Indesign vraagje

14-05-2018 08:49 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een magazine opgemaakt in indesign. Ik heb het bestand opgemaakt als spreads, maar nu moet het bestand naar de drukker en daar moet ik het aanleveren als losse pagina's. Ik heb veel overlappende content (doorlopende afbeeldingen, tekstvakken lijntjes). Is er een makkelijke manier om de spreads om te zetten naar losse pagina's, zonder dat ik handmatig alle content moet gaan verplaatsen?
Je kunt het toch gewoon in 1 keer in pdf omzetten? En dat naar drukker sturen.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
14-05-2018 08:51
Je kunt het toch gewoon in 1 keer in pdf omzetten? En dat naar drukker sturen.
Ik moet het bestand aanleveren met 3 mm afloop rondom
Alle reacties Link kopieren
Even uit mijn hoofd, maar volgens mij kun je dit kiezen als je exporteert naar pdf. Daar kiezen voor 1 pagina in plaats van spread.

Kan zijn dat ik het niet goed heb.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
14-05-2018 08:58
Even uit mijn hoofd, maar volgens mij kun je dit kiezen als je exporteert naar pdf. Daar kiezen voor 1 pagina in plaats van spread.

Kan zijn dat ik het niet goed heb.
Ja klopt dat kan, maar ik moet het bestand aanleveren met 3 mm afloop rondom. En als je het opmaakt in spreads dan kun je aan de binnenzijde de content niet doortrekken in de afloop, want daar begint dan de volgende pagina.
Alle reacties Link kopieren
Ja, als je het als PDF opslaat, doe dan 'export as pages'.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-05-2018 09:02
Ja, als je het als PDF opslaat, doe dan 'export as pages'.
Maar als het bestand opgemaakt is als spread, dan kun je dus aan de binnenzijde de content niet doortrekken in de 3 mm afloop. En ik moet het bestand aanleveren met 3 mm afloop rondom
Denk erom dat als je de pagina-indeling uiteindelijk toch handmatig omzet naar losse pagina’s, dat je de paginanummering nog wel op de goede plek hebt staan. Daar ben ik met mijn stageverslag nogal de mist mee in gegaan :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Daisy, de afloop zal er wel zijn, maar de content is dan idd niet doorgetrokken. Ik heb zelf ook wel eens een magazine gemaakt als spread, welke toen als losse pagina's naar de drukker moest en had hetzelfde probleem. Het resultaat zag er nog steeds goed uit omdat de content idd ook op losse pagina's komt te staan (behalve de dubbele pagina in het midden). Ik zou me er niet zo druk ommaken.

Wat ducktape zegt over paginanummering, dat is idd wel een dingetje. Denk aan je 'Master' als je automatische paginanummering hebt.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-05-2018 09:17
Daisy, de afloop zal er wel zijn, maar de content is dan idd niet doorgetrokken. Ik heb zelf ook wel eens een magazine gemaakt als spread, welke toen als losse pagina's naar de drukker moest en had hetzelfde probleem. Het resultaat zag er nog steeds goed uit omdat de content idd ook op losse pagina's komt te staan (behalve de dubbele pagina in het midden). Ik zou me er niet zo druk ommaken.

Wat ducktape zegt over paginanummering, dat is idd wel een dingetje. Denk aan je 'Master' als je automatische paginanummering hebt.
Hoe bedoel je dat precies? Bij mij pakt hij in de 3 mm afloop aan de binnenzijde een stukje content van de pagina ernaast. Maar als het snijden dan net niet helemaal mooi gebeurt, kan het dus zijn dat je op de linkerpagina een randje content van de rechterpagina ziet en andersom. Dat ziet er dan toch heel raar uit...
Alle reacties Link kopieren
Daisy, ik vind het heel lastig uitleggen, vooral ook omdat ik momenteel niet een voorbeeld van mezelf voorhanden heb om even naar te kijken. In jouw geval zou ik de drukker even bellen. Die kan je het beste adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het gewoon pdfen als losse pagina's en dan de afloop aanzetten.
Dan heb je inderdaad aan de 3 buiten kanten afloop, in de rug heb je dat niet nodig. Behalve als het een losbladig systeem wordt (wire o) maar dit worden gewoon nietjes denk ik?
Alle reacties Link kopieren
DaisyLiz schreef:
14-05-2018 09:19
Hoe bedoel je dat precies? Bij mij pakt hij in de 3 mm afloop aan de binnenzijde een stukje content van de pagina ernaast. Maar als het snijden dan net niet helemaal mooi gebeurt, kan het dus zijn dat je op de linkerpagina een randje content van de rechterpagina ziet en andersom. Dat ziet er dan toch heel raar uit...
Ik lever magazines aan drukkers altijd op deze manier aan en als je een goede drukker hebt dan zie je daar niks van.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
14-05-2018 09:26
Ik lever magazines aan drukkers altijd op deze manier aan en als je een goede drukker hebt dan zie je daar niks van.
Ja, precies. Ik heb daar ook nooit problemen mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Kan de drukker je geen antwoord geven?
Misschien is het minder ingewikkeld dan jij denkt.
Of misschien is er een drukker die wel iets kan met een pdf bestand...?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de drukker gesproken en ik mag het bestand aanleveren zonder afloop aan de binnenzijde. Dus het is inderdaad opgelost! Bedankt voor het meedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven