Kleedgeld, hoe gaan jullie hiermee om als ouders?

21-09-2018 19:38 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van (bijna) 13 krijgt sinds dit schooljaar kleedgeld (€50,- per maand). Afgelopen maand was het de eerste maand dat ze kleedgeld kreeg, en hierover heeft ze ook een behoorlijke aanvaring met haar vader (wij zijn gescheiden) gehad.
Dochter heeft afgelopen week een trui gekocht. Haar vader was hierover boos. Ze heeft al heel veel truien, en de afspraak die zij met hem heeft gemaakt was dat ze deze maand dan ook geen truien meer zou kopen.
Ik snap dat ex hier niet blij mee was. Echter, mijn idee is; laat haar er zelf maar tegenaan lopen. Ze zal binnenkort een jas nodig hebben, en wellicht ook andere schoenen. Hiervoor zou ze in mijn ogen moeten sparen, en door toch dit soort dingen te kopen, kan ze minder snel kopen wat ze echt nodig heeft. Ik denk (hoop) dat doordat ze er vroeg of laat tegenaan gaat lopen dat ze niet heeft gespaard, ze zelf gaat leren dat ze beter moet nadenken over haar uitgaven. Mijn ex zijn mening is; kleedgeld intrekken omdat ze er niet mee kan omgaan.

Hoe gaan jullie hiermee om?
Juist met kleedgeld moet je geen restricties opleggen. Natuurlijk kan ze er nog niet mee omgaan. Ze moet het toch leren?
En laat vader het zelf oplossen met dochter. Hij heeft t afgesproken met haar.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft toch kleedgeld om haar te leren met haar eigen geld om te gaan?? Als je zelf wil bepalen wat ze wel of niet mag kopen dan moet je dat niet doen en gewoon met haar winkelen als ze kleding nodig heeft. Ik vind dat je haar inderdaad eerst wat maanden de kans moet geven om het zelf te ervaren, zoals jij al aangeeft. Bizar om meteen na een maand al conclusies te trekken en haar ook het idee te geven dat ze er niets van bakt. Je hoort je kind daarin te adviseren en te helpen en de rest komt ze zelf wel achter.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan vanaf deze maand de oudste kleedgeld geven. Alleen is hij nu 16. Hij werkt als vakkenvuller en vindt het leuker om met vrienden te gaan winkelen.
Ook wij geven € 50 per maand. Wel krijgt hij nog € 25 zakgeld per maand. Schoenen kopen wij 1 paar voor zomerseizoen en 1 voor winterseizoen. Dito met de winterjas. Vorig jaar heeft hij best een mooie en dure jas gekregen en die past nog wel een jaar of 2 (op de groei gekocht :) ).

Ik vind 13 jaar nog wel erg jong, vooral omdat het zo moeilijk voor ze in te schatten is. Zoon kan pas betere keuzes maken sinds hij werkt. Hij weegt alles af tegen: hoeveel uren vakkenvullen en is het me dat waard? Bij je dochter is dit wellicht nog niet, dus is voor haar die €50,- niet zo “ waardevol”. Wat dat betreft snap ik je ex-man wel. Ik zou er zelf denk ik ook zo instaan.
Alle reacties Link kopieren
Ze moeten leren. Ik heb altijd wel uitgelegd wat handig is, maar kiezen doen ze altijd wel zelf.

Overigens krijgen ze van ons wel ieder seizoen een jas en 1 paar schoenen naast die 50 euro.
Met 2 truien over elkaar heeft ze geen jas nodig :-).
En die totaal afgetrapte sneakers moeten maar wat langer meegaan.

Je kan natuurlijk ook het kleedgeld halveren en dat haar vader dan maar de helft zelf betaalt of oplost.
Hij zal waarschijnlijk duurder uit zijn dan 25 euro per maand.
Dingen als redelijke schoenen en een winterjas en dan ook nog truien en broeken enz. Zou ik niet van 50 euro per maand kunnen voor mijn tiener. Ook niet als het van de H&M is.

Dus de jas en schoenen zou ik betalen en dingen als truien en broeken enz van die 50 euro.
COtweepuntnul schreef:
21-09-2018 19:42
Juist met kleedgeld moet je geen restricties opleggen. Natuurlijk kan ze er nog niet mee omgaan. Ze moet het toch leren?
Dit.
Kleedgeld is er voor om fouten mee te maken.
Vader moet niet zo zeuren. Ze leert het vanzelf. Mijn dochter heeft wel eens een winter zonder truien gezeten omdat al haar geld was opgegaan aan schoenen. Daarna niet meer gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Jij betaalt het kleedgeld? Dan moet vader niet zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Het hele idee achter kleedgeld is in mijn ogen dat ze zelf kunnen kiezen aan wat ze het uitgeven. Verder denk ik ook inderdaad zoals jij al zij dat ze er wel achter komt wanneer ze in de winter laarzen of een warme jas nodig heeft. Lekker bezig laten en dan leert ze vanzelf met geld omgaan!
Arm kind! Zo jong en dan gelijk zo'n reactie. Pfff
Alle reacties Link kopieren
Mijn idee is dus ook dat kleedgeld oa. is om ervan te leren. Ook ik vond de trui niet nodig nodig, ik heb haar dan ook gewezen op het feit dat als zij die te dure schoenen of jas wil (daar betalen we sowieso aan mee, zij mag bijleggen gezien het feit dat haar smaak duurder is dan als wat een goede jas en schoenen hoeven te kosten) ze die straks niet kan betalen.

@Ruma; haar vader was ook wat minder enthousiast over het kleedgeld. Voornamelijk zijn vrouw en ik staan er anders in waardoor hij toch akkoord is gegaan. En wellicht is 13 ook nog wel te jong?

Ik adviseer haar wel. 9 van de 10 keer overlegd ze over haar aankopen. Aan de hand daarvan maakt ze dan een keuze (de trui was zonder overleg, en 2 truien komt ook idd aardig in de buurt van een winterjas 😉).
Alle reacties Link kopieren
zyxoda schreef:
21-09-2018 20:01
Mijn idee is dus ook dat kleedgeld oa. is om ervan te leren. Ook ik vond de trui niet nodig nodig, ik heb haar dan ook gewezen op het feit dat als zij die te dure schoenen of jas wil (daar betalen we sowieso aan mee, zij mag bijleggen gezien het feit dat haar smaak duurder is dan als wat een goede jas en schoenen hoeven te kosten) ze die straks niet kan betalen.

@Ruma; haar vader was ook wat minder enthousiast over het kleedgeld. Voornamelijk zijn vrouw en ik staan er anders in waardoor hij toch akkoord is gegaan. En wellicht is 13 ook nog wel te jong?

Ik adviseer haar wel. 9 van de 10 keer overlegd ze over haar aankopen. Aan de hand daarvan maakt ze dan een keuze (de trui was zonder overleg, en 2 truien komt ook idd aardig in de buurt van een winterjas 😉).
Ik kan natuurlijk ook alleen over mijn oudste praten, maar hij was met 13 nog helemaal niet zo bezig met kleding. Hij ging mee winkelen en vond het ook prima als ik gewoon wat truien en broeken meenam. Wellicht ook het verschil tussen jongens en meiden. Maar ik merk wel dat hij (nu hij een half jaar aan het werk is) veel bewuster met geld omgaat. Overigens zijn de eerste 3 maanden salaris ook zo zijn portemonnee uitgevlogen en hij snapte niet hoe dat kwam. Toen heb ik met hem eens samen zijn internetbankierenapp geopend en zijn we nagegaan en hebben opgeschreven waar het geld aan opging. Was een eue-opener voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat 13 te jong is om goed te kunnen overzien wat je jaarlijks aan kleding nodig hebt en goed te plannen wanneer je waar geld aan kunt of moet uitgeeft.

Het is de verantwoording van jullie als ouders dat je kind goed gekleed is

Je kan haar niet zonder winterjas of degelijke schoenen laten lopen en als je dit alsnog voor haar koopt als ze er tegenaan loopt dat ze die nodig heeft en er geef 'n geld voor heeft dan gast het hele leerzame effect van kleedgeld verloren.

Dan leert ze namelijk niet dat geld eindig is en op echt op betekent en dat je dus goed moet plannen.

In plaats daarvan leert ze ik kan gerust geld uitgeven want er is azltijd wel iemand die mij uit de brand helpt.

Dus het is een beter idee om voorlopig gewoon de basics als jassen, schoenen, ondergoed en sokken nog voor haar te kopen. Dan kan ze zelf wat experimenteren met de minder noodzakelijke kledingstukken.
Alle reacties Link kopieren
ruma1999 schreef:
21-09-2018 20:14
Ik kan natuurlijk ook alleen over mijn oudste praten, maar hij was met 13 nog helemaal niet zo bezig met kleding. Hij ging mee winkelen en vond het ook prima als ik gewoon wat truien en broeken meenam. Wellicht ook het verschil tussen jongens en meiden. Maar ik merk wel dat hij (nu hij een half jaar aan het werk is) veel bewuster met geld omgaat. Overigens zijn de eerste 3 maanden salaris ook zo zijn portemonnee uitgevlogen en hij snapte niet hoe dat kwam. Toen heb ik met hem eens samen zijn internetbankierenapp geopend en zijn we nagegaan en hebben opgeschreven waar het geld aan opging. Was een eye-opener voor hem.
Mijn dochter kreeg op die leeftijd dertig euro kleedgeld, en de afspraak was dat ze daar alles van moest doen op schoenen en jassen na want daar wilde ik geen rampen mee. En gaandeweg kwam daar elk jaar wat verantwoordelijkheid bij. Kind is nu zeventien en koopt alles van haar veertig euro kleedgeld, ook schoenen en jassen. Eigenlijk was het vijftig euro, maar ze wilde zo graag een spotify abonnement :proud: .
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 21-09-2018 20:37
4.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend jong voor kleedgeld, 12. Ik ben het met de reactie van Sugarmiss hierboven eens.
Am Yisrael Chai!
sugarmiss schreef:
21-09-2018 20:20

Dus het is een beter idee om voorlopig gewoon de basics als jassen, schoenen, ondergoed en sokken nog voor haar te kopen. Dan kan ze zelf wat experimenteren met de minder noodzakelijke kledingstukken.
Mee eens. 13 jaar is best jong voor kleedgeld en zeker om daar ook grote dingen zoals ondergoed, winterjas en goede schoenen in mee te nemen.
Onze kinderen kregen ook op vrij jonge leeftijd kleedgeld maar dat was exclusief een aantal basics, daar zorgden wij zelf voor. Later hebben we dat stap voor stap toegevoegd door het kleedgeld te verhogen en dan nog een bijdrage te leveren zodat ze zelf de keuze konden maken of ze voor iets gewoons/betaalbaars zouden gaan, of dat ze bij wilden leggen voor iets aparters. Op die manier leren ze het ook wel. Maar trek daar gerust nog een paar jaar voor uit want dat is geen kwestie van weken/maanden maar echt wel van een paar jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 13 niet te jong voor kleedgeld hoor, ik kreeg ook kleedgeld vanaf mijn 13e (12 jaar geleden). Ik kreeg toen 25 euro per maand. Dat spaarde ik gewoon zodat ik een broek kon kopen etc. Mijn moeder betaalde toen nog wel een jas en schoenen. Vanaf 14 jaar kreeg ik 50 euro per maand en toen moest ik alles zelf betalen. Kan prima. Maar ik ben dan ook altijd heel zuinig geweest en kocht geen overbodige dingen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Hier kregen ze kleedgeld ná hun laatste groeispurt én als ze het zelf wilden. Dochter met 15, zoons met 17 en 15. Erg onvoorspelbare groeiers dus echt wel eens twee garderobes per seizoen moeten kopen.

We begonnen altijd pas op een moment dat ze goed in de kleren zaten en dus eerst even konden sparen voor het volgende seizoen. 50 euro voor alles inclusief jassen, schoenen en ook ondergoed. Ze redden het er prima mee.

Kleedgeld is gebaseerd op wat ik de twee voorgaande jaren uitgaf aan hun kleding. Werkelijk bijgehouden, en iets afgerond. Als ze goed hun best doen krijgen ze ook wel eens iets van me dat ze net niet kunnen betalen.
Andersom schreef:
21-09-2018 20:47
Hier kregen ze kleedgeld ná hun laatste groeispurt
Hoe weet je nou wanneer de laatste groeispurt is?
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2018 20:49
Hoe weet je nou wanneer de laatste groeispurt is?
Dit.
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2018 20:49
Hoe weet je nou wanneer de laatste groeispurt is?

Je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker, maar als je kinderen eenmaal een volwassen lengte hebben volgt er niet vaak nog een spurt van 10 cm in een half jaar. Zoons waren op dat moment 1,85. Oudste zoon is sinds die tijd inderdaad niet meer explosief gegroeid en is nu, tweeënhalf jaar later, 1,88m. Jongste is nu net 1,85. Heeft de afgelopen drie jaar ter flinke spurts gehad en hopelijk geen derde in het vooruitzicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven