Dochter vraagt of ze op vakantie mag met onze auto

16-12-2018 17:44 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter wil volgend jaar op vakantie met 3 vriendinnen. Allemaal dan 19 jaar en allemaal hebben ze hun rijbewijs. Ze is al weken samen aan het bedenken wat ze gaan doen. Het plan is om door Frankrijk te touren met een auto. Ik vind het heel erg leuk voor haar dat voorop ! Maar ze hebben zelf nog geen auto en een auto huren kost te duur . Ze zijn allemaal student.
Nu is het idee gekomen van hun dat als het van ons mag ze onze auto mogen gebruiken om op vakantie te gaan.
De moeder van 1 van de meiden heeft haar auto aangeboden aan ons in die tijd, zodat wij wel kunnen rijden, want dat gezin heeft 2 auto's..
Ikweet even niet wat ik hier mee moet. Nou ja eigenlijk wel want ik vind het niet zo'n fijn idéé. Wat als er een deuk , kras, schade mee gemaakt word. Geen all risk verzekering ...die andere meiden rijden er dan ook mee. Ze zijn serieus genoeg , maar toch.
Ik zie het liefste dat ze lekker een vliegreis naar spanje ofzoiets doen. Maar ja..hun vakantie hun plannen.
Maar zouden jullie je auto meegeven voor vakantie en dan de auto van die moeder gebruiken?
De auto meenemen van die moeder is voor de meiden is geen optie is te klein.
Ik wil nu ook niet overkomen als de zeurende ouder, maar vind dit ook nou niet bepaald een goed pllan.
Ik zou vooraf de afspraak maken dat de 4 meiden eventuele deuken en andere schade gewoon samen betalen.

En kijken hoe dochter normaal gezien "thuis" rijdt met die wagen en ermee omgaat.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 17:48
4.79% gewijzigd
Ik zou het niet doen. Want inderdaad, wat als je schade rijdt.
Maar waarom leent die moeder haar eigen auto niet uit aan de dochter en vriendinnen? Vind het wat omslachtig.

Ook mijn eigen auto zou ik niet uitlenen. Ze zijn vast creatief genoeg om een oplossing te verzinnen. Als je een auto huurt en je deelt dat door drieën valt de prijs wel mee.
Want wat als ze iets met jouw auto krijgen? Wie gaat dat betalen?
Is je verzekering wel zo ingesteld dat er vreemden mee mogen rijden?
Ik zou ze gewoon 'n auto laten huren. Vliegen naar de bestemming en 'n auto huren en eigen risico afkopen. Dat is veel goedkoper dan het risico lopen dat je je no claim kwijt speelt of erger als het niet verzekerd blijkt te zijn als niet je dochter maar één van die meiden rijdt (al dan niet met alcohol op)
Autohuur in Spanje is spotgoedkoop overigens, was maar 200 euro kwijt inclusief afkoop eigen risico voor 8 dagen afgelopen september.
Alle reacties Link kopieren
Eh nee. Boek maar een vliegreisje naar Lloret.
ik geef mn bek ook maar een douw
Belg007 schreef:
16-12-2018 17:48
Ik zou vooraf de afspraak maken dat de 4 meiden eventuele deuken gewoon samen betalen.

En kijken hoe dochter normaal gezien "thuis" rijdt met die wagen en ermee omgaat.

En wat als ie total loss is, of een heel dure reparatie?
Ze hebben pas hun rijbewijs dus nog betrekkelijk weinig ervaring. Waarom TO zou jij je verplicht voelen om hieraan mee te werken als je het liever niet doet?
Hou er overigens rekening mee dat veel verhuurders niet verhuren als je rijbewijs nog maar kort hebt.

Als ze allemaal 18 à 19 zijn en dus maximaal een jaar hun rijbewijs hebben, is de kans bestaande dat ze bij veel verhuurders gewoon niet binnen raken.
Rijdt die moeder een Smart for Two dat die meiden daar niet in kunnen? Elke normale 4-zitplaatsen-auto lijkt me goed genoeg voor vier 19-jarige meiden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze grootste auto meegegeven aan zoon toen hij bijna jaar zijn rijbewijs had. Hij heeft vrijwel alleen gereden toen. De auto was wel all risk verzekerd maar ook dan kan het je veel geld kosten.

Het blijft een risico om je auto mee te geven. Vraag eens hoe de meiden erover denken als ze schade rijden aan jouw auto die niet verzekerd is. Denk dat ze nog gaan schrikken. Ook de kosten die jij een aantal jaar hebt omdat je verzekering duurder wordt.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat zij iets bedenken (autovakantie) wil niet zeggen dat jij vervolgens je auto uit moet lenen. Als ze zo nodig weg willen, maar er eigenlijk geen geld voor (over) hebben, dan moeten ze iets anders verzinnen. Of lekker gaan sparen.
Alle reacties Link kopieren
Wij kochten vroeger een oude auto, en hup naar Zuid Frankrijk. Ok, hij raakte oververhit dus de kachel moest op de hoogste stand, waardoor wij met ons hoofd naar buiten hingen :rofl:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wat spreek je af met de moeder die dan haar auto uitleent? Jij kan in die tijd ook schade rijden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe klein is die auto van die moeder dat ze daar niet mee weg kunnen dan?

Ik zou er niet happig op zijn, maar dan ga ik uit van onze eigen auto’s . De station hebben we gewoon nodig voor het gezin, en de cabrio krijgen ze niet mee.

Als ik een praktische vierzitter van een jaar of tien oud had, had ik het nog wel willen overwegen misschien. Mits alle vier goed verzekerd zijn en ik zou van de anderen een borg vragen.

Maar ben jij, of die andere moeder, de enige optie dan? Ze zijn toch met zn vieren?
Je kan ze overigens natuurlijk ook de tip geven dat als ze allemaal 250 euro bijleggen ze wel ergens een goedkoop (half) wrak van 1.000 euro op de kop kunnen tikken.

Zolang het ding 4 wielen, 4 plaatsen en een koffer heeft ... zijn ze vertrokken.


En achteraf verkopen ze hem verder aan dezelfde prijs of koopt één van hen de anderen uit.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 17:54
34.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom gaan ze niet interrailen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
19 jaar? Wat is er mis met een fietsvakantie?

Geen sprake van dat ze mijn auto mee zouden krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Als je er niet goed bij voelt gewoon niet doen, zo simpel is het. Als ze schade rijden hebben ze het geld niet om het te repareren of een nieuwe auto te betalen. En jouw no-claim gaat ook omhoog voor de schade aan de tegenpartij.

Ik zou het niet doen. Dat is ook een antwoord. Dan verzinnen ze wel iets anders.
Laat die meiden gewoon 'n oude auto kopen waar nog apk op zit als ze niet willen huren. Hebben ze hier in NL ook wat aan. Zou echt je eigen auto niet uitlenen voor 'n vakantie. En wat als jij schade rijdt met die auto van die andere ouders? Dan zijn zij hun no claim kwijt. Kan alleen maar 'n hoop ruzie en ellende van komen.
Alle reacties Link kopieren
En als er schade gereden wordt, willen opeens de andere 3 niet mee betalen. Want Loes reed, dus het is haar schuld. En Loes heeft de centen niet. Komt alleen maar gedonder van.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-12-2018 17:51
Wij kochten vroeger een oude auto, en hup naar Zuid Frankrijk. Ok, hij raakte oververhit dus de kachel moest op de hoogste stand, waardoor wij met ons hoofd naar buiten hingen :rofl:
Inderdaad. Ze kunnen met z'n vieren ook een oud goedkoop autootje kopen en alle kosten delen. Veel goedkoper dan een auto huren en jij kan gewoon je eigen auto blijven rijden.
Alle reacties Link kopieren
Een tweedehands brikkie kopen is natuurlijk ook een goede optie. Eentje met flink wat schade kost niks maar kan nog prima rijden.
Alle reacties Link kopieren
Een auto huren in t buitenland is vaak vanaf 21 en/of een jaar je rijbewijs. Althans dat was zo toen ik19 was. Misschien is t anders als je in Nederland de auto huurt en dan naar t buitenland gaat..

Als een auto huren te duur is dan zouden ze dus ook eventuele schade aan jullie auto helemaal niet kunnen terugbetalen. Ik zou het niet doen als het een degelijke auto is. Als het een auto met economische waarde van bijv €2000 is dan zou ik dat anders vinden dan wanneer je € 14.000 moet neertellen voor een vergelijkbare.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk geef je zelf al aan dat je het niet wilt.

Is het een optie om als alle ouders iets bij te betalen aan die vakantie, zodat ze een auto kunnen huren?

Wanneer je ze wel met jullie auto laat gaan, zet dan heel duidelijk afspraken op papier, wat er gedaan wordt als er wel schade is etc.

Aan de andere kant, het zijn studenten, ze hebben er het geld niet voor. Op vakantie is een luxe. Hoe leuk hun idee ook is, ze kunnen het niet betalen en zullen nog even door moeten sparen.

Lief dat die andere moeder haar auto aanbied.
stroman schreef:
16-12-2018 17:53
19 jaar? Wat is er mis met een fietsvakantie?

Geen sprake van dat ze mijn auto mee zouden krijgen.
Een fietsvakantie :HA:
Het is geen 1980 meer
Alle reacties Link kopieren
Nou ik vind het dus ook niet goed voelen , dus ze bedenken maar wat anders. Die auto van die moeder is een c1 . Ik heb er geen verstand van maar die is klein. En inderdaad als ik schade maak met die auto. Nee ..veel te veel gedoe . Ze gaan maar op een andere manier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven