Supermarkt basilicum

24-05-2019 11:48 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Hebben jullie tips om een supermarkt basilicum in leven te houden? Bij mij gaan deze altijd zo snel dood.

Ik heb geen groene vingers maar wie weet houdt mijn plantje het wat langer vol met wat tips! Bedankt alvast.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gaan juist altijd alle planten dood, behalve... supermarkt basilicum. Die moet ik na 6 maanden weggooien omdat hij te groot wordt. Helaas heb ik geen idee waar het door komt, dus tips kan ik je niet geven. Ik doe er af en toe een beetje water bij en hij staat op een balkon in het zonlicht.
s7rin wijzigde dit bericht op 24-05-2019 11:52
16.63% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Verpotten naar grotere pot, of buiten in de volle grond.
Maar de supermarktplantjes schijnen gekweekt te worden op snel groot, snel eten, dus misschien beter een plantje (of meer, 1 plantje is zo kaal geknipt) bij een kweker/tuincentrum halen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Bedankt ! En wel in de zon? Want nu staat die binnen met geen direct zonlicht erop.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een speciale kruidenpot (https://www.mepal.com/nl/kruidenpot-lar ... 8615030600)
Zet de plant om de dag even onder de kraan, tot hij doorweekt is, en hij doet het weken lang. Tot de basilicum wat zwakker van smaak/geur wordt

De kruiden schijnen niet gekweekt te worden voor lange houdbaarheid trouwens
Alle reacties Link kopieren
https://www.libelle.nl/huis-tuin-feestj ... upermarkt/
dat dus
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu een potje waar ik wat water inzet en daar het plantje op. Deze doet het al weken. Mijn tijm daarentegen heb ik op deze manier verzopen. Basilicum heeft redelijk wat water nodig is mijn ervaring, maar zelfs mijn dode plantje heb ik op deze manier nog enigszins kunnen reanimeren.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Deze video op youtube kan je wellicht helpen: https://www.youtube.com/watch?v=DNhsfgbSEWQ&t=32s.

De uitleg begint vanaf minuut 12:05. Ik heb door deze stappen te volgen zelf ook mijn basilicum een betere plek kunnen geven en al een paar maal een oogst. Door de plant uit elkaar te halen zoals ook de Libelle zegt geef je de wortels de ruimte.
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-05-2019 12:12
81.97% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Aha! Niet mijn schuld dus ;-)

Ik zal binnenkort even langs een tuincentrum voor wat plantjes!
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
24-05-2019 11:59
Ik heb nu een potje waar ik wat water inzet en daar het plantje op. Deze doet het al weken. Mijn tijm daarentegen heb ik op deze manier verzopen. Basilicum heeft redelijk wat water nodig is mijn ervaring, maar zelfs mijn dode plantje heb ik op deze manier nog enigszins kunnen reanimeren.
Bedankt! Ik zal de plant zo nog even onder de kraan houden, wie weet is deze dan ook nog te redden. Staat jouw plant in de zon ?
lilalinda schreef:
24-05-2019 11:53
Ik heb een speciale kruidenpot (https://www.mepal.com/nl/kruidenpot-lar ... 8615030600)
Zet de plant om de dag even onder de kraan, tot hij doorweekt is, en hij doet het weken lang. Tot de basilicum wat zwakker van smaak/geur wordt

De kruiden schijnen niet gekweekt te worden voor lange houdbaarheid trouwens
Deze heb ik ook, werkt uitstekend!
Alle reacties Link kopieren
Ik zet de plant op een schoteltje in het keukenraam. Daar staat deze in de zon. Dagelijks geef ik water op het schoteltje. Plant gaat lang mee.
Alle reacties Link kopieren
Winterluxi schreef:
24-05-2019 12:02
Bedankt! Ik zal de plant zo nog even onder de kraan houden, wie weet is deze dan ook nog te redden. Staat jouw plant in de zon ?
Je moet hem juist van onderen laten drinken, niet onder de kraan houden. Dus in een schaaltje water zetten. Bij mij staan ze niet in de zon, gewoon in de keuken op een bakkerskarretje. Gaat prima.
Seriously?
De wortels van die supermarktplantje zijn bewust zo gekweekt/geprikt dat ze niet heel lang leven. Paar dagen/week. Dan gaan de meeste dood. En koop jij weer een nieuwe.

Ik heb er eentje gehaald bij het tuincentrum en die staat ondertussen al een tijdje in mijn tuin.
Basilicum uit de supermarkt kan heel lang blijven leven. Ik doe het potje altijd in een bakje. In dat bakje giet ik steeds wat water, doet hij het prima op. Gaat hij hangen (na een warme dag of vergeten water te geven) kan je hem prima oppeppen door water in zijn bakje te doen. Hier staat hij in het licht, in de ochtend is het daar wel zonnig.
Bij mij is het verschil tussen basilicum uit de supermarkt of het tuincentrum echt enorm. Supermarkt hooguit 2 weken, die van het tuincentrum heb ik zeker 2 maanden mee kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
24-05-2019 13:31
Basilicum uit de supermarkt kan heel lang blijven leven. Ik doe het potje altijd in een bakje. In dat bakje giet ik steeds wat water, doet hij het prima op. Gaat hij hangen (na een warme dag of vergeten water te geven) kan je hem prima oppeppen door water in zijn bakje te doen. Hier staat hij in het licht, in de ochtend is het daar wel zonnig.

Bij mij ook, maanden en maanden blijft het leven. Het gaat zelfs bloeien.
Potje in een schoteltje water, en lauw water gieten op dat schoteltje, elke dag, maar niet teveel want ze moet niet permanent in het water staan.
Plant onder de koude kraan houden (en sowieso water van boven af op de plant met een gieter) staat gelijk aan basilicummoord :)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zelf zaaien?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-05-2019 11:59
Deze video op youtube kan je wellicht helpen: https://www.youtube.com/watch?v=DNhsfgbSEWQ&t=32s.

De uitleg begint vanaf minuut 12:05. Ik heb door deze stappen te volgen zelf ook mijn basilicum een betere plek kunnen geven en al een paar maal een oogst. Door de plant uit elkaar te halen zoals ook de Libelle zegt geef je de wortels de ruimte.
Het probleem met supermarkt basilicum is dat elke stengel een plant is. In een klein potje zitten kortom veel te veel planten bij elkaar. Vaak kunnen de wortels nergens heen en komen die al door de onderkant van de pot. Wanneer je elke stengeltje wat meer plek geeft dan kan de plant weer nieuwe wortels maken en verder groeien. Feitelijk kun je dus heel veel basilicum halen uit een goedkoop supermarkt plantje wanneer je weet hoe. Ook oogsten net boven waar de plant weer nieuwe blaadjes maakt kan helpen om steeds weer nieuwe groei te krijgen. Wanneer je 1 of 2 stengels niet oogst en tot bloei laat komen dan kun je daarna de zaadjes oogsten, laten drogen en bijv een koffiefilter bewaren en dan kun je volgend jaar zaaien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd zo'n plant lang in leven. Maar de kwaliteit wordt echt minder. Stengels worden hout in. En minder smaak
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
24-05-2019 11:50
Bij mij gaan juist altijd alle planten dood, behalve... supermarkt basilicum. Die moet ik na 6 maanden weggooien omdat hij te groot wordt. Helaas heb ik geen idee waar het door komt, dus tips kan ik je niet geven. Ik doe er af en toe een beetje water bij en hij staat op een balkon in het zonlicht.
Haha, hier dus ook :D Ik houd bieslook en peterselie wel heel even goed maar de basilicum... die gaat als een trein. Gewoon op de vensterbank in de zon, niet té direct zon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb diverse kruiden buiten zoals een giga struik rozemarijn van 1,50 m hoog, oregano, maggiplant, tijm en ik grijp altijd naar het potje gedroogde. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De bieslook wordt eerder weggegooid uit gebrek aan belangstelling dan omdat hij niet meer zou groeien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
24-05-2019 18:27
Ik heb diverse kruiden buiten zoals een giga struik rozemarijn van 1,50 m hoog, oregano, maggiplant, tijm en ik grijp altijd naar het potje gedroogde. :)
Zelf drogen?
Heb ik wel eens gedaan met munt, was de lekkerste munthee ooit.
Maar daarna nooit meer een plant tot uitbundige groei kunnen stimuleren.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Plantje staat nu nog te leven op een schaaltje. Ik kijk even hoe lang deze het volhoudt en anders ga ik plantjes bij het tuincentrum halen :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven