Diner, wat op voorhand

09-12-2018 12:15 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Is er iemand die me even kan helpen? :)

Ik zou een gevuld varkenshaasje willen maken als hoofdmenu bij Kerst.
Als vulling gewoon mozzarella en spinazie.

Mag ik de vulling ‘s morgens maken, erin stoppen en het varkenshaasje al even bakken? Zo zou ik het ‘s avonds alleen nog in de oven moeten stoppen.

Zou je hierrond nog Parma ofzo doen? Dat kom je vaak tegen.

Bij een gevuld haasje met champignon zie je natuurlijk champignonsaus, maar zou je bij deze ook nog een saus geven? Welke?

Bedankt alvast!

Je moet ergens beginnen zeker, ik sta helaas nog ergens op beginnersniveau. :-D
Ik zou eerder kiezen voor een andere kaassoort. Van mozzerella wil nog wel eens heel veel vocht af komen. Bij bijvoorbeeld brie is dat veel minder. Omwikkelen met parmaham of spek is vaak wel lekker :-)
Volgens mij kun je het prima volledig in de oven bereiden, dus smiddags klaar maken(vulling, kruiden, omwikkelen), dan s avonds in de oven.
Tip is wel om het achterste flapje wat dubbel te vouwen, anders is het dikke deel van de varkenshaas mooi rosé en het dunne heel al uitgedroogd
Alle reacties Link kopieren
Je noemt jezelf een beginner. Ik vind dat je dan hoog inzet met een gevuld varkenshaasje. Het lastige met varkenshaas is dat het rosé aan de binnenkant moet blijven en je wilt aan de buitenkant een lekker bruin korstje. Als de varkenshaas te gaar wordt, ziet het er aan de binnenkant grauw uit en dan wordt het vlees taai. Dat risico loop je, zeker als je het van tevoren wilt voorbereiden en op het laatste moment afmaken.

Wat ik je zou adviseren: probeer het van de week een keer uit, gewoon voor jezelf. Hou met je kookwekker goed bij hoe lang je het varkenshaasje in de oven hebt gedaan.

Sausje erbij: zou ik doen. Op de koksopleiding was het gezegde: wat het vlees niet doet, maakt de saus weer goed. Als het vlees niet goed is gelukt, kun je dat met een lekkere saus wel verdoezelen.

Maar eigelijk zou ik je adviseren om een recept te zoeken voor een ander hoofdgerecht dat je helemaal van tevoren kunt maken en alleen nog even hoeft op te warmen, en waar niks mis mee kan gaan. Zou jammer zijn als je op kerst iets op tafel zet waar je geld en moeite in hebt gestoken, en uiteindelijk niet is wat je wilt dat het wordt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Een vleesthermometer is hierbij wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Makreel, ik zou inderdaad gaan oefenen of iets anders verzinnen. Een beenham in de oven bijvoorbeeld. Maar dat komt vooral omdat ik varkenshaas niet zo heel lekker vind. Heb dat ook eens ergens gehad een dat was precies zo als Makreel schrijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel goor klinken To. Mozzarella en spinazie als vulling? Dan drijft de varkenshaas zeker weg. Ik ben sowieso geen fan van varkenhaas.
Mij lijkt de combi ook niet zo. Waarom geen kipfilet met pesto, zongedroogde tomaat en (een beetje) mozzarella? Omwikkelen met parmaham en in de oven garen. Geen sausje.
Dat lijkt me makkelijker en een betere combi dan met varkenshaas. ´s Ochtends voorbereiden en in koelkast zetten tot je het in de oven zet.
Maar ik vind de beenham van Makreel Dolfje, met een lekkere saus, ook een goed idee!
anoniem_372853 wijzigde dit bericht op 09-12-2018 14:22
Reden: Foutje
8.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dolfje bedacht beenham, hartstikke lekker. Beetje zoetig sausje erbij, iedereen lust het.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ja en makkelijk. Ik braad het altijd wel even om en om aan en dan hup de oven in en geen omkijken naar.
Kan er van de week wel weer eens een maken.
makreel schreef:
09-12-2018 13:52
Dolfje bedacht beenham, hartstikke lekker. Beetje zoetig sausje erbij, iedereen lust het.
Oeps, sorry Dolfje!
Alle reacties Link kopieren
Omwikkelen met ham zou ik zeker doen omdat de oven erg uitdroogt. In jouw geval zou ik inderdaad 's ochtends de haasjes even aanbraden, daarna de parmaham er omheen, cellofaan strak omwikkelen en in de ijskast.

's avonds wel uurtje voor gebruik alvast uit de ijskast halen en dan de oven in.

Koop voor een paar euro een digitale oventhermometer. Zet het alarm op iets van 60 graden en prik die in één van je haasjes. Dan gaat die vanzelf af als je haasje klaar is en voorkom je dat hij doorschiet. Anders heb je taai vlees.

Wat betreft de vulling: die spinazie zou ik eerst garen (klein beetje water erbij en dan in de pan) en dan heel goed uit laten lekken. Dat is vrijwel uitsluitend vocht en mozarella is ook al erg vochtig. Leg je vlees sowieso op een rooster en niet op een bakplaat en schuif er een bak onder in de oven zodat het vocht daarin kan lekken.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me niet lekker eerlijk gezegd, die vulling. Ik zou bijvoorbeeld een varkenshaas wellington maken, kan je helemaal voorbereiden en dan ‘s avonds het bladerdeeg erom heen en in de oven. Is makkelijk en lekker. Zoiets: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -en-croute
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een kaassoort met een wat uitgesprokere smaak nemen. De smaak van mozzarella valt helemaal weg in deze combinatie en je houdt alleen een zompige massa over.

Ik zou eerder huttenkase of ricotta doen. En dan met goede kipfilet i.p.v. varkenshaas. Met een paar blaadjes salie er in, en omwikkelen met bacon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven