Lekkerste recept erwtensoep

16-02-2012 11:28 21 berichten
Ik wil dit weekend erwtensoep maken en nou vind ik op internet tientallen verschillende recepten. Wie heeft er voor mij het allerlekkerste recept?

En dan het allerliefst nog een recept zonder schouderkarbonade/hamlappen oid (wel rookworst bijvoorbeeld). Maar als het niet ècht lekker wordt zonder, dan is een recept mèt natuurlijk ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren gemaakt:

500 gram spliterwten

halve knolselderij in reepjes

2 winterpenen in kleine stukjes

halve ui in stukjes

3 preistengels in ringetjes

1 laurierblaadje

2 liter water

2 groentebouillonblokjes

2 speklappen (kan ook wel zonder, denk ik)



Leter toevoegen:

1 rookworst

zout en peper

Handjevol bladselderij



Ik maak het in de snelkookpan want dat is de enige hier die groot genoeg is voor zo'n hoeveelheid. Eerst de prei even bakken in zonnebloemolie, dan de rest erbij, op drukstand 1 brengen, 20 minuten op stand 1 laten koken. Openen, losroeren, speklappen eruit en in stukken snijden, rookworst in plakjes erbij en dan nog een tijdje lekker door laten pruttelen, zonder druk. Aan het eind de bladselderij kleingesneden toevoegen en op smaak brengen met zout en peper.

Ze vonden het hier allemaal erg lekker in elk geval. Ook al doet een koksvriendje altijd nogal smalend over de snelkookpan, ik vond het toch best goed gelukt.
..
Goh, ik heb geen kant en klaar recept, want ik maak het op gevoel.



De basis is bij mij vegetarisch, omdat ik niet alleen voor mezelf kook. Ik maak meestal zo'n 20 liter, dan staan er vier pannen te pruttelen.



Ik gebruik een derde linzen en tweederde spliterwten, knolselderij, groentebouillon, prei, winterpeen, aardappel en voeg de rookworst pas toe bij het opeten.
Dankjulliewel!

Door de aardappel wordt het iets meer gebonden denk ik?

Kookt het stuk, of hou je er stukjes aardappel in?

En de groente in hele kleine stukjes gesneden?

En hoelang kook je de groente mee in een normale pan?

Sorry voor alle vragen
De aardappel doe ik in kleine blokjes, vind ik lekker. Ik voeg het niet meteen toe (alleen de wortel, erwten, linzen en knolselderij gaan er direct in), maar tegen het eind van de kooktijd. De prei gaat als laatste.



Dan vind je nog lekkere blokjes aardappel in je soep. Maar dat is een kwestie van smaak. Ik neem wel vastkokend, anders wordt het alsnog prut.
De soep laat ik ongeveer een uur koken voor ik de prei en aardappel erbij gooi.



Let erop dat je de peulvruchten eerst goed afspoelt, anders krijg je schuim op de soep.
Okee dankje!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik had er ook nog 2 aardappels in, helemaal vergeten!
..
Okee jij ook, ik zag op internet net zo veel recepten met als zonder aardappel.

Ik zal er ook wel wat aardappel bij doen dan als jullie dat beide lekker vinden.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=7524



Vind de voorgesneden erwtensoepgroenten van AH wel handig...En t soepie is heerlijk....
Ik koop altijd een erwtensoep pakket bij AH. Aangevuld met (en/of) speklapjes/karbonade/rookworst. De soep die ik daarmee maak is heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het ook op gevoel.



Vlees:

Hamschijf (of karbonade als er geen hamschijf is)

Krabbetjes

Spekjes

Rookworst.



Groenten:

Pak spliterwten

Twee aardappels

Twee middelgrote winterpenen

Halve knolselderij

Grote prei of twee kleintjes



Zet het vlees (behalve rookworst) op met water en gewassen spliterwten. Op het pak erwten staat ook de hoeveelheid water. Volgens mij is dat 2 liter. Voeg wat maggiblokjes toe (net iets minder dan de verhouding voor bouillon, het spek is ook al zout). Kook dit een uur zachtjes door. Hamschijf en krabbetjes eruit halen. Vlees in kleine stukken snijden en weer bij de 'soep' doen.

Vervolgens winterwortel erbij in blokjes.

Dan na een half uur aardappel, prei en knolselderij erbij. Nog 20 min koken. Rookworst in plakjes en bladselderij erdoor. Vijf min doorwarmen en klaar.
Mijn recept voor snert..



Ingrediënten voor ongeveer 3 liter soep

500 gram spliterwten

1 stuk hamschijf (met bot dus) van 500 gram, spareribs, of twee varkenspootjes

100 gram ontbijtspek of zuurkoolspek aan één stuk, liefst met zwoerd

1 rookworst

2 flinke uien

1 winterwortel

2 preien

1 knolselderie

2 aardappelen

1 bos bladselderie

peper en zout naar smaak

2 liter water om te beginnen

brood en eventueel katenspek in plakjes



Bereiding

Spoel de spliterwten in een zeef onder stromend water. Ze hoeven niet te weken. Breng ruim water aan de kook, doe de erwten erin, met hamschijf en spek. Breng opnieuw aan de kook, schuim af. Blijft het kookvocht erg troebel, schep dan eventueel na enkele minuten vlees en erwten uit de pan, en zet opnieuw op met schoon water. De rookworst gaat nog niet in de pan.

Terwijl de erwten en het vlees zachtjes koken bereid je de groenten voor: snijd de schil van de knolselderie, schil de aardappelen, en snijd knolselderie en aardappelen in blokjes.Schil of schrap de winterwortel schoon, halveer hem in de lengte en snijd de halve wortels in plakjes (je krijgt dus halve cirkels). Snijd de preien in de lengte kruiselings in zodat je kwasten krijgt. Spoel die schoon onder de kraan, laat uitlekken, en snijd in stukken van ongeveer een halve centimeter. Schil de uien en snipper ze grof.

Doe de schoongemaakte groenten in de pan, en verhit op laag vuur totdat de erwten gaar zijn (anderhalf tot drie uur, de spliterwten moeten stukkoken). Haal het vlees uit de pan, verwijder botten of botjes en eventueel kraakbeen, en snijd het fijn. Haal het zwoerd van het spek als dat eraan zit, snijd het spek in blokjes. Doe het vlees terug in de pan. Was de bladselderie, knip de blaadjes grof met een schaar.Op het laatst wordt de rookworst in de erwtensoep verwarmd (een kwartiertje), en gaat de bladselderie erdoor. Proef, maak op smaak af met peper en zout.

De erwtensoep is nu nog niet dik. Zet het vuur uit, en laat de soep staan tot de volgende dag. Op dit punt kun je de soep -eenmaal afgekoeld- in porties invriezen. Als je in porties gaat invriezen kun je de rookworst bij het opwarmen in de soep doen, of je moet erop letten dat de stukken worst eerlijk over de porties zijn verdeeld!



Van 1 pan met de aangegeven hoeveelheden hebben we met 6 man royaal gegeten en het was zo lekker dat het recept inmiddels favoriet is.
quote:knagertje schreef op 16 februari 2012 @ 12:17:

Okee jij ook, ik zag op internet net zo veel recepten met als zonder aardappel.

Ik zal er ook wel wat aardappel bij doen dan als jullie dat beide lekker vinden.



Een of 2 aardappels horen er echt in,zowel als vulling van de soep als voor de binding.

Ik snijd ze in kleine blokjes ( halve dobbelsteen ) dan koken ze net niet helemaal kapot en komt wel de zetmeel goed vrij voor het binden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was de ui vergeten. Verder dus ongeveer net als dunschiller.
Alle reacties Link kopieren
Mijn recept:



Avond voor ik de soep wilde maken 2 pakken (1 kg) spliterwten in ruim water in de week gezet.



De volgende dag:



Kleine 4 liter koud water opgezet met

± kilo schoudercarbonade

± kilo ribbetjes/krabbetjes

2 varkensonderpootjes

1 ui

1 winterwortel

bosje selderij

wat maggi- en bouillonblokjes



Dit aan de kook gebracht en ruim 3 uur laten trekken.

Toen heb ik selderij, wortel, ui, vlees eruit gehaald.



Vervolgens heb ik er de erwten (op schuimspaan en met beetje erwtenweekvocht) en 3 flinke in blokjes gesneden aardappels erbij gedaan.



Weer ruim een half uur later erbij gedaan: driekwart van grote knolselderij in kleine blokjes.



Na een half uur een zakje grove soepgroente en 2 in fijne ringetjes gesneden preien erin.



Ondertussen had ik het vlees van de carbonade en ribbetejs van de botten gehaald en fijngesneden. Varkenspootjes weggegooid, waren voor de binding.

Daarbij 3 (of 4, weet ik niet meer) rookworsten in stukjes gesneden. Ik doe nooit hele plakjes, maar snijd een plakje in 2 of 3 (haha, graag bij bijna elk hapje soep een stukje rookworst) en dat erdoor gedaan alsmede het fijngesneden bladgroen van de knolselderij.



En zo had ik aan het eind van de dag een kleine 10 liter heerlijke snert!!

Maar redelijk wat wegggeven, tot genoegen van de ontvangers, dus binnenkort maar weer eens maken.



Ik heb trouwens nooit de mensen begrepen die om 16 uur zeggen, oh lekker, ik ga even snert maken voor vanavond.... Geen idee wat ze eten... maar volgens mij geen echte ouderwetsche snert!





Zonder vlees de 'bouillon' trekken lijkt me minder lekker want er komt toch ook kracht aan de smaak van het vlees. Normaal liever hamschijven ipv schouderkarbonades maar dat was er toen niet.



Bruine bonensoep heb ik onlangs ook op deze manier gedaan (voor het eerst) maar niet met gedroogde bonen maar met 3 potten (en niet afgieten/uitlekken want dat vocht geeft ook binding. Ik had een liter of 14 en het is helaas weer op.
1 kilo spliterwten

1 prei

1 winterpeen

1/2 krop bleekselderij

1 liter pot doperwten

500 gram karbonades/speklapjes

1 grote rookworst

2 liter water

bouillonblokjes voor 2 liter



- Vlees ongeveer een half uur koken in het water met de bouillonblokjes (Kleine pan).

- Ondertussen de groenten kleinsnijden.

- Afgieten en het vocht opvangen.

- In het vocht de groenten kort koken

- Erwten wassen en ik grote pan opzetten met het vocht van de groenten, 1 uur koken.

- Met staafmixer erwten fijn maken.

- Groenten, doperwten uit pot, de worst en het klein gesneden vlees toevoegen.



Klaar in ongeveer twee uur, ik vind het erg lekker, een beetje moderne soep geen snert.
Alle reacties Link kopieren
upje
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBI held van me :heart:
Dat ga ik dus het weekend maken.
Alle reacties Link kopieren
Er staat een pan heerlijke snert op het fornuis :yum:
Alle reacties Link kopieren
thee schreef:
18-10-2018 17:43
Er staat een pan heerlijke snert op het fornuis :yum:
Mooi zo! Hopelijk kan je er goed van genieten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven