Beste vriendin met autisme

22-05-2018 20:03 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-06-2018 13:39
Reden: openingspost verwijderd, maatregelen genomen
99.55% gewijzigd
Ga een studie voor psychiater doen. Dan mag je diagnosticeren.
Als zij geen hulp wil houdt het op. Wees gewoon haar vriendin ipv de psychiatrisch verpleegkundige uit te hangen.
Ga niet zitten analyseren.
En als iemand zo zit uit te horen over haar gedrag zou dat ook einde vriendschap kunnen betekenen. O, wacht haar vader krijgt nog net geen diagnose van je. wouw.
Accepteer iemand zoals die is.
Lijkt me echt vervelend; een vriendin die me zo zit te analyseren.
Als ze hulp wil zoeken, zoekt ze hulp. Zo niet, dan niet.
Alle reacties Link kopieren
Ben je haar vriendin of haar therapeut. Een relatie met een vriend kenmerkt zich door gelijkwaardigheid. Een relatie als therapeut of redder leidt tot de dramadriehoek en patronen. Kies jij maar: ga je patroonvrij en eerlijk met haar om of blijf je spelletjes spelen omdat jij vindt dat zij een beter mens moet worden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is ze je beste vriendin of is ze je universitair onderzoeksproject?

Ga accepteren dat ze is wie ze is met welk label dan ook.
En dat ze op dit moment geen hulp wil / nodig heeft.
Of blaas de vriendschap op als je dat niet kan.


Ik loop ook niet te koop met mijn autisme.
En praat er alleen maar over als het echt nodig is.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 20:14
30.12% gewijzigd
Heeft ze ook zo'n lijst over jou?
Waarom heb je de behoefte met haar over haar diagnose te praten? En waarom trek je die diagnose in twijfel en ga je zelf proberen andere labels te plakken? Waarom wil je haar jouw norm opleggen hoe zij haar leven zou moeten leiden?

Wat wil je daarmee bereiken? Welk probleem denk je daarmee op te lossen?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
22-05-2018 20:11
Is ze je beste vriendin of is ze je universitair onderzoeksproject?

Ga accepteren dat ze is wie ze is met welk label dan ook.
En dat ze op dit moment geen hulp wil / nodig heeft.
Of blaas de vriendschap op als je dat niet kan.


Ik loop ook niet te koop met mijn autisme.
En praat er alleen maar over als het echt nodig is.

Dit dus.

Ik krijg de kriebels van de OP en ik zou bij een vriendin die mij behandelt als een projectje ook niet graag over mijn diagnose praten.

Alsof dat er trouwens toe doet: je was toch haar vriendin voor je haar etiketje kende, wat is er dan nu voor jou veranderd, TO?

Ik heb het zelf een paar mensen verteld omdat ik het voor mijn contact met hen relevant achtte dat ze het weten.
Die mensen hebben dat ter kennisgeving aangenomen en zijn daar gelukkig nooit meer zelf op teruggekomen, laat staan dat die informatie wel even zouden aangrijpen om mijn leven op de rails te zetten naar hun normen.

TO, zorg dat je voor jezelf helder krijgt wat je met je vriendin en haar diagnose wil. En laat er vooral haar vader buiten. Autisme heeft vaak een familiaal karakter, maar je vriendin is jouw vriendin, je hebt met haar vader verder niks te maken.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijke situatie. Ik snap goed dat je haar gedrag wil begrijpen en haar wil helpen. Ze is je beste vriendin. Toch zou ik niet te veel pushen. Ik zou haar nog 1 keer duidelijk maken dat ze er altijd over kan praten(met jou of met iemand anders) en dat dat ook belangrijk is en dan vragen of ze wil dat jij haar helpt. Zo niet dan zou ik het gewoon laten. Het is vooral belangrijk dat ze weet dat het voor jou geen taboe is, maar als ze zelf geen hulp wil kun jij ook niet veel doen.
"Nu ben ik geen deskundige, maar haar gedrag lijkt soms op dat van iemand met ADD of Asperger"
---> als je geen deskundige bent, laat de diagnoses dan ook maar achterwege.
Wat wil je hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overigens niet raar dat je je afvraagt waarom ze zich zo gedraagt hoor. Dat kan helpen om haar beter te begrijpen. Maar ik kan me ook voorstellen dat zij liever niet heeft dat haar vriendin dat doet ;-)
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met voorgaande forummers: het is jouw vriendin, niet een hobbyproject of mini maatschappelijke stage. Ik zou ook snel geïrriteerd en boos worden als iemand mij bleef doorzagen over een diagnose van tig jaar geleden.

Je kunt het beste gewoon haar vriendin zijn. En als vriendin kun je best iemand adviseren (als ze om hulp of advies vragen) om eens naar de huisarts te gaan als startpunt. Je gaat dan niet de tiendelige LOI cursus psychologie van de koude grond afstoffen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik snap overigens je vraag niet. Het gaat in de hele OP over je vriendin en het vermoeden van een diagnose en vervolgens vraag je hoe jij hiermee om moet gaan.
Vraag je nu hoe je ermee om moet gaan zodat zij hulp gaat zoeken voor haar problemen?
Vraag je hoe jij in jouw positie het best met iemand met pdd-NOS/Asperger/add om moet gaan?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_369920 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 13:19
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_369920 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 13:18
99.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist goed dat jij je in je vriendin verdiept.
Er vanuit gaande dat deze vriendschap jou meer energie kost dan met een ander persoon.
Als zij het er niet over wil hebben gewoon zo laten.
Misschien kan je haar helpen door dingen "te lezen "die zij niet ziet en dit haar zonder dat ze het doorheeft voor te leggen.
Ik kan mij indenken dat je er wil zijn voor je vriendin en dat het lastig is om als buitenstaander te merken dat andere mensen moeite hebben met jouw vriendin of dat het voor jezelf lastig is.
Ik denk alleen dat het niet uitmaakt wel label er aan hangt. Dat wat je merkt in het contact, dat is wat je merkt. Het hoeft geen naam te hebben toch?
Ik sluit mij aan bij een vorige opmerking, wees een vriendin voor haar door haar te steunen en er voor haar te zijn, als zij dit verlangt.
Spreek haar aan op eigen verantwoordelijkheid als het nodig is, op een vriendelijke manier ;)
Meer kun je denk ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_369920 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 13:19
99.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_369920 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 13:17
99.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als jij wel vaker vriendinnen hebt waarvan anderen niet snappen dat je ermee omgaat, zegt dat dan misschien iets over jou?

Geen oordeel, maar sommige mensen vinden het wel fijn om 'speciale gevallen' aan te trekken.
Dat maakt zo'n vriendschap imo wel onevenwichtig en doet jouw vriendinnen en jezelf geen recht aan.
[...]

De punten die jij noemt herken ik grotendeels ook wel bij mezelf.
Ook ik heb veel moeite met werk en het behouden van sociale contacten (zoals vriendschappen).
In het verleden heb ik ook weleens vriendschappen gehad, die niet goed bij me bleken te passen.
Niet dat die personen naar waren oid; het contact werkte gewoon niet; de wisselwerking, communicatie en chemie was ook niet goed.
Dat heeft voor vervelende situaties gezorgd en ik draag dit dan ook behoorlijk met me mee (al vele jaren).
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-05-2018 09:28
Reden: OP quoten
65.08% gewijzigd
8102 schreef:
22-05-2018 20:08
En als iemand zo zit uit te horen over haar gedrag zou dat ook einde vriendschap kunnen betekenen. O, wacht haar vader krijgt nog net geen diagnose van je. wouw.
Accepteer iemand zoals die is.
Nou inderdaad. Ik heb een sociale studie gedaan, maar ik zou mijn beste vriendin nooit zo zitten analyseren. Vreemd topic hoor dit.
Alle reacties Link kopieren
Let op met dingen die je op internet zet. Mensen kunnen zo ontzettend gemeen, direct en onbegripvol zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven