Voorleesboek korte verhalen 7-8 jaar

04-10-2018 10:55 64 berichten
Onze dochter van nu 6,5 vind het fijn om elke avond voorgelezen te worden. Man en ik leggen haar om en om in bed, dus we lezen voor het gemak een boek met korte verhaaltjes. Ze vind Jip & Janneke leuk en we hebben ook het boek 365 Paardenverhaaltjes. Maar inmiddels lezen we deze nu al sinds haar 4e afwisselend voor en dan elke avond 2-3 verhalen. Het begint een beetje saai te worden :biggrin:
Ik zoek dus eigenlijk een soortgelijk boek met korte verhaaltjes, maar dan meer voor haar leeftijd. Iemand enig idee wat leuk is voor haar? Ze is gek op paarden, maar hoeft niet perce daarover te gaan. Andere voorleesboeken van Annie Mg Schmidt vind ze niet leuk overigens. We hebben ook de sprookjesboeken van de Efteling, maar daarvan lees ik geen heel verhaal per avond. Dat is te lang en omdat wij dus om en om in bed leggen is het niet heel handig :)

Dit soort verhaaltjes bedoel ik qua lengte. Jip & Janneke is iets langer en dat is ook prima. :

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Lekker samen naar de bibliotheek en een boek uitkiezen!
Alle reacties Link kopieren
365 verhaaltjes voor het slapen gaan of gekke verhaaltjes voor het slapen gaan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-10-2018 10:55
Lekker samen naar de bibliotheek en een boek uitkiezen!
Dit. Als het bevalt kun je het altijd nog aanschaffen
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Wat Lilalinda zegt.
Boekentips:
Lotte en Roos van Marieke Smithuis (3 bundels)
Ties en Trijntje van Yvon Jaspers (niet verwacht, toch echt leuk)
Binkie's beestenbende van Karin van Holst Pellekaan
Ozo.
Het grote voorleesboek voor rond de 7 jaar. Dan heb je allemaal verschillende verhalen van verschillende schrijvers. Wel even kijken of je dan niet dingen dubbel hebt omdat je het boek van de schrijver al hebt
Alle reacties Link kopieren
Het grote boek van Madelief, hoe ouder Madelief wordt in de boeken hoe langer overigens de hoofdstukken worden, maar zeker het eerste boek zijn allemaal korte verhaaltjes die prima los van elkaar (voor)gelezen kunnen worden.

Ik vond trouwens zelf rond die leeftijd juist leuk dat je langere verhalen kon voorlezen, verspreid over meerdere dagen. Misschien anders zorgen dat jij en je man het 'gemiste' stuk zelf even bijlezen, is dat een optie?
aapie87 wijzigde dit bericht op 04-10-2018 11:10
1.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-10-2018 10:55
Lekker samen naar de bibliotheek en een boek uitkiezen!
Dat, of een kinderboekwinkel en daar advies vragen. Het is nu Kinderboekenweek.


Lees je echt al 2,5 jaar dezelfde 2 boeken voor?
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie Kolletje al?
Alle reacties Link kopieren
"Misschien wisten zij alles" van Toon Tellegen!
Alle reacties Link kopieren
selle schreef:
04-10-2018 11:12
Kennen jullie Kolletje al?
Die vond mijn kind leuk. Of foeksia de miniheks.
Eze schreef:
04-10-2018 11:09
Dat, of een kinderboekwinkel en daar advies vragen. Het is nu Kinderboekenweek.


Lees je echt al 2,5 jaar dezelfde 2 boeken voor?
Bibliotheek kom ik hier nooit. Vroeger ooit 2x geweest ofzo, maar vind het niet zo fijn. Moet ik er weer langs om terug te brengen enz.

Ik lees tussendoor wel andere boeken soms, maar dat zijn dan dus boeken met 1 verhaal of lange verhalen. Daar houdt dochter haar aandacht niet echt bij en na een paar dagen zegt ze dan vaak dat ze het niet zo’n leuk boek vind. En dan pakt ze zelf weer 1 van deze 2 :)
Ik ga de boeken die hier genoemd worden eens opzoeken! Wil het trouwens voor sinterklaas geven ook, dus bibliotheek is voor dit boek dan niet handig :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Mijn meisje van 6,5 vindt de boeken van Koning Bobbel heel grappig, dat zijn korte verhalen. Floddertje, Kolletje, Lotje en Tommie.
De boze heks.
Dolfje weerwolfje.

Ik zou trouwens ook naar de bieb gaan. Dan heb je veel meer afwisseling in de verhalen.

Ties en Trijntje in december is leuk om met sinterklaas cadeau te doen. Iedere dag in december een ander verhaal. Plus daarbij een adventkalender. Waar ze iedere dag een luikje open mag maken. Daar achter zit dan een plaatje wat over het verhaal van die dag gaat. Dat boek is ieder jaar weer een hit hier.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
04-10-2018 11:21
Bibliotheek kom ik hier nooit. Vroeger ooit 2x geweest ofzo, maar vind het niet zo fijn. Moet ik er weer langs om terug te brengen enz.
Wat jammer, mijn fijnste jeugdherinneringen zijn van het lekker naar de bibliotheek boeken halen
En ook met mijn kinderen deed ik het vaak & graag. In de vakantie via de snoepwinkel naar huis, allemaal iets uitkiezen en lekker lezen
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter zelf ook meer gaat lezen -en als ze 6,5 is zal ze dat binnenkort wel kunnen- is de bibliotheek toch wel een prettige manier om meer dingen te proberen. Boeken terugbrengen combineer je dan gewoon met nieuwe halen.
lilalinda schreef:
04-10-2018 11:26
Wat jammer, mijn fijnste jeugdherinneringen zijn van het lekker naar de bibliotheek boeken halen
En ook met mijn kinderen deed ik het vaak & graag. In de vakantie via de snoepwinkel naar huis, allemaal iets uitkiezen en lekker lezen
Dat kan, ik vind de bibliotheek hier gewoon niet prettig. Nadat dochter haar voortanden eruit viel op het trapje voor de deur, ben ik er niet meer geweest. Dat hielp ook niet mee.
In mijn oude woonplaats ging ik vroeger wel altijd, maar die was veel groter met veel meer keus.
En wij maken weer andere fijne herinneringen :)
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
04-10-2018 11:37
Dat kan, ik vind de bibliotheek hier gewoon niet prettig. Nadat dochter haar voortanden eruit viel op het trapje voor de deur, ben ik er niet meer geweest. Dat hielp ook niet mee.
In mijn oude woonplaats ging ik vroeger wel altijd, maar die was veel groter met veel meer keus.
En wij maken weer andere fijne herinneringen :)
Ooit hebben ze de bibliotheek weer nodig, mijn VWO-ers halen er boeken voor hun lijst
Op school is altijd alles uitgeleend
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
04-10-2018 11:37
Dat kan, ik vind de bibliotheek hier gewoon niet prettig. Nadat dochter haar voortanden eruit viel op het trapje voor de deur, ben ik er niet meer geweest. Dat hielp ook niet mee.
In mijn oude woonplaats ging ik vroeger wel altijd, maar die was veel groter met veel meer keus.
En wij maken weer andere fijne herinneringen :)
Ze zullen allicht meer keuze hebben dan 2 boeken :)
lilalinda schreef:
04-10-2018 11:40
Ooit hebben ze de bibliotheek weer nodig, mijn VWO-ers halen er boeken voor hun lijst
Op school is altijd alles uitgeleend
Wat heeft dat ermee te maken? Ze kan er tegen die tijd prima zelf heen. Ik vind het gewoon geen prettige bieb en kom er dus niet. Ik vraag hier tips voor boeken, niet waar ik ze kan halen want dat zie ik dan wel als ik weet wat ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Duveltjes uit een doosje. Versjes en verhaaltjes. De meeste kort een enkele ietsje langer maar nog best te doen om voor te lezen.
Eze schreef:
04-10-2018 11:41
Ze zullen allicht meer keuze hebben dan 2 boeken :)
zal vast, maar dat heeft de boekwinkel ook en daar ga ik liever heen. En thuis hebben we ook veel meer keus, maar dochter heeft gewoon voorkeur voor die 2 en daar wil ik wat nieuws aan toevoegen.
lilalinda schreef:
04-10-2018 11:40
Ooit hebben ze de bibliotheek weer nodig, mijn VWO-ers halen er boeken voor hun lijst
Op school is altijd alles uitgeleend
Vanaf groep 3 al. Dan is het zeer belangrijk dat ze boekjes lezen die bij hun niveau past.
Vanaf dat je ze voorleest is het al goed om boeken af te wisselen. Dat is zo goed voor de ontwikkeling. "Ik vind de bieb niet leuk" vind ik dan zelf een belabberd excuus. Maar goed, ieder zijn ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel mensen hier het een gemiste kans vinden: een kind dat het leuk vindt om voorgelezen te worden, heeft waarschijnlijk ook wel zin om zelf te gaan lezen, en dat is voor de toekomst prettig. Nog twee maanden moeten wachten op een nieuw boek waar ze het dan weer tot haar achtste mee moet gaan doen (aan de titel van je topic te zien) is een beetje karig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven