Kerstmenu's bedenken

14-12-2018 16:06 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo medeforummers,

Zijn er al meer keukenprinsen en prinsessen bezig met het kerstmenu/de menu's uitdenken? Ik ben een heel eind gekomen (2 van de 3 diners zijn uitgedacht)..maar nu is de inspiratie toch wel een beetje op. Hebben jullie nog goede ideeën voor mij? Bij het derde diner komen 12 eters, geen allergieën, geen krap budget, maar wel grote fans van de wat ongebruikelijkere menu's (dus geen gevulde kalkoen met aardappelpuree), liefste ook 5 gangen zodat er lekker heel de avond kan worden getafeld.

Voor de andere 2 diners (om jullie misschien wederzijds te inspireren);
- bietcarpaccio (verschillende bereidingswijzen) met geitenkaasschuim, gepofte wilde rijst en sinaasappelsaus
- wortel-gembersoep met komijn
- groene risotto met afgebakken koeientong en groene asperges
- ezeltje (rundvlees) met mosterdsaus en geroosterde gekke groentes
- kruidenijs: sinaasappel-tijm en blauwe bes-basilicum

- paddenstoel-roomhapjes gewikkeld in ketaifi deeg, geserveerd met een saliedipje
- kerstig gekruide pompoensoep (kruidnagel, nootmuskaat, gerookte paprika) met geroosterde pompoenpitten
- in zoutkorst gepofte aardappel met een hollandaise sausje
- keuze tussen stoofvlees met knolselderijpuree en pastinaakfrites OF zeebaars met pompoenpuree, gepofte quinoa en gekarameliseerde halve ui
- chocoladeschors met pistache-ijs en warme cranberrysaus

Ik ben benieuwd!! :cheer:
geen tips, maar pfft 3 kerstdiners koken en verzorgen ? Wat en hel.
Als 'n diner uit meer gangen bestaat heb ik de voorkeur voor seafood omdat dat lichter is. St. Jacobsschelpen, gamba's, zeetong/duivel etc. Bijpassende sauzen en frietjes/aardappeltjes/brood.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn gekke groentes?
We don't know the Devil's side of the story, because God wrote all the books. J.A. Konrath
Ik loop niet warm voor de menu's uit de OP eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Ben jij een chefkok? o_o

Wat een werk :-o
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
redbulletje schreef:
14-12-2018 16:19
Ik loop niet warm voor de menu's uit de OP eerlijk gezegd.
Ik ook niet maar ik denk het bezoek van TO wel, want die houden van wat ongebruikelijkere menu’s schrijft ze en dat is dit zeker.

Petje af TO dat je hieraan begint!
Er komt vast nog wel iemand een leuke lekkere suggestie opperen.
Aan mij heb je niks, ik ben blij met mn patat-menu-met-alleen-mn-gezin met kerst ;-)
speelballetje schreef:
14-12-2018 16:17
Wat zijn gekke groentes?

Rare snijbonen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
14-12-2018 16:26
Rare snijbonen.
:rofl:
We don't know the Devil's side of the story, because God wrote all the books. J.A. Konrath
Star² schreef:
14-12-2018 16:26
Rare snijbonen.
wat dacht je van het Kerstdophertje?
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van een all-vegan menu?
Voor veel mensen erg ongebruikelijk met kerst en er zijn de gekste dingen voor te vinden...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Nope geen tips, wij gaan lekker ouderwets gourmetten!
Debora schreef:
14-12-2018 16:38
Wat dacht je van een all-vegan menu?
Voor veel mensen erg ongebruikelijk met kerst en er zijn de gekste dingen voor te vinden...
D'r zit al zo weinig vlees in haar menu's. Bietencarpacio ipv echte. Je kunt ook carpacio van St. Jacobsvruchten maken trouwens, een restaurant waar ik wel 'ns eet heeft dat bij de voorgerechten.
Lekker hoor en wat een enorm werk.

Ik ben alleen verantwoordelijk voor de desserts voor een man of 12. Dat is een no-brainer en hetzelfde als vorig jaar:

merengue-rol met room met frambozen en pistache (recept van ottolenghi), klassieke tiramisu (allerhande online) en Mississippi mud pie (allerhande online).
Alle reacties Link kopieren
Tournedos gevuld met gerookte zalm.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Hillegonda1 schreef:
14-12-2018 17:14
Lekker hoor en wat een enorm werk.

Ik ben alleen verantwoordelijk voor de desserts voor een man of 12. Dat is een no-brainer en hetzelfde als vorig jaar:

merengue-rol met room met frambozen en pistache (recept van ottolenghi), klassieke tiramisu (allerhande online) en Mississippi mud pie (allerhande online).
Klinkt lekker!
Alle reacties Link kopieren
Hier gaan we het volgende eten:

- Mini melanzane parmigiana met krokante aubergine snackjes
- curry soep met garnalen en paksoi
- gevulde tomaten met pesto risotto
- eendenborst met cranberry compote met witlof met brie en cranberry uit de oven en gevulde aardappeltjes met bosui en bacon
- Tarte Tatin met mango en eigen gedraaid ijs en verse slagroom
Wij hebben besloten om een paar grote schalen met verschillende gerechten te maken en die op tafel te zetten en iedereen kan opscheppen wat hij of zij wil, lekker simpel dus.
Ik eet zelf geen vlees dus alleen daar moest ik rekening mee houden. verder geen beperkingen ivm allergien.
Eerste schaal word vegan tandoori met kipstuckjes en paprika.
de tweede schaal word een Mexicaanse salade met zoete aardappel, rode peper, mais, bonen,avocado en tacochips.
En de derde schaal word pittige tempura(japanse gefrituurde garnalen) met chilisaus. en verder nog simpel een schaal met aardappelkroketten. Mijn familie komt zelf nog met een schaal met een vleesgerecht voor de gene die wel vlees bliefen en ook nog met een andere wat ook iets met groente zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tot een paar jaar geleden deden we in mijn familie ook altijd moeilijk met speciale dingen. De laatste 3-4 jaar gaan we met dit soort dagen naar een goed restaurant. Bij voorkeur met kerstmenu zodat we zelf niet hoeven te kiezen. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Cannelloni
Veloute van knolselderij of een bisque van rivierkreeftjes
Varkenshaas in pistachenootjes korst met mosterdsaus
Tomatentartaar
Alle reacties Link kopieren
Hier pastei vormpje met brokolie ragout
hoofd kip uit de oven
toetje kerst boom van de lild

Na zelfgebakken kerststol
Alle reacties Link kopieren
Venkelsoep met zalm
Coq au vin
Kaasplankje
Dessert ben ik nog niet uit, ik denk aan sticky toffee pudding

Kaasplankje is ook al een dessert maar ik wil ook altijd iets zoets, en schoonzus vind het heel leuk kaasjes te presenteren. Zij zoekt ook overal bijpassende wijnen bij.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips. Hier inspiratie en futloos. Kon gewoon geen keuze maken. Dus de favo van een van de gasten, kaasfondue. Daar de favo van een andere gast, eendeborst, als voorafje bij. En gewoon divers brood, dippers en hapjes.
Lekker makkelijk en aanschuifbaar. Dat laatste ivm een aantal single vrienden die nog niet weten wat ze willen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Gezien je gasten zou je als hoofdgerecht wellicht aan ossobuco denken. Daar heb je uiteraard de normale Italiaanse variant van, maar ik heb Nigella Lawson wel eens een Aziatische variant zien maken.

Dan zou je als eerste vooraf verse springrolls kunnen serveren, of zelfgemaakte dumplings oid. Tweede gang tempura groenten met zelfgemaakte dip. Hoofd dus die Aziatische ossobuco, dan toe panna cotta met mango, koffie met likeur en zelfgemaakte bonbons na (recepten zat via YouTube)

Wellicht is kwartel ook een optie, mits een bijzondere bereiding?

Bij AH zag ik trouwens een pakket voor groentenceviche, dat past wellicht ook goed bij je gasten.
Alle reacties Link kopieren
Wauw To, ga jij dat echt allemaal koken.
Als ik dat lijstje zie ben ik erg blij dat mijn kinderen perse willen gourmetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven