Angsten en stress - wat kan het zijn?

18-07-2018 14:29 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag forummers,

Ik zit met iets en ik kan zelf niet echt plaatsen wat het nu is en wat ik het beste kan doen. Ik probeer het kort te houden.

Ik heb sinds een aantal jaar last van spanningsklachten zoals (chronische) hyperventilatie en paniekaanvallen. Daarnaast ook angsten om iets ernstigs te hebben of dat anderen iets ernstigs hebben.

Ik heb best een pittig jaar achter de rug. Een hele drukke en stressvolle stage en mijn eindexamen. Alles is uiteindelijk heel goed afgerond en ik heb mijn diploma. Ik ging er toen vanuit dat die klachten vooral daardoor kwamen, gewoon een pittige tijd met stress.

Nu is dit alles voorbij en start ik over een paar maanden met een nieuwe opleiding en ga ik verhuizen. Ik heb hier veel zin in. Voor de vakantie heb ik een bijbaan aangenomen, full time voor een paar maanden. Werk is prima te doen en de collega's zijn ook leuk.

Echter, nu het probleem dus, ik heb sinds een paar weken last van hele heftige angstaanvallen. In tegenstelling tot de paniekaanvallen, waarvan ik wist waardoor het kwam, kan ik nu helemaal niet plaatsen waarom ik me zo voel. Het is echt een enorm angstig en dreigend gevoel. Daarnaast voel ik me lichamelijk ook heel gespannen en voelt het alsof alles heel overweldigend is. Zodra ik thuis kom van werk lijkt ook alles teveel en heb ik nergens zin in, ook geen dingen die ik normaal leuk vond.

Ik weet niet goed wat ik hiermee moet en waar het vandaan komt. Het zou overgebleven spanning kunnen zijn en (gezonde) spanning voor wat er gaat komen. Maar het is zo'n vervelend gevoel. Ontspannen helpt/lukt niet, afleiding zoeken maar op hele korte termijn, negeren werkt ook niet.

Weet iemand wat dit kan zijn? Ben ik simpelweg overspannen aan het raken? Ik weet het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me een prima vraag om mee naar de huisarts te gaan.

Er is te weinig info om dit te kunnen beoordelen. Daarnaast mogen we hier geen diagnose stellen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen, afstuderen, nieuwe baan....het zijn allemaal stressvolle events, positieve stress is ook stress.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven