leerkracht basisschool met dyslexie

22-09-2018 16:43 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan een leerkracht met dyslexie een goede leerkracht zijn? Vast wel maar ik merk toch dat ik het geen fijne gedachte vind en ik mij zorgen maak of mijn kind wel het beste (vooral) taalonderwijs krijgt.

Maar maak ik mij wel terecht zorgen?

Graag jullie mening / ervaringen.
de mooiste bloemen groeien aan de rand van het ravijn
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan hoe de dyslexie zich uit. Ik heb kinders in de klas die zo goed kunnen overcompenseren dat je er minder aan merkt dan sommigen zonder, eigenlijk helemaal niks. Of die alleen last hebben met lezen.
[...]


Die leerkracht heeft gewoon een diploma dus geschikt voor het onderwijs.

Het lijkt me vooral voor de persoon zelf heel lastig.
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 22-09-2018 18:44
Reden: OP verwijderd
57.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kind krijgt niet het beste onderwijs, tenzij je in Finland woont. Maar het zal bedt onderwijs krijgen dat aan de Nederlandse eisen voldoet.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Mijn dochter heeft een juf gehad, die zonder dyslexie ook knoeperts van fouten maakte.

Ik ken mensen aan wie je niet merkt dat ze dyslectisch zijn. Zij zouden zonder problemen leerkracht kunnen worden (als je afgaat op hun manier waarop ze lezen en spellen). Maar zij vertellen ook niet dat ze dyslectisch zijn.

In groep 1/2 zou ik het niet zo'n groot probleem vinden. Bij groep 3-8 zou ik mijn zorgen uiten bij de juf en daarna de directie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook een leerkracht op school met dyslexie. Die haalde de taalfouten van de kinderen niet uit opstellen etc. dus wij hebben er wat van gezegd. Taallessen zijn toen door collega gecontroleerd en er is een methode op aangepast . Maar pas NA het melden door diverse ouders.
Maar de juf heeft wel een voldoende gehaald voor de spelling en taaltoets. Dus dan lijkt met mij geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet prettig vinden dat een leerkracht de spelling niet goed voordoet op het bord of verbeterd. Vooral niet bij een taalzwak kind...
Net zoals ik liever geen leerkracht wil die de rekensommen niet beheerst.

Maargoed... er komt natuurlijk geen ouder achter dat de leerkracht van zijn/haar kind dyslexie of dyscalculie heeft.
Gelukkig hebben we tegenwoordig ook digitale schoolborden, waarbij je de les al zodanig kunt voorbereiden (en uit kunt werken) zonder fouten.
Alle reacties Link kopieren
elmo11 schreef:
22-09-2018 18:44
Ik zou het niet prettig vinden dat een leerkracht de spelling niet goed voordoet op het bord of verbeterd. Vooral niet bij een taalzwak kind...
Net zoals ik liever geen leerkracht wil die de rekensommen niet beheerst.

Maargoed... er komt natuurlijk geen ouder achter dat de leerkracht van zijn/haar kind dyslexie of dyscalculie heeft.
Gelukkig hebben we tegenwoordig ook digitale schoolborden, waarbij je de les al zodanig kunt voorbereiden (en uit kunt werken) zonder fouten.
Ach, jij zou het niet eens zien 😀
JollyRider schreef:
22-09-2018 18:32
Je kind krijgt niet het beste onderwijs, tenzij je in Finland woont. Maar het zal bedt onderwijs krijgen dat aan de Nederlandse eisen voldoet.
Scherp weer.
fientje1982 schreef:
22-09-2018 18:37
Maar de juf heeft wel een voldoende gehaald voor de spelling en taaltoets. Dus dan lijkt met mij geen probleem.
Dat hoeft niet. Als het een onoverkomelijk probleem is bij de student in de gekozen richting, dan kunnen er alternatieven worden geboden (ipv taaltoets). Zo kan de student met hulpmiddelen de toets maken, zoals taalkaarten, werkwoordschema's enz. Het halen van de toets is geen garantie voor goed spellen of formuleren.
Een*Nieuwe*Lente schreef:
22-09-2018 18:46
Ach, jij zou het niet eens zien 😀
Toch vind ik zelf niet goed/altijd goed kunnen spellen echt fundamenteel iets anders dan een leerkracht die, om wat voor reden dan ook, niet goed kan spellen.
Alle reacties Link kopieren
Deze leerkracht heeft het zelf aan het begin van het schooljaar verteld dus ik neem aan dat deze leerkracht er wel dusdanig last van heeft dat wij (en dus de kinderen) er wat van gaan merken.
de mooiste bloemen groeien aan de rand van het ravijn
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat je er iets van gaat merken en dat je je er geen zorgen over hoeft te maken.
Ik heb een aantal collega’s op de school waar ik werk die hier last van hebben, nog nooit een ouder of kind die het gemerkt heeft.

Ik ben benieuwd hoe je er aan het einde van het schooljaar over denkt.
Alles komt goed
De leerkracht kan ondanks zijn dyslexie best alle spellingsregels beheersen. Waarschijnlijk is het voor hemzelf het vervelendst.
Mijn zoon heeft ernstige dyslexie en krijgt daar nu behandelingen voor via de gemeente. Zijn behandelaar..? Die heeft ook dyslexie, maar kan mijn zoon heel goed begeleiden hierin. Doordat hij het zelf ook heeft een dus datzelfde traject ook heeft moeten doorlopen kan hij mijn zoon juist extra goed ondersteunen, omdat hij weet hoe het is.
Ze zeggen ook dat de kinderen die zo'n traject hebben doorlopen op het voortgezet onderwijs beter zijn in spelling dan "gewone" kinderen, alle regels zijn tot in den treuren geoefend.
Ik zou me er dus niet te druk om maken!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn voor die klas! Dat zo'n leerkracht met voorbeeldfunctie laat zien dat je met een leerstoornis prima kan functioneren.

Dat zij zelf spellingregels niet consequent toe past betekent niet dat ze ze niet kan uitleggen. Dat ze zelf moeite heeft om woordbeelden in te prenten betekent niet dat ze deze kinderen niet kan aanleren.

In haar lesvoorbereidingen zal ze ongetwijfeld extra waakzaam zijn op spelling. Ik zou me geen zorgen maken.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
poldermama schreef:
22-09-2018 18:59
Deze leerkracht heeft het zelf aan het begin van het schooljaar verteld dus ik neem aan dat deze leerkracht er wel dusdanig last van heeft dat wij (en dus de kinderen) er wat van gaan merken.
Waarom is dat dus?
NoPepsiPlease schreef:
22-09-2018 19:55
Wat fijn voor die klas! Dat zo'n leerkracht met voorbeeldfunctie laat zien dat je met een leerstoornis prima kan functioneren.

Dat zij zelf spellingregels niet consequent toe past betekent niet dat ze ze niet kan uitleggen. Dat ze zelf moeite heeft om woordbeelden in te prenten betekent niet dat ze deze kinderen niet kan aanleren.

In haar lesvoorbereidingen zal ze ongetwijfeld extra waakzaam zijn op spelling. Ik zou me geen zorgen maken.
Ik vind het juist een fout beeld geven: blijkbaar gaat iemand koste wat het kost voor iets dat hij graag wil en niet kijkt naar zijn talenten en beperkingen. Ik denk dat dyslectici en/of dyscalculistische mensen heel ver kunnen komen. Ik denk net zo ver als alle andere mensen met geen of andere leerproblemen. Maar is het beroep 'leerkracht' wel het juiste beroep in dit geval? Ik denk echt dat er veel beroepen in de categorie 'werken met kinderen' of 'lesstofoverdracht' of 'werken met groepen' te vinden zijn, waarbij ze zelf geen hinder zal hebben van haar dyslexie.

Als iemand zodanig dyslectisch is dat je het aan het begin van het jaar moet zeggen, dan ga ik ervan uit dat ze er ook daadwerkelijk last van heeft. Anders is het een opmerking waarbij je direct al 1-0 achter staat bij ouders.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
22-09-2018 20:29
Ik vind het juist een fout beeld geven: blijkbaar gaat iemand koste wat het kost voor iets dat hij graag wil en niet kijkt naar zijn talenten en beperkingen. Ik denk dat dyslectici en/of dyscalculistische mensen heel ver kunnen komen. Ik denk net zo ver als alle andere mensen met geen of andere leerproblemen. Maar is het beroep 'leerkracht' wel het juiste beroep in dit geval? Ik denk echt dat er veel beroepen in de categorie 'werken met kinderen' of 'lesstofoverdracht' of 'werken met groepen' te vinden zijn, waarbij ze zelf geen hinder zal hebben van haar dyslexie.

Als iemand zodanig dyslectisch is dat je het aan het begin van het jaar moet zeggen, dan ga ik ervan uit dat ze er ook daadwerkelijk last van heeft. Anders is het een opmerking waarbij je direct al 1-0 achter staat bij ouders.
Een beperking kan ook een kracht zijn, zoals in het verhaal van barbje. Ik denk dat je eigenlijk helemaal niet zomaar ergens vanuit moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kan een blinde een goede buschauffeur zijn?
Kan iemand met een strafblad een goede politieagent zijn?
Kan iemand die niet kan zwemmen een goede badmeester zijn?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik ken een leerkracht met dyslexie én dyscalculie.
Voor mijn zoon is het alleen maar fijn om te weten dat zijn behandelaar ook dyslectisch is. Voordat we tot testen en uiteindelijke diagnose waren was hij erg onzeker, faalangstig en had hij een zelfbeeld van -10. Voor hem is het heel fijn om te zien dat je ondanks je dyslexie toch kan worden wat je wil. Het kost je alleen met moeite.
Je kan dus ook zeggen dat mensen met dyslexie doorzetters zijn, zeker als hun droom is om leerkracht te worden en dat ook nog lukt!
Met dyslexie kan je een heleboel handigheidjes aangeleerd krijgen waardoor je beter kan functioneren in de harde, veroordelende wereld van tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
22-09-2018 21:22
Kan een blinde een goede buschauffeur zijn?
Kan iemand met een strafblad een goede politieagent zijn?
Kan iemand die niet kan zwemmen een goede badmeester zijn?
Nou, die blinde zal nogal wat problemen hebben zolang die bus niet op een vaste rails rijdt, en dan nog sensoren heeft zodat hij stopt als er iets of iemand voor staat.
Die persoon met strafblad: het spreekwoord zegt dat je dieven met dieven vangt, dus ja dat kan.
Die badmeester? Ik ken iemand die jaren typeles heeft gegeven zonder zelf een typediploma te hebben, dus als badmeester lukt dat misschien ook wel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
IB'er, dyslexiecoach, RT'er: prima banen voor iemand met dyslexie. Wat Barbje zegt: juist iemand die zelf ook dyslectisch is kan goed aanvoelen wat er nodig is om een leerling te begeleiden.

Ik weet zeker dat mensen met dyslexie doorzetters zijn: voor hetzelfde resultaat zullen ze altijd harder moeten werken. En ik denk ook zeker dat je met goede begeleiding heel ver kunt komen. Ik denk alleen wel dat als de dyslexie een beperkende factor is in je functioneren als leerkracht, dat je je moet afvragen of je je kwaliteiten niet beter anders in kunt zetten. Ouders zijn zeikerds. Ook zonder dyslexie ligt je spelling en formulering al onder een vergrootglas.

Oplossingen als: een collega moet dan alle uitgaande mail/communicatie doornemen voordat het verstuurd wordt, zou nog kunnen. Maar als een leerkracht met (beperkende) dyslexie werkstukken moet gaan nakijken. De meeste dyslectici herkennen geen schrijffouten, omdat hun woordbeeld niet vast is.

Nogmaals, als de leerkracht het zelf niet als beperkend ervaart, dan is er geen reden om het te vertellen aan het begin van het schooljaar.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
22-09-2018 22:37
IB'er, dyslexiecoach, RT'er: prima banen voor iemand met dyslexie. Wat Barbje zegt: juist iemand die zelf ook dyslectisch is kan goed aanvoelen wat er nodig is om een leerling te begeleiden.

Ik weet zeker dat mensen met dyslexie doorzetters zijn: voor hetzelfde resultaat zullen ze altijd harder moeten werken. En ik denk ook zeker dat je met goede begeleiding heel ver kunt komen. Ik denk alleen wel dat als de dyslexie een beperkende factor is in je functioneren als leerkracht, dat je je moet afvragen of je je kwaliteiten niet beter anders in kunt zetten. Ouders zijn zeikerds. Ook zonder dyslexie ligt je spelling en formulering al onder een vergrootglas.

Oplossingen als: een collega moet dan alle uitgaande mail/communicatie doornemen voordat het verstuurd wordt, zou nog kunnen. Maar als een leerkracht met (beperkende) dyslexie werkstukken moet gaan nakijken. De meeste dyslectici herkennen geen schrijffouten, omdat hun woordbeeld niet vast is.

Nogmaals, als de leerkracht het zelf niet als beperkend ervaart, dan is er geen reden om het te vertellen aan het begin van het schooljaar.
Er kunnen allerlei redenen, momenten en omstandigheden zijn waarom een leerkracht iets vertelt, niet alleen de redenen die jij aanneemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven