Geloof je dat Jezus heeft bestaan?

24-12-2016 01:50 369 berichten
Ik wel. Mijn man niet, mijn kinderen ook niet. Zeker de jongste, die geloofd dat we ontstaan zijn uit kleine water mechanismes.
Alle reacties Link kopieren
Jezus kan bestaan hebben, geen idee. Ik denk wel dat hij psychisch niet in orde was. Je jongste heeft gelijk.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik denk dat die man uit het tweede testament wel bestaan heeft. Alles wat er over hem verteld wordt heeft voor mij een cultuur historishe waarde. Maria is voor mij een mooi moedersymbool en zo staat ze ook hier in huis. Ik ben Katholiek in mijn atheisme.
Bestaan van Jesus staat los van onze oorsprong



Maar ja, jesus heeft bestaan en nee de bijbel verteld niet alles over hem.
quote:LaFolie schreef op 24 december 2016 @ 01:51:

Jezus kan bestaan hebben, geen idee. Ik denk wel dat hij psychisch niet in orde was. Je jongste heeft gelijk.



Precies.



Er heeft wel iemand rondgelopen die zo heette, maar ik geloof niet dat zijn leven eruit heeft gezien zoals wat jij waarschijnlijk gelooft. Ik denk dat het een normaal mens was die een bijzonder goede campagne heeft opgezet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat geloof ik niet. Er is geen enkele referentie over hem buiten de bijbel om.
Er zijn genoeg gelovigen die het met jouw zoontje eens zijn toch?
quote:Nasjaa schreef op 24 december 2016 @ 02:04:

[...]





Precies.



Er heeft wel iemand rondgelopen die zo heette, maar ik geloof niet dat zijn leven eruit heeft gezien zoals wat jij waarschijnlijk gelooft. Ik denk dat het een normaal mens was die een bijzonder goede campagne heeft opgezet.Wat ik altijd heel bijzonder heb gevonden is dat Jezus als een blanke man wordt gezien, in Israël zijn mensen op het minst een beetje licht gekleurd.
Alle reacties Link kopieren
Die blanke man waar je het over hebt is gebaseerd op de zoon van een paus, lang geleden.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 24 december 2016 @ 02:11:

Die blanke man waar je het over hebt is gebaseerd op de zoon van een paus, lang geleden.Ik weet niet over welke Jezus jij het hebt maar in alle kerken die ik ooit heb gezocht(en dat zijn er veel!) wordt hij als blank afgeschilderd. Prachtige schilderijen trouwens, en beelden net zo mooi. Ik denk dat hij zeker heeft bestaan en wellicht niet zo blank was... dat kan toch niet.. met dat klimaat.. dan ben je toch gewoon bronzig, leuk gekleurd. Niets mis mee maar even, hij was geen blanke man. Daar geloof ik niets van..
Alle reacties Link kopieren
Zonder het op te zoeken: is er niet behoorlijk wat 'bewijsmateriaal' dat zijn bestaan min of meer bewijst?



Uiteraard komt de Bijbel qua geloofwaardigheid niet veel verder dan het gemiddelde Privé-artikeltje. :-)
Wat ik op school heb geleerd, is dat de bijbel pas 500 jaar na de dood van jezus werd geschreven en dat het verhaal over jezus van mond op mond werd doorverteld voor die tijd. Nou, wat denk je, wat er over blijft van de waarheid, na 500 jaar doorvertellen door verschillende mensen? Ik denk dat hij een samenraapsel is van allerlei mensen eigenlijk en niet echt bestaan heeft.



Of klopt dat niet? Kan hoor, geschiedenis was niet mijn sterkste vak. Als je kijkt naar andere geloofsboeken, lijken de verhalen heel erg op elkaar. Daarom denk ik niet dat de personen echt waren, ik denk dat je ze moet zien als symbolen eigenlijk. Ik ben niet gelovig trouwens. Maakt wel wat uit, denk ik.
Nou Lenise, dat weet ik dan wel weer, het is vrijwel onmogelijk dat jezus blank was want de mensen in dat gebied in die tijd, waren niet blank. Of hij was een albino misschien?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat er iemand heeft bestaan die goddelijke wonderen heeft verricht.
- Er is behalve gebrek aan fysiek bewijs geen enkele geschreven referentie te vinden uit die tijd, van zijn bestaan.

- het nieuwe testament is geschreven door de Piso familie, Romeinse aristocraten. Niet alleen Jezus is fictief, ook Maria, Josef, apostelen, Johannes etc.. Wellicht gebaseerd op bestaande personen. Een van de Pisos was de schoonvader van Ceasar (J. C./ Brutus - Judas)

- de essentie van het Jezus verhaal heeft grote overeenkomsten met eerdere mythen uit allerlei streken. Dyonisus, Mithra, Horus, Attis, Boeddha, Krishna en meer...
quote:chocolol schreef op 24 december 2016 @ 02:37:

Ik denk niet dat er iemand heeft bestaan die goddelijke wonderen heeft verricht.



Ik denk van wel, er zijn zelfs boeken over geschreven.



Maar iedereen mag daar over denken wat hij of zij wil, ik denk dat hij niet blank was. Doet er verder ook niet toe, ik geloof wel in hem en ook in God.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lenise schreef op 24 december 2016 @ 02:21:

[...]





Ik weet niet over welke Jezus jij het hebt maar in alle kerken die ik ooit heb gezocht(en dat zijn er veel!) wordt hij als blank afgeschilderd. Prachtige schilderijen trouwens, en beelden net zo mooi. Ik denk dat hij zeker heeft bestaan en wellicht niet zo blank was... dat kan toch niet.. met dat klimaat.. dan ben je toch gewoon bronzig, leuk gekleurd. Niets mis mee maar even, hij was geen blanke man. Daar geloof ik niets van..Deze bedoel ik.

Alle reacties Link kopieren
quote:vlaamsevink schreef op 24 december 2016 @ 02:27:

Zonder het op te zoeken: is er niet behoorlijk wat 'bewijsmateriaal' dat zijn bestaan min of meer bewijst?



Uiteraard komt de Bijbel qua geloofwaardigheid niet veel verder dan het gemiddelde Privé-artikeltje. :-)Dat heb ik wel eens opgezocht, maar nee, er is niet veel bewijsmateriaal. 1 referentie van een schrijver een paar honderd jaar na dato, waarschijnlijk om zijn gelovige baas een lol te doen.
Ik heb een heel bijzonder erfstuk, het 1e en het 2e testament. Mijn overgrootvader las er iedere avond in. En soms een stukje voor. Deze vind ik mooi;

Mt. 7, 12



Alles wat gij wilt dat de mensen voor u doen, doet dat ook voor hen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 24 december 2016 @ 02:30:

Nou Lenise, dat weet ik dan wel weer, het is vrijwel onmogelijk dat jezus blank was want de mensen in dat gebied in die tijd, waren niet blank. Of hij was een albino misschien? Helemaal als je bedenkt dat deze witte man volgelingen in het middenoosten had met namen als simon, peter, john.. die van simpele afkomst waren maar vreemd genoeg wel konden schrijven.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 24 december 2016 @ 03:26:

[...]





Helemaal als je bedenkt dat deze witte man volgelingen in het middenoosten had met namen als simon, peter, john.. die van simpele afkomst waren maar vreemd genoeg wel konden schrijven.Juist!!
maar het boeit me wel, volgens mij kloppen die plaatjes niet.
Ik vind die rechter wel een knapperd. Ik hou van reli-kitch, waarschijnlijk een respectloze term naar gelovigen toe maar ik vind dat dus mooi, die rechter foto, zoiets heb ik ook in zeefdruk aan de muur hangen. En een maria met zo'n hart met een dolk ofzo erin. Prachtig! Uit de zeventiger jaren dus met mooie kleurtjes, heeft echt in een kerk gehangen dus wie weet brengen ze nog geluk ofzo. Heidenen kunnen ook gezegend worden.



Ik vind die kleine altaartjes die je overal in Spanje langs de weg vindt ook prachtig. Maar dat mag nie he, als je echt gelovig bent, dat je een beeltenis van god of jezus aanbidt oid, toch?
-
Alle reacties Link kopieren
There can be only one: Ted Neeley!



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven