Sinterklaas als gezin of bij opa en oma

22-09-2018 20:23 265 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op herkenbaarheid wil ik toch graag jullie mening weten.

Mijn man en ik hebben een dochter van twee en willen Sinterklaas het liefst als gezin vieren. Thuis, zonder opa's of oma's. Dit omdat we het een gezinsfeest vinden en zelf de regie willen houden over het aantal en soort kadootjes. Kerst is voor familie, Sinterklaas is voor het gezin, zo staan we er in. Eén opa en oma zijn hier niet mee eens. Ze hebben zelf niets met Kerst en willen elk jaar graag met alle kleinkinderen sinterklaas vieren.

Toen we zelf nog geen kind hadden gingen we dus regelmatig daar op 5 december heen om het te vieren samen met opa, oma, broer/zus en neefjes en nichtjes. Elk kleinkind kreeg zo'n 30-40 kadootjes, veel te veel als je het mij vraagt. Op een gegeven moment keken de kinderen niet eens meer naar de kado's, maar werd het in een hoek gegooid om het volgende kado te kunnen uitpakken.

Wij willen ons kind niet op deze manier opvoeden, en hebben toen al gezegd: als wij later kinderen hebben doen we het anders. Gewoon thuis, zonder overdaad aan kado's. Vorig jaar hebben we het dus als gezin gevierd, maar toen we daar een week later op de koffie kwamen had de Goedheiligman toch nog een grote stapel kadootjes bij opa en oma gebracht.

Ook nu is inmiddels de discussie weer losgebarsten, opa en oma vinden het heel erg jammer dat we het niet met ze willen vieren en dat wordt sterk benadrukt. Is het nou zo raar om Sinterklaas als gezin te willen vieren? En hoe voorkom ik dat ze straks evengoed weer een grote stapel kado's brengen een week na Sinterklaas? Dochter is in dezelfde periode jarig, dus krijgt dan 4x in anderhalve maand kadootjes. Ik vind het gewoon te gek worden.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon thuis vieren en opa en oma duidelijk maken dat ze maar 1 kado mogen kopen. Dat jullie je kind niet willen overladen met kado's.
Ik snap dat ook niet van opa's en oma's, respecteer gewoon de regels van de ouders!
ik geef mn bek ook maar een douw
Zou het mogelijk zijn om afspraken met opa en oma te maken?

Wij vieren het als gezin, én gezamenlijk met z'n allen (opa, oma, kinderen en kleinkinderen) maar er wordt geen Kerst gevierd buiten het gezin om. En we hebben een bedrag afgesproken dat we per (klein)kind uitgeven.

Zo simpel zou het toch kunnen of juist moeten zijn? Gewoon afspreken waar jullie je beiden in kunnen vinden? Beetje geven, beetje nemen. Iedereen blij.
Alle reacties Link kopieren
Opa en oma willen geen verschil maken tussen de kleinkinderen, heel begrijpelijk.
Waarom alleen thuis? Vier het thuis op de manier die jullie willen. Maar ik zou het opa en oma ook gunnen om hun kleinkinderen te verwennen. Spreek eventueel een maximum bedrag af.
Het is maar een paar jaar, dan geloven ze al niet meer.

Hier vierden we (kinderen zijn inmiddels niet meer in de leeftijd dat ze geloven) altijd sinterklaas thuis én bij de beide opa’s en oma’s.
mida wijzigde dit bericht op 22-09-2018 20:32
4.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
30-40 cadeautjes? Dat kan toch bijna niet?

Verder denk ik dat jullie het vooral zelf moeten weten.

Jullie zijn oud en wijs genoeg om zelf te beslissen hoe je Sinterklaas wilt vieren, te bedenken hoe hard je daarvoor op je strepen moet staan en of dat het je waard is...
Ik zou blij zijn met een opa en oma die hun kleinkinderen af en toe verwennen.
Maar dat ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees 2 dingen: sinterklaas moet met gezin, omdat wij dat vinden.

En: ze krijgen teveel kados.

Punt 2 kun je makkelijk afspraken over maken. Max 4 kadootjes in totaal per kind. En qua verjaardag(mijn dochter is ook in die tijd jarig), een deel na uitpakken in de kast flikkeren en dan heb je gedurende het jaar toch af en toe weer een leuke verrassing.

Punt 1: waarom is dat buiten de kados dat je dat vindt?
Alle reacties Link kopieren
Jullie willen het niet, dus gebeurt het niet. Gewoon lekker thuis Sinterklaas vieren en dat gedram negeren.

Ik zou vragen om een mooie bijdrage voor de spaarrekening of één groot cadeau. En de week na Sinterklaas niet meer op de koffie gaan ;-D
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Schoonouders?

Zou je ze die tijd met kleinkind niet kunnen gunnen?
Van 1 dag in het jaar even wat anders doen word niet jou hele opvoeding teniet gedaan hoor.

Dochter word ook overladen met cadeaus. Zijn wij ook niet zo happy mee. Dus alles gaat naar zolder en dan elke keer in kleine beetjes naar beneden.
Ik zou opa en oma lekker laten verwennen, maar dan wel zorgen dat het dingen zijn die jullie goedkeuring wegdragen qua speelgoed/kleding.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste : jouw dochter kan het niet helpen dat ze in dezelfde periode jarig is.
(Ben ik ook, en ik snapte er als kind niks van als mensen zeiden: Zo jij wordt wel verwend, verjaardag en sinterklaas. Het was toch heel normaal, iedereen kreeg cadeautjes op verjaardag en met Sinterklaas, dus ik toch ook. Bedenk dus al vroeg welke zomerse cadeautjes je voor je kind wil kopen, want in december zijn ze er niet meer (strandspeelgoed en ander buitenspeelgoed, is niet te krijgen in December)
Vraag me trouwens af hoe je aan 30-40 cadeaus per kind moet komen.
Bespreek het ook eens met je broer en zus hoe zij er over denken, zodat je gezamenlijk kunt voorstellen aan opa en oma om het aantal cadeaus te verminderen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De intentie van je ouders is goed: ze willen heel grag je dochter verwennen en verrassen. Ga vanuit die intentie (en niet vanuit je eigen irritatie) het gesprek aan om te kijken of je tot afspraken kunt komen.

Luister, pa en ma, wij hebben er over nagedacht. Ons grootste bezwaar is eigenlijk de hoeveelheid cadeaus die onze dochter krijgt. Wij vinden het te veel voor haar. Wij vinden het wel heel lief en attent dat jullie op deze manier laten zien wat onze dochter voor jullie betekent. Wij vinden de cadeaus te veel, jullie vinden het jammer dat we niet meevieren. Wij willen wel meevieren, maar niet met zoveel cadeaus. Wat voor afspraken kunnen wij daarover maken?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wij vieren het ook met familie en als gezin. En dat kan prima. Ik vind ook dat je een eind mee moet gaan in familietradities, maar 30 tot 40 cadeaus per kind is echt idioot.
Route88 schreef:
22-09-2018 20:32
Schoonouders?

Zou je ze die tijd met kleinkind niet kunnen gunnen?
Van 1 dag in het jaar even wat anders doen word niet jou hele opvoeding teniet gedaan hoor.

Dochter word ook overladen met cadeaus. Zijn wij ook niet zo happy mee. Dus alles gaat naar zolder en dan elke keer in kleine beetjes naar beneden.

Ja precies. Of geef het weg aan een Sinterklaasbank zodat kinderen die niets hebben alsnog iets krijgen.
Opa en oma willen het ook graag met hun gezin vieren. En daar zijn jullie ook onderdeel van.

Zou het allemaal niet op de spits drijven, dan wordt het zo beladen.

En anders thuis met je partner en kind vieren zoals jullie willen, met 1 klein kadootje. En bij opa en oma ook en dan daar ook 1 kadootje. Is toch ook leuk voor je kind, en die ziet dan ook neefjes en nichtjes weer, en ook fiin voor opa en oma, om het met hun gezin plus aanhang en uitbreiding te vieren.
Alle reacties Link kopieren
Teigera schreef:
22-09-2018 20:28
Zou het mogelijk zijn om afspraken met opa en oma te maken?

Wij vieren het als gezin, én gezamenlijk met z'n allen (opa, oma, kinderen en kleinkinderen) maar er wordt geen Kerst gevierd buiten het gezin om. En we hebben een bedrag afgesproken dat we per (klein)kind uitgeven.

Zo simpel zou het toch kunnen of juist moeten zijn? Gewoon afspreken waar jullie je beiden in kunnen vinden? Beetje geven, beetje nemen. Iedereen blij.
Dat zou je denken, maar met deze opa en oma zijn niet zo goed afspraken te maken, ze zijn erg halsstarrig hierin. Zelfs de volwassenen 'moeten' 4 kadootjes krijgen, want 'anders is het niet leuk'. Het zijn eigenlijk grote kinderen.

We hebben de voorgaande jaren al geprobeerd een middenweg te zoeken, maar ze willen niet omlaag met het aantal kadootjes. Die enorme hoeveelheid zijn de andere kleinkinderen namelijk al gewend. En je kunt niet één van de kleinkinderen minder kadootjes geven (daar ben ik het dan wel weer mee eens).
Alle reacties Link kopieren
Jullie wensen aangeven. Als ze de cadeaus komen brengen, gewoon alles wat jullie te veel vinden (ongeopend) weer mee teruggeven (als jullie van te voren hebben aangegeven dat jullie een bepaald aantal genoeg vinden).
Bij gezeur het nog een keer duidelijk uitleggen, bij nog meer gezeur/discussie zorgen dat 1 ouder met kind de hort op gaat zodat zij de daaropvolgende discussie tussen ouder en opa/oma niet mee hoeft te krijgen.
Je dochter gelooft nog 5 jaar. Ik zou nog 5x met mijn hand over mijn hart strijken. Later zal je dochter die fan-tas-tische avonden bij opa en oma herinneren.
Alle reacties Link kopieren
Gewend zijn aan 30-40 cadeautjes vind ik niet meer verwennen, dat vind ik gewoon zielig eigenlijk.
Hallo?!
vitamined schreef:
22-09-2018 20:31
30-40 cadeautjes? Dat kan toch bijna niet?

Verder denk ik dat jullie het vooral zelf moeten weten.

Jullie zijn oud en wijs genoeg om zelf te beslissen hoe je Sinterklaas wilt vieren, te bedenken hoe hard je daarvoor op je strepen moet staan en of dat het je waard is...
Geloof me, dat kan. Ik had vrij hysterische schoonouders en met sinterklaas moest er flink worden uitgepakt.

To; kun je ze niet bij je thuis uitnodigen? Gun je hun ook wat en kun je het verder vieren op jullie manier.
5 december vierden we het als gezin thuis (sowieso vaak doordeweekse avond) maar in het weekend ervoor/erna werd het bij de twee sets grootouders gevierd met hun kadootjes.
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat opa en oma het zo willen vieren en dat ze zoveel moeite doen om cadeautjes voor de kleinkinderen te kopen.(misschien is het aantal cadeaus overdreven)
Naar mijn menig is het voor kinderen ook heel leuk om het met meerdere kinderen te vieren. Wijnhebben zelf 1 kind en vieren het bewust met andere kinderen en doen leuke schoencadeautjes voor ons zelf.
Het is maar een paar jaar en wees blij dat je het nog als familie samen kunt vieren. Nu heeft je kindje er geen erg in maar straks zal het zich afvragen waarom de anderen wel sinterklaas vieren bij opa&oma.
Het aantal vind ik wel heel veel trouwens, maar snap best dat opa en oma iets willen geven.
sinterklaas hoort bij opa’s en oma’s als een kerstboom bij kerst. als het echt gaat om het aantal cadeautjes dan maak je daar afspraken over. maar er zal wel meer spelen want om zoiets lulligs ga je natuurlijk niet opa en oma blokkeren met sint
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
22-09-2018 20:37
Je dochter gelooft nog 5 jaar. Ik zou nog 5x met mijn hand over mijn hart strijken. Later zal je dochter die fan-tas-tische avonden bij opa en oma herinneren.
En als ze nog broertjes/zusjes krijgt dan wordt dat uiteindelijk nog 8-10x.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven