Indiase (curry) recepten

18-10-2018 22:48 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

In het Thaise Curry topic werd erover gesproken, dus ik dacht ik maak een topic aan.

Ik kook heel graag Indiase gerechten. Mijn liefde voor Indiaas eten is gekomen toen ik in Londen woonde en mijn toenmalige vriend Friday Curry Night introduceerde. Tot dan toe had ik eigenlijk nog nooit Indiaas gegeten of gekookt. Maar het Indiaas eten in de UK is eigenlijk niet authentiek, dus ik ben zelf recepten gaan zoeken en gaan koken.

Ik vind het een heerlijk veelzijdige keuken. Al die specerijen die gebruikt worden, prachtig! Je staat er wel lang voor in de keuken, maar dan heb je ook wat. Veel mensen voelen zich opgeblazen na het eten van Indiaas eten, de welbekende ‘Delhi Belly’. Maar als je het vaak genoeg eet dan heb je daar geen last meer van.

Recepten delen lijkt me leuk!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik heb 5 jaar in Engeland gewoont, en de curry nighs ken ik ook.

Ik maak regelmatig Indiase currys. Vaak helemaal from scratch. Sommige recepten zijn authentiek, andere gewoon van Jamie Oliver (heeft echt heel lekkere recepten) of een simpele chicken tikka masala.

Ik hoop hier lekkere recepten te vinden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nergens zulke lekker curry gegeten als in India. Heb er kookles gehad en zal morgen eens kijken voor je of ik de recepten nog heb. :) We hadden toen zelf een menu gemaakt. Misschien ook leuk voor jou om zoiets te doen in NL!

Delhi Belly wens ik trouwens niemand toe. ;-) Dan ben je er nogal belabberd aan toe.
Alle reacties Link kopieren
Leest mee! Ben er dol op maar grijp wel vaak naar pataks :P
Leuk topic, ik lees ook mee!
Ik heb (alweer een hele tijd geleden) een paar jaar in de UK gewoond en heb zelfs een Indiase kookcursus gedaan. Van de mevrouw die dit boek schreef:
https://www.amazon.com/Real-Indian-Cook ... 0572022700

Ik herinner me nog onze discussies over wanneer de uien "golden brown" waren. Bijna zwart dus, anders heeft je curry nauwelijks kleur. Mijn favoriete recept was een curry met gambas en kokos.
Helaas kook ik bijna nooit meer Indiaas maar ik ga dit weekend toch het boek eens opzoeken op zolder!
En oh ja, het eten in (Zuid-) India :heart:
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af:

Mijn meest gekookte en door familie en vrienden het meest geliefde gerecht is de hyderabadi veg dum biryani. Ik heb het recept van een Engelse website, maar ik vertaal het hieronder. Het zal een lange post worden, want het is een uitgebreid gerecht, maar ik hoop dat jullie het leuk en lekker vinden!

Biryani:

Voor de rijst:
- 350 gram basmati rijst
- 250 gram water

Groenten voor de Biryani (allemaal in grove stukken):
- 150 gram bloemkool
- 100 gram aardappel
- 100 gram wortel
- 50 gram sperziebonen
- 1 kleine groene paprika
- een halve kop erwtjes
- 115 gram dungesneden uien
- 10 gram geraspte gember
- 5 gram geperste knoflook
- 2 groene pepers, in de lengte doormidden gesneden

Om de rijst te koken:
- 3 groene kardemom peulen
- 1 zwarte kardamon peul
- 3 kruidnagels
- een halve kaneel stok
- 1 laurierblad
- 2 foelie stukjes
- 1,25 liter water
- zout naar smaak

Voor de biryani saus:
- 3 eetlepels ghee of olie
- 1 theelepel karwijzaad
- 1 laurierblad
- 3 groene kardamon peulen
- 1 zwarte
- een halve kaneelstok
- 200 gram yoghurt
- 1/2 theelepel kurkuma
- 1/2 theelepel chilli poeder
- 200 ml water
- klein handje cashewnoten
- klein handje rozijnen
- klein handje amandelschaafsel

Om de biryani in elkaar te zetten:
- 20 gram gesneden verse koriander
- 5 gram gesneden verse mint blaadjes
- 5 eetlepels melk
- een halve theelepel saffraan
- paar eetlepels rozenwater

Hoe maak je het:
- was de rijst in stromend water totdat het water helder is
- week de rijst voor een half uur in 250 ml water
- in het half uur dat de rijst weekt Kun je alle groenten snijden en klaarzetten.

De rijst koken:
- breng bovengenoemde hoeveelheid water aan de kook.
- wanneer het water warm is voeg je de specerijen toe
- als het water kook voeg je de (uitgelekte) rijst toe en roer even
- kook de rijst totdat deze zo’n 75% gaar is, dit duurt echt maar rond de 5min maar proef tussendoor.
- giet de rijst af en maak het los met een vork. Ik spreid de rijst uit over een bakplaat zodat deze snel afkoelt.

Voor de saus:
- verhit de olie of ghee envoeg de hele specerijen toe, bak totdat ze beginnen te springen
- voeg de uien toe, strooi er wat zout over en bak op medium heet totdat ze gecarameliseerd en goud bruin zijn.
- voeg dan de gember en kniflook toe, bak totdat de rauwe geur weg is
- dan de kurkuma en chilli poeder toevoegen, even goed roeren
- alle groenten toevoegen 2 minuten bakken
- roer de yoghurt er doorheen, voeg dan het water toe
- op smaak brengen met zout en doorroeren.
- dan koken totdat de groentes beetgaar zijn, ze mogen zeker niet zacht zijn!
- wanneer de saus klaar is voeg je de noten en rozijnen toe.

De biryani in elkaarzetten:
- warm de melk op in de magnetron en voeg de saffraan toe.
- lepel een bodem saus in een hoge glazen ovenschaal (ik gebruik een ronde pyrex schaal met deksel) of een ovenbestendige pan.
- schep een gedeelte rijst eroverheen, sprenkel wat van de saffraan melk eroverheen en een gedeelte van de munt en koriander.
- maak zo drie lagen, eindigend met de rijst.
- over de laatste laag sprenkel je het rozenwater

In de oven:
- zet de biryani goed afgedekt in een 180 graden voorverwarmde oven voor 30 min.

Serveren:
- uit de oven laat je de biryani nog even 5 min staan.
- dan serveren met raita en kachumbar.
- geniet!

Het originele recept met foto’s vind je hier: https://www.vegrecipesofindia.com/hyder ... ni-recipe/

De hele website staat trouwens bomvol van heerlijke indiaase recepten.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Haha TO trapte niet echt af door mijn lange recept. Ik hoop te horen wat jullie ervan vonden, mocht iemand het gaan maken!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
dolfje schreef:
18-10-2018 23:06
Leest mee! Ben er dol op maar grijp wel vaak naar pataks :P
Kibbeling of stukjes lekkerbek bij Pataks Madras saus of Bengali coconut sauce (voegen we nog wat kokosmelk bij)
Mater paneer ook lekker. Heb ik een keer gemaakt met zelfgemaakte paneer (volle melk en volle yoghurt, meer heb je niet nodig)
Abundance-of-Freedom schreef:
19-10-2018 01:09
Mater paneer ook lekker. Heb ik een keer gemaakt met zelfgemaakte paneer (volle melk en volle yoghurt, meer heb je niet nodig)
Hoe maak je dat dan met melk en yoghurt? (Ik ken alleen een manier met rauwe melk)
Alle reacties Link kopieren
Die website is mijn grootste bron van recepten. Super!
Plus een kookboek waarvan ik de naam even niet weet (ik ben niet thuis nu, dus kan het ook niet opzoeken).

Ik ben een aantal keer in India geweest, en maak sindsdien regelmatig curry's. From scratch. Als je eenmaal door hebt hoe een curry in elkaar zit en welke kruiden erbij horen, wordt het steeds makkelijker.

Mijn favorieten zijn 'paneer butter massala', 'aloo gobi' en 'palak paneer'. De paneer maak ik dan gewoon zelf van melk en citroensap.
Ook chutneys maak ik zelf, de meeste kun je in potjes best lang bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde hierboven iemand kurkuma noemen. Nu kon ik onlangs aan verse komen (lag in de super) en ik helemaal benieuwd of het enig verschil zou maken dus ik met zo'n bakjevol naar huis.

En nu moet ik zeggen: voor mijn keukenmachine maakt het wel veel uit, want mijn Kitchenaid groentenhulpstuk is helemaal knaldonkergeel geworden van binnen en gedeeltelijk gevlekt van buiten. Of het verschil maakt in de smaak heb ik nog niet kunnen constateren.

Ik heb nu de helft verbruikt in minstens 30 geel gekleurde maaltijden en om mijn spullen eindelijk diep te kunnen reinigen overweeg ik nu maar om het weg te doen. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Haha Retrostar, kurkuma is verraderlijk spul inderdaad.

De gietijzeren pan die ik vaak voor curry gebruik, heeft ook zo'n geel laagje van binnen :$
En ik gebruik twee aparte houten lepels om in iets met veel kurkuma te roeren, anders ziet alles in no-time geel.
Alle reacties Link kopieren
@stippensokken: ik hoop echt dat ik tenminste de buitenkant van mijn groentenrasp kan schoonkrijgen maar het lijkt een soort geel gepigmenteerd vet te zijn dat in de poriën is gedrongen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Weken met een beetje verdunde chloor?*

* en dan goed spoelen natuurlijk want je wil geen chloor in je eten, de geur moet ook wegtrekken - beter dan weggooien...?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Alle reacties Link kopieren
Chloor? O_O
Ik zou gewoon reinigen met citroensap proberen. Dat ontvet goed en ontkleurt een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk; ik zal vanavond even goed er tegenaan gaan. Iets ontvettends ook; misschien Dasty.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Mijn man neemt toevallig morgen kruiden, specerijen en masala chai mee uit India. Hij heeft ons Indiase kookboek gebruikt voor het boodschappenlijstje. Ben heel benieuwd of de smaak met vers geïmporteerde specerijen anders wordt.

Binnenkort dus veel curry's op het menu hier!
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
18-10-2018 23:31
Haha TO trapte niet echt af door mijn lange recept. Ik hoop te horen wat jullie ervan vonden, mocht iemand het gaan maken!
Recept ziet er goed uit, die ga ik ook eens maken!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam afgelopen week deze facebookpagina tegen, oke Pakistaans en niet Indiaas. Staan ook leuke recepten op
https://www.facebook.com/pakistaniifood/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Leuk en lekker, ik moet ook weer een keer gaan maken.

Op FB volg ik ook Manjula’s kitchen, Indian Vegetarian recipes.
Vaak kleinere gerechten waardoor je dingen kunt combineren.

En in Sri Lanka ook lekkere curry gegeten, mag daar ook een recept van? Dan moet ik het later even opzoeken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, ik ben ook gek op Indiaas eten! Kent iemand nog een goed recept voor saag paneer (die heerlijke spinazie met tofu/soort Indiase kaas)? Ik vind dat altijd verrukkelijk als ik het in een restaurant eet, maar zelf maken is nog nooit helemaal goed gelukt. Ik weet het, het is geen curry, maar ik vraag het toch :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens niet heel recept-vast. Na het kiezen van een specerijenbasis, ga ik vaak vrij aan de slag.

Als ik geen kokosmelk heb, gebruik ik slagroom. Als ik haast heb, maal ik de kruiden. Varkensvlees vervang ik door iets anders. Verder leg ik vaak op het laatst nog wat gekookte eieren in de curry - voor wie geen vlees eet of zodat we de ene dag bijvoorbeeld lamscurry eten en de volgende dag de kliek met eieren.
Taralina schreef:
19-10-2018 05:55
Hoe maak je dat dan met melk en yoghurt? (Ik ken alleen een manier met rauwe melk)
Ik heb het 1× gemaakt in de zomer. Met 1liter melk. Weet niet meer hoeveel yoghurt ik erin had gedaan.

Hieronder een filmpje waarin het wordt gemaakt met
1,5 liter melk
250 gram yoghurt
Kaasdoek of schone theedoek, laten uitlekken in vergiet.

Https://youtu.be/g_jBipzhLfl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven