Gezond in weinig tijd

20-02-2019 11:57 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een chronische ziekte kan ik weinig energie steken in het bereiden van de maaltijden maar toch wil ik nog graag een lekkere gezonde maaltijd klaarmaken met verse groenten.
Ik heb door de jaren ook wel al trucs gevonden die ik graag wil delen.
Laat jullie tips maar komen
Heb je weinig tijd of weinig energie? Als je weinig energie hebt en wel genoeg tijd kun je het koken evt ook in kleine stukjes hakken? Eerst bijv het snijwerk doen, half uur niets (of iets anders) en dan verder met koken?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een stoomkoker waarvoor je erg weinig moet doen. Groente in het eerste mandje, bijvoorbeeld aardappelen in het tweede en vis in het derde. Water erin, aanzetten en wachten tot hij klaar is. Veel makkelijker kun je het niet maken, je kan zelfs eventueel voorgesneden groente en geschilde aardappels nemen.
Alle reacties Link kopieren
Diepvriesgroentes zorgen al voor minder voorbereidingstijd. Verder een grotere hoeveelheid maken en invriezen.
Later is nu
Voorgesneden groenten kopen?
Alle reacties Link kopieren
Tijd zat maar zonder energie :-( Wat jij voorstelt is wat ik nu probeer maar daar kruipt al gauw al mijn bruikbare energie in van de dag.
Recepten waarbij dit mogelijk is zijn altijd welkom want dit kan natuurlijk niet met alles.
Straks probeer ik groenten te snijden voor in de oven klaar te maken, één van mijn favorieten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips en dat is wat ik nu vooral probeer maar ik merk dat het veelal op hetzelfde neerkomt en het soms wat saai wordt. Mijn man klaagt niet maar die kan ik eigenlijk gelijk wat voorzetten en anders eet hij wel een boterham;-)
Ik hou echter van verandering dus tips met eenvoudige recepten zijn altijd welkom
Soep maak ik altijd met voorgesneden of diepvriesgroenten en dan maak ik meteen een grote hoeveelheid. In de voormiddag koken en in de namiddag door de blender en in porties de vriezer in.
Puntpaprika's in de oven grillen. Je hoeft alleen het kontje eraf te snijden, te halveren en de zaadjes eruit en dan 25 minuten onder de grill. Halverwege een keertje omdraaien. Kost enkel wachttijd, geen inspanning. Te gebruiken bij gebakken vlees, en/of met kaas op brood.
Alle reacties Link kopieren
HOEAN46 schreef:
20-02-2019 12:10
Tijd zat maar zonder energie :-( Wat jij voorstelt is wat ik nu probeer maar daar kruipt al gauw al mijn bruikbare energie in van de dag.
Recepten waarbij dit mogelijk is zijn altijd welkom want dit kan natuurlijk niet met alles.
Straks probeer ik groenten te snijden voor in de oven klaar te maken, één van mijn favorieten.
Voorgesneden groenten kopen dus. Scheelt weer energie voor jou.

Verder: vooruit koken. Dus: 1 dag koken, 3 dagen eten. Gooi het in de vriezer, is het langer houdbaar en je kunt makkelijk iets opwarmen op een andere dag.

Wat ik vooruit kook: curry (je kunt dit ook met voorgeschreven groenten maken), chili con carne (met blikjes bonen), soep, pastasaus (hoef je alleen de pasta nog maar te koken).

Verder heb ik altijd groenten in de vriezer. Prima spul, snel klaar.
Alle reacties Link kopieren
O, ook heel simpel en gezond: linzensoep. Wat gesnipperde ui (is in de super te koop) aanfruiten in een beetje olie. Blikje tomatenpuree erbij, even meebakken. Dan een liter bouillon (van tablet) erbij en dan 200 gram rode linzen. Laten pruttelen tot de soep dik is en de linzen gaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Slowcooker is voor mij heilig. Ik mik het er in, zet het aan en moet alleen even afmaken door te roeren of beetje zout bij te voegen.
Geen vlees voorsnijden, groente voorgesneden halen, aardappelen voorgeschild halen, er in mikken, kruiden er bij en na een paar uur klaar.
Ik smoor voorgesneden groente in groentebouillon. Voor andijvie duurt dat 6 minuten en voor Chinese kool 8 minuten.
Is heerlijk!

Scheut olijfolie in de wok, groente erbij als de olie heet is, beetje roerbakken tot het geslonken is, bouillon erbij en zacht zetten. Als het klaar is afgieten in een vergiet.
Zo gedaan.
Celaena_Aelin schreef:
20-02-2019 12:25
O, ook heel simpel en gezond: linzensoep. Wat gesnipperde ui (is in de super te koop) aanfruiten in een beetje olie. Blikje tomatenpuree erbij, even meebakken. Dan een liter bouillon (van tablet) erbij en dan 200 gram rode linzen. Laten pruttelen tot de soep dik is en de linzen gaar zijn.
Niet ongezond maar echt gezond ook niet als een ui het enige aan groenten is....
ChantalZr7 schreef:
20-02-2019 12:34
Slowcooker is voor mij heilig. Ik mik het er in, zet het aan en moet alleen even afmaken door te roeren of beetje zout bij te voegen.
Geen vlees voorsnijden, groente voorgesneden halen, aardappelen voorgeschild halen, er in mikken, kruiden er bij en na een paar uur klaar.
Dat klinkt ontzettend goor! Vlees moet gebakken of gegrilld worden niet tot een prutje gekookt worden.
redbulletje schreef:
20-02-2019 12:37
Dat klinkt ontzettend goor! Vlees moet gebakken of gegrilld worden niet tot een prutje gekookt worden.
Behalve draadjesvlees dan, dat is na uren sudderen niet te versmaden.
redbulletje schreef:
20-02-2019 12:37
Dat klinkt ontzettend goor! Vlees moet gebakken of gegrilld worden niet tot een prutje gekookt worden.
klinkt wellicht goor in jou optiek, tot je er zelf gebruik van maakt.
Door de lage temperatuur wordt je eten echt geen prutje
en ja je kan er niet in grillen, maar de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
20-02-2019 12:37
Niet ongezond maar echt gezond ook niet als een ui het enige aan groenten is....
Ik reken de rode linzen dan ook als groenten. Daarbij zijn linzen/peulvruchten gezond.
Cateautje schreef:
20-02-2019 12:39
Behalve draadjesvlees dan, dat is na uren sudderen niet te versmaden.
Ben ik ook geen fan van. Ik heb liefst vlees en vis uit één stuk. Eenpansgerechten zijn niet aan mij besteed. Alhoewel uitzondering is stamppot, maar ook niet te vaak, ik moet ook echt 'n knapperig component hebben in 'n gerecht.
TO, ik zou ook voor voorgesneden groenten en diepvriesgroenten gaan.
Groenten in de oven is een goede, scheutje olijfolie erover en je hoeft er niet bij te blijven.
Daar kun je ook aardappels of aardappelpartjes bij leggen, of een stukje vis. Gegrilde zalm is heerlijk.

Verder zou ik eenpansgerechten, soep, curry, pastasaus in dubbele hoeveelheden maken en invriezen. Zodat je op een slechte dag toch snel en gezond kan eten.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wij aten gisteren een zak hollandse wokgroenten (wortel, broccoli, bloemkool, bleekselderij) gewokt met al andalus kruiden (Euroma Jonnie Boer), met groente balletjes van Garden Gourmet en couscous met rozijnen en ras-el-hanout. Daarbij een beetje knoflook-youghurt saus (knoflook saus uit de fles los roeren met 4 keer zoveel yoghurt).

Stond in 8 minuten op tafel en we eten het met smaak.
ouwewijsneus schreef:
20-02-2019 12:40
klinkt wellicht goor in jou optiek, tot je er zelf gebruik van maakt.
Door de lage temperatuur wordt je eten echt geen prutje
en ja je kan er niet in grillen, maar de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.
Maar dan zal de groente niet zacht genoeg worden naar mijn smaak en het vlees niet meer medium rare of geen knapperig korstje krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Je noemde je man. Kan hij niet af en toe koken? Of de groenten snijden, de aardappels schillen?
Kaaaaaaaatje schreef:
20-02-2019 12:44
Wij aten gisteren een zak hollandse wokgroenten (wortel, broccoli, bloemkool, bleekselderij) gewokt met al andalus kruiden (Euroma Jonnie Boer), met groente balletjes van Garden Gourmet en couscous met rozijnen en ras-el-hanout. Daarbij een beetje knoflook-youghurt saus (knoflook saus uit de fles los roeren met 4 keer zoveel yoghurt).

Stond in 8 minuten op tafel en we eten het met smaak.
Wortel en bloemkool krijg je toch nooit in 8 minuten zacht?
redbulletje schreef:
20-02-2019 12:43
Ben ik ook geen fan van. Ik heb liefst vlees en vis uit één stuk. Eenpansgerechten zijn niet aan mij besteed. Alhoewel uitzondering is stamppot, maar ook niet te vaak, ik moet ook echt 'n knapperig component hebben in 'n gerecht.
Ik sudder riblappen ook altijd in één stuk. Ik weet, dat is niet meer in de mode, maar dan vind ik het het lekkerst.
Ik ben weg van eenpansgerechten.
Celaena_Aelin schreef:
20-02-2019 12:40
Ik reken de rode linzen dan ook als groenten. Daarbij zijn linzen/peulvruchten gezond.
Gezond zijn peulvruchten zeker maar of ze tot de dagelijkse hoeveelheid groenten gerekend worden?
Ik maak geregeld linzensoep en die wordt toch echt lekkerder als je wat wat extra groenten toevoegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven