Als jeugdzorgwerker een pleegkind in huis nemen?

17-10-2018 23:16 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Al sinds ik me herinner wil ik graag een pleegkind in huis nemen (waarschijnlijk eerst weekend/vakantie opvang). Ik ben opgegroeid met pleegbroers en -zussen en heb dus al vanalles voorbij zien komen en er goed over nagedacht. Nu werk ik sinds een jaar ongeveer in de jeugdzorg als flexwerker en zie ik dat er zoveel kinderen zijn zonder netwerk. Elk weekend zijn ze met de groepsleiding op de groep en ik zou hier graag iets in doen. In het bijzonder heb ik een goede band met een jongere op 1 van mijn vaste groepen; wederom zonder netwerk.

Wellicht een rare vraag, maar heeft iemand een idee of het mogelijk is om pleegzorg te bieden aan een jongere die je vanuit je werk begeleid? Ik ben niet in dienst van de organisatie zelf, maar van een uitzendbureau. Heeft iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring sorry, maar mooi dat je dit wil doen :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het mag, maar mijn gevoel zegt dat je niet privé én beroepsmatig aan een pupil verbonden mag zijn.

Misschien kun je eerst overgeplaatst worden naar een andere afdeling binnen de organistie?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me inderdaad dat dit niet mogelijk is. Jij bent daar als professioneel hulpverlener en mag zo'n kind dus niet in jouw priveleven betrekken.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
18-10-2018 00:25


Misschien kun je eerst overgeplaatst worden naar een andere afdeling binnen de organistie?
Ik denk dat ook dat niet uitmaakt. TO heeft al met de jongen gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
TO, heb je je eigenlijk al aangemeld als pleegouder? Volgens mij is daar veel vraag naar.
Alle reacties Link kopieren
Het gebeurt we vaker. Helaas is er niet altijd de ‘luxe’ dat er andere gezinnen beschikbaar zijn. Ik zou het bespreken met de leidinggevende van de betreffende afdeling.
Lijkt mij van kind tot kind af te hangen en van pleegzorg-organisatie tot pleegzorg-organisatie.

Vraag het dus es na bij de organisatie.
En check ook of zij het kind wel als "plaatsbaar" zien.
(Er zijn echt kinderen die het beter trekken op een groep dan in een pleeggezin.
Of waar het al te vaak is misgelopen met pleeggezinnen.
je wil niet het 5de pleeggezin worden van 't kind en na 3 maanden vaststellen dat het gewoon niet werkt als gezin. Ben je bovendien waarschijnlijk ook je job nog kwijt of moet kind weer naar een andere instelling.)
Alle reacties Link kopieren
Wat een stompzinnig idee.

Pietje mag in het weekend met jou mee naar huis want hij is je favoriet.

Maar Klaasje en Jantje moeten maar daar blijven want zij zijn niet leuk genoeg.

Het echte leven is niet als de film Annie waar ouders een kind komen uitzoeken om te adopteren.

Wat voor gevoel denk je dat je de andere kinderen geeft als je iemand zo voortrekt.
Alle reacties Link kopieren
Het komt op mij over alsof je pleegouder wil zijn voor deze ene jongere en dus niet omdat je graag pleegouder wil zijn. Dat lijkt me niet de juiste insteek. Als je pleegouder wil worden, kun je je beter officieel aanmelden en dan zie je vanzelf hoe het loopt. Nu dit op touw zetten omdat je een goede band met een patient hebt, zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
18-10-2018 00:47
Wat een stompzinnig idee.

Pietje mag in het weekend met jou mee naar huis want hij is je favoriet.

Maar Klaasje en Jantje moeten maar daar blijven want zij zijn niet leuk genoeg.

Het echte leven is niet als de film Annie waar ouders een kind komen uitzoeken om te adopteren.

Wat voor gevoel denk je dat je de andere kinderen geeft als je iemand zo voortrekt.

+1
Maar wees gerust: de instelling gaat zoiets never nooit niet goed keuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere gevallen waarin een proffesional pleegzorg is gaan bieden aan een cliënt (jeugdzorg) of het kind van een cliënt (zwakzinnigenzorg) maar in alle gevallen betekende dat in goed overleg overplaatsing of zelfs einde dienstverband, zodat er geen proffesionele relatie meer was.

Bespreek met je leidinggevende wat de mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zolang jij op die groep werkt, zal je niet de pleegouder van dit kind kunnen zijn.
Als je elders gaat werken mogelijk wel.

Wil je ook pleegouder worden als een ander kind bij jullie geplaatst wordt?

Is de jeugdzorginstelling waar je voor werkt tevens de pleegzorgorganisatie?
Of is dat een andere organisatie?

Is het voor dit kindje de bedoeling dat hij naar een pleeggezin gaat (al dan niet weekendpleegzorg)? Want dan staat hij vaak al aangemeld daarvoor bij de pleegzorgorganisatie.
Als jij je aanmeldt al pleegouder en door het aanmeldtraject heen bent, kun je wellicht benoemen dat je denkt dat dit betreffende kindje goed bij jullie zou passen. Aan de organisatie om dan nader te bekijken of dit- gezien allerlei factoren- inderdaad een goede match kan zijn.

Ken je de ouders van het kindje?
Afhankelijk van de situatie hebben een ouders van het kindje ook inspraak over een pleegzorgplaatsing. Al helemaal als het jeugdhulp in vrijwillig kader betreft.
Je hebt altijd in meer of mindere mate te maken met de ouders van het kind.
En voor het kind is het fijn als ouders ook enigzins door 1 deur kunnen met de pleegouders.

Los van dit alles: heel mooi van jou/jullie dat je pleegouder wil zijn!! Veel kinderen hebben het hart nodig :-) ik zou me gewoon aanmelden en naar zo'n voorlichtingsavond gaan. Succes!
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
18-10-2018 06:41
Ik ken meerdere gevallen waarin een proffesional pleegzorg is gaan bieden aan een cliënt (jeugdzorg) of het kind van een cliënt (zwakzinnigenzorg) maar in alle gevallen betekende dat in goed overleg overplaatsing of zelfs einde dienstverband, zodat er geen proffesionele relatie meer was.

Bespreek met je leidinggevende wat de mogelijkheden zijn.
Dit. Binnen de gehandicaptenzorg heb ik het 1x meegemaakt. Collega is overgeplaatst naar een andere locatie, is allemaal in goed overleg gegaan, maar professioneel had ze niks meer met deze client van doen. Is overigens ook in prima overleg gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je hier over na denkt!
Je kunt het altijd op je werk navragen, maar zoals uit de meeste reacties blijkt is dit waarschijnlijk niet mogelijk zonder dat je op zoek kunt naar een andere baan.
Je hoort wel eens dat mensen uit het netwerk van een kind ze tijdelijk opvangen, familie of bijvoorbeeld een leraar.

Schrijf je in voor weekendpleegouderschap. Ik ben zelf al zo'n 7,5 jaar weekendpleegouder.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
chocolol schreef:
18-10-2018 00:56
Het komt op mij over alsof je pleegouder wil zijn voor deze ene jongere en dus niet omdat je graag pleegouder wil zijn. Dat lijkt me niet de juiste insteek. Als je pleegouder wil worden, kun je je beter officieel aanmelden en dan zie je vanzelf hoe het loopt. Nu dit op touw zetten omdat je een goede band met een patient hebt, zou ik niet doen.
.
Dit is belangrijk om je te beseffen. Je bent jong en net aan het werk, dus je professionele ontwikkeling is beginnend. Heb je de (basis- en verdiepings)training beroepscode, beroepsethiek en tuchtrecht al gehad in het kader van je SKJ registratie? De beroepscode kun je sowieso opvragen (is een boekje, maar ook als PDF te downloaden bij BPSW) en er is volgens mij ook een stappenplan voor ethische dilemma's.

Daarnaast zou je dit met de instelling moeten bespreken als je dit zou willen. De grootste kans is dat dit niet mag, echter is het misschien niet in alle gevallen zo zwart/wit. Gezien je uitzendkracht bent zou er misschien een mogelijkheid kunnen zijn als je stopt met werken daar. Eigenlijk zouden jullie sowieso het stappenplan moeten doorlopen om te kijken of dit ethisch verantwoord zou zijn en, zo ja, onder welke voorwaarden. Want al zou het wel kunnen is het niet zo simpel als 'dat regelen we wel even'. In het verleden heb ik deze situaties heel soms gezien (maar dan niet bij iemand die werkzaam was op de groep van het kind terwijl het kind daar was opgenomen en in het weekend dat kind mee naar huis nam, dat zou ik afraden en dat zou ook niet mogen). Maar toen waren de lijnen toch iets minder strikt dan nu.

Al met al denk ik niet dat dit meteen een goed idee is, maar het is wel een goede oefening voor je professionele ontwikkeling en omgaan met de beroepscode en ethische dilemma's. Daarnaast zou het je kunnen helpen in je besluitvorming om sowieso wel/geen pleegouder te worden. Je enthousiasme en betrokkenheid is positief, nu de haken en ogen onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een hoop negatieve reacties! Ten eerste heb ik al benoemd dat ik mijn hele leven al pleegouder wil worden, dus een impulsieve beslissing is het zeerzeker niet. Ten tweede mag 'pietje' niet bij mij 'logeren' omdat hij toevallig de leukste thuis is en moeten jantje en henk daar blijven. Dit is juist een jongere die overal wordt uitgekotst en de rest van de groep heeft een veel groter netwerk waar zij heen kunnen in de weekenden. Jammer dat mijn berichtje zo word opgevat.

Ten tweede ben ik uitzendkracht. Mocht dit proces wel in werking worden gezet ga ik uiteraard niet meer op die groep werken, dat zou inderdaad mijn professionele houding niet ten goede komen en vast niet mogen inderdaad.

De reden dat ik nog niet aangemeld ben voor pleegzorg is omdat ik naar mijn mening nog te weinig ruimte in huis kan bieden aan een kind, maar daar komt binnenkort wel verandering in. Het leven is inderdaad geen annie film en ik hoef zeker niet het 5e gezin te zijn waar een kind word weggetrapt. Jammer van de foute interpretaties van mijn bericht
Alle reacties Link kopieren
Lieke1002 schreef:
18-10-2018 11:13
Wow, wat een hoop negatieve reacties! Ten eerste heb ik al benoemd dat ik mijn hele leven al pleegouder wil worden, dus een impulsieve beslissing is het zeerzeker niet. Ten tweede mag 'pietje' niet bij mij 'logeren' omdat hij toevallig de leukste thuis is en moeten jantje en henk daar blijven. Dit is juist een jongere die overal wordt uitgekotst en de rest van de groep heeft een veel groter netwerk waar zij heen kunnen in de weekenden. Jammer dat mijn berichtje zo word opgevat.

Ten tweede ben ik uitzendkracht. Mocht dit proces wel in werking worden gezet ga ik uiteraard niet meer op die groep werken, dat zou inderdaad mijn professionele houding niet ten goede komen en vast niet mogen inderdaad.

De reden dat ik nog niet aangemeld ben voor pleegzorg is omdat ik naar mijn mening nog te weinig ruimte in huis kan bieden aan een kind, maar daar komt binnenkort wel verandering in. Het leven is inderdaad geen annie film en ik hoef zeker niet het 5e gezin te zijn waar een kind word weggetrapt. Jammer van de foute interpretaties van mijn bericht
Als je eerste bericht zo kort en onvolledig is, dan kun je dergelijke reacties verwachten.
Wij moeten ook maar interpreteren op basis van summiere informatie, we kunnen niet ruiken hoe jij e.e.a. bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de reacties nog eens na gelezen, verreweg de meeste zijn niet eens negatief.
Of had je van iedereen een applausje gewild, dat je zo goed bezig bent?
Lieke1002 schreef:
18-10-2018 11:13
Jammer van de foute interpretaties van mijn bericht
Wauw, dit is wel een aangebrande reactie! Had ik eigenlijk niet verwacht van een hulpverlener.

Dat de jongen 'uitgekotst' wordt betekent niet dat het ethisch opeens wel oké is. Deze manier van denken is juist heel gevaarlijk in ethische dilemma's. Nogmaals, als je dit wil zul je het eerst met de instelling moeten bespreken, maar ook zeer zeker het stappenplan voor ethische dilemma's moeten doorlopen mét de instelling mochten zij het willen overwegen. Zo simpel denken als 'de rest heeft een groter netwerk en kan wel weg' is echt gevaarlijk in dit soort dilemma's!

Sommige reacties hier zijn fel, maar de meeste zou ik niet zien als 'negatief'. Ik ben verbaasd dat jij zo defensief terugreageert.

Volg de juiste lijnen als je dit wil onderzoeken, daarbij is wel kans dat je al snel op een duidelijke 'nee' stuit. Je bent beginnende hulpverlener en het is echt heel nobel om te willen helpen, maar de beroepscode raadplegen en dit soort zaken professioneel overwegen met deskundigen is absoluut noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op het werk (vergelijkbare setting) zou dit niet mogen.

Ik heb ooit mijn nichtje een paar weken thuis opgevangen en vervolgens is zij geplaatst binnen de instelling waar ik (al 4 jaar) werk. Er is speciaal daarom gekeken naar een andere instelling maar dat was (helaas) geen optie. Zolang zij er zat mocht ik niet op haar groep werken (was een van mijn vaste groepen) en dat maakte het allemaal best ingewikkeld. En dan was de situatie dus andersom...

Wij hebben een aantal weekend-/vakantiegezinnen die gekoppeld zijn aan de behandelgroepen. Dus júist voor de kinderen op de groep die op dat moment niemand anders hebben. De kinderen die zij in huis hebben komen dus tijdelijk. Het is een tussenoplossing tot er een langdurige oplossing is gevonden. Op deze manier hebben die kinderen toch een plekje waar ze terecht kunnen, een feestje rond hun verjaardag, af en toe een dagje of een nachtje weg, etc. Het klinkt alsof dat wel iets voor jou zou kunnen zijn. Maar dan voor kinderen vanuit een andere instelling dan waar je werkt :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin heeft iets soortgelijks gedaan , alleen dan met verstandelijk gehandicapten.

Ze nam een aantal cliënten van haar groep wel eens in het weekend mee naar huis. Biosje , bij haar of haar ouders eten etc..

De doelgroepen zijn natuurlijk niet helemaal te vergelijken , maar ze heeft een aantal keer meegemaakt dat deze cliënten op haar vrije dag boos weg liepen en bij haar op de stoep stonden.

Misschien een optie ( als de regels dit toelaten ) om dit met kinderen buiten je eigen vaste groepen te doen ?
Dit kan je het beste bespreken met de leidinggevende van de instelling waar de jongere woont. Ik werk in de residentiële Jeugdzorg en bij ons is dit volgens mij niet toegestaan. Maar mocht ik in de toekomst een groter huis hebben, met meerdere slaapkamers, zou ik direct uitzoeken of ik crisis pleegzorg kan gaan bieden aan jonge kinderen (0-11 jaar).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven