Verschil glasvezel vs. kabel voor internet? Welke provider?

04-12-2018 15:56 12 berichten
Hoi, ik ga willen overstappen vanwege de huidige kosten en weet niet zo goed wat te kiezen en waarom.
Ik heb hier op dit adres een glasvezel aansluiting, maar zit nu nog op wifi van ziggo. Ik weet ongeveer wel wat glasvezel inhoudt, maar begrijp niet zo goed hoe het werkt zodra je het thuis gebruikt. Ik weet dat als je bekabeld bent, dat je dan ook daadwerkelijk de snelheid krijgt die je afneemt. Maar zoals bijna iedereen, zit je thuis vooral op je (onbekabelde) laptop en telefoon en dat is via wifi.

Hoe werkt dat dan bij glasvezel? Hoe krijg je dan het snelle signaal binnen als je niet constant aan het draadje hangt? Ik heb via ziggo nu het kastje in de woonkamer staan. Mijn glasvezel komt echter in de gang binnen bij de meterkast. Dus het signaal zal ik dan ook in de rest van het huis moeten krijgen. Hoe doe je dat? En verlies je dan veel snelheid?

Kan ik toch beter wifi houden via de kabel? En welke aanbieder is jullie bekend die een goede, stabiele en snelle verbinding geeft? Minimaal 100 mb en upload minimaal 10. Ik heb dit nodig voor mijn werk straks.
Ik hoef géén tv abo meer. Wel wil ik mijn vaste telefoon houden. Dus het gaat alleem om goed internet en telefoon.

Ik heb ook wel eens gehoord van internet via de stopcontacten. Is iemand daarmee bekend?

Hoop dat iemand mij de voordelen of nadelen duidelijk kan uitleggen en eventueel welke provider goed is.
Superbedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
De snelheid van het internet op je telefoon/laptop/pc hangt van verschillende factoren af.

- hoeveel snelheid kan het verdeel station in de wijk aan?
- hoeveel snelheid krijg jij binnen?
- wat voor router heb je, en wordt deze nog een keer versterkt?
- hoeveel apparaten maken gelijktijdig gebruik van het internet?


Vraag eens bij je buren wat ze hebben, en of ze tevreden zijn. De kabel bij mij in de wijk is niet de kabel bij jou in de wijk. Providers verschillen dus echt waar je woont.

Wij zijn overgestapt op glasvezel, toen deze uiteindelijk in de straat kwam, wel een verbetering t.o.v. KPN (Ziggo was bij ons in de straat helemaal drama). Maar het is zeker nog niet optimaal. We hebben om het wifi signaal te versterken meerdere devolo kastjes geplaatst in huis. Hierdoor zou het signaalverlies niet zo groot moeten zijn, het signaal loopt dan via de stroomkabel in huis.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je router komt dan dus in de meterkast. Vanuit daar moet er een snoer naar je telefoon. Ik zou van tevoren nagaan of er al een kabel is van de meterkast naar de plek waar jij je telefoon wil.

Verder zou ik voor de kwaliteit van de wifi van de glasvezelprovider die je wil kiezen inderdaad bij buren checken.
Al mijn buren hebben verschillende providers en bijna niemand heeft glasvezel genomen. Heb nu net van 1 buur gehoord dat hij komende maand over gaat stappen op glasvezel.

Op zich werkt mijn abo van ziggo prima. Van de 200 mb hou ik er ca. 80 over via wifi. Dat is goed genoeg. Maar dan heb ik dus alles draadloos. Ik vind het idee van overstappen op bedraad werken niet zo fijn. Dus vraag me af wat het signaal verlies is van draadloos glasvezel kabel.

En het idee van kabels moeten trekken door het huis staat me ook niet zo aan. Kan het signaal wel supersterk binnenkomen, maar als je daar alleen van kan profiteren als je hele huis vol ligt met kabels, vind ik dat niet echt een vooruitgang.

Than again vind ik het signaalverlies bij wifi erg groot en betaal ik veel geld voor abonnementen die ik niet gebruik (tv bijvoorbeeld).
Ik heb gewoon glasvezel via WiFi.
Zoon legt alleen de kabel langs de trap als er intensief gegamed gaat worden.
Zoals ik het begrijp heb je nu internet via de telefoon (ziggo). Dit komt ook met een kabel je huis in. Waarop je op dit moment een wifi-router hebt aangesloten. Op het moment dat je overgaat op glasvezel; komt er ook een kabel (glasvezel) je huis binnen. Hierop kun je dan ook een wifi-router aansluiten; waardoor je met je telefoon/laptop via de wifi verbinding kunt maken met internet. Je hoeft hier dus geen extra kabels voor in huis te leggen.
Er moet alleen een kabel van de router naar de telefoon. Immers de router van ziggo staat in de woonkamer en die van glasvezel komt in de meterkast.

Bij mijn glasvezelprovider heb ik een modem waarbij ik 200 mb via wifi haal.
Het hangt er dus oa vanaf wat je modem aan wifi kan uitzenden, maar ook wat de wifi kaart van je apparaten aan kan.
Ok, dus als ik het goed begrijp kan glasvezel dus ook via wifi en als ik een goede modem heb, zou ik goede snelheden moeten kunnen halen (mits mijn apparaten geen beperkingen hebben daarin)?
Het enige aan kabelwerk zou dan van de meterkast naar de woonkamer moeten om daar de telefoon en modem op aan te sluiten.
diyer schreef:
04-12-2018 18:55
Ok, dus als ik het goed begrijp kan glasvezel dus ook via wifi en als ik een goede modem heb, zou ik goede snelheden moeten kunnen halen (mits mijn apparaten geen beperkingen hebben daarin)?
Het enige aan kabelwerk zou dan van de meterkast naar de woonkamer moeten om daar de telefoon en modem op aan te sluiten.
Dat kan je toch gewoon allemaal in de meterkast aansluiten?
Die spullen krijg je van je provider.
Dat klopt helemaal diyer, en de kans is groot dat die kabel voor de telefoon er al is. Ik zou het alleen even checken.

Nemain: niet helemaal, de meeste mensen willen hun telefoon niet in de meterkast.
Nog een ding om te checken: heb je een stopcontact in je meterkast, voor je modem?
Hadden wij in ons oude huis namelijk niet! En dat werd niet aangelegd door de internetprovider.
Alle reacties Link kopieren
LOL ik heb even hard moeten lachen om wat voor een uitleg hier van sommige afkomt. Moest even met mijn handen voor mijn gezicht.

Goed ik heb even de tijd genomen om het uit te leggen en het onderverdeeld met nummers.

Het komt er simpelweg op neer dat internet naar je huis op verschillende manieren aangeboden wordt. Traditioneel gezien was dat ADSL en kabel, maar de laatste jaren is er ook glasvezel bijgekomen. Eerst even aparte stukjes over deze drie vaste internetaansluitingen.

1a) Even een verduidelijking waar jij en anderen blijkbaar erg van in de war raken, wat opzich ook wel begrijpelijk is gezien de benaming, is 'kabel'. Met deze term wordt de kabel-televisie aansluiting die ergens uitkomt in je muur bedoeld, genaamd COAX. Deze coax aansluiting is gewoon een koperen draad die helemaal door je muur loopt naar buiten onder de grond naar de straat toe en zo verder (ook alle andere huizen hebben uiteraard een aansluiting, want heeft vertakkingen enzo). Vroeger plugde je op je coax aansluiting binnenshuis in je muur gewoon een zelf gekocht snoertje (hetzelfde als een stekker in een stopcontact) en de andere uiteinde van je snoer ging in je televisie en voila je had beeld. Tegenwoordig sinds een jaar of 20 ofzo kun je met die aansluiting in je muur meer dan alléén maar televisie kijken (techniek ontwikkeld zich steeds verder door weet je wel), je kon er plots ook opeens mee internetten! door er nog wat extra dingen tussen aan te hangen zoals een signaalsplitser en een modem/router en vanuit daar weer aparte snoertjes naar al je verschillende apparaten te laten lopen waaronder dus je televisie. Dat was het begin van de digitale televisie tijdperk. MAAR dus ook naar je modem/router en vandaar de benaming 'kabel' wat slaat op die specifieke koperen coaxdraad in je muur en die aangesloten is op een compleet landelijk netwerk.
Het is dus niet kabel als in 'internetten door een snoer in je computer of telefoon in te pluggen heel de dag'.
In Nederland biedt voornamelijk Ziggo deze optie aan, die hebben bijna het hele netwerk van die oude koperen draden onder de grond in bezit.

1b) Zo is er ook een ADSL aansluiting mogelijk. ADSL komt hier ook weer neer op een soortgelijk verhaal als hierboven, maar hierbij gaat het dan weer over de oude vaste telefoon netwerk. Net als met de coax aansluiting hebben ook vrijwel alle huizen deze aansluiting binnenshuis. Daar plugde je je oude groene telefoon met draaischijf of wat dan ook op aan. PTT telecom was de beheerder van dat oude telecomnetwerk en dat dus later voornamelijk KPN geworden (ook andere bedrijven uiteraard). Dus sinds begin jaren 2000 kon je niet alleen telefoneren via die aansluiting (weet ff de specifieke benaming niet van de aansluiting), maar daar kon je plots ook met internetten.

1c) Daar is nu glasvezel bijgekomen sinds pak em beet 2007 ofzo. Dat netwerk is nog volop in uitrol over heel Nederland, maar gaat wel erg traag vanwege KPN die loopt te kloten (=concurrentie enzo), en ook alle stoepen en straten en weet ik het moeten worden opengebroken. In de meeste stedelijke gebieden is dat al gebeurd, maar in buitengebieden nog niet geloof ik. En voor de goede orde: Nee een nog niet volledig landelijk netwerk van glasvezelkabels heeft absoluut niets te maken of je wel of geen goed werkend internet thuis hebt. Staat er compleet los van. Alle belangrijke knooppunten en backbones (hoofdkabels waar alle huizen op worden aangesloten) zijn allang al van glasvezel.

2) Glasvezel is de toekomst voor het snelle vaste internet van de toekomst (samen met 5G (mobiel internet)). Het kan veel meer doorstroming van informatie aan dan wat er mogelijk is via de oude telecom aansluiting (DSL) en koper (coax).

3) Oke nu even wat betreft draadloos internet. Jij zegt dat je op wifi van Ziggo zit ... nee je verwoordt het verkeerd op je begrijpt het gewoon niet goed.
Elke internetprovider levert je een internetmodem (met ingebouwde router). Al sinds jaren zijn alle modems (voor het gemak even verkort), ongeacht welke provider dan ook, in staat een draadloos internet signaal uit te zenden. Dit draadloze signaal uit je modem heet WiFi en heeft dus een beperkt bereik.
Heeft helemaal geen donder te maken of het nou afkomstig is van glasvezel/kabel/adsl. Dat is namelijk gewoon de inkomende connectie die de modem ingaat vanaf de muur. Ja ok je glasvezel komt waarschijnlijk uit je meterkast en je coax en telefoonaansluiting zitten ergens anders in je huis, maar dat maakt geen zak uit.
Oftewel, jouw smartphone of laptop communiceert draadloos met je modem (WiFI connectie) en vanaf dat punt, je modem, gaat het signaal bedraad verder (-> snoer naar muur etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven