(vooruitdenken) wat als een vriendje een kado sloopt?

20-02-2019 21:26 140 berichten
We hebben in het verleden wel eens gehad dat een jongen aan het pleintje hier een nieuw nerf waterpistool van mijn zoon sloopte en meteen wegrende naar huis (toen heb ik maar gewoon een nieuwe bij de action gekocht voor zoon), en zoon heeft wel eens een onhandig vriendje op bezoek gehad dat zijn nieuw gebouwde legodraak uit zijn handen liet vallen (dus uit elkaar op een vloer waar al veel lego lag); voor zoon niet leuk maar allemaal op te lossen.

Maar nu willen we voor zoon 9e verjaardag een redelijk stootvaste instap-drone kopen. Ze worden eigenlijk aangeraden vanaf 10 jaar, maar eerder als de ouders goed begeleiden enzo. Mijn zoon is rustig met zulke dingen, dus die mag proberen of hij het in de vingers kan krijgen. We kiezen bewust een drone waar alle onderdelen van bij te bestellen zijn voor reparatie. Maar nu het dilemma; hoe gaat zoon om met kinderen (bezoekende vriendjes enzo) die "ook eens willen proberen"? Natuurlijk is zulk speelgoed het leukste om wel te demonstreren aan je vriendjes; verstopt houden is zonde.

Wat zouden jullie afspreken? Je hebt dan de sociale dwang van je gast zijn zin geven of "eerlijk delen", maar ook gezond verstand dat niet ieder kind even handig is.
En zou je de ouders van een vriendje benaderen voor de kosten als hun kind de drone toch kapot maakt?

Hij is 35 euro; te laag voor een eigen risico van veel verzekeringen, maar ook zonde om zelf maar even opnieuw op te hoesten... Ik ben nog aan het nadenken wat we er mee aan moeten, dus jullie input is heel welkom! Ook gewoon ervaring over soortgelijke dilemma's van kinderen die iets kapot gemaakt hebben enzo.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is een stuk jonger maar als viendjes niet zuinig met zijn spullen zijn dan mijn zoon, dan komen ze echt niet met het mooie speelgoed te spelen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Onderscheid maken tussen speelgoed en niet-speelgoed. Laten zien is goed, mee spelen niet. Dus na het demonstreren direct alternatieven bieden om de jongens af te leiden: het is mooi weer, dus buiten spelen, voetballen, crossen op het crossveldje. Of een koekje, wat drinken en de bak met lego neerzetten. Ondertussen ruim je het demo-ding op/uit zicht.

Nou zie ik iets van €35,00 niet direct iets als niet-speelgoed. Misshcien minder geschikt om samen mee te spelen, dus dat zou ik meer als argument aanvoeren ome er niet mee te spelen dan de evt onkosten.

Verhalen bij een ander zou ik alleen doen in extreme en/of herhaaldelijke ongevallen.
Wat een ellende.

Ii zou ze er dan niet mee laten spelen, en anders is stuk stuk. Eigen risico
Doreia* schreef:
20-02-2019 21:29
Mijn zoon is een stuk jonger maar als viendjes niet zuinig met zijn spullen zijn dan mijn zoon, dan komen ze echt niet met het mooie speelgoed te spelen.
Tja; zoon heeft een vriendje waar hij op de playstation mag, dus ik snap best dat hij dat vriendje dan bij ons ook iets cools wil voorschotelen. Maar dit vriendje is dus wel degene die de legodraak al uit zijn handen liet vallen: een super onhandig joch. En er zullen er wel meer zijn die interesse hebben...
Mijn zoon weet nog niet dat hij over 2 weken ECHT die drone gaat krijgen, dus ik kan nog even nadenken over de afspraken die we met hem maken. Misschien is hij zelf wel verstandig; dit vriendje was 2 jaar geleden op zoons feestje een redelijke ramp qua totaal hyper gedrag, en zoon wil hem dit jaar ook niet op zijn feestje vragen omdat dat dan niet zo gezellig wordt.

Maar het is vooraf lastig inschatten of zoon zich "gedwongen" gaat voelen om iets uit te lenen dat hij niet wil. Dus dan zijn regels als "het mag niet van mijn ouders" wel fijn om je achter te verschuilen... Misschien kunnen we iets anders slims bedenken... bijvoorbeeld dat iedereen een bepaalde eenvoudige oefening mag doen: het ding laten landen op een a4-tj e ofzo.
Dus niet het ding de lucht in laten vliegen en dan oepsie de bomen in, het dak op of in de vijver van de buren... Het is trouwens een mini-drone, uiteraard zonder camera dus geen zorgen voor de privacy van omwonenden enzo. Je kan er zelfs mee binnen vliegen (fijner zonder wind zelfs).
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 21:42
3.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan je zoon niet zelf inschatten met welke kinderen er wel of niet met de drone kan worden gespeeld?
Mijn kinderen voelen dat meestal aardig aan en anders een beetje sturen daarin?
De Drone is zo stuk ook in de handen van een negen jarige.
Een keer vallen en ze zijn stuk.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 21:40
3.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt gewoon weigeren dat dit vriendje dit in zijn handen krijgt.
En zoon zal het snappen, want die wil er langer dan alleen die middag nog mee willen spelen nadien.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Als jij dat ding sloopt, sloop ik jou.
Damned if I don’t
Pavlovski schreef:
20-02-2019 21:34
Verhalen bij een ander zou ik alleen doen in extreme en/of herhaaldelijke ongevallen.
Maar als je het omdraait, en het zou jou kind zijn dat een anders verjaardagsspeelgoed kapot maakt; denk je dan ook "Jammer voor ze", of krijg je wel de neiging om het weer goed te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem/dilemma niet zo goed geloof ik. Kijkend naar mezelf als kind, en ook mijn kinderen: kind kan prima zelf bepalen of hij zijn speelgoed wil delen met anderen, en realiseert zich ook dat dingen kapot kunnen gaan. Dat is jammer, maar niet het einde van de wereld. En het is niet gek om je spullen niet met jan en alleman te delen, als volwassene leen ik bepaalde dingen ook niet zomaar aan iedereen uit.

Mijn zoon van 5 legt al bepaald speelgoed weg als er jongere kinderen langskomen, wil sommige dingen niet delen met ruigere vriendjes en houdt andere dingen voor zichzelf thuis/in de tuin ipv ze mee te nemen in de openbare omgeving. En dan gaat er alsnog weleens iets kapot, dat is inherent aan het feit dat het bestaat en gebruikt wordt.
nootboek wijzigde dit bericht op 20-02-2019 21:43
9.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
met dit soort dure dingen spraken wij af dat hij er alleen mee speelde, niet vriendjes eraan laten zitten. Simpel . Toen hij ouder werd kon hij dat zelf wel inschatten.
blijmetmij schreef:
20-02-2019 21:39
Maar als je het omdraait, en het zou jou kind zijn dat een anders verjaardagsspeelgoed kapot maakt; denk je dan ook "Jammer voor ze", of krijg je wel de neiging om het weer goed te maken?
Ze doen het toch niet expres? Die dingen zijn sowieso heel kwetsbaar.
Nee, ze mogen er niet mee. Gewoon niemand. Ik zou de Drone dus eerder geven dan het feest, kan hij er alleen mee vliegen en dan tijdens de visite het op de hoogste kast zetten.


Hier zetten we de kadootjes op een kast tot iedereen weg is. En al het mooie dure speelgoed wat ze al hebben achter slot en grendel.

En eigenlijk gaat dat overal zo zodra er een keer wat kapot of kwijt is gemaakt, wijze les die maar 1x voorkomt meestal.

Voor na de verjaardag, ligt het er aan.. wat kind wil. Leg het risico uit van het samen spelen er mee.

Ik persoonlijk zou geen drones gaan vergoeden, laat mijn kind er dan niet mee spelen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 21:48
18.05% gewijzigd
2019 schreef:
20-02-2019 21:38
De Drone is zo stuk ook in de handen van een negen jarige.
Een keer vallen en ze zijn stuk.
Google maar op Eachine E010 Tiny Whoop; er zitten leuke reviews bij van mensen die hem echt een aantal keer tegen het plafond en de muur laten vliegen om te testen enzo. Redelijk instap-modelletje dus... (Maar niet ERG onhandige-kinderen proof.)
poldervrouw schreef:
20-02-2019 21:42
met dit soort dure dingen spraken wij af dat hij er alleen mee speelde, niet vriendjes eraan laten zitten. Simpel . Toen hij ouder werd kon hij dat zelf wel inschatten.
Hier zijn sommige dingen echt niet om te delen. Oudste heeft zelf een tablet en die komt het zelfs brengen als ze het niet vertrouwt.
Sommige kinderen zijn gewoon wat lomp.
poldervrouw schreef:
20-02-2019 21:42
met dit soort dure dingen spraken wij af dat hij er alleen mee speelde, niet vriendjes eraan laten zitten. Simpel . Toen hij ouder werd kon hij dat zelf wel inschatten.
is het dan nog wel leuk? Veel speelgoed is toch veel leuker om samen mee te spelen, of niet?
Ik zou mijn kind niet een kado geven dat zo kwetsbaar was en zo makkelijk stuk gaat. Lijkt me dat al ie continu dat ding als een havik moet bewaken omdat ie met zijn moeder heeft afgesproken dat t niet kapot mag, dat ie daar niet gelukkig van wordt.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
20-02-2019 21:46
is het dan nog wel leuk? Veel speelgoed is toch veel leuker om samen mee te spelen, of niet?

leuk als het gesloopt wordt ? Nah.. dan dus niet.. Samen spelen is prima maar als kind spullen sloopt dan vind mijn kind dat niet leuk..
Alle reacties Link kopieren
Voor een bedragje van 35 euro, zou ik me werkelijk geen moment druk maken, wie er mee speelt.
Het is speelgoed he, geen museumstuk
lilalinda wijzigde dit bericht op 20-02-2019 21:53
0.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
20-02-2019 21:45
Hier zijn sommige dingen echt niet om te delen. Oudste heeft zelf een tablet en die komt het zelfs brengen als ze het niet vertrouwt.
Sommige kinderen zijn gewoon wat lomp.
precies.. dat moet toch kunnen ?je hoeft toch niet altijd alles maar te delen.
2019 schreef:
20-02-2019 21:42
Ze doen het toch niet expres? Die dingen zijn sowieso heel kwetsbaar.
Serieus? Ik zou het OOK als het niet expres was heel vervelend vinden, en aanbieden om de schade te vergoeden. Ben ik daar zo uniek in? Kijk; als je mijn zoon op 3 jarige leeftijd laat spelen met een antieke kristallen vaas, dan vind ik dat je gewoon niet slim bezig was en dat ik niet per se een nieuwe antieke vaas hoef te kopen. Maar als mijn zoon een verjaardagskadootje van en vriendje sloopt, dan is het wel bedoeld voor kinderen. En dan vind ik het erg sneu voor de jarige als die zijn kado kwijt is...
blijmetmij schreef:
20-02-2019 21:46
is het dan nog wel leuk? Veel speelgoed is toch veel leuker om samen mee te spelen, of niet?
Hoe moeten ze samen spelen er mee? OF ze moeten allemaal zo iets hebben? Ik zou niet weten hoe ze samen er mee moeten spelen.
35 euro is niet heel duur inderdaad. Daar zou de beste vriend wel mee mogen van mij een keer als ze echt met z'n tweetjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een drone als speelgoed... oké

Of eerder of later geven. Afspraak alleen met vader mag hij met de drone 'spelen'. Moest toch onder begeleiding..

Als goed is krijgt hij genoeg andere coole cadeautjes waar hij wél met vriendjes kan delen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven