Baby en tv kijken?

15-12-2018 13:23 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf wanneer kijkt jullie kind tv en hoelang op een dag?

Mijn man en ik verschillen hier behoorlijk in. Hij keek vrijwel nooit tv vroeger. Zijn ouders hebben lange tijd zelfs geen tv in huis gehad. Mijn man was een echte buitenspeelkind. Ik echter ben bijna opgevoed door de tv (en ben best goed terechtgekomen, denk ik... ;-D ). Allebei vinden we dat we een erg leuke jeugd hebben gehad.

Nu hebben we een dochter van bijna 4 maanden en mijn man wil tot ze in ieder geval 2 jaar is haar nooit tv laten kijken.

Ze ligt nu telkens onder haar haar babygym, maar na een kwartier tot halfuur soms vindt ze het wel genoeg geweest en wil ze vermaakt worden. Ik zet haar dan in haar wipstoel en neem haar mee door het huis en praat tegen haar terwijl ik afwas, dweil, het toilet schoonmaak etc..

Net heb ik haar toch even voor de tv gezet, babytv aan en ik ging even 10 minuten douchen. Deur open en ik hoorde haar de hele tijd van plezier kirren. Na het douchen liet ik haar dus toch nog even daar zitten en ging mijn haar doen. Dus in totaal heeft ze uiteindelijk bijna 25 minuten gekeken.

Wat is verantwoord mbt (jonge) kinderen tv kijken?
Ja verantwoord euh, daar zijn natuurlijk allerlei onderzoeken over te vinden, zowel pro als con ;-)

https://www.mediaopvoeding.nl/vragen/_/ ... tv-kijken/

https://www.scientias.nl/televisie-doet-baby-geen-goed/
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 13:29
14.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo deed ik dat ook met dochter hoor. (Nu net 1) tijdens eten koken even voor de tv. 20-30 minuten. Even de handen vrij. En nu nog wel eens. Even huishoudelijk klusje kind in de box tv aan.
Alle reacties Link kopieren
Team man. Stil zitten kijken naar een kastje met 4 maanden? Ga dan douchen als ze slaapt. Simpel.

Hier 2 jongens, 5 en 2. Oudste keek pas vanaf 2. Jongste kijkt mee vanaf anderhalf. Tv staat overdag niet aan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Team man.
Waarom kan dochter niet bij jou zijn in haar wipstoeltje, terwijl jij doucht?
Gulden middenweg voor mij. Tot twee jaar geen tv hoeft vind ik overdreven, maar 25 minuten achter elkaar met 4 maanden vind ik veel te lang.
Brucedehond schreef:
15-12-2018 13:33
Gulden middenweg voor mij. Tot twee jaar geen tv hoeft vind ik overdreven, maar 25 minuten achter elkaar met 4 maanden vind ik veel te lang.

Ja dit.Maar eentje keer kan geen kwaad hoor TO, laat je niet opnaaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het met name bijzonder dat je zonder overleg de wens van je man opzij hebt geschoven. Daar zou ik als ik hem was, wel grote moeite mee hebben.

Vanaf een jaar keek zoon hier wel af en toe tv, met 4 maanden zie ik die reden echt nog niet.
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
15-12-2018 13:35
Ik vind het met name bijzonder dat je zonder overleg de wens van je man opzij hebt geschoven. Daar zou ik als ik hem was, wel grote moeite mee hebben.

Ga je het televisiekijken op biechten aan je man?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook te dubben in het midden. Heb zelf ook een zoontje van 4 maanden en zit met hetzelfde dilemma.

Ik zet hem niet bewust voor de tv als entertainment/bezigheid. Dat gaat me nog te ver. Maar mijn man en ik kijken zelf graag een serietje tijdens het eten en we eten dus op de bank met de tv aan en onze zoon naast ons. Als hij aan het eind van de dag jengelig en moe is, dan blijkt ook hier (nu al..) dat de enige manier voor ons om even rustig te kunnen eten om de stoel van zoon zo ver om te draaien dat hij ook de tv kan meekijken.
Enerzijds voel ik me enorm rot en schuldig want dat 'hoort niet' en hij is nog zo jong
Anderzijds pragmatisch, als we op die manier even 25 minuten rustig kunnen eten en hij zit lekker op zn rammelaar te sabbelen en naar de bewegende beelden mee te kijken, is dat dan echt zo schadelijk?
Hem helemaal weg houden van de televisie wordt ook erg lastig als je zelf graag tv kijkt.
Maar tv kijken is natuurlijk sowieso niet echt een sociaal geaccepteerde hobby
Alle reacties Link kopieren
[quote=delicious35 post_id=29356066 time=1544877322 user_id=81369

Vanaf een jaar keek zoon hier wel af en toe tv, met 4 maanden zie ik die reden echt nog niet.
[/quote]

Er is nooit een goede reden om een klein kind t.v. te laten kijken.
Ook met een jaar niet.
karin6789 schreef:
15-12-2018 13:40
[quote=delicious35 post_id=29356066 time=1544877322 user_id=81369

Vanaf een jaar keek zoon hier wel af en toe tv, met 4 maanden zie ik die reden echt nog niet.
Er is nooit een goede reden om een klein kind t.v. te laten kijken.
Ook met een jaar niet.
[/quote]


Define klein kind. Onder de twee?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor in een wipstoeltje voor het rad van fortuin. Vond hij erg mooi. Vooral door de vele kleurtjes denk ik.
ik geef mn bek ook maar een douw
Hier deden we bij allebei de kinderen:
- tot een jaar helemaal geen televisie (ook niet meekijken met ons; TV uit met kind in de buurt),
- tot twee jaar heel weinig, hooguit als 'feestje' eens een keer een kort filmpje (10-15 minuten) samen kijken (nooit kind alleen). En wij zelf ook niet meer zo spastisch als we zelf even wilden kijken, of grote broer, met kleintje in de buurt (maar wel opletten dat hij niet actief mee ging kijken).

Jongste is nu 2,5 en kijkt een paar keer per week een half uurtje. Dat vind ik méér dan genoeg maar ik moet ook bekennen dat het soms wel makkelijk is :A: .

4 maanden vind ik zelf idioot jong; zo'n baby heeft er helemaal niks aan (maar zal aan een enkel keertje ook heus echt niks overhouden). Bovendien ben ik bij jonge kinderen groot voorstander van samen kijken, niet kind voor TV dumpen. En ik zou afspraken maken met je man hierover want jullie verschillen duidelijk van mening.
Maar even serieus, er is geen kind van vier maanden die wat overhoudt aan een half uurtje tv kijken.

Ik zie toch al dat ik dat aan mijn man moet gaan 'opbiechten. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
15-12-2018 13:39
Ik zit ook te dubben in het midden. Heb zelf ook een zoontje van 4 maanden en zit met hetzelfde dilemma.

Ik zet hem niet bewust voor de tv als entertainment/bezigheid. Dat gaat me nog te ver. Maar mijn man en ik kijken zelf graag een serietje tijdens het eten en we eten dus op de bank met de tv aan en onze zoon naast ons. Als hij aan het eind van de dag jengelig en moe is, dan blijkt ook hier (nu al..) dat de enige manier voor ons om even rustig te kunnen eten om de stoel van zoon zo ver om te draaien dat hij ook de tv kan meekijken.
Enerzijds voel ik me enorm rot en schuldig want dat 'hoort niet' en hij is nog zo jong
Anderzijds pragmatisch, als we op die manier even 25 minuten rustig kunnen eten en hij zit lekker op zn rammelaar te sabbelen en naar de bewegende beelden mee te kijken, is dat dan echt zo schadelijk?
Hem helemaal weg houden van de televisie wordt ook erg lastig als je zelf graag tv kijkt.
Maar tv kijken is natuurlijk sowieso niet echt een sociaal geaccepteerde hobby


Pure gemakzucht.
Je hebt en kunt geen idee hebben wat en hoe deze programma's bij zo'n klein kind binnen komen.
Leg je kind in bed als hij jengelig is.
Kweek vanaf nu de goede gewoonte om te stoppen met t.v. kijken tijdens het eten, eet samen aan tafel.
Alle reacties Link kopieren
Zijn wel felle tegenstanders hier, is het echt zo schadelijk? Ik heb heel veel tv gekeken als kind en zie het kwaad er niet van in...

Ik ben niet van plan haar dagelijks zo lang voor de tv te zetten. Maar om eerlijk te zijn is het alleen omdat mijn man dat liever niet heeft.
Overigens is 4 maanden soms gewoon best lastig. Ze zijn dan al wat langer wakker steeds en zijn nieuwsgierig en willen wel spelen maar hebben nog niet voldoende controle over hun lijf om echt al actief zelf met speelgoed te spelen.

Over een paar maanden gaat het vast een stuk beter, kan ze zich misschien wat langer zelf amuseren op een kleedje met een paar speeltjes in de buurt.
victoria_87 schreef:
15-12-2018 13:47
Zijn wel felle tegenstanders hier, is het echt zo schadelijk? Ik heb heel veel tv gekeken als kind en zie het kwaad er niet van in...

Ik ben niet van plan haar dagelijks zo lang voor de tv te zetten. Maar om eerlijk te zijn is het alleen omdat mijn man dat liever niet heeft.

Klik even op die links dan ;-)

Nee het is niet goed lang naar een scherm kijken, maar af en toe een keertje kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk is het niet schadelijk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
victoria_87 schreef:
15-12-2018 13:47
Zijn wel felle tegenstanders hier, is het echt zo schadelijk? Ik heb heel veel tv gekeken als kind en zie het kwaad er niet van in...

Of het schadelijk is, weet ik niet.
Lijkt me ook moeilijk te onderzoeken bij zulke jonge kinderen.
Wij lieten onze kinderen geen t.v. kijken, pas toen ze veel ouder waren, mochten ze af en toe een kinderprogramma zien en dan bleven wij er altijd bij zitten.
Het is een indringend medium en het is moeilijk te beoordelen hoe e.e.a. binnenkomt.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
15-12-2018 13:40
[quote=delicious35 post_id=29356066 time=1544877322 user_id=81369

Vanaf een jaar keek zoon hier wel af en toe tv, met 4 maanden zie ik die reden echt nog niet.
Er is nooit een goede reden om een klein kind t.v. te laten kijken.
Ook met een jaar niet.
[/quote]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik keek op die leeftijd af en toe samen een stukje sesamstraat of iets van sinterklaas. Hij zat niet alleen achter de tv.
Overigens is het dan helemaal goed gekomen. Nu met 9 kijken hij nauwelijks tv. Hooguit samen met mij de dag erna, wie is de mol of nu heel holland bakt.
Het samen tv kijken is er grappig genoeg wel heel erg in blijven zitten.

Op zijn tablet kijken hij overigens wel naar vlogs. En daar hoeft niets mis mee te zijn, al mag hij echt niet alles kijken (soms alleen al omdat ik het taalgebruik niet aan kan horen :) ).
karin6789 schreef:
15-12-2018 13:46
Pure gemakzucht.
Je hebt en kunt geen idee hebben wat en hoe deze programma's bij zo'n klein kind binnen komen.
Leg je kind in bed als hij jengelig is.
Kweek vanaf nu de goede gewoonte om te stoppen met t.v. kijken tijdens het eten, eet samen aan tafel.
Alsof een kind van vier maanden zich überhaupt iets herinnerd van een tv programma. Doe niet zo spastisch. :facepalm:
victoria_87 schreef:
15-12-2018 13:47
Zijn wel felle tegenstanders hier, is het echt zo schadelijk? Ik heb heel veel tv gekeken als kind en zie het kwaad er niet van in...

Ik ben niet van plan haar dagelijks zo lang voor de tv te zetten. Maar om eerlijk te zijn is het alleen omdat mijn man dat liever niet heeft.
'Als kind' is wel heel iets anders dan 'als baby van 4 maanden'.

Bij grotere kinderen moet je ook niet overdrijven met hoeveel TV maar die hebben in de basis wel hun zintuigen al gevormd en hun prikkelverwerking.

Een baby van 4 maanden is nog volop aan het leren om chocola te maken van wat er binnenkomt via ogen, oren, etc. Het is heel belangrijk dat dat goed met elkaar matcht: dat wat hij voelt en hoort en ziet met elkaar overeenkomt. Bijvoorbeeld als hij een speeltje tegen de box tikt dan maakt het geluid. Als je een pluizig knuffeldier pakt is het zacht. Als je een blokje tegen je wang doet is dat hard. Als je tegen de bal rolt gaat die bewegen. Als je mama hoort praten is ze in de buurt. Dat soort dingen zijn enorm belangrijk voor babies op die leeftijd. TV is echter op afstand, dat klopt niet. Baby ziet en hoort een diertje maar er is geen diertje. Baby ziet iets pluizigs maar er is iets hards en glanzends (het scherm). Baby doet niks, niemand doet iets, en toch beweegt het. Baby hoort stemmen maar er is niemand. Het klópt niet, op de manier hoe babies de wereld nog moeten leren kennen.

Bovendien kan een baby in een wipstoeltje zich niet afwenden als het teveel wordt. De 1,5- of 2-jarige zal zich op een gegeven moment omdraaien op de bank, of met zijn auto gaan spelen, als het tv kijken klaar is. Een baby in een wipstoeltje of kinderstoel wordt gedwongen om te blijven kijken; je leert hem zo niet om zelf te reageren als iets hem teveel wordt. Je leert hem dat gevoel te negeren. Terwijl het juist heel goed is dat ze leren voelen wanneer iets genoeg is, en dan iets anders gaan doen.

Voor grotere kinderen is het meer dat het de aandacht erg grijpt, dat ze misschien dingen zien waar ze emotioneel nog niet aan toe zijn, dat ze niet goed leren zichzelf vermaken etc als ze teveel tv kijken. Moet je ook allemaal op letten. Maar voor babies is het écht van een andere orde.

(over die ene keer hoef je je echt niet druk te maken. Maar ik zou er op deze leeftijd écht geen gewoonte van maken)
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 15-12-2018 14:08
15.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je nou gewoon geen kind neemt heb je ook al die zorgen niet en kun je zo lang onder de douche blijven staan als je wilt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven