Kinkhoest bij 1,5 jarige

09-12-2018 17:24 31 berichten
Dag allemaal,

Onze bovenburen en aan beide kanten buren doen niet aan inenten.
Wel lopen er kinderen in dezelfde leeftijdscategorie rond als mijn dochter.

Bovenbuurmeisje en buurjongen hebben kinkhoest en helaas mijn dochter nu ook. :-|
(Ze heeft niet met desbetreffende kinderen gespeeld, zo snel kan het dus gaan, ook voor kinderen die er wel tegen zijn ingeënt.)

Ze heeft het nu al een paar nachten verschrikkelijk moeilijk. Ze wordt ieder half uur wakker van het hoesten en soms moet ze er van spugen. Ze wordt steeds vermoeider en lustelozer.

De dokter gaf aan hier niets tegen te kunnen doen, alleen gezegd dat het een milde vorm is en dat ik niet bang hoef te zijn voor koorts en hersenbeschadigingen.
Toch merk ik dat ze het echt slecht trekt, en dit kan dus nog een paar maanden duren.

Zijn er hier ouders geweest met kleintjes met kinkhoest? Is er iets wat ik kan doen om het ademen makkelijker te maken voor haar misschien? Allicht is er zoiets als kamille thee wat eventueel kan werken. Internet verwijst mij vooral naar homeopathische mensen met hele therapieën met rare namen. In ieder geval niets voor ons.

Allicht heeft iemand hier iets uitgeprobeerd wat een beetje werkte?
Ik vind het zo sneu en zielig....

(En ja, we gaan verhuizen)

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf als 12 jarige kinkhoest gehad. Heb 6 weken amper iets binnen kunnen houden, door het hoesten kwam alles er weer uit. Wat ik kan herinneren at ik steeds kleine beetjes en veel drinken ook in kleine hoeveelheden. Op een bepaald moment was ik zo moe dat slapen vanzelf ging. Hoop dat je er iets mee kunt. Hou uitdroging in de gaten als ze veel gaat spugen en verder kunnen ze er inderdaad niets mee. Heel veel sterkte en beterschap. Slim dat jullie gaan verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Huh dus jou ingeente kindje heeft kinkhoest gekregen en kan nu dus weer andere besmetten??

Dus die kinkhoest inenting heeft niet zoveel zin. :wtf:
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:35
Huh dus jou ingeente kindje heeft kinkhoest gekregen en kan nu dus weer andere besmetten??

Dus die kinkhoest inenting heeft niet zoveel zin. :wtf:
Ik snap dat dus ook niet, ook al ben je ingeënt, dan nog kun je het krijgen.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
09-12-2018 17:37
Ik snap dat dus ook niet, ook al ben je ingeënt, dan nog kun je het krijgen.
Snap die ‘verhuizen’ opmerking dan ook niet. Terwijl ze zelf een kind heeft die andere kan besmetten.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
09-12-2018 17:37
Ik snap dat dus ook niet, ook al ben je ingeënt, dan nog kun je het krijgen.
Ook als je bent ingeënt kun je het nog krijgen maar vaak verloopt de ziekte milder dan zonder vaccinatie. Besmettelijk ben je vooral de eerste paar weken. Dat je wil verhuizen kan ik ergens wel begrijpen. Waarschijnlijk enten zij de kinderen dan ook niet tegen andere ernstige besmettelijke ziektes in. Maar een kind kan het natuurlijk ook op de opvang of school oplopen.
Geen andere tips, gelukkig nooit met kinkhoest te maken gehad.
Succes!!
Wat vervelend voor je kindje en jullie!
Maar mijn schoonzusje van 22 heeft het vorig jaar ook gehad. Als kind volledig gevaccineerd. Ze is er wel even ziek van geweest en heeft lang geduurd voordat ze er weer helemaal bovenop was.
Mijn dochter was toen 1 en we hebben de eerst tijd bewust elkaar niet gezien.
Alle reacties Link kopieren
Lollypop04 schreef:
09-12-2018 17:47
Ook als je bent ingeënt kun je het nog krijgen maar vaak verloopt de ziekte milder dan zonder vaccinatie. Besmettelijk ben je vooral de eerste paar weken. Dat je wil verhuizen kan ik ergens wel begrijpen. Waarschijnlijk enten zij de kinderen dan ook niet tegen andere ernstige besmettelijke ziektes in. Maar een kind kan het natuurlijk ook op de opvang of school oplopen.
Geen andere tips, gelukkig nooit met kinkhoest te maken gehad.
Succes!!


Maar voor die ernstig besmettelijk ziektes is TO’s kind toch ingeent? Of krijg je dan weer de mildere vorm?
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:50
Maar voor die ernstig besmettelijk ziektes is TO’s kind toch ingeent? Of krijg je dan weer de mildere vorm?
Voor zover ik weet krijg je de meeste ziekten normaal niet na de inenting. Maar de meeste inentingen hebben niet bij 100% van de ingeënte mensen effect. Mede daarom is ook een hoge vaccinatiegraad nodig om uitbraken te voorkomen (anders krijg je die door combinatie van mensen die niet ingeënt zijn en mensen waarbij de inenting niet het gewenste effect heeft gehad).
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
09-12-2018 18:06
Voor zover ik weet krijg je de meeste ziekten normaal niet na de inenting. Maar de meeste inentingen hebben niet bij 100% van de ingeënte mensen effect. Mede daarom is ook een hoge vaccinatiegraad nodig om uitbraken te voorkomen (anders krijg je die door combinatie van mensen die niet ingeënt zijn en mensen waarbij de inenting niet het gewenste effect heeft gehad).

Even de uitzonderingen daar gelaten. Uiteraard zullen er gevallen zijn waar een inenting niet aan slaat.

Maar als jij dus ingeent bent. Heb je toch niks te vrezen. Kinkhoest kan iedereen krijgen ingeent of niet. Dus ik snap die verhuizen opmerking nog steeds niet... waar wil je heen verhuizen naar een bunker? Waar je waarschijnlijk wordt besmet door je eigen kind. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 17:35
Huh dus jou ingeente kindje heeft kinkhoest gekregen en kan nu dus weer andere besmetten??

Dus die kinkhoest inenting heeft niet zoveel zin. :wtf:
Nee de bacterie kan zich aanpassen waardoor het bestaande vaccin eens in de zoveel tijd niet meer zo goed werkt.
Je krijgt dan kinkhoest in een mildere vorm,. Mijn zoontje heeft het ook gehad en je kan je misschien niet voorstellen dat dit de mildere vorm is, toch is het zo blijkbaar.
Als je nog in de eerste actieve fase zit zou je volgens mij kunnen vragen om ab. Wij kwamen daarvoor te laat volgens de kinderarts.
Die heeft overigens wel kunnen vaststellen dat hij die kinkhoest infectie had doorgemaakt en dat het dus - alhoewel niet op korte termijn - zou stoppen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
09-12-2018 18:13
Nee de bacterie kan zich aanpassen waardoor het bestaande vaccin eens in de zoveel tijd niet meer zo goed werkt.
Je krijgt dan kinkhoest in een mildere vorm,. Mijn zoontje heeft het ook gehad en je kan je misschien niet voorstellen dat dit de mildere vorm is, toch is het zo blijkbaar.
Als je nog in de eerste actieve fase zit zou je volgens mij kunnen vragen om ab. Wij kwamen daarvoor te laat volgens de kinderarts.
Die heeft overigens wel kunnen vaststellen dat hij die kinkhoest infectie had doorgemaakt en dat het dus - alhoewel niet op korte termijn - zou stoppen.

Heel vervelend voor je zoontje. Heb ook kinkhoest gehad al was ik wel wat ouder. Het vaccin die je krijgt ingespoten zal altijd een oudere variant zijn want de ziekte blijft zich muteren. MAW je loopt altijd achter.
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 18:22
Heel vervelend voor je zoontje. Heb ook kinkhoest gehad al was ik wel wat ouder. Het vaccin die je krijgt ingespoten zal altijd een oudere variant zijn want de ziekte blijft zich muteren. MAW je loopt altijd achter.
Precies het vaccin zal altijd achterlopen en eens in de zoveel tijd krijg je dan een uitbraak. Hier in het dorp/ vinexbuurt heerste het een paar jaar geleden echt volgens de huisarts. Nu al een tijd niks van gehoord maar er kan dit jaar zomaar weer een nieuwe oplaaiing zijn natuurlijk.
if we all light up, we can scare away the dark...
tatlitatli schreef:
09-12-2018 18:26
Precies het vaccin zal altijd achterlopen en eens in de zoveel tijd krijg je dan een uitbraak. Hier in het dorp/ vinexbuurt heerste het een paar jaar geleden echt volgens de huisarts. Nu al een tijd niks van gehoord maar er kan dit jaar zomaar weer een nieuwe oplaaiing zijn natuurlijk.
Ik hoor om me heen niet anders dan kinkhoest.

Tips:
Rechtop laten slapen.
Goed geventileerde en frisse kamer
Je hoeft ook niet alles te begrijpen MeerDanZat.
Maar ik zit na deze ervaring liever niet langer ingeklemd in een dagelijkse omgeving met een vaccinatiegraad van 25% onder de 3 jaar. Dat ze het een en ander via een kinderdagverblijf oid op kan pikken is mij duidelijk. Meeste tijd spenderen deze kinderen echter nog thuis en laat ik het daar nou zo veilig mogelijk willen hebben,

Ze is momenteel echt te moe om eropuit te gaan, dus het besmetten zal ook wel meevallen. Gelukkig is de tuin nog interessant genoeg voor haar en bezoek is ook fijn.

Dank voor de overige reacties... er valt dus echt vrij weinig te doen lees ik zo. Ik zal de dokter eens vragen naar de AB.

Bedankt bureaulampjes voor je advies en ervaring. Ik ga ook maar kleinere porties maken, hopelijk houdt ze dan wel wat binnen, zelfs water is soms al teveel.

Inderdaad Tatlitatli, Je kan je haast niet voorstellen dat dit een mildere vorm is.

Goeie Nemain, dat rechtop slapen, daar had ik nog niet aangedacht. Dankjewel!
anoniem_63d7adbeb8493 wijzigde dit bericht op 09-12-2018 18:30
4.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
09-12-2018 18:26
Precies het vaccin zal altijd achterlopen en eens in de zoveel tijd krijg je dan een uitbraak. Hier in het dorp/ vinexbuurt heerste het een paar jaar geleden echt volgens de huisarts. Nu al een tijd niks van gehoord maar er kan dit jaar zomaar weer een nieuwe oplaaiing zijn natuurlijk.
Daarom zie ik ook absoluut niet het nut ervan in om voor kinkhoest in te enten. Heb hem bij mij kids ook geskipt. Als je het krijgt krijg je het toch.
Alle reacties Link kopieren
Gebruikersnaamingebruik schreef:
09-12-2018 18:28
Je hoeft ook niet alles te begrijpen MeerDanZat.
Maar ik zit na deze ervaring liever niet langer ingeklemd in een dagelijkse omgeving met een vaccinatiegraad van 25% onder de 3 jaar. Dat ze het een en ander via een kinderdagverblijf oid op kan pikken is mij duidelijk. Meeste tijd spenderen deze kinderen echter nog thuis en laat ik het daar nou zo veilig mogelijk willen hebben,

Ze is momenteel echt te moe om eropuit te gaan, dus het besmetten zal ook wel meevallen. Gelukkig is de tuin nog interessant genoeg voor haar en bezoek is ook fijn.

Dank voor de overige reacties... er valt dus echt vrij weinig te doen lees ik zo. Ik zal de dokter eens vragen naar de AB.

Bedankt bureaulampjes voor je advies en ervaring. Ik ga ook maar kleinere porties maken, hopelijk houdt ze dan wel wat binnen, zelfs water is soms al teveel.

Inderdaad Tatlitatli, Je kan je haast niet voorstellen dat dit een mildere vorm is.

Goeie Nemain, dat rechtop slapen, daar had ik nog niet aangedacht. Dankjewel!
Los van het kinkhoest vaccin. Als jij je kinderen hebt ingeent heb je niks te vrezen voor kinderen die niet ingeent zijn. En zodra het hoesten is begonnen is jou kind al niet meer besmettelijk. Dat is daarvoor al gebeurd. Maar sterkte het komt vast goed het is even een klote periode..
Alle reacties Link kopieren
Yes rechtop slapen (althans dubbel kussen) hielp hier enigszins. Mijn zoontje dronk destijds nog flesjes melk, door de slijmvorming ging hij nog erger hoesten leek het en bovendien braakte hij die melk dus uit in een hevige hoestbui. Echt naar (en stinkennnnnnnnnnnnnn). We hebben geprobeerd dan 's avonds maar slappe thee in een flesje te geven. Ook dat hielp enigszins.
Ik heb meerdere keren met hem bij de huisarts gezeten omdat ik het ook niet meer wist, uiteindelijk hebben ze toen nog iets voorgeschreven wat ik van mijn moeder (oud apotheker) niet mocht ophalen. Zij vond het te gevaarlijk, het zou de hoestprikkel wel onderdrukken maar ook leiden tot een diepe slaap en ademstops bij zulke kleine kinderen. Ik weet niet meer wat het was maar zover waren we dus al gekomen dat de huisarts iets off label voorschreef. Puffers, hoestdrank etc hielpen hier in ieder geval niet of nauwelijks.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 18:32
Los van het kinkhoest vaccin. Als jij je kinderen hebt ingeent heb je niks te vrezen voor kinderen die niet ingeent zijn. En zodra het hoesten is begonnen is jou kind al niet meer besmettelijk. Dat is daarvoor al gebeurd. Maar sterkte het komt vast goed het is even een klote periode..

Dit is onjuist.
Dus je bovenbuurkinderen hebben jouw kind besmet terwijl ze niet met elkaar spelen. Gaat dat door de muur heen ofzo?? Overigens is het kinkhoestvaccin het minst werkende vaccin. Dus zonder je bovenbuurkinderen had je kind nu waarschijnlijk ook kinkhoest gehad. En die homeopathische middeltjes helpen toevallig wel erg goed bij kinkhoest. Ze verlichten in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
09-12-2018 19:43
Dus je bovenbuurkinderen hebben jouw kind besmet terwijl ze niet met elkaar spelen. Gaat dat door de muur heen ofzo?? Overigens is het kinkhoestvaccin het minst werkende vaccin. Dus zonder je bovenbuurkinderen had je kind nu waarschijnlijk ook kinkhoest gehad. En die homeopathische middeltjes helpen toevallig wel erg goed bij kinkhoest. Ze verlichten in elk geval.

Elkaar tegenkomen is voldoende voor besmetting en homeopathische middeltjes verlichten niet, want ze bevatten geen werkzame stoffen.
Alle reacties Link kopieren
Het kinkhoest vaccin werkt al jaren niet goed. Hierdoor kan je ondanks dat je gevaccineerd ben het ook krijgen. Om die reden is het vaccin in 2012 aangepast maar jaarlijks blijft het aantal besmette mensen groeien. Sowieso is er om de paar jaar een uitbraak.
Zelf had ik een hoge dosis vitamine C gebruikt, altijd effectief met luchtweginfecties. Daarnaast had ik wel homeopatische middelen ingezet, maar daarvoor moet je echt zelf advies vragen bij een homeopaat of de V0gel of V$M info lijn.
MeerDanZat schreef:
09-12-2018 18:29
Daarom zie ik ook absoluut niet het nut ervan in om voor kinkhoest in te enten. Heb hem bij mij kids ook geskipt. Als je het krijgt krijg je het toch.
Heb je de hele DKTP dan geskipt?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
10-12-2018 06:56
Heb je de hele DKTP dan geskipt?
Jup
Alle reacties Link kopieren
Hou jezelf goed in de gaten, zodra je zelf begint te kuchen direct naar de HA. Helemaal aan het begin heeft het namelijk nog zin om te geven, daarna niet meer.
Ik kreeg als tip om iedere prikkel proberen te voorkomen: veel schoonmaken, geen luchtjes gebruiken, constante temperatuur in huis enz. En rond deze tijd: een nep kerstboom. Van melkproducten krijg je slijmvorming, kan ook onprettig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven