Contact

01-08-2018 10:27 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dan open je een topic op viva.

Ik ben verdrietig. Heb gezonde kindjes, een man en mooi huis. Tot zo alles perfect. Maar ik heb sinds na de brugklas geen vrienden meer. Al jaren lang. Eerder dacht ik dat het door de verhuizing na de brugklas kwam en daarna geen nieuwe vrienden opgebouwd. Toen ik mijn man leerde kennen zag ik weer een nieuw begin om mensen te leren kennen. Dat lukte niet in de "echte wereld" toen heb ik ook een aantal afspraken via Viva en andere wegen online gehad. Ik vond daar net als in de echte wereld mensen die een vriendenkring hebben, of het klikte simpelweg niet, een aantal mensen wilde dagelijks contact en 2 waren/zijn depressief en dat loopt op dit moment niet goed voor mij.

Volgende week ben ik jarig en elk jaar is dat een lastige periode. Ook als ziek ben of iets anders wil delen en steun zoek. Maar de rest van het jaar gaaf het best goed alleen. Met mijn verjaardag Niemand die komt, oké, mijn moeder, broer en mijn gezin zijn er, maar ik voel mij eigenlijk erg alleen. Wil ook met een vriendin wat drinken of naar de bioscoop. Zo jaloers als ik dat zie. En eens een zaaltje met een dj huren om lekker met zijn allen te dansen. Een droom.

Snap dat het lastig is want ik hoef geen wekelijks contact, zeker niet dagelijks. En dat op dit moment kan ik zelf geen luisterend oor zijn voor zware gesprekken zoals een depressie. Dit hoort bij een goede vriendschap, dus wellicht loopt dat verkeerd.

Ik hoef niet naar de kerk en een cursus is vaak wekelijks (en tref je mensen die vaak al een vriendenkring hebben)

Waar heb jij (nieuwe) vrienden leren kennen op een later moment in je levem?

Vaak komt het als je niet opzoek bent, maar ik vind dat het nu al jaren duurt en verschillende momenten verder met aankijken, proberen en toch zoeken. Dit sloopt een mens ook van binnen merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn meest recente vriendschap ben ik tegengekomen op het schoolplein. Ook een niet standaard schoolpleinmama.

En op werk. (Nu even niet maar toch)


Maar een vriendschap is onderhouden...dus ook in slechte tijden.
yourlocalhero wijzigde dit bericht op 01-08-2018 10:37
18.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vriendschap noet ook groeien he.
Dus spreek een aantal keren met iemand af naar bv de film te gaan.
En hou je verwachtingen laag.
Mensen zijn vaak druk en jachtig, dus minder tijd voor vrienden.
Ik ken mensen via activiteitenclub en via internet. Maar veel vrienden heb ik ook niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Vriendschap moet groeien, en het is geen verlang- noch eisenlijstje die ingevuld moet worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Heeft je man vrienden? Je hebt een gezin. Heb je je kinderen (vroeger) naar school gebracht en sprak je daar andere ouders? Heb je buren met wie je wel eens een praatje maakt, die je eens kunt uitnodigen voor een wijntje ofzo?

Heb je leuke collega's met wie er wordt geborreld of die jij eens kunt uitnodigen om na het werk ergens de kroeg in kunt gaan?

Vrijwilligerswerk: bij festivals, in buurthuizen, etc. zijn mensen nodig voor barwerk, om voor een bepaalde groep te koken, en noem maar op. Vanuit de activiteit spreek je allerlei personen en van daaruit kan een leuk contact ontstaan.

Zit je kind op een sport of hobby waar ze vrijwilligers voor nodig hebben?

Voor een cursus hoef je je geen heel jaar in te schrijven. Er zijn er diverse die voor bijvoorbeeld drie maanden zijn. Dat is te overzien.

Als het een rode draad is in je leven zou ik aan je moeder of man vragen hoe zij jou zien qua contact maken. Ben je terughoudend, verlegen, te bescheiden? Juist van mijn dierbaren vind ik het belangrijk daar eerlijke feedback van te krijgen. Confronterend maar ook erg leerzaam.

Ik lees hier zo veel topics over eenzamen dat ik denk, zij moeten elkaar toch kunnen vinden. Dat zou zo leuk zijn! Maar trek erop uit en succes.
Ik zie dat je van koken houdt dus is een kookclub leuk?
Alle reacties Link kopieren
NMLK, maar je zal wel iets anders moeten investeren dan dat je alleen maar zware gesprekken wil voeren. De meeste mensen zitten er niet op te wachten om een soort afvoerputje te worden van jouw ellende. Een vriendschap is ook samen leuke dingen doen, interesses delen en daarnaast op termijn biedt je elkaar hulp bij verhuizen, ziekte en de verdrietigere zaken in het leven.....een vriendschap kun je echter niet alleen gebruik als een soort stortbak van jouw ellende. Met die reden gaan mensen naar clubjes, activiteiten of de kerk...vanwege de gedeelde interesses en om contacten op te doen. Het ene kan niet echt zonder het andere.

Hoe is je contact met mensen in de buurt. Weleens overwogen om een buurtborrel of Amerikaanse picknick/bbq te organiseren (dus iedereen neemt zelf wat mee). Bij een buur stap je makkelijker binnen voor een kopje koffie en evt. hulp/steun is dan ook dichtbij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waar heb jij (nieuwe) vrienden leren kennen op een later moment in je levem?

Waar niet? Overal zo'n beetje. (Vrijwilligers-)Werk, in de kroeg en de laatste tijd heel vaak tijdens wandelingen. OK, dat laatste ligt aan mijn knappe hond, maar toch, we worden regelmatig in de buurt van straat geplukt om even een kop thee, fris of borrel te doen. In de loop van de tijd zijn daar een paar mooie vriendschappen uit ontstaan. Ik was niet zoekend, eerder huiverig voor uitbreiding van sociale contacten omdat het toch om wederkerigheid vraagt en ik daar niet altijd zin in heb.

Als ik jou lees, TO, dan lijkt het alsof jij vrienden zoekt ter opvulling van je verjaardag en als klaagmuur voor de mindere tijden. Sja, zo werkt het niet.

Vriendschappen beginnen spontaan, er moet sprake zijn van een klik, je hebt lol samen, er is gelijkgestemdheid en pas na verloop van tijd heeft een vriendschap genoeg basis en verkracht om elkaar ook in de mindere tijden bij te staan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn nieuwste vriendinnen komen van mijn pufklas en zwangerschapszwemmen. Ik denk alleen niet dat je hier nu een hoop aan hebt, want het lijkt me niet handig om zwanger te raken met als doel vriendinnen te kunnen vinden :whistle:

Hoe oud zijn je kindjes nu?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook jaren geen vrienden gehad. Op de basisschool gingen vriendschappen bijna vanzelf. Op de middelbare en het MBO vond ik geen aansluiting met klasgenoten. Ik begreep niks van andere pubers en hun interesses. Die lagen mijlenver van de mijne vandaan. Daardoor kon ik nooit meepraten en was altijd de stille. Emotioneel was ik jaren jonger dan de leeftijd in mijn paspoort. Mijn oude vriendinnen veranderden ook. Toen ik 20 was had iedereen een relatie behalve ik. Dan had ik niemand meer om mee af te spreken, hoorde niks meer van ze. Het jaar daarop gingen mijn ouders scheiden en ik ging bij mijn moeder wonen. Ik had alleen haar nog. In de hoop contacten op te doen ging ik in verenigingen en op hobbycursussen. Leuke bezigheid, maar voelde verder geen klik met die mensen. Of maar even en dan verwaterde het weer. Nieuwe vriendschappen vond ik pas op mijn huidige werk. Het zijn er op dit moment 3. Toch gaat het niet van een leien dakje. Eentje is net als ik single en waar we voorheen meerdere interesses konden delen, groeien we nu uit elkaar. Die vriendschap staat nu op een laag pitje.
Kom je nog terug om te reageren, Monstrea?
Alle reacties Link kopieren
Viva-amber en Oakes ik wil niet klagen, maar schreef dat de mensen die ik tref klagen en en hun ei kwijt willen. Dat trek ik nu niet. Wil gezelligheid en met de tijd kan je zeker ellende verwachten in je vriendschap. Maar om de eerste afspraken te horen dat iemand depressief is of wil scheiden van haar man omdat ze het niet meer trekt, vind ik voor het begin te zwaar. Kan mij daar zelf goed voor afsluiten en door. Zoek afleiding en niet beginnen met ellende van een ander. Maar later in de vriendschap is dat heel anders.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
01-08-2018 10:44
Vriendschap moet groeien, en het is geen verlang- noch eisenlijstje die ingevuld moet worden.
O best vaak wel hoor. Vertrouwen op je gevoel ook. Als het niet werkt werkt het niet.
Alle reacties Link kopieren
ZaraZara100 schreef:
01-08-2018 11:01
Heeft je man vrienden? Je hebt een gezin. Heb je je kinderen (vroeger) naar school gebracht en sprak je daar andere ouders? Heb je buren met wie je wel eens een praatje maakt, die je eens kunt uitnodigen voor een wijntje ofzo?

Heb je leuke collega's met wie er wordt geborreld of die jij eens kunt uitnodigen om na het werk ergens de kroeg in kunt gaan?

Vrijwilligerswerk: bij festivals, in buurthuizen, etc. zijn mensen nodig voor barwerk, om voor een bepaalde groep te koken, en noem maar op. Vanuit de activiteit spreek je allerlei personen en van daaruit kan een leuk contact ontstaan.

Zit je kind op een sport of hobby waar ze vrijwilligers voor nodig hebben?

Voor een cursus hoef je je geen heel jaar in te schrijven. Er zijn er diverse die voor bijvoorbeeld drie maanden zijn. Dat is te overzien.

Als het een rode draad is in je leven zou ik aan je moeder of man vragen hoe zij jou zien qua contact maken. Ben je terughoudend, verlegen, te bescheiden? Juist van mijn dierbaren vind ik het belangrijk daar eerlijke feedback van te krijgen. Confronterend maar ook erg leerzaam.

Ik lees hier zo veel topics over eenzamen dat ik denk, zij moeten elkaar toch kunnen vinden. Dat zou zo leuk zijn! Maar trek erop uit en succes.
Bedankt voor je berichtje.
Ik ga het vragen aan ze hoe ze mij zien. Goed idee!

Man heeft 5 vrienden. Ze lijden ander leven niet getrouwd en geen kinderen. 1 heeft wel een vriendin maar dat is helaas tegenovergestelde van mij. Beetje grote mond en niet netjes. Hou niet van de woorden en manier hoe ze ze gebruikt.

Mijn kinderen willen. (nog niet op sport)
Ze zitten wel op zwemles maar daar en op het plein tref je de bso opa/oma of andere oppas. Iedereen lijkt hier fulltime te werken. Niks mis mee hoor. Ik werk 18 uur na schooltijden, dus naast de schooltijden van de kids en mijn werkuren blijft er weinig over voor ander (vrijwilligers)werk.
Help mijn moeder ook om de week met het huis en met het gezin moeten we tijd met elkaar hebben. Dan is de week al om.

Ik ga nog eens kijken naar een cursus. Want wil wel wat doen om onder de mensen te komen. Al is het maar een praatje.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
01-08-2018 12:38
Mijn nieuwste vriendinnen komen van mijn pufklas en zwangerschapszwemmen. Ik denk alleen niet dat je hier nu een hoop aan hebt, want het lijkt me niet handig om zwanger te raken met als doel vriendinnen te kunnen vinden :whistle:

Hoe oud zijn je kindjes nu?

Haha, nee dat hoeft niet meer. Heb een leuke tijd gehad met meid die ik op de yoga heb leren kennen. Maar toen gingen ze verhuizen en heb ik het dood laten bloeden omdat ze in 2 jaar tijd met moeite een keer bij was geweest. Geeft niet om 2 uur te reizen voor iemand waar het leuk mee is en hoeft zeker niet 50/50 verdeeld te zijn, maar dit voelde echt maar van een kant.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
01-08-2018 13:25
Ik heb ook jaren geen vrienden gehad. Op de basisschool gingen vriendschappen bijna vanzelf. Op de middelbare en het MBO vond ik geen aansluiting met klasgenoten. Ik begreep niks van andere pubers en hun interesses. Die lagen mijlenver van de mijne vandaan. Daardoor kon ik nooit meepraten en was altijd de stille. Emotioneel was ik jaren jonger dan de leeftijd in mijn paspoort. Mijn oude vriendinnen veranderden ook. Toen ik 20 was had iedereen een relatie behalve ik. Dan had ik niemand meer om mee af te spreken, hoorde niks meer van ze. Het jaar daarop gingen mijn ouders scheiden en ik ging bij mijn moeder wonen. Ik had alleen haar nog. In de hoop contacten op te doen ging ik in verenigingen en op hobbycursussen. Leuke bezigheid, maar voelde verder geen klik met die mensen. Of maar even en dan verwaterde het weer. Nieuwe vriendschappen vond ik pas op mijn huidige werk. Het zijn er op dit moment 3. Toch gaat het niet van een leien dakje. Eentje is net als ik single en waar we voorheen meerdere interesses konden delen, groeien we nu uit elkaar. Die vriendschap staat nu op een laag pitje.
Hmm, klinkt niet leuk!
Maar beter 2 of 3 hechte vriendschappen dan 10 halve vind ik.
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook vrijwilligerswerk gaan doen bij de buurtvereniging ofzo.
Dat hoeft zeker niet elke week, dus hoeft niet veel tijd te kosten.
Iets leuks zoals spellenweek in de zomervakantie, braderie, kassa zwembad .
Alle reacties Link kopieren
Monstrea schreef:
01-08-2018 20:11
Viva-amber en Oakes ik wil niet klagen, maar schreef dat de mensen die ik tref klagen en en hun ei kwijt willen. Dat trek ik nu niet. Wil gezelligheid en met de tijd kan je zeker ellende verwachten in je vriendschap. Maar om de eerste afspraken te horen dat iemand depressief is of wil scheiden van haar man omdat ze het niet meer trekt, vind ik voor het begin te zwaar. Kan mij daar zelf goed voor afsluiten en door. Zoek afleiding en niet beginnen met ellende van een ander. Maar later in de vriendschap is dat heel anders.
Heel begrijpelijk. Dat is ook wat ik bedoelde. Tussen mensen moet er eerst een natuurlijke klik zijn, waarna je een contact kunt opbouwen.
Niet dat je meteen wordt bedolven onder drama en zucht, steun, klaag. Die mensen kom ik ook tegen. Laatst een echtpaar tijdens een wandeling tegengekomen die meteen het verzoek dropten voor vriendschap. Had die mensen nog nooit gezien! Vond ik heel bizar. Wat zegt het over deze tijd dat er zo veel mensen zoekende zijn. @(
Je kinderen spelen niet bij andere kinderen thuis? Daar ken je geen enkele ouder van?
Apart dat in dit tijdperk van veel freelancers, thuisvaders, wisseldiensten, luizenouders, etc. bij jou geen een ouder op het schoolplein staat.

Als je leven eigenlijk al vol zit, heb je dus ook geen tijd voor vriendschappen of om te investeren in anderen leren kennen. Het leven bestaat uit keuzes maken...
Alle reacties Link kopieren
Monstrea schreef:
01-08-2018 10:27
En dan open je een topic op viva.

Ik ben verdrietig. Heb gezonde kindjes, een man en mooi huis. Tot zo alles perfect. Maar ik heb sinds na de brugklas geen vrienden meer. Al jaren lang. Eerder dacht ik dat het door de verhuizing na de brugklas kwam en daarna geen nieuwe vrienden opgebouwd. Toen ik mijn man leerde kennen zag ik weer een nieuw begin om mensen te leren kennen. Dat lukte niet in de "echte wereld" toen heb ik ook een aantal afspraken via Viva en andere wegen online gehad. Ik vond daar net als in de echte wereld mensen die een vriendenkring hebben, of het klikte simpelweg niet, een aantal mensen wilde dagelijks contact en 2 waren/zijn depressief en dat loopt op dit moment niet goed voor mij.

Volgende week ben ik jarig en elk jaar is dat een lastige periode. Ook als ziek ben of iets anders wil delen en steun zoek. Maar de rest van het jaar gaaf het best goed alleen. Met mijn verjaardag Niemand die komt, oké, mijn moeder, broer en mijn gezin zijn er, maar ik voel mij eigenlijk erg alleen. Wil ook met een vriendin wat drinken of naar de bioscoop. Zo jaloers als ik dat zie. En eens een zaaltje met een dj huren om lekker met zijn allen te dansen. Een droom.

Snap dat het lastig is want ik hoef geen wekelijks contact, zeker niet dagelijks. En dat op dit moment kan ik zelf geen luisterend oor zijn voor zware gesprekken zoals een depressie. Dit hoort bij een goede vriendschap, dus wellicht loopt dat verkeerd.

Ik hoef niet naar de kerk en een cursus is vaak wekelijks (en tref je mensen die vaak al een vriendenkring hebben)

Waar heb jij (nieuwe) vrienden leren kennen op een later moment in je levem?

Vaak komt het als je niet opzoek bent, maar ik vind dat het nu al jaren duurt en verschillende momenten verder met aankijken, proberen en toch zoeken. Dit sloopt een mens ook van binnen merk ik.
Heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem. Een beetje het gevoel om nergens bij te horen... De meeste vrouwen hebben reeds een vriendinnengroepje en daar geraak je moeilijk in...weet ook niet goed hoe ik wel een nieuwe vriendschap kan vinden...
Tcz, zitten er geen goede suggesties voor je bij? Wil je niets uitproberen?
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat ik op feestjes of bijeenkomsten meestal wel het goede voornemen heb om contact te maken, en dan ga ik bij een groepje staan en probeer ik mee te praten, maar ik weet meestal niets interessants te vertellen, en dus word ik ook niet bij het gesprek betrokken, dus daar groeien zeker geen vriendschappen uit
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar tcz

Bij is dat ik de verkeerde mensen tref qua interesses. Op de werkvloer en bij verjaardagen.

Naar clubjes of vrijwilligerswerk heb ik geen tijd voor. Dan kan je het opzoeken, maar moet je het nog treffen natuurlijk.

Pech is gewoon dat je of mensen met al vrienden treft of mensen met hetzelfde of ergere problemen. Met alle respect, maar dat kan je er in het begin niet bijhebben als je aan jezelf moet werken en sociaal contact daar goed voor is om leuk bezig te zijn. Daarna heb je met een vriendschap uiteraard ook problemen en help je elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Als je er eigenijk geen tijd voor hebt ga je ook geen vrienden krijgen. Vriendschap of eigenlijk iedere vorm van sociale interactie kost nu eenmaal tijd.

Ik heb op heel veel verschillende plekken leuke mensen leren kennen. Op het werk, schoolplein, vrijwilligerswerk en studie (begonnen met een deeltijdstudie toen ik 33 was). Het ligt in aan je verwachtingspatroon denk ik. Met mensen van mijn vrijwilligerswerk ben ik pas na een behoorlijke tijd ook buiten de vereniging dingen gaan afspreken, hetzelfde voor collega's en mensen van het schoolplein. Je hebt eerst lange(re) tijd contact in de context waarin je elkaar leert kennen. Met een groepje ouders van dochters eerste team zijn we inmiddels allemaal wel bevriend, dat team is al 5 jaar niet meer bij elkaar en we misten allemaal de gezelligheid van de zaterdagochtenden op de tribune, dus nu doen we af en toe een drankje met de hele groep. Zo ook met medestudenten. Eerst een praatje voor/na college, dan werk je eens samen en nu we afgestudeerd zijn gaan we af en toe een drankje doen of een hapje eten.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Overigens valt dit voor mij vooral in de categorie leuke mensen, leuke contacten. Echte vriendschap, iemand die je uit bed kan bellen of waarvoor jij je bed uitspringt, is zeldzaam. Ik heb 3 van zulke vriendinnen, 2 ken ik al 15-20 jaar, de ander is de moeder van zoons beste vriend. Onze vriendschap is meegegroeid met die van de jongens.

De contacten die ik eerder beschreef zijn gewoon voor de gezelligheid. We bellen elkaar niet bij ellende. Kan best eens ter sprake komen, maar meestal is het gewoon gezellig, wat leuks doen, zonder verwachtingen.
Forever is a hell of a long time

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven