Account gehackt? Hoe verander ik het wachtwoord?

04-05-2019 20:14 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn e-mail box (junk mail) zat een bericht van een vage afzender met als titel dat de verzender mijn wachtwoord had, met mijn wachtwoord uitgeschreven. Ik heb het bericht voor de zekerheid niet geopend. Ik kan de eerste zin zien en daar staat: Hello, I know you password [****]! I infected your computer with my private malware.

Het genoemde wachtwoord gebruik ik niet voor mijn computer en ook niet op mijn mail en sociale media. Ik gebruik het wel om in te loggen op dit forum. Is er een datalek geweest? Hoe kan ik mijn wachtwoord opnieuw instellen? Ik kon het niet vinden onder account - profiel.

Ik denk niet dat de verzender daadwerkelijk malware heeft geïnstalleerd; dat kan niet met alleen dat wachtwoord dat ik verder (haast?) nergens gebruik. Ik weet niet wat er gebeurt als ik de mail open.

Iemand dit ook gehad?
Alle reacties Link kopieren
Ja ook gehad. Niet echt gehackt. Refereerde aan vunzige handelingen achter mijn computer. Dat is tamelijk interessant zonder camera :hyper:
Alle reacties Link kopieren
ieneminnie schreef:
04-05-2019 20:31
Ja ook gehad. Niet echt gehackt. Refereerde aan vunzige handelingen achter mijn computer. Dat is tamelijk interessant zonder camera :hyper:
Maar met vermelding van je wachtwoord? Dit is niet echt iets dat mensen kunnen raden.
Gebruik je dat wachtwoord misschien ook op andere sites en zijn die wellicht een tijd geleden gehackt? Kun je hier checken:

https://haveibeenpwned.com
Anyway, wachtwoord veranderen:

Ga naar Mijn Account (poppetje rechtsboven).
Voorkeuren > Account > Nieuw wachtwoord
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Heb m aangepast. Via die link kan ik niet zien welke websites Mn mailadres hebben gelekt, alleen dat ie een keer gelekt is.

Het wachtwoord waar het om ging gebruikte ik niet op andere sites, althans niet in de afgelopen paar jaar. Ik gebruik overal andere wachtwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Ook gehad. Bleek onder andere het wachtwoord van mijn Wehkamp account te zijn. hier kwam ik achter toen er een stofzuiger van E600 op was besteld en geleverd werd bij een Kialapunt in de buurt.

Ik heb kunnen zorgen dat deze geretourneerd werd en daarna account laten verwijderen, probleem opgelost,

Als je Chrome gebruikt kun je zien in de instellingen zien welke wachtwoorden opgeslagen zijn. Dan zou ik ze toch even wijzigen.
Alle reacties Link kopieren
Nee niet inclusief wachtwoord
RikM schreef:
04-05-2019 20:40
Gebruik je dat wachtwoord misschien ook op andere sites en zijn die wellicht een tijd geleden gehackt? Kun je hier checken:

https://haveibeenpwned.com
Goeie site, thanks voor de tip!
Ik kreeg dit mailtje toevallig vannacht in mijn mailbox.
Met een wachtwoord dat ik echt alleen hier op viva gebruik.
Makkelijk te controleren omdat ik al jaren een password manager gebruik en dus voor iedere website een ander wachtwoord heb.
En ja, haveibeenpwned geeft inderdaad 1 breach aan.
Alle reacties Link kopieren
Yasha schreef:
09-05-2019 07:38
Ik kreeg dit mailtje toevallig vannacht in mijn mailbox.
Met een wachtwoord dat ik echt alleen hier op viva gebruik.
Makkelijk te controleren omdat ik al jaren een password manager gebruik en dus voor iedere website een ander wachtwoord heb.
En ja, haveibeenpwned geeft inderdaad 1 breach aan.
Opvallend. Ik heb dit ook doorgegeven aan de mods, maar meer dan wachtwoord veranderen kreeg ik niet als advies. Mogelijk is er toch een datalek bij Viva, dat zou reden zijn om dit verder te onderzoeken. Als blijkt dat er een datalek is, zou het netjes zijn om dit lek meteen te dichten, er zijn vast mensen die het wachtwoord voor dit forum wel op meer plekken gebruiken.
Yasha schreef:
09-05-2019 07:38
Ik kreeg dit mailtje toevallig vannacht in mijn mailbox.
Met een wachtwoord dat ik echt alleen hier op viva gebruik.
Makkelijk te controleren omdat ik al jaren een password manager gebruik en dus voor iedere website een ander wachtwoord heb.
En ja, haveibeenpwned geeft inderdaad 1 breach aan.

Maar geeft hij dan dit forum aan als breach? (iets naar beneden scrollen dan zie je om welke het gaat)
Alle reacties Link kopieren
Als je naar beneden scrollt zie je grotere algemene datalekken. In mijn geval zit daar geen dienst bij waarvoor ik het password van mijn forum account heb gebruikt.
En Yasha?
Ik heb de website gevonden waar de breach op was. Daar heb ik het wachtwoord die in het mailtje stond nooit gebruikt.
Ik blijf het toch raar vinden. Ik denk niet dat er hier een datalek is geweest, dan zouden meer mensen dit moeten hebben. Bovendien worden wachtwoorden versleuteld opgeslagen, die kun je niet zomaar stelen.

Hebben jullie een goede virusscanner? Misschien verstandig om even goed te checken of je niet inderdaad iets van malware hebt.
Ik werk op een Macbook, had geen virrusscanner actief, heb net toch maar even een scan gedaan, niks gevonden.
Kon ik me ook slecht voorstellen, ik kom op erg weinig plekken waar ik malware kan oppikken en download eigenlijk zelden wat.
Ik heb nog even wat zitten lezen over dit soort scams en ze werken toch voornamelijk met oude wachtwoorden die ooit eens ergens gelekt zijn en nu te koop worden aangeboden. Doordat de slachtoffers een bekend wachtwoord zien, geloven ze dat het echt is en trappen er dus in. Maar het is gewoon bluf, niet meer dan dat.

Het beste wat je kunt doen is de mail weggooien en je wachtwoord veranderen, indien je die nog in gebruik hebt.
Vandaag ook weer zo'n mail gehad, van een of andere klaphark die beweert m'n pc te hebben geïnfecteerd met malware en me zou hebben gefilmd terwijl ik "mezelf tevreden stel" (wat dat ook moge betekenen). Of ik even 800 euro wil overmaken.

Ik heb niet eens een camera. :-D
Alle reacties Link kopieren
Haha ja dat is ook een bekende scam. Er zijn vast mensen die daar wel intrappen. Geef je meteen toe dat je het naar je zin hebt gehad achter je pc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven