook enorm van haar hoor. Ze is echt heel leuk en lief.

En fijn dat jullie geen gekke dingen lezen. Ik zie vooral kleine kinderen om me heen die zich van alles laten aantrekken, opzetten en insnoeren en dan valt het gewoon op dat die van mij dat niet wil omdat het niet lekker zit. En oh ja: ze wil eigenlijk ook alleen roze aan ;)
Die zitten gewoon nog niet in de “ ik ben 2 en zeg nee” fase. Hier de hele dag gezeur over een onderbroek dragen, is echt normaal.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een doodnormale peuter!
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:17
99.45% gewijzigd
Grappig, ik herken alles van mijn oudste dochter. Zij heeft wel autisme maar die diagnose is pas op haar 15e gesteld. Juist door haar intelligentie heeft ze heel lang gewoon de rest van haar omgeving gevolgd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet hoogsensitief of hoogbegaafd of wat dan ook. Mijn peuter jankt ook bij 1 vlaagje wind alsof ze er dood door gaat, bij een snottebel, als er iets van eten op de grond valt, herkende alle kleuren al voor haar 2e, etc. Ik herken vrijwel alles uit je verhaal. En ik vind haar heel normaal. Peuters die zich alles laten aantrekken en opzetten die herken ik dan weer helemaal niet, allebei mijn kinderen hadden een erg sterke eigen wil op hun 2e jaar en konden om 'niets' een enorm drama maken. Dat is nou juist typisch en heel gezond gedrag voor 2-jarigen.
Ik heb het idee dat dat kriebelen van kleding echt kind iets is. Oudste is 6 en heeft periode sokken binnenstebuiten gedragen want de naadjes irriteerden. Nu moeten nog steeds alle labels uit kleding ivm kriebelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is eind zestig, en moet nog steeds alle labeltjes uit kleding knippen. Ze schrikt ook wat sneller dan gemiddeld (terwijl ze geen angstig type is), heel fijn als je auto rijdt met haar er naast :-? . Maar ze is echt alles behalve autistisch, eerder té sociaal betrokken dan dat. Dus dat hoeft echt niks met elkaar te maken te hebben.

Ik zelf heb altijd een bloedhekel gehad aan het geluid van een stofzuiger. Heb zelf lang niet begrepen waarom, want van geluiden die veel harder waren, heb ik helemaal geen last. Pas jaren later besefte ik dat het wellicht te maken heeft met het feit dat ik heel erg allergisch ben voor huisstof. Blijkbaar had ik onbewust al eerder door dat het geluid van de stofzuiger gekoppeld was aan benauwd worden door het rond vliegende stof.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook zo eentje. Ik verbaas me er soms ook over, maar zorgen maken doe ik me niet.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-08-2018 20:20
Grappig, ik herken alles van mijn oudste dochter. Zij heeft wel autisme maar die diagnose is pas op haar 15e gesteld. Juist door haar intelligentie heeft ze heel lang gewoon de rest van haar omgeving gevolgd.
Hier raak je dus wel net een punt waardoor ik wat twijfel. Ze is best een slimpie en dan blijk je het minder snel te kunnen herkennen toch? Ik vraag me van mezelf soms ook weleens af of ik licht autistisch ben, al functioneer ik verder prima.

Maar waarschijnlijk heb ik ook net wat super meegaande leeftijdsgenootjes als vergelijkingsmateriaal.
clifford schreef:
19-08-2018 21:54
Hier raak je dus wel net een punt waardoor ik wat twijfel. Ze is best een slimpie en dan blijk je het minder snel te kunnen herkennen toch? Ik vraag me van mezelf soms ook weleens af of ik licht autistisch ben, al functioneer ik verder prima.

Maar waarschijnlijk heb ik ook net wat super meegaande leeftijdsgenootjes als vergelijkingsmateriaal.
Ligt ook gewoon aan de kunde van de onderzoeker. Ik ben zelf op mijn twaalfde gediagnosticeerd, terwijl mijn moeder op mijn zesde al met me bij de GGZ liep omdat ik compleet vastliep. Dat was met name thuis, omdat ik door mijn intelligentie prima wist wat op school van me verwacht werd, maar mij dat zoveel energie kostte dat ik thuis compleet instortte. En dan zie je inderdaad (in een tijd dat autisme bij vrouwen ook nog een stuk minder bekendheid had) dat het voor een onderzoeker heel lastig is omdat op school en in gesprek met het kind niet gelijk iets waarneembaar is. Je merkt het als moeder echt wel als je kind problemen gaat hebben en dan is een juiste diagnose belangrijk om de juiste hulp te kunnen krijgen. Maar op dit moment zou ik me niet gelijk al te veel zorgen maken en gewoon rustig kijken hoe ze zich gaat ontwikkelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven