Koken voor verschillende voorkeuren (vega/vlees)

18-02-2019 09:23 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar tips en opvattingen over hoe in te spelen op verschillende voorkeuren voor de dagelijkse pot. Ik ben degene die vrijwel altijd kookt en het kost me vrij veel tijd. Ik kook uitgebreid en zoveel mogelijk vers. Ik eet zelf graag voor het grootste deel vegetarisch. Ik vind dat we met zijn allen te veel vlees eten, dat vlees gewoon duur is en ik voel me zelf fysiek beter bij slechts af en toe vlees (Ik vind kip en draadjesvlees wel echt gewoon heel lekker!)

Naast mij heb ik nog twee pubers thuis zitten en een regelmatig mee-etende vriend. Zij zijn allemaal echte vleesliefhebbers en maken zich niet zo'n zorgen om het vlees-gebeuren. Als het maar op hun bord komt. ;-D
Ik heb een tijd helemaal vegetarisch gegeten en kookte dan vaak dubbel. Nog meer gedoe in de keuken dus. Momenteel eet ik dan maar gewoon weer dagelijks vlees mee, maar zou het eigenlijk liever willen beperken tot 2 tot 3 keer per week voor allemaal. Trouwens, ook buiten de vleeskwestie liggen de smaken uit elkaar. De één eet het liefst elke dag rijst, de ander liever nooit. De één lust niets met sauzen, de ander smult ervan.

Ik open dus dit topic om te vragen hoe anderen dit doen. Kook jij gewoon 1 gerecht, maak je aanpassingen? Kan zijn vanwege een enkele vegetariër, omdat er anders niet gegeten wordt, maar ook wegens andere diëten natuurlijk. Ik hoop uiteraard op geweldige tips en inzichten om van koken weer het feestje te maken dat het altijd was. Eten wat de pot schaft kan ik zelf ook nog bedenken, maar ik zoek dus een oplossing waar we allemaal blij van worden.
pauwenveer wijzigde dit bericht op 18-02-2019 09:33
3.87% gewijzigd
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje te simpel gedacht van mij maar wie kookt ( en de boodschappen betaald) bepaalt. Jij dus.
En dat je dan af en toe vlees op het menu zet ipv elke dag hebben ze het maar mee te doen.

Ok makkelijk praten zo zonder kinderen dat weet ik maar waarom zou jij je in allemaal bochten moeten wringen?
Alle reacties Link kopieren
Kieskeurige pubers zou ik beiden lekker 1x per week zelf laten koken en dan mogen ze zelf weten wat ze op tafel zetten. De keren dat jij kookt mag jij bepalen en ik zou daarvan in ieder geval lekker een paar keer voor de hele tafel vegetarisch koken. Gewoon een beetje wat praktisch is.

Bijv. met wrapsvulling is het niet heel veel moeite om die in twee pannen te maken, waarbij je er eentje vleesvrij houdt. Of bij avg om ook even een paar stukjes vlees te bakken. Veel meer moeite dan dat zou ik niet gaan doen.
margjem wijzigde dit bericht op 18-02-2019 09:31
4.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
18-02-2019 09:27
Misschien een beetje te simpel gedacht van mij maar wie kookt ( en de boodschappen betaald) bepaalt. Jij dus.
En dat je dan af en toe vlees op het menu zet ipv elke dag hebben ze het maar mee te doen.

Ok makkelijk praten zo zonder kinderen dat weet ik maar waarom zou jij je in allemaal bochten moeten wringen?
Omdat ik het daar zelf niet mee eens ben. Ik wil iets voor mezelf. Uiteraard betaal ik, zij zijn mijn kinderen. Als ze nu op deze manier opgevoed waren, maar nu moeten ze zich opeens aanpassen aan iets dat mama wil. Ik vind echt dat ze hier ook een stem in hebben eigenlijk en zoek dus het compromis.
pauwenveer wijzigde dit bericht op 18-02-2019 09:32
39.02% gewijzigd
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Pauwenveer schreef:
18-02-2019 09:30
Omdat ik het daar zelf niet mee eens ben. Ik wil iets voor mezelf. Uiteraard betaal ik, zij zijn mijn kinderen. Als ze nu op deze manier opgevoed waren, maar nu moeten ze zich opeens aanpassen aan iets dat mama wil. Ik vind echt dat ze hier ook een stem in hebben eigenlijk en zoek dus het compromis.
Als ze meer inspraak willen mogen ze ook 2x per week koken en boodschappen doen.
Ik kook één gerecht voor iedereen. Ik probeer zo af te wisselen dat iedereen af en toe iets heeft wat hij/zij lekker vindt.
Als jij weinig vlees wil koken dan zou ik dat doen als ik jou was. Als je kinderen en vriend graag vleesgerechten willen dan kunnen zij een paar dagen per week koken, zodat ze precies kunnen koken wat zij lekker vinden.
Want hier in huis is het wel zo dat wie kookt bepaalt.

Mijn man wilde een tijd lang vegetarisch eten en dat heb ik grotendeels gevolgd, maar toen 2 mensen in het gezin ijzertekorten kregen hebben we (in overleg) de vleesconsumptie weer iets opgeschroefd.

Bij ons komen allergien altijd op de eerste plaats, dan dieetvoorschriften uit gezondheidsoverwegingen, dan dieetvoorkeuren uit overtuiging, en dan pas eetvoorkeuren gebaseerd op smaak.
Alle reacties Link kopieren
Margje, ik laat ze niet koken, omdat ik dan iets eet dat ik niet lust. En daar weiger ik voor te betalen. Daarnaast werkt mijn oudste 4 dagen per week rond etenstijd en wil ik dat ze hun schoolwerk doen.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het probleem niet zo, geloof ik. Je kunt toch gewoon een basismaaltijd maken die voor iedereen prima is, en dan vlees/vega-vleesvervanger apart bijvoegen?
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon koken en dan een vega of een vlees optie kunnen maken. Het overgebleven stop je in de vriezer of eet je de volgende dag erbij.

Dan maak je bijvoorbeeld bami met groente en los kip of tofu erbij... wat overblijft vries je dan in.

Eet je de andere keer rijst haal je die tofu er uit en hoef je die niet nog eens klaar te maken.

Met losse AVG of stamppot is het natuurlijk helemaal makkelijk om een vlees en een vega optie te maken.

Of eet lekker roti dan maak je de groente apart, de eieren en de kip en kan je zelf kiezen of je er kip bij wilt of niet.

Ik maak wel vaker meerdere groentes bijvoorbeeld broccoli en paprika en komkommer. Houd er 1 minder van broccoli dan neemt diegene maar een klein beetje ervan en eet dan meer paprika
Alle reacties Link kopieren
Ik ben cateraar en kook veel vegetarisch, maar als dat gewenst is doe ik er soms een aanvullende vleesoptie bij, die mensen al dan niet kunnen nemen. Bijv spaghetti, een salade (evt met peulvruchten of ei voor de eiwitten) en dan gehaktballetjes ernaast. Andijviestamppot met geroosterde groenten en feta, worst optioneel. En/of spekjes los. Gewokte groenten en fried rice, gebakken kip er los naast. Etcetc.
Alle reacties Link kopieren
Vriend kookt wel eens trouwens. En lekker. Ik denk inderdaad dat ik het gewoon moet gaan voorzetten. Ik vind het gewoon vervelend als ik druk ben geweest in de keuken en ik heb alleen sacherijnige gezichten aan tafel. Misschien moet ik me daar wat minder van aantrekken.

Maar goed, ik hoop nog steeds dat er mensen reageren die wel voor twee voorkeuren/diëten volgen en hoe ze dat doen!
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Pauwenveer schreef:
18-02-2019 09:35
Margje, ik laat ze niet koken, omdat ik dan iets eet dat ik niet lust. En daar weiger ik voor te betalen. Daarnaast werkt mijn oudste 4 dagen per week rond etenstijd en wil ik dat ze hun schoolwerk doen.
Dat vind ik wel apart, dat jij niets wil eten dat je niet lekker vindt, maar dat je dat wel van je gezinsleden verwacht. Vanwaar die onbalans?
Ik ben nu nog maar alleen met mijn zoon maar als ik iets kook wat hij niet zo graag eet dan maak ik voor hem wat anders. Als zijn vriendin mee eet dan hou ik ook rekening met wat zij lekker vind. Niemand hoeft hier iets te eten wat hij of zij niet lekker vind. Dat doe ik namelijk zelf ook niet.
Ik zou ze ook zeker 1x de week laten koken wat zij lekker vinden, jij bepaalt de rest. Kan je best voor hen een vleesje ernaast bakken maar ik zie niet hoe je zonder meerdere maaltijden te gaan maken iedereen elke dag te vreden wil houden.

Je run geen 5 sterren restaurant lijkt me.
Hier is het altijd gedoe. De kinderen hebben ieder hun eigen voor- en afkeuren en weigeren dus gewoon te eten wat ze niet lusten cq niet zo lekker vinden. Ik kook dus afwisselend de voorkeur van de een of de ander, en degene met pech maakt dan maar iets voor zichzelf (soep of een broodje of kant en klaar iets). Er is een handjevol gerechten dat ze allebei lusten (risotto, sushi, kip met gebakken aardappels), dus die staan minimaal twee keer per week op het programma.
Ik kook om alle voorkeuren heen. Gevolg; heel veel vuile vaat. Vlees komt hier apart op tafel, of ik schep eerst de vega-versie op een voeg dan het vlees toe. Voor kind dat echt gruwelt van vis, maak ik altijd dat er iets van vlees is van gisteren of van vorige week uit de vriezer. Voor het kind dat niet van heet houdt houd ik ook altijd alvast iets apart voordat de pepers er in gaan. Sauzen/jus komen ook altijd apart op tafel.

Alle voorkeuren zijn langzaam ontstaan dus ik ben er in meegegroeid. Ik weet niet meer beter.
Pauwenveer schreef:
18-02-2019 09:30
Omdat ik het daar zelf niet mee eens ben. Ik wil iets voor mezelf. Uiteraard betaal ik, zij zijn mijn kinderen. Als ze nu op deze manier opgevoed waren, maar nu moeten ze zich opeens aanpassen aan iets dat mama wil. Ik vind echt dat ze hier ook een stem in hebben eigenlijk en zoek dus het compromis.

Laat ze elk een dag koken.
Pauwenveer schreef:
18-02-2019 09:35
Margje, ik laat ze niet koken, omdat ik dan iets eet dat ik niet lust. En daar weiger ik voor te betalen. Daarnaast werkt mijn oudste 4 dagen per week rond etenstijd en wil ik dat ze hun schoolwerk doen.

Dus dit klopt niet he?

maar nu moeten ze zich opeens aanpassen aan iets dat mama wil. Ik vind echt dat ze hier ook een stem in hebben eigenlijk en zoek dus het compromis.

Ze hebben dus nul stem en moeten zich alsnog aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
18-02-2019 09:40
Dat vind ik wel apart, dat jij niets wil eten dat je niet lekker vindt, maar dat je dat wel van je gezinsleden verwacht. Vanwaar die onbalans?
Zij eten alles dat ik maak, maar mopperen. Als zij koken krijg ik of alleen gefrituurde kip. Of iets zonder groenten. Of eten waar ik slecht tegen kan. Ik betaal, ik doe de boodschappen, ik weiger bagger te eten.

Oh, even ter verduidelijking: Ik weet dat je bij veel gerechten makkelijk vlees kan toevoegen of verwijderen. Het gaat mij er dus om dat ik de rest ook niet steeds vlees voor wil zetten. Maar ik merk dat de tendens hier is dat ik dat wel zou moeten doen. :|
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Ik kook inderdaad ook wel een stuk minder pittig, omdat mijn jongste daar nog niet goed mee om kan gaan, en geef dan de optie van sambal of peper er los Bij.
Goh, wat een reacties weer. TO vraag hoe het praktisch gedaan kan worden. Ze vraagt geen goedkeuring voor haar manier. Jeetje zeg, waarom moet iedereen maar eten wat de pot schaft of zelf koken.

Als je je zelf eenmaal wat handigheid hierin verworven hebt is het minder ingewikkeld dan het lijkt. Wij eten allemaal een afgeleide versie van hetzelfde. En heel soms eet iemand iets van gisteren, dat ik daar dan speciaal extra voor heb gemaakt. Weekmenu is dan wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
18-02-2019 09:48
Dus dit klopt niet he?

maar nu moeten ze zich opeens aanpassen aan iets dat mama wil. Ik vind echt dat ze hier ook een stem in hebben eigenlijk en zoek dus het compromis.

Ze hebben dus nul stem en moeten zich alsnog aanpassen.
Nou nee. Ik hou tot nu toe dus wel rekening met ze, want ze krijgen wat ze willen. Overigens maak ik hen niet blij met zelf koken hoor, vinden ze geen ruk aan. Halen liever take-out.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-02-2019 09:42
Ik kook om alle voorkeuren heen. Gevolg; heel veel vuile vaat. Vlees komt hier apart op tafel, of ik schep eerst de vega-versie op een voeg dan het vlees toe. Voor kind dat echt gruwelt van vis, maak ik altijd dat er iets van vlees is van gisteren of van vorige week uit de vriezer. Voor het kind dat niet van heet houdt houd ik ook altijd alvast iets apart voordat de pepers er in gaan. Sauzen/jus komen ook altijd apart op tafel.

Alle voorkeuren zijn langzaam ontstaan dus ik ben er in meegegroeid. Ik weet niet meer beter.
Dat is ook een beetje wat ik nu doe, en ik baal daar dus een beetje van.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Pauwenveer schreef:
18-02-2019 09:50
Nou nee. Ik hou tot nu toe dus wel rekening met ze, want ze krijgen wat ze willen. Overigens maak ik hen niet blij met zelf koken hoor, vinden ze geen ruk aan. Halen liever take-out.

Je hoeft er ook geen ruk aan te vinden, maar toch wel handig voor als je ooit op jezelf gaat dat je niet alleen maar naar de afhaaltoko kan toch?
Pauwenveer schreef:
18-02-2019 09:48
Zij eten alles dat ik maak, maar mopperen. Als zij koken krijg ik of alleen gefrituurde kip. Of iets zonder groenten. Of eten waar ik slecht tegen kan. Ik betaal, ik doe de boodschappen, ik weiger bagger te eten.

Oh, even ter verduidelijking: Ik weet dat je bij veel gerechten makkelijk vlees kan toevoegen of verwijderen. Het gaat mij er dus om dat ik de rest ook niet steeds vlees voor wil zetten. Maar ik merk dat de tendens hier is dat ik dat wel zou moeten doen. :|
Misschien kun je dan wat randvoorwaarden afspreken? Dus dat het gezond moet zijn, of met voldoende groenten? En eten waar een van de gezinsleden niet tegen kan natuurlijk sowieso niet, je kunt elkaar niet ziek gaan maken.

Ik zou persoonlijk wel stoppen met zo hameren op het feit dat jij betaalt en dus meer rechten hebt. Dat is een beetje een zwakte bod terwijl je zonder die opmerking best wel een goed punt maakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven