Mode & Beauty alle pijlers

Zeepblok gezocht

24-01-2019 11:51 96 berichten
Wie kan er een blok zeep aanraden voor de droge huid voor onder de douche? Ik wil geen Lush, aangezien ik al misselijk word van de lucht als ik langs een filiaal loop :lol: Marseille zeep (groen) droogt mijn huid enorm uit.

Wij wonen in een huis zonder gas, gaan miniem om met electra, gebruiken geen verwarming (goed geïsoleerd) en eten zo goed als biologisch en graag lokaal. Nu ben ik steeds meer gemaksproducten de deur uit aan het werken zoals spuitbussen en plastic. Ik stond er niet bij stil maar heel veel verzorgingsproducten zijn van (mascara, tandenborstels) of verpakt ín plastic. Daar was ik aan gewent en nu wil ik er van af.

Vindt jij het allemaal maar vies, onzin en groenig gedoe? Prima, maar dan is dit niet jouw topic.
Aleppo zeep misschien?

https://www.aleppo.nl/werking-aleppozee ... -huid.html

Ik heb zelf geen droge huid, maar deze zeep droogt mijn huid sowieso niet uit :).
Wel echt knap als je zo gemotiveerd achter je keuze staat!

:kneel:

Ik gebruik ook blokken zeep onder de douche, vb Sunlight.
Alle reacties Link kopieren
Berivita

https://www.bol.com/nl/p/eucalyptus-oli ... oductTitle
lilguinea schreef:
24-01-2019 11:58
Aleppo zeep misschien?

https://www.aleppo.nl/werking-aleppozee ... -huid.html

Ik heb zelf geen droge huid, maar deze zeep droogt mijn huid sowieso niet uit :).

Ja, deze heb ik ook. Fijne zeep, ruikt ook niet want zit geen parfum in. Ik gebruik die met 16% larierbesolie.
Verrukkelijke zepen:

Eko Aleppozeep van Herb'elle, vooral die met laurierolie. O.a. te koop bij Ekoplaza, Holland & Barrett, etc.

Nederlandse ambachtelijke cold-processed biologische zeep van bijvoorbeeld Werfzeep, Helemaalshea, Soap7, Kusalagifts, Zeepziederij Borssenburg, etc.
Al deze merken hebben een eigen webshop, maar je kunt ze ook vinden bij zepig.nl
Laat maar dan.
anoniem_370091 wijzigde dit bericht op 24-01-2019 14:04
85.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel hier regelmatig producten van Le Petit Marseillais. Ze hebben ook een groot aanbod van blokken zeep.

https://naturalfrenchsoap.com/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
En gebruiken jullie dan ook deze zeep voor het haar? Of dan toch shampoo bars?

Wij zijn langzaam ook alles aan het vervangen in huis, maar we kunnen niet zo makkelijk iets bestellen of kopen aangezien we niet in Nederland wonen. We proberen dus wel lokaal producten te vinden en ik wil zelf beauty- en schoonmaak producten gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Aleppozeep inderdaad.

Of een blok zeep van HelemaalShea, Werfzeep oid, die zijn ook nog eens in Nederland geproduceerd. Ze zullen je vast kunnen helpen met een suggestie voor de droge huid.
Alle reacties Link kopieren
Moet het biologische zeep zijn?
Alle reacties Link kopieren
Dubbelpost...
Forum doet debiel.
stippensokken wijzigde dit bericht op 24-01-2019 12:46
89.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kijk even bij Werfzeep. Leuk bedrijf, past wel bij jou denk ik, en die hebben ook zepen voor droge huid.

(Geen aandelen!)
Alle reacties Link kopieren
Sebamed

Droogt niet uit. Weet alleen niet of deze zeep biologisch is.
phoebe-buffay wijzigde dit bericht op 24-01-2019 12:51
1.43% gewijzigd
Oh al heel graag bedankt voor deze tips :heart:


Ik ga ook niet 1-2-3 iets bestellen maar kom wel eens in (web)winkels waar zeepblokken verkocht worden. Dan zit ik maar te kijken welke fijn zal zijn en uiteindelijk kies ik niks uit. Met jullie tips kan ik nu wat makkelijker wat pakken. Sommige merken komen mij wel bekend voor.

@mammezel, nou ja echt gemotiveerd zou ik het niet noemen. Het werd 10 jaar geleden geactiveerd omdat we een huis kochten waar geen gas in zat en we de verwarming niet aan hoeven te zetten. Daarna gebruikte ik het als simpele keuze maker. Het leven is heel makkelijk als je minder te kiezen hebt. En het bespaard heel veel tijd, ruimte en troep in huis.
drominique schreef:
24-01-2019 12:43
Moet het biologische zeep zijn?


Mag maar moet niet. Het scheelt al verpakking en wellicht ook andere dingen die wel in vloeibare zeep zitten. Dus dan hoeft het ook niet gelijk biologisch zijn.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
24-01-2019 12:50
Oh al heel graag bedankt voor deze tips :heart:


Ik ga ook niet 1-2-3 iets bestellen maar kom wel eens in (web)winkels waar zeepblokken verkocht worden. Dan zit ik maar te kijken welke fijn zal zijn en uiteindelijk kies ik niks uit. Met jullie tips kan ik nu wat makkelijker wat pakken. Sommige merken komen mij wel bekend voor.

@mammezel, nou ja echt gemotiveerd zou ik het niet noemen. Het werd 10 jaar geleden geactiveerd omdat we een huis kochten waar geen gas in zat en we de verwarming niet aan hoeven te zetten. Daarna gebruikte ik het als simpele keuze maker. Het leven is heel makkelijk als je minder te kiezen hebt. En het bespaard heel veel tijd, ruimte en troep in huis.
Bij Natural French Soap kun je in de zoekbalk dry skin intypen, je krijgt dan alle producten voor een droge huid te zien. Ze hebben ook "kleine" zeepjes.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik vind Werfzeep ook heel fijn. Ruikt subtiel (zeker diegene die ze voor kinderen aanraden), en de shampoo (ook een zeepblok eigenlijk) schuimt lekker. Wat betreft uitdrogen: zeep droogt je huid altijd wel wat uit. Wat de oude Grieken vroeger deden, was zich insmeren met olijfolie en dat dan met het vuil afschrapen. Droogt je huid gegarandeerd niet van uit. Of je dat moet willen is een tweede ;-)
Beter is gewoon niet te vaak/veel zeep gebruiken..
Vraagje: als je zeep gaat bestellen online, dan zorg dat toch ook voor verpakking, vervuiling etc.?
Alle reacties Link kopieren
Sinds wij plastic apart inzamelen schrik ik ook van de hoeveelheid plastic en spuitbussen die er hier door heen gaan.

Qua deo ook even een tip ik gebruik sinds een half jaar een tubetje van nuud. In nl geproduceerd, verpakking van bietenpulp en doe zo 3 maanden met 1 inimini tubetje. Ik gebruik de shampoo en conditioner bars van Lush, die ruiken niet sterk en hoef maar 1 x per week mijn haar te wassen.
Ik ben nu mijn voorraad douchespul aan het opmaken, en dan ook over op zeep. Ik heb onlangs voor kerst Lush zeep gehad en die ruikt idd extreem naar bubblegum dus heb ik maar even luchtdicht verpakt, maar er zullen ook vast fris ruikendere versies zijn.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Ik haal zeepblokken bij de internationale supermarkt en ben daar erg over te spreken.
Tiana_76 schreef:
24-01-2019 13:23
Vraagje: als je zeep gaat bestellen online, dan zorg dat toch ook voor verpakking, vervuiling etc.?
Zeker, dat is zo. Maar ook shampooflessen moeten naar de supermarkt vervoerd worden, en meestal ook in (extra) verpakkingen. Als je echt het milieu wilt sparen, douche je vooral minder, korter en kouder.. Maar alle beetjes helpen, en webshops verpakken meestal in karton, wat in principe goed recyclebaar is...
GlitterCupcake schreef:
24-01-2019 12:50

@mammezel, nou ja echt gemotiveerd zou ik het niet noemen. En het bespaardT heel veel tijd, ruimte en troep in huis.

En ik denk ook in de mensen hun hoofd. Als je (om nu bij zeep te blijven) ziet hoeveel rekken een gemiddeld supermarktje vult met alleen hun aanbod aan vloeibare en vaste zepen! :facepalm:
En dan hebben de mensen 'keuzestress' o_o
De zepen van de Nederlandse zeepmakers die ik noemde, zijn minimaal verpakt in papier, vaak ook nog gerecycled, en worden in kartonnen doosje verstuurd. Dergelijke zeep is dus een prima manier om plastic verpakkingen te vermijden.

Wat ook heel belangrijk is om op te letten, is het gebruik van palmolie voor de zeep. Voor de productie van palmolie worden tropische regenwouden gekapt, met alle gevolgen van dien voor de planeet, dieren die daar leven, etc.
Kies bij voorkeur zeep waarvoor geen palmolie wordt gebruikt. Daarmee vallen alle "normale" zepen af.
Bij biologische zepen wordt soms eko-palmolie gebruikt, die zou minder schadelijk zijn. Maar ik heb toch een voorkeur voor geen palmolie. Op zepig.nl staat duidelijk aangegeven wat geen palmolie heeft, en je kunt daar ook op zoeken. Sowieso staat het altijd bij de ingrediënten.
Bij fabriekszeep wordt meestal palmolie gebruikt.

Marseille-zeep is ooit "nagemaakt" van / geïnspireerd door Aleppo-zeep, en werd aanvankelijk gemaakt van olijfolie. Helaas wordt er tegenwoordig vaak een groot deel palmolie voor gebruikt.

Lush verkoopt geen zeep, maar "bars". D.w.z. dat deze niet gemaakt zijn volgens de traditionele manier om zeep te maken: het verzepen van vetten/oliën, maar dat er bijv. SLS in zit in vaste vorm, een soort harde douchegel. Heel goed als je minder verpakkingen wil gaan gebruiken, maar het is iets anders dan echte zeep.

De "cleansing bar" van Sebamed is ook geen echte zeep ("soap free"), maar ook een soort harde douchegel.

Het nadeel van zeep is dat het een hoge Ph-waarde heeft, dus heel basisch is, maar dat effect schijnt al heel snel verdwenen te zijn op de huid. Maar vandaar dat merken adverteren met "soap free" en "Ph-neutraal".
Maar de ervaring leert dat in de praktijk goede ambachtelijke cold-processed zepen vaak veel milder voor de huid zijn dan douchegels.
Het voordeel van cold-processed zeep met veel goede ingrediënten, is dat er nog veel van de oorspronkelijke oliën, glycerine etc. in de zeep zitten.
Aleppo-zeep is niet cold-processed, maar toch heel mild en vol met glycerine en het ruikt zalig (heel bijzonder).

De glycerine is een bijproduct van het verzepingsproces.
Bij fabriekszeep wordt de glycerine er uit gehaald om te gebruiken voor bijv. bodylotion.
Bij ambachtelijke cold-processed zeep blijft de glycerine in de zeep, daardoor zijn deze zepen "rijker".

Als je niet weet wat je moet kiezen: merken zoals Werfzeep, HelemaalShea en Soap7 verkopen ook kleine stukjes zeep als probeersetje.
Om te proberen:

https://www.helemaalshea.nl/product/204 ... -4-zeepjes
https://www.helemaalshea.nl/product/167 ... n-je-haar-

https://www.zepig.nl/categorie/testers
https://www.zepig.nl/product/365/werfze ... inizeepjes

https://www.werfzeep.nl/nl/minizeepjes.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven