Gastouder en peuterspeelzaal

21-02-2019 11:11 41 berichten
Mijn zoontje van net 3 gaat 1 dag in de week naar de gastouder.
Omdat ik het contact en omgaanmet andere kinderen en het voor zijn ontwikkeling ook goed is, heb ik hem aangemeld voor de psz. Hier kan hij volgende maand 2 dagdelen terecht.
Helaas is 1 dagdeel laten gaan niet mogelijk.

Wat vinden jullie, is dit veel voor een peuter? Hij is dan bijna 3 dagen elke dagen van huis. 1 hele dag en 2 dagen 1 dagdeel.

Hij gaat nog niet zolang naar de gastouder want ben al die tijd thuisblijfmoeder geweest. Dus hij is ook niet veel gewend. Ik vind het belangrijk dat zijn wereldje wat groter wordt dan alleen mama en zijn broertje van 7 maanden. ;) Over een jaar naar school en dan is de overgang wel erg groot als hij alleen bij mij is geweest..

Mijn zoontje is een lieve peuter, thuis praat hij honderduit en heeft peuterdriftbuien :) Buitenhuis is hij onzeker met andere kinderen (durft bijv. niet te spelen in de speeltuin) en zegt sowieso niets tegen ze, hij is er soort bang voor. Ik hoop dat hij op de psz wat vertrouwder raakt en wel durft!

Maar mijn vraag is dus (met het oog op de beschrijving van mijn zoontje) aan jullie: is het dan niet teveel om hem straks zo veel weg te brengen als hij het niet gewend is? Ik wil hem niet overvragen.

Ik hoop op reacties! Liefs bettie
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me hartstikke prima.
Ook je motivatie om hem wat ervaringen mee te geven die hem gaan helpen met naar school gaan, is een hele goede.
Gun hem gewoon rustig zijn tijd om te wennen aan het nieuwe ritme.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is het juist heel goed voor hem om 2 dagdelen te gaan. Twee dagdelen betekent meer kans om goed te wennen aan de situatie en er vertrouwd mee te raken. Dat is met 1 dagdeel in de week veel lastiger.

Waarom gaat hij maar 1 dag naar de gastouder?
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter gaat 1 hele dag en een ochtend naar oma en daarnaast 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal. Hij vind het fantastisch.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Het lijkt me heel goed voor hem om naar de psz te gaan. Waarschijnlijk vindt hij het daar hartstikke leuk. En het zijn geen dagdelen dat hij gaat. Het zijn maar 2 uurtjes per keer.
Is het een optie om hem geen 3 dagen achter elkaar ergens naar toe te laten gaan maar er ergens een dag tussen te laten zitten?
Alle reacties Link kopieren
Dus 1 hele dag en 2 ochtenden (of middagen)? Dat is echt bijna niks. Als ie over een jaar naar school gaat is hij nu dus (bijna) 3. Lijkt me heel verstandig dat hij dit aantal dagen/dagdelen in een andere omgeving met andere kinderen is, anders wordt school echt drama. En overvragen? Komop zeg, hele hordes kinderen gaan 3 of 4 hele dagen naar opvang/gastouder etc.
Mijn dochter ging met net 2 jaar 3 ochtenden per week naar de psz. Het heeft even geduurd voordat ze gewend was maar vond het na een maand of 2 leuk. Ze heeft ook voor die tijd niet op een opvang gezeten. Was alleen mij, mijn man en oma gewend. Ik zou ht dus zeker doen. Anders moet hij met 4 jaar naar de basisschool en dat lijkt me dan zo’n schok. Beter nu al een beetje wennen aan ergens anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je het te veel vindt en je redt het, zou je de gastouder nog af kunnen zeggen. Ik denk dat een prima basis is, die 3 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker doen. Dan kun je ook de overgang naar school minder groot laten zijn. Anders is het dan van 1 dag gastouder naar 5 dagen school. De meeste kinderen moeten even wennen, wellicht jou zoon ook, maar geef het tijd dan komt het goed!
Bedankt voor jullie reacties!
Ik wilde hem in eerste instantie vaker naar de gastouder laten gaan maar ze had plek voor 1 dag in de week. Hij heeft het daar erg naar zijn zin!
Een dagdeel is 3,5 uur hier bij ons op de psz.
Nee dat lijkt me prima. Juist een goede overgang, want over een jaar moet hij ook 4-5 dagen per week naar school.
3 dag(delen) in de week, waar gaat het over?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me prima
Alternatief: 3 dag(delen) kinderopvang, geen psz en gastouder meer
Alle reacties Link kopieren
Neuh volgens mij is het niet te veel hoor. En mocht je erachter komen dat het wél te veel is voor hem, na een wenperiode, kun je hem altijd nog uitschrijven bij de gastouder, toch?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gingen op die leeftijd 3 hele dagen naar het kinderdagverblijf en dat ging prima. Juist met 3 jaar vonden ze het veel leuker om daar met vriendjes te spelen dan de hele dag thuis te zijn. Ook vond ik de overgang naar school heel vloeiend gaan, dat was omdat ze al 3 dagen gewend waren niet heel zwaar of intensief opeens.

Ik vind 1 dag gastouder en 2 dagdelen psz zelfs nog vrij weinig als je bedenkt dat hij over een jaar al de hele week naar school zal gaan. Ik zou die 2 dagdelen dus ook zeker omarmen, helemaal niet 'helaas' dat 1 dagdeel niet kan. Voor het wennen aan de nieuwe plek is het ook veel beter om 2 of meer dagdelen te gaan per week, bij 1 dagdeel zal je zoon elke week weer het ontwend zijn en duurt het bij de meeste kinderen veel langer voor ze zich thuis gaan voelen. Goede visie van de psz in mijn ogen om hem niet maar voor 1 dagdeel te laten komen.

Dus even je beschermingsdrang wat laten vieren en je kind loslaten, daar is hij met 3 jaar vast wel aan toe. Succes!
QueenArachnia schreef:
21-02-2019 11:41
Neuh volgens mij is het niet te veel hoor. En mocht je erachter komen dat het wél te veel is voor hem, na een wenperiode, kun je hem altijd nog uitschrijven bij de gastouder, toch?
School is straks 5 dagen per week, kan je ze ook niet voor uitschrijven. Nu wennen is echt wel een voordeel en een goede opstap voor het naar school gaan.
Lijkt me helemaal niet veel, maar zoon gaat hier dan ook al sinds 6 maanden 4 dagen per week naar kdv.
nicole123 schreef:
21-02-2019 11:44
Mijn kinderen gingen op die leeftijd 3 hele dagen naar het kinderdagverblijf en dat ging prima. Juist met 3 jaar vonden ze het veel leuker om daar met vriendjes te spelen dan de hele dag thuis te zijn. Ook vond ik de overgang naar school heel vloeiend gaan, dat was omdat ze al 3 dagen gewend waren niet heel zwaar of intensief opeens.

Ik vind 1 dag gastouder en 2 dagdelen psz zelfs nog vrij weinig als je bedenkt dat hij over een jaar al de hele week naar school zal gaan. Ik zou die 2 dagdelen dus ook zeker omarmen, helemaal niet 'helaas' dat 1 dagdeel niet kan. Voor het wennen aan de nieuwe plek is het ook veel beter om 2 of meer dagdelen te gaan per week, bij 1 dagdeel zal je zoon elke week weer het ontwend zijn en duurt het bij de meeste kinderen veel langer voor ze zich thuis gaan voelen. Goede visie van de psz in mijn ogen om hem niet maar voor 1 dagdeel te laten komen.

Dus even je beschermingsdrang wat laten vieren en je kind loslaten, daar is hij met 3 jaar vast wel aan toe. Succes!
Dankje, je hebt helemaal gelijk!
Soms heb je het even nodig om van een andere moeder te horen!

Vooral ook die laatste zin :)
1-Aapje schreef:
21-02-2019 11:53
Lijkt me helemaal niet veel, maar zoon gaat hier dan ook al sinds 6 maanden 4 dagen per week naar kdv.
Maar dan gaat hij dus 4 dagen naar een vaste plek, bij mijn zoontje is het wisselend vandaar dat het anders maakt (vind ik dan..)
Lillybit schreef:
21-02-2019 11:48
School is straks 5 dagen per week, kan je ze ook niet voor uitschrijven. Nu wennen is echt wel een voordeel en een goede opstap voor het naar school gaan.
Van school mag je ze ook thuis houden als ze 4 zijn.
Alle reacties Link kopieren
bettiepage_2 schreef:
21-02-2019 11:55
Maar dan gaat hij dus 4 dagen naar een vaste plek, bij mijn zoontje is het wisselend vandaar dat het anders maakt (vind ik dan..)
Hij is al 3 en hij is de gastouder al gewend, dat is iets heel anders dan een baby op dag 1 naar opa & oma, dag 2 naar andere oma en dag 3 naar het kdv laten gaan (hoewel ook diverse ouders dat doen en zelfs dat over het algemeen geen drama's oplevert). Niet teveel leeuwen en beren zien hoor!
Alle reacties Link kopieren
Als hij zo onzeker is zou ik de psz zelfs uitbreiden met een dagdeel. Misschien niet direct maar wel vrij snel. Zeker omdat hij over een jaar al naar school gaat en je vrij laat begonnen bent met de psz. Qua wisseling vind ik het nogal meevallen. Maar als jij dat niet vindt zou je ook kunnen switchen van gastouder naar kdv (ik neem aan dat de psz gewoon onderdeel is van een kdv). Denk dat het alleen maar goed voor hem is en dat je binnen een paar maanden een stuk minder onzeker kind buitenshuis hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een luxe, thuisblijfmoeder en wel een dag opvang, heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Prima toch, denk dat de meeste leeftijdsgenoten vaker van huis zijn.

Mijn 3-jarige gaat 2 dgn naar KDV (meeste groepsgenoten 3 dagen) en 1 dagdeel naar PSZ. Ik overweeg juist om er nog een dagdeel bij te nemen omdat hij het daar zo ontzettend leuk vindt, terwijl hij thuis enorm kan lopen zeuren. Hij is echt toe aan school en zou het volgens mij helemaal prima vinden om 5 dagen onder de pannen te zijn.

Wennen ligt misschien aan je kind, maar mijn beide kinderen waren tot 2 jaar ook thuis en hebben daarna nooit ergens last van gehad, zich overal meteen thuisgevoeld. Dat argument over verplicht 2 dagdelen vind ik dus altijd wat overdreven, is vooral belangrijk voor de stabiliteit van de groep denk ik en niet zozeer voor het individu. Een 3 jarige snapt prima dat hij alleen op donderdag naar de speelzaal gaat en op vrijdag naar de peutergym. Is een week later echt niet van zijn apropos omdat hij de groep niet meer kent.
nootboek wijzigde dit bericht op 21-02-2019 12:16
15.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
21-02-2019 11:48
School is straks 5 dagen per week, kan je ze ook niet voor uitschrijven. Nu wennen is echt wel een voordeel en een goede opstap voor het naar school gaan.
Dat hoeft niet meteen hoor, mijn oudste dochter is de eerste tijd alleen de ochtenden naar de basisschool gegaan.
Overigens ben ik het met je eens, mijn kinderen gingen ook drie dagdelen en waren mede daardoor goed voorbereid op de basisschool. Maar niet ieder kind is hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven