(Bewust) het huis uit gewerkt?

22-02-2019 14:17 170 berichten
Hoe kijken jullie hier tegenaan. Jongvolwassene van 19 met gescheiden ouders woont nog steeds in beide huizen, iets meer bij moeder dan bij vader. Ze gaat voor enkele maanden naar het buitenland, en heeft nu van vader het verzoek gekregen haar spullen in dozen te doen zodat een jonger zusje de komende maanden in haar kamer kan spelen. 19-jarige voelt zich daardoor echt het stiefkind en wil na haar reis eigenlijk niet meer bij vader wonen.
Klinkt dat als een doelbewuste actie van vader om het kind het huis uit te schuiven? Onlangs is er een dergelijk topic geweest (van een stiefmoeder volgens mij), maar dat kon ik niet meer terug vinden.
Wat heb jij als moeder tegen je dochter gezegd?
Lijkt me dat iemand er ook kan spelen als haar spullen opgeruimd zijn. Moet zeggen dat ik zelf niet meer in het huis van mijn vader sliep nadat ik een jaar in buitenland was geweest op mijn 16e.
Of het een bewuste actie is, zul je aan de vader moeten vragen.
Ik snap je dochter wel.
Moire schreef:
22-02-2019 14:18
Wat heb jij als moeder tegen je dochter gezegd?
Dat ik begreep dat ze het niet zo leuk vond maar dat ze dat ook tegen haar vader moet zeggen. Ik vind hem wel een @#€&*
Alle reacties Link kopieren
ik vind dat niet zo raar eigenlijk. Gewoon je losse zooi even opruimen en wegbergen zodat er ruimte is om te spelen, dus gebruik al speelkamer. Daarna , als kind weer terug is, is kamer weer van kind.
Alle reacties Link kopieren
Haar verblijf in het buitenland is toch een mooi en natuurlijk moment om lekker op zichzelf te gaan wonen? 19 jaar is ook een mooie leeftijd.
Als zij terugkomt is ze inmiddels gewend om haar eigen gang te gaan, dan is het logisch dat ze, na een eventueel kort verblijf bij de ouders, gewoon haar eigen woonruimte gaat zoeken.

Ik vind het verzoek eerlijk gezegd niet zo gek.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
22-02-2019 14:24
Haar verblijf in het buitenland is toch een mooi en natuurlijk moment om lekker op zichzelf te gaan wonen? 19 jaar is ook een mooie leeftijd.
Als zij terugkomt is ze inmiddels gewend om haar eigen gang te gaan, dan is het logisch dat ze, na een eventueel kort verblijf bij de ouders, gewoon haar eigen woonruimte gaat zoeken.

Ik vind het verzoek eerlijk gezegd niet zo gek.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Dit is iets waar dochter en vader samen uit moeten komen en waar jij je buiten moet houden. Je zit er straks wéér tussen, net als bij opa en oma en je dochter.

Hun huis, hun regels.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen denken mannen meer praktisch dan emotioneel. Dus kan best zijn dat het niet doelbewust is. Maar dat het rot voelt voor je dochter snap ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Gaat dit over het zusje dat zo’n klein kamertje heeft dat ze daar niet kan spelen, terwijl een grotere kamer een aantal maanden niet gebruikt wordt?

Grote zus moet zich niet zo aanstellen. Als ze terugkomt kan ze haar kamer gewoon weer in gebruik nemen. In de tussentijd zijn haar spullen veilig gestald.

Ik zou me daardoor niet laten chanteren. Als zij denkt dat ze het elders beter kan vinden, moet ze dat zeker doen.

Je hebt kans dat ze in de tussentijd zoveel verandert door wat ze allemaal meemaakt, dat dit niet zo’n issue meer is als ze terugkomt.
MinkeDeWit schreef:
22-02-2019 14:23
Dat ik begreep dat ze het niet zo leuk vond maar dat ze dat ook tegen haar vader moet zeggen. Ik vind hem wel een @#€&*
Waarom schrijf je je OP zo raar?
Alle reacties Link kopieren
ik vind de verzoek ook niet zo gek...

dat voor je dochter even slikken is begrijp ik maar
ze is verstandig genoeg om een paar maanden zonder jou en je ex in de buitenland te vertoeven,
op een gegeven moment ga je toch ook veel minder slapen bij je ander ouder (waar je niet vast woont) naar een bepaald leeftijd ?
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Ik las even te snel en dacht dat de kamer gebruikt ging worden door haar zusje om te slapen.
Om te spelen vind ik wat anders. Misschien denkt de vader wel gewoon praktisch, en heeft zusje een kleinere kamer etc.
Ik zou je dochter adviseren met haar vader hierover te praten.
Alle reacties Link kopieren
Doelbewust of niet...
Pa heeft het nakijken, want dochter wil niet meer komen. De sukkel.
Alle reacties Link kopieren
Je vult van alles in Minke , ik denk daadwerkelijk niet dat je ex dit met die opzet doet meer praktisch , zo van " kind is x aantal maanden weg kan ander kind daar mooi spelen" .

Ik zou daar niet tussen gaan zitten iig. Dat je dochter dit denkt zegt meer over haar onzekerheid tov haar plek in het gezin bij vader dan dat vader haar daadwerkelijk de deur uitzet misschien moet je daar iets mee.
Ik zou het zelf als moeder nooit zo doen. Misschien is het wel heel praktisch en zo, maar het is wel hun kamer. En in een samengesteld gezin moet je helemaal omzichtig te werk gaan, die dingen slaan wonden voor de toekomst.
Nee, ik dramatiseer niet en probeer mijn kind ook te helpen relativeren.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 19 was en op kamers ging, werd mij beloofd, dat een half jaar niemand ana mijn kamer zou komen. Ik heb me flink genaaid gevoeld, toen na 2 maanden de verbouwing in gang gezet werd, en mijn kamer plots kantoor-voor-papa werd.
(bijna 30 jaar terug, vind ik het nog een domme streek).
Het huis uit is voor tieners best een stap, het idee, dat je gewoon terug zou kunnen komen (in de praktijk gebeurt dat natuurlijk amper), is een heel veilig idee.
Ik zou zelf mijn kinderen die veiligheid gunnen.

Maar tja, mijn mening (of die van TO) is niet geldig, als pa dit zo wil doen, is dat zijn goed recht
Onlangs was er een soortgelijk topic en toen moest de zoon ook zijn grote kamer afstaan aan zijn stiefzusje die er woonde en meer speelruimte wilde. Veel forummers vonden dat meer dan terecht. Helaas zien pubers of jong volwassenen het heel anders. Zij voelen zich aan de kant gezet, en ik snap dat wel.
lilalinda schreef:
22-02-2019 14:29
Toen ik 19 was en op kamers ging, werd mij beloofd, dat een half jaar niemand ana mijn kamer zou komen. Ik heb me flink genaaid gevoeld, toen na 2 maanden de verbouwing in gang gezet werd, en mijn kamer plots kantoor-voor-papa werd.
(bijna 30 jaar terug, vind ik het nog een domme streek).
Het huis uit is voor tieners best een stap, het idee, dat je gewoon terug zou kunnen komen (in de praktijk gebeurt dat natuurlijk amper), is een heel veilig idee.
Ik zou zelf mijn kinderen die veiligheid gunnen.

Maar tja, mijn mening (of die van TO) is niet geldig, als pa dit zo wil doen, is dat zijn goed recht
Ja, precies. Ik wil ook eindelijk wel een mooie werkkamer, maar ik ga daar echt mijn spulletjes niet installeren. Ook niet stiekem.
Dit is je eigen verhaal. Waarom schrijf je het dan op zo’n afstandelijke manier?
Ik heb het idee dat je gewoon zin hebt om te zeiken op je ex.
Je kind is 19 en gaat maanden uit huis. Als je kind dat kan, dan is het zelfstandig genoeg om op zichzelf te gaan wonen als het terugkomt. Je kind is aan het miepen om het miepen. Jullie beiden doen dus moeilijk om niets. En dat is vast niet vanwege die kamer, maar gewoon vanwege jullie frustratie rondom je ex en de vader.
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoelt vader met 'spullen in dozen doen'?
- spullen netjes wegbergen op de kamer zodat zusje er niet aan zit (geen idee hoe oud zusje is)
- of spullen in dozen op zolder/bij moeder zetten?

In het laatste geval kan ik me goed voorstellen dat het voor dochter voelt alsof haar plekje in dat huis al wordt vergeven nog voor zij weg is.

En kan dochter niet doorvragen bij pa wat de bedoeling juist is?
MinkeDeWit schreef:
22-02-2019 14:32
Ja, precies. Ik wil ook eindelijk wel een mooie werkkamer, maar ik ga daar echt mijn spulletjes niet installeren. Ook niet stiekem.
Ik vind dat je prima haar bureau leeg kan maken en dan op haar kamer kan werken in de tijd dat ze weg is.
Al haar spullen weghalen en opbergen is natuurlijk iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
22-02-2019 14:35
Dit is je eigen verhaal. Waarom schrijf je het dan op zo’n afstandelijke manier?
Ik heb het idee dat je gewoon zin hebt om te zeiken op je ex.
Je kind is 19 en gaat maanden uit huis. Als je kind dat kan, dan is het zelfstandig genoeg om op zichzelf te gaan wonen als het terugkomt. Je kind is aan het miepen om het miepen. Jullie beiden doen dus moeilijk om niets. En dat is vast niet vanwege die kamer, maar gewoon vanwege jullie frustratie rondom je ex en de vader.
neu, kinderen van 19, zijn nog behoorlijk kwetsbaar
Sowieso heeft ze toch wel de leeftijd om haar kleine zusje/broertje een grote kamer te gunnen en zelf genoegen te nemen met een kleine kamer? Zij hoeft er niet meer te spelen niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven